• Catmom

    Kan man bli gravid på första försöket?

    Hej!

    Jag och min sambo har bestämt oss att försöka bli gravida. Vi har pratat om detta i ca ett års tid och nu känns det äntligen rätt.

    Enligt ägglossningstest hade jag ägglossning för 1 vecka sedan. Vi hade då sex den dagen + ett par dagar efter.

    Är det vanligt att det kan ta på en gång? Och hur snabbt kan man isåfall få symptom? Jag har idag haft sura uppstötningar hela dagen vilket jag vad jag kan minnas aldrig någonsin haft. Har också molande värk i livmodern. Känner mig även febrig..?

    Har för övrigt en mens som kommer väldigt exakt varje gång, så annars är det inte särskilt länge kvar tills jag får

    Kram!

  • Svar på tråden Kan man bli gravid på första försöket?
  • Catmom
    Anonym (Chilla) skrev 2019-09-29 16:59:57 följande:

    Och jag har också slarvat en del med skydd kan tilläggas. Körde endast med avbrutet samlag under flera års tid med mitt ex när jag var knappt 20...


    Ja okej, då kanske det kan ha gått på första försöket för mig med. Är rätt så ung också (22) vilket bör vara till min fördel. :) Tack för svar!
  • Anonym (4 grav)

    Jag har två barn och väntar tredje barnet nu.

    Alla tre har tagit sig på första försöket.

  • Lustablong

    Första barnet 27 år första försöket, andra barnet 30 år första försöket, tredje barnet 38 år andra försöket.

  • Anonym (Li)
    Catmom skrev 2019-09-29 17:33:04 följande:

    Ja jag ska försöka att slappna av och inte tänka så mycket. Men min specialité är att övertänka exakt allt. Och jag har längtat hela mitt liv efter att få bli mamma med????

    Tack så mycket!


    Det är lättare sagt än gjort att slappna av när man vill ha bäbis. Vi blev gravida på 9onde försöket, fick sen sent missfall. Sen tog det sig på försök nummer tre, under en period när jag var helt vidrigt stressad. En liten tröst, för de som är stressade över att vara stressade.
  • LinneaM93

    Jag har nu blivit gravid två gånger på första försöket :) det är möjligt! Kanske bara god tur, men vi sexade till det tror jag 9 ggr på ägglossningsveckan och 2 ggr på ägglossningsadegn :D. Så gav mig verkligen in på det. Men ja det ÄR möjligt, och ja jag kände också gravsymptom 3 dagar efter äl. INGEN aning hur det är möjligt, men då började det sticka i magen och fick foglossning. Allt är mljligt tydligen :?D

  • Anonym (E)
    Catmom skrev 2019-09-29 16:32:34 följande:

    Tror jag formulerade mig konstigt. Jag vet att man såklart kan bli det, jag undrar nog mer hur vanligt det är. Mina föräldrar har flertalet missfall bakom sig och även flera ivf försök som aldrig tog. Jag är nog bara väldigt orolig att jag också ska ha ärvt dessa problem.


    Det är nog inte sååå ovanligt. Enligt min erfarenhet utifrån vad jag har hört från alla vänner och bekanta så verkar det som att ca hälften blivit gravid rätt omgående 1-2 försöket och hälften har fått kämpa 6-12 månader. Ett fåtal, 3 par jag känner till har haft väldigt svårt och gjort flera ivf innan de lyckades.

    Själv blev jag gravid på första försöket med barn 1 och andra försöket med barn 2.

    Lycka till!
  • Anonym (Statistik)

    Statistik fungerar inte riktigt sådär. Ni skulle kunna ha lika dåliga förutsättningar som dina föräldrar att bli gravida men ändå lyckas bli gravida på första försöket varje gång ni försöker. Det är inget stämpelkort där man måste nå tionde försöket innan det blir något.

  • Anonym (Jo)

    För oss gick det på första försöket. Men jag fick något som jag trodde var mens så jag trodde inte att det blev något. Ett par veckor senare fick jag ont i magen och kände mig lite konstig så jag tog ett test och då var jag gravid. Så ja det är många som det går fort för. Och många som det inte går fort för.

  • Anonym (En till)

    Även för oss tog det sig på första försöket, men trodde själv att det skulle ta lite tid, precis som du! Jag hade inte ens hunnit få koll på när jag hade ägglossning eftersom det tog sig efter första mensen efter att jag hade slutat med minipiller. Så vi hade bara sex en gång den dagen en app "gissade" att jag hade ägglossning och det var visst allt som behövdes, haha!

    Men jag är fullt medveten om att vi hade otroligt tur och förväntar mig inte samma tur om vi skulle försöka få en till!

  • smölan

    Jag är nu gravid för 3:e gången och mina två sönder samt denna graviditet är planerade och jag blev gravid på första försöket alla gånger.
    Jag har extremt lätt för att bli gravid, så jag har tyvärr även fått genomgå fler än en abort pga. jag blivit gravid så extremt lätt.
    För mig har det nästan känts som att det inte spelat någon roll NÄR i månaden jag haft sex, eftersom jag blivit gravid oavsett, men vet ju att det inte fungerar så.
    Men det är otroligt tacksamt när man väl planerar o vill bli gravid- att bli det direkt.
    Men det är väldigt tråkigt o sorgligt när man inte vill, och det tar sig och man tror att man har koll, eller tar dagen efter piller o det missats med någon timme för att hålla sig inom antal dygnen då man måste ta det senast.

  • smölan

    Glömde svara på symtom. Jag har samtliga graviteter, oavsett önskade eller oönskade, känt molvärk tidigt. 
    Plussat innan mensen några dagar o fått plus. Så molvärk har alltid varit ett tecken för mig, då jag aldrig har det annars varken inför mens eller när jag har mens. 

  • Catmom


    Jag hade visst rätt!! Åh vad lycklig vi är just nu. Nu håller jag alla tummar om att allt får gå vägen??
  • smölan
    Catmom skrev 2019-10-08 05:01:03 följande:

    Jag hade visst rätt!! Åh vad lycklig vi är just nu. Nu håller jag alla tummar om att allt får gå vägen??


    Stoooort grattis =) =)
  • Catmom
    smölan skrev 2019-10-08 17:57:07 följande:

    Stoooort grattis =) =)


    Tack så mycket!! :)
Svar på tråden Kan man bli gravid på första försöket?