• Anonym (Ts)

    När man inte känner sig ämnad för livet man har?

    Betyder det enkom depression? Eller är det möjligt att känna sig vilsen, inte hemma utan att vara deppig?

    Känner mig liksom inte deprimerad för övrigt. Men känner mig aldrig hemma, längtar bort och kan aldrig fullt ut uppskatta det jag har i detta nu.

    Det senaste (men ändå något som legat där i bakhuvudet länge) är att längsta ut till skogen, naturen, helt själv. Men vet inte varför. Det känns mer för varje år.

    Är en trasslig barndom grunden till att aldrig känna sig hemma? Aldrig kunna landa och "nöja sig"?

    Mycket funderingar. Men är trött på den konstanta känslan att längta efter något annat jag inte kan sätta ord på.

  • Svar på tråden När man inte känner sig ämnad för livet man har?
  • Anonym (lkjj)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-04 23:20:53 följande:
    Jag får ofta starka känslor om "här gör jag hemma" eller "det här känner jag igen". Samma med motkänslan "det här är inte mitt liv" eller "detta är inget jag vill"
    Det är svårt att bemästra eller ta över. Däremot så håller jag helt med om det du säger. Sunt förnuft. Jag har inget förnuft just nu. 
    Jag bor utanför byn och har tillgång till skog. Jag orkar sällan alls ens röra mig utomhus, men borde nog försöka göra ett schema där jag KAN. För lets face it, att bara önska leder ingenvart. 

    Sitter ju typ all "ledig" tid med telefonen för att få tänka på annat. Följer trådar, shoppar barnkläder som om det inte fanns en morgondag. Har egentligen för mycket problem i det verkliga livet för att ens vilja känna efter. 

    Känner igen det där, att sitta med tfn för att slippa ta itu med verkligheten. Precis som att en del andra tar till alkohol. 


    Jag har dock funnit att de ggr jag gör saker och ting och verkligen är DÄR i det jag gör, då bli det mer positivitet i mitt liv. 


    Jag vet att det är svårt, det är jättesvårt, men EN gång klarar du av att gå ut i skogen. Bara gör det! Och när du har gjort det en gång och känner hur härligt det är, då kan du göra det en gång till  


    Har man ett schema så ser man också vad man har som man måste och vad som egentligen kan vänta. Visst, hinner man sina göromål och ändå hinner gå ut i skogen så må ju det vara hänt. Men just nu måste faktiskt du vara prio 1. För rasar du, vem tar hand om allt då? 

  • Anonym (Lo)
    Anonym (lkjj) skrev 2022-08-05 07:30:36 följande:

    Har man ett schema så ser man också vad man har som man måste och vad som egentligen kan vänta. Visst, hinner man sina göromål och ändå hinner gå ut i skogen så må ju det vara hänt. Men just nu måste faktiskt du vara prio 1. För rasar du, vem tar hand om allt då? 


    Huvudet på spiken!

    Så märkligt att inte fler förstår det. Det bästa sättet att ta hand om andra är genom att ta hand om sig själv.
  • Anonym (lkjj)
    Anonym (Ylva) skrev 2022-08-05 00:41:40 följande:

    Ibland känner jag mig så fast.

    jag har en man jag älskar, två härliga döttrar, en karriär på topp, fint och stort hus utanför Stockholm, inte så många vänner men de jag har är fina och nära, bra kontakt med syskon och familj, sommarhus tillgängliga, gjort fantastiska resor och äventyr, aktivt lvi, vild och spännande ungdom i bagaget.

    Ändå känner jag mig så låst. Som att mitt liv lever sitt egna liv och bara rullar på i snabbare fart utan att jag har kontroll över det. Egentligen vill jag flytta, bryta upp och strata om på en mindre ort närmare min familj, ta ett sämre betalt jobb och leva enklare. Få mer tid istället för detta enorma ekorrhjul jag rusar i just nu. Försökte ta upp det med mannen men han vägrar. Han kan inte tänka sig vi någon annanstans än storstaden. Jag sa att jag funderar på att byta jobb- han kontrar med att det kan jag inte för då har vi inte råd med huset och alla aktiviteter. Jag sa att jag vill ha ett billigare och enklare liv med fokus på tid än status. Status och ytlighet står mig upp i halsen. Jag slår bakut snart på alla jävla lattemänniskor som håller på med allt obetydligt som de verkar tro är livet, Maken tyckte jag var löjlig och vägrade fortsätta diskussionen. Kände mig så otroligt låst och fast. 

