• musan

    Minipiller-bra eller dåligt?

    Sitter och funderar vad jag ska ta till efter förlossningen...om ammningen fungerar så har vi väl ett bra skydd förhoppningsvis fyra månader...tror jag det är.

    Men sedan måste man hitta på något, så att ett eventuellt syskon inte kommer på en gång.

    Ni som har erfarenhet av minipiller....har det fungerat bra?

  • Svar på tråden Minipiller-bra eller dåligt?
  • Sarai

    Jag åt minipiller under ungefär ett år för en massa år sen, alltså inte efter en graviditet.

    När jag hade väldigt regelbundna vanor så jag kunde ta pillret exakt samma tid (+- en halvtimme typ) varje dag funkade det bra men sen när jag inte kunde det så fick jag mellanblödningar och slutade med pillren efter ett tag.

  • FIAPIA

    Hej!
    Åt minipiller i ca 6 år innan grav. På grund av högt blodtryck kunde jag inte äta vanliga p-piller. Minipiller funkar bra om du har regelbundna vanor. Jag fick små mellanblödningar efter ca ett år och efter 2 år hade jag ingen mens alls. Så är det tydligen med minipiller. När jag slutade med piller så hade jag svårt att bli gravid, mensen var väldigt oregelbunden (ingen orsak hittades) Tror inte jag fortsätter med piller efter min grav.

    Lycka till!
    FIAPIA

  • Mupp

    Jag har ätit minipiller i ca 4-5 år innan jag blev gravid i somras. Har bara positiva erfarenheter. Några få små mellanblödningar. Sen var jag visserligen "duktig" med att ta pillret regelbundet. Inte lätt om man är glömsk till sin natur.

    Till skillnad från ett tidigare inlägg har jag hört att det är lättare att bli gravid efter att man slutar med minipiller än med kombinationspiller. Detta för att ägglossningen vanligtvis inte påverkas. Men det är säkert individuellt.

  • K72

    Jag fick min första mens ca 3 månader efter min förlossning och då jag var på kontroll hos gyn (ca 14 dagar innan det) så sa han att jag hade ägglossning. Så det behöver inte vara så att du kan vara utan preventivmedel i fyra månader efter din förlossning! Eller, det är klart att du kan men du förstår vad jag menar.
    Jag började käka minipiller och hade mens/blödning i över två veckor men sedan gav det med sig... Nu fungerar det bra! Fast, jag är fortfarande på min första karta.....

  • H2O

    Jag har knaprat minipiller i ca ett år nu. Började när tjejen var ca 3-4 mån för hon sov så länge då (ville inte bli gravid pga för långt mellan amningarna). Har fortfarande inte fått ngn mens. Vet ju inte hur lätt eller svårt det blir att bli gravid efter denna "kur" (när jag tagit vanliga p-piller i 15 år tog det ca 6 mån att bli gravid). Hoppas på snabbare än så. Så om de är bra eller dåliga på det viset vet jag inte. Men gravid har jag inte blivit, och det är ju bra!

  • HMN

    Fick minipiller efter dotterns födelse 2003, och först hade jag inga månadsblödningar alls på 10-11 månader, superskönt! Därefter kom blödningarna med 2 veckors mellanrum och varade 10-12 dagar, inte lika skönt...

    Dessutom hade jag problem med slemhinnorna i underlivet, sköra, kliande och irriterade. Jag fick först veta att det hade med amningen att göra och fick ovesterin utskrivet vilket delvis hjälpte, det blev ännu bättre när jag slutade amma helt efter 9 månader MEN sedan blev det ytterligare en jätteförbättring när jag slutade med minipillren (pga alla mellanblödninar) efter drygt 1 år. Vet inte om detta är en vanlig biverkning, stod i alla fall inget på bipacksedeln, men för mig blev sambandet uppenbart.

    När jag slutade med pillren tog det lika lång tid att bli gravid igen som efter kombinationspillren jag åt innan dottern kom, slutade dock med MA men det hade ju inget med pillren att göra.

  • Strawbaby

    Jag började äta minipiller för ca 4 år sedan. Det första 1 ½ året hade jag inte mens alls, sedan kom den helt plötsligt tillbaka och var kraftigare än innan. Jag fick även problem med mellanblödningar. En gång hade jag mens i ca 3 veckor. Efter två år slutade jag med pillrena (i somras) dels för att jag var så trött på hur de förändrade min kropp men också för att jag och min sambo ville försöka skaffa barn. Mensen blev normal igen, superregelbunden och mindre mensvärk. Men det tog nio månader innan bebisen äntligen blev till, vet ej om det berodde på minipillrena eller något annat...jag vill nog inte äta minipiller igen.

  • musan

    Tack för era svar......
    Jag vet inte hur jag ska göra....jag har ätit vanliga p-piller förut och hittade inga som fungerade för mig. Humöret blev upp och ner och lusten försvann tyckte jag.
    Jag tänkte att minipiller kanske var lite annorlunda med inte lika många biverkningar(som ialla fall jag upplevde) men det kanske bara är andra biverkningar helt enkelt.

  • LemonFrech

    Hallå! Lita inte på amningen...har en kompis som när hon kom på efterkontrollen fick reda på att hon var gravid i 2:a månaden (har ett barn fött i jan och ett i nov!). Trots att hon verkligen helammade! Har hört alltför många som blivit gravid när de ammar...det är INTE något skydd.

    Jag åt minipiller (hade mens men väldigt oregelbundet), när jag slutade så tog det flera månader innan mensen kom tillbaka, dessutom så blev sonen till när jag åt minipiller! Inte helt tillförlitligt med andra ord. Men, det är väl bara kondom, minipiller, spiral och avhållsamhet som fungerar medans man ammar...

  • Ängel82

    lita inte på amningen, jag fick mens så fort den första blödningen efter förlossningen var över så jag behövde skydd trots att jag ammade... minipiller funkar väl helt okej, men en del kan blöda mest hela tiden med dom o de e ju inte så kul alltid.

  • skumsvampen

    Började äta minipiller, Cerazette, ca 6 månader efter min förlossning, hade dess för innan en kopparspiral som tog sig ut. Mini-pillerna fungerade jätte bra, slutade när jag ville bli gravid igen och efter 1 månad var jag det.

  • 4barnsMom

    Jag är tokkänslig på hormoner. Äter nu mini-PE en sort med liiite hormoner i. Var lite lynnig första månaden men känns som att det ger sig nu..

    Skulle fråga maken och barnen egentligen Funkar bra, fick en mens efter Elias och nu får vi se när den kommer igen, den kan försvinna av pillren stod det...

    Jag är dock urdålig på att ta i tid Så vi får väl se...

  • barajosefine

    Minipiller gjorde mig gravid dock ständigt knaprande. Så min uppfattning av det är inge bra, eftersom det utlovade skydd men lyckades endå bli gravid..

  • Johannas mamma

    Käkade också minipiller, exlutena, o blev på smällen....

  • Jonnzie

    Jag gick upp i vikt när jag började med minipiller sist så denna gången blir det hormonspiral istället.

  • Jun

    Har ätit cerazette... gick inte bra alls för mig. Tror jag fick alla biverkningar utom 1 lr 2 på listan... inget jag rekommenderar men det har ju bevisligen fungerat bra för andra.

Svar på tråden Minipiller-bra eller dåligt?