• Mon 7 Oct 2019 01:08
    1125 visningar
    6 svar
    6
    1125

    Ledsagare/kontaktperson/kontaktfamilj - skillnader?

    Jag känner alltmer att jag skulle vilja ställa upp för någon annan i vardagen och livet och vill kunna bidra till att göra livet meningsfullt för någon annan, men jag får inte riktigt grepp om skillnaden mellan ledsagare/kontaktperson/kontaktfamilj eller vad som kan passa bäst för mig, så jag hoppas att någon här kan reda ut begreppen och vad som kan funka för mig.

    - jag är från början utbildad undersköterska med inriktning psykiatri, men har aldrig arbetat inom just det yrket, mer än den arbetsplatsförlagda praktiken vi hade inom utbildningen. Däremot är jag inte främmande för att inom sidoverksamhet jobba med vad jag från början utbildade mig till.

    - jag är även utbildad till, och har arbetat i 15 år, som barnskötare inom förskolan. Jag har genom åren haft hand om alltifrån barn med en uppsjö olika behov, från npf-diagnoser och funktionsvariationer till olika sjukdomar som kräver livsuppehållande medicinering.


    Min fråga är hur mycket tid man lägger på respektive uppdrag, vad de olika uppdragen innebär, samt vilket arvode man får? Arvodet i sig är förstås ganska irrelevant, men jag vill ju helst inte gå back ekonomiskt alltför mycket. Huvudsaken är att jag hittar något som kan passa för mig. 


    Jag har ett 5-årigt barn och är särbo med hans pappa, vilket i praktiken innebär att vårt barn ibland sover hemma hos sin pappa, men det innebär också att jag ibland är ensam med min son eller att hela familjen är samlad, vilket kan vara relevant för hur man lägger upp tider kring de olika uppdragen och/eller vart man vistas, samt restider till olika platser.

  • Svar på tråden Ledsagare/kontaktperson/kontaktfamilj - skillnader?
  • Anonym (har sånt)
    Mon 7 Oct 2019 12:05
    #1

    Lite grovt från mig som har både ledsagning och kontaktperson: