• Sasu

    Ryggbedövning

    Hej!


    Har de senaste 2 månaderna blivit matad med bara snack om ryggbedövning från både barnmorska och narkosläkare, har inte blivit erbjuden eller fått någon info om annan sorts smärtstillande alls till förlossningen, utan har bara hört att jag borde ha tidig ryggbedövning med kateter, för att "då känns inte värkarna och att förlossningen gör jävligt ont!" DUH! jag vet att det kommer göra ont, men att inte ens få info om andra hjälpmedel såsom lustgas, lokalbedövning inne i slidan i förlossningsskedet eller de andra hjälpmedel som finns.. det känns som de försöker tvinga mig till att ha ryggbedövning.


    Jag är fullt medveten om att de inte kan tvinga mig till ryggbedövning. Har inte haft ångest inför förlossningen innan, utan har varit positivt inställd till förlossningen, trots att det är min första. Men nu börjar jag få ångest över förlossningen för att det känns som att de kommer pressa mig att ha ryggbedövning inne på förlossningen också!


    Känns som ingen tar mig på allvar när jag säger att jag vill ha mer info om andra smärtstillande, utan jag får kolla upp information på nätet istället..


    Jag har heller inte fått någon förklaring till varför de vill att jag ska ha ryggbedövning? Är det för att jag har högt BMI? eller är detta bara standarden nuförtiden?


    Jag är så aktiv jag kan vara, tar promenader och äter nyttigt, gör så mycket bäckenövningar jag klarar av (trots foglossning).. Försöker hålla min kondis så bra som möjligt för att orka med förlossningen.


    Har hört upplevelser från andra att de har fått kraftig huvudvärk och ryggsmärtor flera månader efter förlossningen som orsakades av ryggbedövningen!


    Jag vill gärna höra med er som har fött med ryggbedövning, hur var eran upplevelse med ryggbedövning?


    Har ni fått problem efteråt och kunde ni vara uppe och gå under öppnings skedet?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-31 16:21
    Pratade med barnmorskan idag hur jag tyckte och kände och fick då mer information om de andra smärtstillande! :) BM sa att det jag ska tänka på att smärtan man känner under förlossningen är en positiv smärta som för med sig något positivt. Vilket jag tycker är ett väldigt bra synsätt!
    Efter jag har läst igenom era upplevelser är jag absolut mer öppen för ryggbedövning då det verkar vara med positiva upplevelser än negativa. Har också hört att narkosläkarna på kristianstad CSK är väldigt duktiga :)

    Tack för alla svar! <3
  • Svar på tråden Ryggbedövning
  • Anonym (S)

    Jag har fött tre barn utan ryggbedövning och jag väntar nu mitt fjärde. Att föda barn är utan tvekan den värsta smärta jag kan tänka mig och enda anledningen till att jag har fött utan bra smärtlindring är att mina förlossningar har gått fort, och när jag har bett om ryggbedövning så har det redan varit för sent.

    Jag har fått tens, akupunktur, lustgas och morfin och jag upplever att tens har lindrat smärtan från 10/10 till 8/10 under öppningsfasen. Lustgasen lindrar inte smärtan men har gjort att jag har känt mig berusad och det har tagit udden av det hela. Det har inte hjälpt mycket alls. Morfinet har inte gjort någon skillnad, ej heller akupunktur.

    Jag ska föda mitt fjärde barn snart och jag vill verkligen ha tidig ryggbedövning denna gång. Jag ser inte fördelarna med att ha så ont som jag har haft när jag har fött. Alla är olika men för mig känns att föda barn bara som total smärta. Ungefär som att någon försöker såga av mina ben uppe vid låren. Kaos. Att få ryggbedövning och kunna vara lite mentalt närvarande låter fantastiskt i mina öron. Istället för att bara ligga och skrika i lustgasmasken kanske kunna vara med och tänka, känna att jag föder mitt barn. Inte bara kämpa mot en omänsklig smärta. Och då har jag haft väldigt enkla förlossningar på pappret. Snabbt har det gått och utan komplikationer.

    Angående krystvärkar så haft jag aldrig fått det, trots att jag inte haft ryggbedövning. Jag har krystat på kommando när barnmorskan har sagt till och det har gått hur bra som helst. Så det är väl inte alltid säkert att det har med bedövningen att göra. Om jag hade fått ryggbedövning hade jag säkert trott att jag inte fått krystvärkar pga den, men nu har jag ändå fött tre gånger utan varken ryggbedövning eller krystvärkar.

    Jag tänker att du ska hålla dig öppen för ryggbedövning. Ingen kommer tvinga dig på förlossningen. Jag har aldrig blivit erbjuden ryggbedövning, utan själv fått be aktivt om den, så jag tror inte du behöver oroa dig för att någon ska tvinga den på dig.

  • Sasu
    Anonym (Grodan) skrev 2019-05-30 13:01:48 följande:

    Måste ju finnas något skäl till att du träffat narkosläkare osv. Har du väldigt högt BMI eller några skador i ryggen?


    har BMI 40, så skulle bara in för att göra ultraljud för att kolla vart man kan sätta in kateter för att det tydligen är svårare att sticka kvinnor med högt bmi, men narkosläkaren sa att min rygg ser bra ut
  • Minlillaplutt

    Hejsan, jag har fött 3 barn hittills, och med trean klarade jag mig för första gången utan epidural bedövning!

