• Oroligtonåring

    15 år och behöver göra abort, hjälp!

    Hej, jag är en tjej på 15 år som då blivit gravid. Pappan är min kk och han är lika gammal, vill gärna inte berätta för honom då jag inte vill förlora det vi har vilket jag vet att vi kommer isåfall. Vet att killen bara är en kk men han betyder mycket för mig då jag känt honom i hela mitt liv. Jag vill heller inte berätta för min mamma vilket är min enda målsman jag kan vända mig till då jag vet att hon skulle förbjudit mig träffa killen och även tagit upp detta med hans föräldrar. Att jag blev gravid är mitt fel i och med att jag glömt en del p-piller. Det är inte förrens nu när jag ser graviditetstecken jag blivit noga med dom vilket är ganska onödigt då jag redan är gravid. Jag behöver iallafall göra en abort. Min mamma jobbar på sjukhuset och vill ju helst inte träffa henne där. Jag tänker att jag börjar med att vända mig till ungdomsmottagningen för att få hjälp där till att göra abort men skulle jättegärna vilja få lite vägledning och stöd gärna då jag knappt kan sova om nätterna. Jag vet heller inte hur långt gången jag är och skulle helst bara vilja göra en medicinisk abort men det kanske redan gått för lång tid. Om det nu har gått så lång tid att jag behöver göra en kirurgisk abort hur går det till? Är det någon här som gjort det i så ung ålder? Hur lång tid tar det och var gör jag detta? Jag har läst om någon som var där i cirka 3h vilket är lugnt då jag får hitta på att jag är med en kompis eller så. Jag vet att jag borde prata med min mamma om detta och få stöd av henne men vill verkligen inte förlora honom då han betyder mer än bara kk för mig. Jag skulle bli helt förstörd och därför är det enklare om jag tar hand om detta i egna händer.

  • Svar på tråden 15 år och behöver göra abort, hjälp!
  • Anonym (.)

    Jobbar din mamma på gyn så du är rädd att hon kan se din journal? Vårdgivare får inte läsa någons patientjournal om dom inte har en relation till patienten vilket hon inte har i detta fall om du får vård av en annan vårdgivare inom gyn.

  • Anonym (.)

    En tidig abort går snabbt. Du får ett piller och fostret kommer ut som ett missfall. Däremot om du gör skrapning eller sen abort vilket inte är lika vanligt så blir du inlagd ett tag.

  • Oroligtonåring
    Anonym (.) skrev 2018-07-31 19:41:18 följande:

    Jobbar din mamma på gyn så du är rädd att hon kan se din journal? Vårdgivare får inte läsa någons patientjournal om dom inte har en relation till patienten vilket hon inte har i detta fall om du får vård av en annan vårdgivare inom gyn.


    Hon jobbar på akuten men många vet vem jag är på sjukhuset och skulle kanske säga till henne om de är så att jag behöver ligga nära akuten när man väntar på att föras vidare till operation?
  • Oroligtonåring
    Anonym (.) skrev 2018-07-31 19:43:44 följande:

    En tidig abort går snabbt. Du får ett piller och fostret kommer ut som ett missfall. Däremot om du gör skrapning eller sen abort vilket inte är lika vanligt så blir du inlagd ett tag.


    Hur länge är man inlagd?
  • Anonym (J)

    Jag var o tog första pillret idag är dubbelt så gammal som du, gör nu min första abort. Jag fick ett piller idag sen fick jag med piller för omgång 2 att ta hemma. Läste lappar i väntrummet att om du är under 18 måste målsman vara med. Ska man göra hemabort måste du ha sällskap hela dagen av vuxen ifall komplikationer uppstår.

    Jag hade med sambon tycker du ska ha med någon som stöd även om man är säker på beslutet så är det jobbigt att gå igenom.

  • Anonym (.)
    Oroligtonåring skrev 2018-07-31 19:50:39 följande:

    Hur länge är man inlagd?


