• Anonym (Kaffedraken)

    Parter och hans familj vill abort

    Hej!

    Jag är 21 år gammal och gravid i ca 7 veckan. Kommer ha fyllt 22 innan födseln.

    Har berättat för min familj som är mycket stöttande och vill att jag ska behålla. Jag vill också behålla då jag är fullt frisk och kapabel till att ta hand om ett barn, därför ser jag inte abort som en utväg. Sa precis upp mig från ett restaurang jobb där jag blev illa bemött av chefen, men jobb är någonting jag kommer hinna lösa innan födseln.

    Har pratat med pappan till barnet som också i nuläget är min pojkvän, han vill inte behålla då han säger att han inte är redo, han har gråtit för mig och sagt att han tycker detta är jättejobbigt, att han inte har det sista ordet i detta. Hans föräldrar är väldigt negativa, tycker jag ska göra abort då dom inte anser att vi är redo, trots att de inte känner mig så väl. De skickar sms och ?fakta? om abort i hopp om att få mig att välja abort. Har sagt att han får lämna om mitt beslut inte passar.

    Innan hans föräldrar blev involverade så har han alltid sagt att han ska göra sitt bästa om jag bestämmer mig för att behålla, men nu när föräldrarna är involverade så säger han att han kanske lämnar mig. Jag ångrar hellre honom än mitt barn, för det är ju faktiskt mitt barn. Vill inte göra någonting mot hans vilja men samtidigt så vill jag ta mitt ansvar. Känner mig redan bunden till den lilla ärtan i min mage.

    Antingen så får han ta sitt ansvar eller så får vi gå skilda vägar.. jag har iallafall en stöttande familj..

    Ge mig lite tips och era åsikter på saken, finns det någon i samma sits? Någon ung mamma? Hur var det för er?

    Endast positiva toner tack!!

  • Svar på tråden Parter och hans familj vill abort
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tappadstekspade skrev 2019-08-06 22:28:46 följande:

    Det råder numera konsensus om att barn behöver båda sina föräldrar. Det är barnets bästa jag tänker på. Barnets bästa borde vara styrande och inte mammans rätt att behålla barnet. Mammans vilja är underordnat barnets bästa. Det vet alla föräldrar värda namnet. Att hon sätter sig själv främst säger jävligt mycket om vad hon kommer att bli för morsa. Stackars stackars barn.


    Nej, det råder inte konsensus om det. Vissa föräldrar klarar man sig bättre utan.

    Lagstiftningen är dessutom glasklar på den punkten. Det är den gravida kvinnan som beslutar om graviditeten. Ingen annan. Vad du tycker "borde vara" har ingen som helst förankring i hur det är i verkligheten.
  • Anonym (Kaffedraken)
    DVQ skrev 2019-08-11 10:07:18 följande:

    Nej, det råder inte konsensus om det. Vissa föräldrar klarar man sig bättre utan.

    Lagstiftningen är dessutom glasklar på den punkten. Det är den gravida kvinnan som beslutar om graviditeten. Ingen annan. Vad du tycker "borde vara" har ingen som helst förankring i hur det är i verkligheten.


    Vissa FÖRÄLDRAR, skriver du. Jag pratar om BARNET. Jag skiter i vad vissa föräldrar upplever som bäst för sig själva.

    Du behöver inte undervisa mig om vad lagen säger. Att kvinnan får bestämma är en sak, vad som är lämpligt är något annat.

    Nu verkar ju ts och killen båda vara överens om att hon ska behålla. Gott så och jag önskar dem all lycka till!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tappadstekspade skrev 2019-08-11 10:16:54 följande:

    Vissa FÖRÄLDRAR, skriver du. Jag pratar om BARNET. Jag skiter i vad vissa föräldrar upplever som bäst för sig själva.

    Du behöver inte undervisa mig om vad lagen säger. Att kvinnan får bestämma är en sak, vad som är lämpligt är något annat.

    Nu verkar ju ts och killen båda vara överens om att hon ska behålla. Gott så och jag önskar dem all lycka till!