    Jag skrev tydligt och klart i mitt förlossningsbrev bl.a. att jag inte ville EDA. Och jag såg till att ha med mig brevet (inplastat :)) i förlossningssalen, min man påminde mig att ge det åt BM!

    Kommer du att ha din man el någon annan stödperson med dig? Ett tips är ju annars att ha en doula som är väl insatt i hur du fungerar och tänker :)

    Vill inte skriva ut så mycket personligt här med kan skicka dig min förlossningsberättelse via PM om du vill? :)

  • gbgumman

    Min ryggmärgsbedövning funkade perfekt. Men jag har inget minne av att jag tog beslut innan utan det var något jag och bm kom fram till under förlossningen. Jag hade inget förlossningsbrev eller några önskemål alls innan. 

    Andra förlossningen gick så snabbt så inget hanns med. Det var också en bra förlossning men helt olik. 

  • gbgumman
    gbgumman skrev 2019-05-30 14:07:57 följande:

    Min ryggmärgsbedövning funkade perfekt. Men jag har inget minne av att jag tog beslut innan utan det var något jag och bm kom fram till under förlossningen. Jag hade inget förlossningsbrev eller några önskemål alls innan. 

    Andra förlossningen gick så snabbt så inget hanns med. Det var också en bra förlossning men helt olik. 


    Lägger till att jag inte hade några problem med krystvärkarna. När det började närma sig sista stadiet så sluta de fylla på bedövning och krysvärkarna kom som de skulle och jag krysta i ca 15 min innan sonen kom.
    Inget att klaga på.
  • Anonym (K)

    Jag har fått epidural båda mina förlossningar och har varit jättenöjd båda gångerna. Jag har dock börjat med lustgas och andning men har haft väldigt intensivt värkarbete med extremt kort värkvila och då var det som att komma till himlen när jag fick epidiralen. Äntligen fick jag en stunds vila så att jag faktiskt orkade sista biten av förlossningen. Förlossningsarbetet stannande inte upp och jag hade inga problem att känna krystvärkarna. Sen hjälper ju inte epiduralen mot smärtan mellan benen när barnet väl kommer ut men då har man liksom kommit så långt att man vet att slutet är nära och kan andas sig igenom den smärtan på ett annat sätt. Det är iaf min erfarenhet. Jag har inte haft några problem pga epiduralen efter förlossningarna heller.

  • Anonym (.)

    Åh gud, jag vägrar epidural, dör faktiskt hellre än att låta dem sticka in den jävla nålen i min rygg. Säg själv till dem att du skulle vilja höra mer om andra smärtstillande då du inte är helt säker på att du skulle vilja ha epidural, och även om dem skulle pressa på om det så stå på dig, det är din förlossning och ditt val ingen annans!

  • Anonym (.)

    Åh gud, jag vägrar epidural, dör faktiskt hellre än att låta dem sticka in den jävla nålen i min rygg. Säg själv till dem att du skulle vilja höra mer om andra smärtstillande då du inte är helt säker på att du skulle vilja ha epidural, och även om dem skulle pressa på om det så stå på dig, det är din förlossning och ditt val ingen annans!

  • Anonym (.)

    Åh gud, jag vägrar epidural, dör faktiskt hellre än att låta dem sticka in den jävla nålen i min rygg. Säg själv till dem att du skulle vilja höra mer om andra smärtstillande då du inte är helt säker på att du skulle vilja ha epidural, och även om dem skulle pressa på om det så stå på dig, det är din förlossning och ditt val ingen annans!

  • Anonym (.)

    Åh gud, jag vägrar epidural, dör faktiskt hellre än att låta dem sticka in den jävla nålen i min rygg. Säg själv till dem att du skulle vilja höra mer om andra smärtstillande då du inte är helt säker på att du skulle vilja ha epidural, och även om dem skulle pressa på om det så stå på dig, det är din förlossning och ditt val ingen annans!

  • Anonym (Klart de känns)
    Sasu skrev 2019-05-30 10:27:22 följande:

    Det är det jag är rädd för, att jag inte känner av när jag ska krysta.. Värkarna ska ju säga till när det är dags, men om man inte känner värkarna så känner jag bara att förlossningen kommer bli väldigt långdragen!

    Jag tar nog hellre smärtan från värkarna pch lyssnar på min kropp än att bli helt bedövad.. inte så kul att ha någon som skriker på en när man ska krysta..


    Nej nej alltså inte så pass! krystvärkarns känns utan tvekan! uddafall att de inte känns, första ggn jag hört d är nu på fl. Tycker ryggbedövningen hjälper fram till krystarbetet sen får man kämpa igenom värkarna på egen hand, tagit själv 2 ggr o är i v 32 o tänker s0klart ta den när d är dags igen
  • Anonym (Nyförlöst)

    Nu har du bett om åsikt från de som tagit EDA, men här där du oönskad åsikt från nyförlöst (26 maj) tvåbarnsmamma som fött båda barn med enbart lustgas.