    Vilken vecka är du i? Är den tidig är man inte inlagd alls och går att göra hemma. Jag gjorde abort i vecka 18 och fick en tablett på sjukhuset, fick åka hem efter det och efter ca ett dygn började jag blöda och fostret va påväg ut och då fick jag åka in till gyn och ligga på sjukhussäng till fostret och moderkaka var helt ute och det tog 1 timme
  • Meriall

    Ska du göra kirurgisk abort behöver du inte stanna över natten om allt går som det ska.

    Blir det försent för kirurgisk så blir allt mycket värre. 2stegsabort som tar lång tid och är väldigt jobbigt psykologiskt.

    Det är viktigt att du så fort som möjligt får veta hur långt gången du är. Gå till UM eller ring till kvinnokliniken på ditt sjukhus (abortrådgivning) och säg som det är redan imorgon. Varje dag kan vara viktig. Säg att du inte vet hur långt gången du är till dem.

  • Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2018-07-31 19:56:08 följande:

    Jag var o tog första pillret idag är dubbelt så gammal som du, gör nu min första abort. Jag fick ett piller idag sen fick jag med piller för omgång 2 att ta hemma. Läste lappar i väntrummet att om du är under 18 måste målsman vara med. Ska man göra hemabort måste du ha sällskap hela dagen av vuxen ifall komplikationer uppstår.

    Jag hade med sambon tycker du ska ha med någon som stöd även om man är säker på beslutet så är det jobbigt att gå igenom.


    Är man byxmyndig alltså 15 och äldre så kan man göra den utan målsmans sällskap. Detta gäller minderåriga som inte är byxmyndiga
  • Anonym (rättighet)
    Oroligtonåring skrev 2018-07-31 19:34:30 följande:

    Pappan är min kk och han är lika gammal, vill gärna inte berätta för honom då jag inte vill förlora det vi har vilket jag vet att vi kommer isåfall. Vet att killen bara är en kk men han betyder mycket för mig då jag känt honom i hela mitt liv.


    Tycker du inte han har rätt att veta? Det är lika mycket del av honom som av dig. Får han veta i framtiden kanske han kommer att hata dig för att du aldrig sa något.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-07-31 20:03:51 följande:

    Är man byxmyndig alltså 15 och äldre så kan man göra den utan målsmans sällskap. Detta gäller minderåriga som inte är byxmyndiga


    Menar att det går att göra den utan målsmans vetskap om man är minst 15 och det är extremt ovanligt med komplikationer vid tidig abort, risken är lika liten som vid ett tidigt missfall. Vilket är extreemt ovanligt
  • Anonym (Anonym..)

    Jag har gjort två aborter, en när jag var 15 och en när jag var 17, den andra aborten gjorde jag utan att mina föräldrar visste om det.

    Jag valde kirurgisk abort båda gånger och tycker att det var väldigt smidigt, man fick vara kvar nån timme tills man vaknat till och dom såg att jag mådde bra.

    Aborterna gjordes inte på en operationsavdelning utan gjordes på kvinnokliniken.

  • Oroligtonåring
    Anonym (Anonym..) skrev 2018-07-31 20:09:28 följande:

    Jag har gjort två aborter, en när jag var 15 och en när jag var 17, den andra aborten gjorde jag utan att mina föräldrar visste om det.

    Jag valde kirurgisk abort båda gånger och tycker att det var väldigt smidigt, man fick vara kvar nån timme tills man vaknat till och dom såg att jag mådde bra.

    Aborterna gjordes inte på en operationsavdelning utan gjordes på kvinnokliniken.


    Hur gick du tillväga andra gånge? Kontakta du kvinnokliniken direkt? Eller gick du till en ungdomsmottagning för att få hjälp av dom först?
  • Bergkwist85

    Dom kommer att kolla på gyn hur långt gången du är.

    Jag gjorde en medicinsk abort för 5 veckor sen. Då va jag i v11. Gjorde inte ont eller nått. Smidigt tyckte jag eftersom jag är livrädd för sjukhus o.s.v.