    Ja, vissa föräldrar klarar sig BARNET bättre utan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tappadstekspade skrev 2019-08-06 22:28:46 följande:
    Det råder numera konsensus om att barn behöver båda sina föräldrar. Det är barnets bästa jag tänker på. Barnets bästa borde vara styrande och inte mammans rätt att behålla barnet. Mammans vilja är underordnat barnets bästa. Det vet alla föräldrar värda namnet. Att hon sätter sig själv främst säger jävligt mycket om vad hon kommer att bli för morsa. Stackars stackars barn.
    Det viktiga är att ha en förälder som älskar barnet och vill ha det. Den som är omogen är killen. 

    Dessutom får barnet morföräldrar som älskar det och stöttar mamman.

    Det är bra förutsättningar. 

    Att vilja föda ett barn när man är gravid är inte själviskt. Att vilja tvinga någon till abort, det är själviskt.

    Barnets bästa är enligt dig att inte bli fött. För att killen sviker. Men hur många gånger har det inte tagit slut trots att bägge var överens om att skaffa barn. Om det är så hemskt för ett barn att växa upp utan far, då borde ingen våga skaffa barn.
  • Anonym (Kaffedraken)

    "Har pratat med pappan till barnet som också i nuläget är min pojkvän, han vill inte behålla då han säger att han inte är redo, han har gråtit för mig och sagt att han tycker detta är jättejobbigt, att han inte har det sista ordet i detta. Hans föräldrar är väldigt negativa, tycker jag ska göra abort då dom inte anser att vi är redo, trots att de inte känner mig så väl. De skickar sms och ?fakta? om abort i hopp om att få mig att välja abort. Har sagt att han får lämna om mitt beslut inte passar. 

    Innan hans föräldrar blev involverade så har han alltid sagt att han ska göra sitt bästa om jag bestämmer mig för att behålla, men nu när föräldrarna är involverade så säger han att han kanske lämnar mig. "

    Tycker pojkvännens föräldrar är väl curlande. I stället för att uppmuntra och stödja sin son i att ta sitt ansvar så ser de honom som den lilla pojken som ska slippa det.

    Får hoppas att de blir glada farföräldrar iaf. Grattis till att pojkvännen ändrade sig!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill börja med att säga att jag aldrig varit i din situation,så jag kan inte utgå från någon personlig erfarenhet. Men vad jag har är livserfarenhet både som mamma själv och som förskollärare .. Det är inte lätt att råda någon vad hon ska göra för ingen kan veta hur man mår men jag skulle vilja säga att du nog ska ställa in dig att bli ensamstående /singel oavsett hur du väljer att göra.. Eftersom du redan känner en sammhörighet med den " lilla ärtan" i magen ( vilket jag kan relatera till då jag kände samma med alla mina) och i dagsläget inte vill göra en abort så om du blir pressad till detta /"övertalad "att inse att det är det bästa beslutet ( att som din pojkvän idag säger att han kommer gå om du behåller barnet ÄR att pressa...o hans familj pressar definitift ! ) så kommer detta ändå skada er relation så att ni inom snar framtid efter den ev aborten kommer att gå i sär... Så det du måste fundera över är hur löser jag framtiden ,boende ,ekonomi som ensamstående. Är jag beredd att lägga mitt liv åt sidan för ett stort antal år framöver ? Att tacka nej till mycket av det mina jämnåriga kompisar gör för att jag inte kan ha barnvakt så ofta mer än till det nödvändigaste ? Att inte få sova en hel natt på minst 1 år ..att få gå upp i ottan varje dag vare sig jag vill eller inte, byta tuentals bajsblöjor,torka spyor och tvätta matklenigt hår Sedan det positiva.. Man gör allt det där med glädje för en slabbig blöt puss o ett stort leende och ett " älkar dig" Men den enda som har svaret är du själv..det är DU som måste leva resten av livet med konsekvenserna av det beslut du tar oavsett vilket det blir Lycka till med ditt beslut och vet att ingen kan säga till någon annan vad som är rätt eller fel även om man är två om att göra ett barn är det din kropp och därmed ditt beslut ❤️

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tappadstekspade skrev 2019-08-11 10:16:54 följande:

    Vissa FÖRÄLDRAR, skriver du. Jag pratar om BARNET. Jag skiter i vad vissa föräldrar upplever som bäst för sig själva.