    Tanken på en EDA har alltid skrämt mig mer än tanken på att föda fram ett barn. En lång nål in i ryggen låter oerhört läskigt medan ett barn som ska ut ur fiffen faktiskt är så det är tänkt och vad we were made to do. Jag upplevde inget tjat under mina förlossningar, de fråga några gånger om jag önskade mer smärtlindring och la ner diskussionen direkt när jag avböjde. Du kommer ju möta annan personal väl på sjukhuset än de du träffar på MVC, jag tror att de är mer drillade i att faktiskt lyssna på patienten med tanke på år av kritik mot förlossningsvårdens hantering av kvinnor och deras vilja. Jag vet ju inte hur det är att ta EDA som sagt, men jag ångrar inte alls att jag inte tog dem. Både barnen har kommit ut utan ingripande, sluppit sugklocka, stygn, klipp och andra läskigheter som kan bli resultatet av en EDA. Detta kan självklart hända ändå såklart, men jag läste för många historier om barnmorskor som hävde sig på magen för att få ut barnet, sugklockor och klipp efter att EDAn stannat av hela förloppet och barnet till slut måste ut oavsett.

    Att föda barn gör sjukt ont, jag har det färskt i minnet sedan fyra dagar... Men det är också så jävla häftigt. Det är så jävla lätt för oss som redan har gjort det att säga - men lita på att din kropp klarar av detta om du inte vill ta EDA och lita på att sjukvården kommer att hjälpa dig på alla sätt om du mot förmodan hamnar i ett läge där du inte orkar mer.

  • Babymama
    Anonym (K) skrev 2019-05-30 19:52:55 följande:

    Intressant läsning kring smärtlindring vid förlossning och vems ansvar smärtlindringen är. Att det skiljer sig en del under en förlossning jämfört med andra tillfällen inom sjukvården då smärtlindring krävs.

    bakingbabies.se/2019/02/19/tankar-om-forlossningssmartlindring/


    Tack! Vilken superbra artikel! Det är bara så fel att det är den födande kvinnans ansvar, valet av smärtlindring, när det för alla andra patientgrupper avgörs av läkare. Min man var på akuten med misstänkt hjärnblödning för ett tag sen och pga de hemska smärtor han hade fick han direkt stark medicinering som gjorde smärtan mer dräglig för honom. När jag har fött barn har jag haft samma smärtstyrka men inte fått någon smärtlindring alls pga att personalen inte lyssnade och för att det sen gick snabbt. Hur är detta ens möjligt idag?! Smärtan vid förlossning är inte farlig säger vårdpersonalen som ett mantra. Men vad fasen! Min man visade sig ha en vanlig migränattack så hans smärta var för sjutton inte farlig heller, men nog blev han väl smärtlindrad ändå! Nej fy för de här gamla unkna värderingarna om att den enda rätta förlossningen är den utan smärtlindring!
  • Anonym (Bara lustgas)

    Har fött 2 barn på enbart lustgas, och skulle gärna föda 10 till på samma sätt om jag kunde.

    Kände mig så stark och beslutsam, visst fanns det smärta men jag tyckte inte den var så farlig.

    Lustgasen var underbar!

    Är själv livrädd för EDA, och tycker att de första man hört att det inte gått bra för haft just EDA.

  • Hawk

    Hehe, nu när jag också läste länken var Agnes Wolds tråd nog länkad till den som nämns här.

  • nernu

    Jag tyckte om tensen. Hade en massa ideer innan om hur jag ville göra men när det var dags blev det annat. Jag provade sånt som jag sagt absolut nej till. Förutom sterila kvaddlar. Det ville jag absolut inte ha. Jag ville försöka klara mig utan epidural. Men det gav jag upp när det kom igång ordentligt. Jag ska ha epidural väste jag. För mig gjorde det inte jättestor skillnad. Men det berodde nog på att jag inte hade så ont av värkarna utan för att det var ett starkt tryck neråt. Men jag hade inga problem eller biverkningar av epin. Kunde kissa efteråt och så. Ta det som det kommer. Ställ in dig på att det kan gå hur som helst och låt bm guida dig under förlossningen. Läs om vad som finns på 1177.

    Det kommer gå jättebra! Lycka till!

  • Åsa

    Så konstigt. De ska förstås informera om möljigheten men ryggbedövning är bara en variant av flera. Den tar bort smärta men kan vad jag förstår också orsaka värksvaghet (som kan kompenseras med värkförstärkande dropp). Men det känns mer naturligt att prata extra om den om du hade varit livrädd för smärta, inte oombett.

    Själv fick jag mina barn med lustgas. Ont, visst, men klart överkomligt.

  • Åsa
    Åsa skrev 2019-05-31 23:15:12 följande:

     Själv fick jag mina barn med lustgas. Ont, visst, men klart överkomligt.


    Hade jag känt att det var outhärdligt hade jag säkert bett om ryggbedövning, jag har inget emot det i princip.
Svar på tråden Ryggbedövning