    En kirurgisk blir du nersövd och få gå hem samma dag.

    Den hade jag valt om jag hade vetat att jag skulle blöda såhär länge!! Något frustrerande.

  • Anonym (Anonym..)
    Oroligtonåring skrev 2018-07-31 20:12:53 följande:

    Hur gick du tillväga andra gånge? Kontakta du kvinnokliniken direkt? Eller gick du till en ungdomsmottagning för att få hjälp av dom först?


    Jag gick till ungdomsmottagningen först för att bekräfta graviditeten sen ringde jag till kvinnokliniken. Det kan vara skönt att ha med sig någon så kolla om du kan ta med någon kompis eller så.
  • toughshit
    Oroligtonåring skrev 2018-07-31 19:50:39 följande:

    Hur länge är man inlagd?


    Svårt att säga, men några timmar oftast. Man sövs ned och så genomför dom exceresen på operation. Sen får man ligga på uppvak. Man får gå hem när man piggnat till, har tömt urinblåsan ordentligt och ansvariga läkaren har okejat.

    Har gjort det själv när jag var 19 år, och det är inget kul. Det är bra att ha någon som man litar på och kan prata med efteråt. Jag åkte hem till min mormor och morfar när allt var färdigt (min pojkvän jobbade). Hoppas allt går bra för dig.
  • Anonym (Sofia1992)
    Oroligtonåring skrev 2018-07-31 19:34:30 följande:

    Hej, jag är en tjej på 15 år som då blivit gravid. Pappan är min kk och han är lika gammal, vill gärna inte berätta för honom då jag inte vill förlora det vi har vilket jag vet att vi kommer isåfall. Vet att killen bara är en kk men han betyder mycket för mig då jag känt honom i hela mitt liv. Jag vill heller inte berätta för min mamma vilket är min enda målsman jag kan vända mig till då jag vet att hon skulle förbjudit mig träffa killen och även tagit upp detta med hans föräldrar. Att jag blev gravid är mitt fel i och med att jag glömt en del p-piller. Det är inte förrens nu när jag ser graviditetstecken jag blivit noga med dom vilket är ganska onödigt då jag redan är gravid. Jag behöver iallafall göra en abort. Min mamma jobbar på sjukhuset och vill ju helst inte träffa henne där. Jag tänker att jag börjar med att vända mig till ungdomsmottagningen för att få hjälp där till att göra abort men skulle jättegärna vilja få lite vägledning och stöd gärna då jag knappt kan sova om nätterna. Jag vet heller inte hur långt gången jag är och skulle helst bara vilja göra en medicinisk abort men det kanske redan gått för lång tid. Om det nu har gått så lång tid att jag behöver göra en kirurgisk abort hur går det till? Är det någon här som gjort det i så ung ålder? Hur lång tid tar det och var gör jag detta? Jag har läst om någon som var där i cirka 3h vilket är lugnt då jag får hitta på att jag är med en kompis eller så. Jag vet att jag borde prata med min mamma om detta och få stöd av henne men vill verkligen inte förlora honom då han betyder mer än bara kk för mig. Jag skulle bli helt förstörd och därför är det enklare om jag tar hand om detta i egna händer.


    Jag har gjort 2 aborter. En när jag var 16 och en när jag var 19. Sjukhuspersonalen har sträng tystnadsplikt om patienter. Din mamma kommer aldrig att få veta något om du inte säger något själv (vilket vore det bästa ändå) eller springer på henne oplanerat på sjukhuset. Klart att din mamma kan bli lite mammigt orolig för dig men jag tror absolut inte att hon är naiv. Hon förstår alldeles säkert att man kan bli gravid även fast man använder något preventivmedel. Hon har kanske varit med om det själv....Många sexdebuterar också när man är i din ålder.
Svar på tråden 15 år och behöver göra abort, hjälp!