    samtidigt som alla vänner verkar avundas mitt liv... blä


    I slutändan kanske du måste göra detta, fast utan honom. Ditt  mående är lika viktigt som hans. 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ylva) skrev 2022-08-05 00:41:40 följande:

    Ibland känner jag mig så fast.

    jag har en man jag älskar, två härliga döttrar, en karriär på topp, fint och stort hus utanför Stockholm, inte så många vänner men de jag har är fina och nära, bra kontakt med syskon och familj, sommarhus tillgängliga, gjort fantastiska resor och äventyr, aktivt lvi, vild och spännande ungdom i bagaget.

    Ändå känner jag mig så låst. Som att mitt liv lever sitt egna liv och bara rullar på i snabbare fart utan att jag har kontroll över det. Egentligen vill jag flytta, bryta upp och strata om på en mindre ort närmare min familj, ta ett sämre betalt jobb och leva enklare. Få mer tid istället för detta enorma ekorrhjul jag rusar i just nu. Försökte ta upp det med mannen men han vägrar. Han kan inte tänka sig vi någon annanstans än storstaden. Jag sa att jag funderar på att byta jobb- han kontrar med att det kan jag inte för då har vi inte råd med huset och alla aktiviteter. Jag sa att jag vill ha ett billigare och enklare liv med fokus på tid än status. Status och ytlighet står mig upp i halsen. Jag slår bakut snart på alla jävla lattemänniskor som håller på med allt obetydligt som de verkar tro är livet, Maken tyckte jag var löjlig och vägrade fortsätta diskussionen. Kände mig så otroligt låst och fast. 

    samtidigt som alla vänner verkar avundas mitt liv... blä


    Prata med honom igen. Klart det kommer som en kalldusch någon säger att man vill vända upp och ner på livet. Och ta det lite lugnt. 

    I er situation är kompromiss det enda rätta imo. Båda får göra eftergifter. 

    Älskade själv staden men efter att ha bott lantligt ett tag kan jag inte tänka mig att flytta tillbaka. Men människor är olika och i ert fall låter det som något i gränslandet mellan storstan och landet är det rätta. Finns ställen där man kan bo hyfsat lantligt men ändå nära storstan.
  • CyniskOptimist

    Det du skriver om att du inte har nåt sunt förnuft just nu är ganska förståeligt med tanke på hur du beskriver. Att känna att man inte har kontroll över sitt liv är en oerhört jobbig och stressande känsla.

    Jag får bilden av att ni har det rätt schysst ställt ekonomiskt, och det är ju absolut inte trivialt. Men allt har ju ett pris, och när du nämner ekorrhjulet och alla lattemänniskor (flinade lite just där) så kan man ju referera till Maslows behovspyramid. När man "säkrat upp" de två första stegen ( i stora drag mat, husrum och kläder, samt trygghet att inte förlora dessa över tid) då kan man ju fråga sig hur mycket ytterligare överskott som är värt priset man betalar. Såklart finns det en tjusning med stort hus, fin bil(ar) och en myriad av materiella ting och aktiviteter för både er och barnen. Men när blir det för mycket? Vi människor är trots allt "designade" för att leva under lågresurs-förhållanden.

    Det betyder ju inte att man behöver bo i ett tält. Men den här strävan du känner efter ett enklare liv låter som en instinkt. Och instinkter ska man inte ignorera, de är ofta där av en anledning.

  • Anonym (Ts)
    CyniskOptimist skrev 2022-08-09 08:25:01 följande:

    Det du skriver om att du inte har nåt sunt förnuft just nu är ganska förståeligt med tanke på hur du beskriver. Att känna att man inte har kontroll över sitt liv är en oerhört jobbig och stressande känsla.

