• Mon 7 Oct 2019 01:08
    1125 visningar
    6 svar
    6
    1125

    Ledsagare/kontaktperson/kontaktfamilj - skillnader?

    Jag känner alltmer att jag skulle vilja ställa upp för någon annan i vardagen och livet och vill kunna bidra till att göra livet meningsfullt för någon annan, men jag får inte riktigt grepp om skillnaden mellan ledsagare/kontaktperson/kontaktfamilj eller vad som kan passa bäst för mig, så jag hoppas att någon här kan reda ut begreppen och vad som kan funka för mig.

    - jag är från början utbildad undersköterska med inriktning psykiatri, men har aldrig arbetat inom just det yrket, mer än den arbetsplatsförlagda praktiken vi hade inom utbildningen. Däremot är jag inte främmande för att inom sidoverksamhet jobba med vad jag från början utbildade mig till.

    - jag är även utbildad till, och har arbetat i 15 år, som barnskötare inom förskolan. Jag har genom åren haft hand om alltifrån barn med en uppsjö olika behov, från npf-diagnoser och funktionsvariationer till olika sjukdomar som kräver livsuppehållande medicinering.


    Min fråga är hur mycket tid man lägger på respektive uppdrag, vad de olika uppdragen innebär, samt vilket arvode man får? Arvodet i sig är förstås ganska irrelevant, men jag vill ju helst inte gå back ekonomiskt alltför mycket. Huvudsaken är att jag hittar något som kan passa för mig. 


    Jag har ett 5-årigt barn och är särbo med hans pappa, vilket i praktiken innebär att vårt barn ibland sover hemma hos sin pappa, men det innebär också att jag ibland är ensam med min son eller att hela familjen är samlad, vilket kan vara relevant för hur man lägger upp tider kring de olika uppdragen och/eller vart man vistas, samt restider till olika platser.

  • Svar på tråden Ledsagare/kontaktperson/kontaktfamilj - skillnader?
  • Anonym (har sånt)
    Mon 7 Oct 2019 12:05
    #1

    Lite grovt från mig som har både ledsagning och kontaktperson:

    Ledsagare hjälper personer med mer "vardagliga" saker. Att komma till möten, göra inköp osv. Det är oftast endast vuxna som har ledsagare, i min erfarenhet. 

    Kontaktpersoner gör "roliga" saker. Går på bio, till exempel. Dagsutflykter. Ibland kanske övernattningar. Umgås. Sånt. Kontaktperson kan man vara för både barn och vuxna.

    Kontaktfamiljer som jag förstått inkluderar ett barn eller ungdom i sin familj och gör familjeaktiviteter eller är bara hemma och umgås. 

    Resten kan jag inte riktigt svara på. Jag vet att man får tillbaka sina utlägg som kontaktperson. Roligt att du funderar på det.

  • Anonym (Va)
    Mon 7 Oct 2019 13:30
    #2

    Vad är ledsagare?

  • Mon 7 Oct 2019 17:42
    #3

    Snacka med kommunen om de behöver nåt av ovanstående.

  • Anonym (T)
    Mon 7 Oct 2019 20:06
    #4

    När jag var kontaktperson till en kvinna så var det hennes behov som styrde hur många timmar i veckan/månaden.

    "Min" person hade tre timmar i veckan där vi gjorde saker som hon gillade att göra.

    För det fick jag i arvode runt 1500 i månaden inklusive utgiftstillägg.

    Det är inget man blir rik på utan mer en symbolisk summa.

    Vi hade en dag bokad. Blev för krångligt om vi bestämde olika från gång till gång. Men det är individuellt hur man kan bestämma.

    Ledsagare får lön och har en anställning.

    Att vara kontaktfamilj har jag ingen erfarenhet av men länken ger dig lite info iaf

    jourhemspoolen.se/fragor-och-svar

  • Tue 8 Oct 2019 23:07
    #5

    Tack för era svar!

  • Anonym (Ledsa­gare)
    Tue 8 Oct 2019 23:51
    #6

    Jag var ledsagare åt en synskadad kvinna. Hon hade ett antal timmar beviljat som hon kunde använda lite som hon ville. Jag tror det var 4h i veckan eller nåt sånt. Hon gick på en aktivitet i veckan, där var jag med för att hitta i lokaler mm men jag deltog inte i själva aktiviteten. Andra gånger bestämde vi träff för att shoppa eller gå på bio. Någon gång hjälpte jag henne med pappersarbete. Men det var alltid på hennes initiativ, när hon ville göra något som krävde ögon (och jag hade ett annat heltidsjobb som hon delvis fick anpassa sig efter). Jag fick betalt per timme och det var inga stora pengar precis så jag såg det nästan som ideellt arbete.

    Är man kontaktperson har jag fått uppfattningen att man i större grad ska ta eget initiativ och se till att personen man jobbar med kommer ut, kommer iväg till affären mm. Men benämningen på rollen och arbetsuppgifterna varierar säkert.

Svar på tråden Ledsagare/kontaktperson/kontaktfamilj - skillnader?