    Du behöver inte undervisa mig om vad lagen säger. Att kvinnan får bestämma är en sak, vad som är lämpligt är något annat.

    Nu verkar ju ts och killen båda vara överens om att hon ska behålla. Gott så och jag önskar dem all lycka till!


    Lämpligt? Missuppfattar jag dig eller menar du att män borde ha någon slags bestämmanderätt över kvinnors kroppar?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Solarn skrev 2019-08-11 23:23:32 följande:

    Lämpligt? Missuppfattar jag dig eller menar du att män borde ha någon slags bestämmanderätt över kvinnors kroppar?


    Barnets bästa bör vara styrande. Vad fattar du inte? Om pappan inte vill ha barnet börjar ju barnets liv med dåliga förutsättningar. Det här handlar inte om ts, det handlar om BARNET. Det är fan skrämmande att ni inte kan förstå det. Inte konstigt att barn far illa och lever i fattigdom när folk skaffar dem av egoistiska skäl.

    Stackars alla ungar när de redan på dagis undrar var deras pappa är och inser att de inte var önskade av 50 procent av de som tillverkade dem.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tappadstekspade skrev 2019-08-06 22:03:16 följande:

    Jag jag jag och mitt mitt mitt.

    Det är uppenbart att du inte är mentalt mogen att skaffa barn. Fattar inte varför du ska göra så här mot killen. Och inte heller tänker du på barnet! Stackars barn. En pappa som inte vill ha det och en morsa som sätter sina behov framför det. Suck.


    När jag pratar om mina barn så säger jag MINA barn även om jag och min sambo bor ihop och har 4 barn. Jag säger ibland våra barn om sambon är med men när jag berättar om något utav våra barn så brukar jag säga min dotter!

    Brukar också sägs min bil och mitt hus. Tror folk ändå förstår att jag och sambon äger de tillsammans.

    Lite svårt att göra en bedömning om någons mognad genom ett inlägg.

    Abort är ingen rättighet en kille har utan faktist en kvinnas rättighet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tappadstekspade skrev 2019-08-13 06:45:41 följande:

    Barnets bästa bör vara styrande. Vad fattar du inte? Om pappan inte vill ha barnet börjar ju barnets liv med dåliga förutsättningar. Det här handlar inte om ts, det handlar om BARNET. Det är fan skrämmande att ni inte kan förstå det. Inte konstigt att barn far illa och lever i fattigdom när folk skaffar dem av egoistiska skäl.

    Stackars alla ungar när de redan på dagis undrar var deras pappa är och inser att de inte var önskade av 50 procent av de som tillverkade dem.


    Barnets bästa, ja det var ju en fin omskrivning. Vill mannen inte ha barn får han se till att inte göra en kvinna gravid, gör han ändå det är det i barnets bästa intresse att han skärper till sig, ändrar sitt tankesätt och tar hand om barnet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tappadstekspade skrev 2019-08-13 06:45:41 följande:
    Barnets bästa bör vara styrande. Vad fattar du inte? Om pappan inte vill ha barnet börjar ju barnets liv med dåliga förutsättningar. Det här handlar inte om ts, det handlar om BARNET. Det är fan skrämmande att ni inte kan förstå det. Inte konstigt att barn far illa och lever i fattigdom när folk skaffar dem av egoistiska skäl.

    Stackars alla ungar när de redan på dagis undrar var deras pappa är och inser att de inte var önskade av 50 procent av de som tillverkade dem.
    Hördu Tappadbakomenvagn, trollar du?

    ALLA skaffar barn av egoistiska skäl. För att de vill ha barn. Eller för att mamman just i detta fall redan älskar sitt ofödda och oplanerade barn.

    De flesta av oss är glada att ha blivit födda trots att vi inte är rika.

    I detta fall ändrade sig barnafadern. Tänk om hon hade gjort abort bara för att han ville? Och sedan ångrat sig resten av livet.
Svar på tråden Parter och hans familj vill abort