    Jag får bilden av att ni har det rätt schysst ställt ekonomiskt, och det är ju absolut inte trivialt. Men allt har ju ett pris, och när du nämner ekorrhjulet och alla lattemänniskor (flinade lite just där) så kan man ju referera till Maslows behovspyramid. När man "säkrat upp" de två första stegen ( i stora drag mat, husrum och kläder, samt trygghet att inte förlora dessa över tid) då kan man ju fråga sig hur mycket ytterligare överskott som är värt priset man betalar. Såklart finns det en tjusning med stort hus, fin bil(ar) och en myriad av materiella ting och aktiviteter för både er och barnen. Men när blir det för mycket? Vi människor är trots allt "designade" för att leva under lågresurs-förhållanden.

    Det betyder ju inte att man behöver bo i ett tält. Men den här strävan du känner efter ett enklare liv låter som en instinkt. Och instinkter ska man inte ignorera, de är ofta där av en anledning.


    Egentligen helt tvärtom. Tidigare skilsmässa, pandemi ocu inflation har gjort ekonomin ansträngd.
    Däremot säljer jag mycket barnkläder och kan därför köpa. 

    Vi har fått sälja vår familjebil för att lösa skulder. Bor i hyresrätt och har inga dyra (o)vanor. 

    Däremot så har jag en känsla att jag aldrig är nöjd. Boende, kläder, aktiviteter, jobb, vad det än nu kan vara. Inget "mättar". 
  • Anonym (Ts)

    Tack för era svar. Erat engagemang. Era erfarenheter och berättelser. 

    Idag har det gått så långt att en tidigare ätstörning gör sig påmind. Hjärtat slår dubbelslag och det enda jag vill göra är att sova. 

    På måndag söker jag mig till VC för hjälp. 
    Nu orkar jag inte mer. 

  • Anonym (Kolla hit)

    Anonym (Kolla hit) skrev 2022-08-13 00:17:29 följande:
    Kolla denna
    Fel det var denna 







    Kolla denna
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kolla hit) skrev 2022-08-13 00:19:32 följande:
    Fel det var denna 




    Kolla denna
    Bröt ihop vid punkt 3. Allt stämmer.
    Känner mig plus det, sedan barnsben, jobbig, oönskad. Vilket förvärrar allt då jag tänker att allt jag säger eller gör irriterar människor. Även som vuxen. 
    Har börjat bruka alkohol trots alkoholism i släktet. 

    Vad är detta, på ren svenska? 
  • Anonym (Bara lycklig med man)

    Känner mig bara lycklig och komplett om jag har en bra man som jag älskar som jag känner mig älskad av. Verkar sakna förmågan att vara lycklig som singel och jag blir som bäst "stabil". Kan inte vara lycklig i mig själv, måste gå genom en man. Det blir inga feministpoäng för mig efter det uttalandet men jag känner att det är ju faktiskt så för mig.

  • Anonym (Spiritualized)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-17 23:26:37 följande:

    Frågar igen...? 


    Känner igen mig. Skuldkänslor för att jag inte kan uppskatat det jag har.

    En känsla av att vara på hel fel plats i livet.

    Overklighetskänslor, livet känns ofta som en dröm. Kommer liksom inte in i livet, stpår bredvid och tittar på,
  • Anonym (lkjj)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-17 23:37:11 följande:

    Hur mår ni? Någon förbättring? 


    Jag har bytt bostad. Bor numer femton - tjugo minuter från mitt jobb istället för fem, men det känns som landet och folk här har tom en egen facebooksida där event annonseras mm. Känns kanonbra! 


    Ett hyresradhus vilket känns bra nu när elpriserna är galna. Vi vann budgivningen på ett hus, men utan att ha sett det, sen såg vi det och tackade nej. Mäklaren var... märklig och vi fick jobba hårt för att få se det ens. 


    Känslan inför 2023 var härlig, det kändes som att allt kommer att falla på plats. Just nu känns det däremot motigt. Behöver hjälpa ena dottern mycket och just nu bor hon en timme bort vilket tär när jag samtidigt håller på med flytten från stort till mindre så rensningen är minst sagt enorm, men det blir bra när det är klart. 


    Mycket på jobbet, många sjuka, ingen god stämning osv och så gick min pappa bort i helgen.
    Vi hade ingen kontakt sedan många år (pga en osämja mellan honom och ett syskon till mig så förlorade även jag kontakten med honom, en lång historia) och jag hann inte med att kontakta honom när jag fick veta att han var dålig. Har gjort försök att kontakta honom tidigare, men ingen i hans närhet har velat ge mig hans nr, jag har helt enkelt inte fått svar på förfrågan, så jag var hänvisad till facebook som han inte var så haj på. Han skrev tack en gång när jag grattade honom och det kanske han fick hjälp med. 


    Det är som det är, men det är sorgligt och jag ångrar så klart att jag inte var mer ihärdig. 


    Hur har det gått för dig? 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bara lycklig med man) skrev 2023-01-17 23:35:18 följande:

    Känner mig bara lycklig och komplett om jag har en bra man som jag älskar som jag känner mig älskad av. Verkar sakna förmågan att vara lycklig som singel och jag blir som bäst "stabil". Kan inte vara lycklig i mig själv, måste gå genom en man. Det blir inga feministpoäng för mig efter det uttalandet men jag känner att det är ju faktiskt så för mig.


    Det kanske mer handlar om att du inte fått älska dig själv 100%? Känner igen mig i det du beskriver, men mår ändå bäst som singel även om jag strävar efter ett förhållande.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Spiritualized) skrev 2023-01-17 23:37:13 följande:
    Känner igen mig. Skuldkänslor för att jag inte kan uppskatat det jag har.

    En känsla av att vara på hel fel plats i livet.

    Overklighetskänslor, livet känns ofta som en dröm. Kommer liksom inte in i livet, stpår bredvid och tittar på,
    Men ja! Dessa Overklighetskänslor kommer oftare och oftare numera. Vill bara bort, bort från allt.
    Hur hanterar du livet? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (lkjj) skrev 2023-01-18 07:08:44 följande:

    Jag har bytt bostad. Bor numer femton - tjugo minuter från mitt jobb istället för fem, men det känns som landet och folk här har tom en egen facebooksida där event annonseras mm. Känns kanonbra! 


    Ett hyresradhus vilket känns bra nu när elpriserna är galna. Vi vann budgivningen på ett hus, men utan att ha sett det, sen såg vi det och tackade nej. Mäklaren var... märklig och vi fick jobba hårt för att få se det ens. 


    Känslan inför 2023 var härlig, det kändes som att allt kommer att falla på plats. Just nu känns det däremot motigt. Behöver hjälpa ena dottern mycket och just nu bor hon en timme bort vilket tär när jag samtidigt håller på med flytten från stort till mindre så rensningen är minst sagt enorm, men det blir bra när det är klart. 


    Mycket på jobbet, många sjuka, ingen god stämning osv och så gick min pappa bort i helgen.
    Vi hade ingen kontakt sedan många år (pga en osämja mellan honom och ett syskon till mig så förlorade även jag kontakten med honom, en lång historia) och jag hann inte med att kontakta honom när jag fick veta att han var dålig. Har gjort försök att kontakta honom tidigare, men ingen i hans närhet har velat ge mig hans nr, jag har helt enkelt inte fått svar på förfrågan, så jag var hänvisad till facebook som han inte var så haj på. Han skrev tack en gång när jag grattade honom och det kanske han fick hjälp med. 


    Det är som det är, men det är sorgligt och jag ångrar så klart att jag inte var mer ihärdig. 


    Hur har det gått för dig? 


    Åh, jag börjar med att beklaga din fars bortgång. 
    Jag hoppas det börjar stabilisera sig lite för dig nu under året som kommer. 

    Jag står och trampar i samma. Tror nog att jag blivit sämre, trots kuratorkontakt. Tror nog inte att det går att rädda mig, ärligt talat. Det är som det är. 
  • Anonym (lkjj)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-18 22:34:01 följande:
    Åh, jag börjar med att beklaga din fars bortgång. 
    Jag hoppas det börjar stabilisera sig lite för dig nu under året som kommer. 

    Jag står och trampar i samma. Tror nog att jag blivit sämre, trots kuratorkontakt. Tror nog inte att det går att rädda mig, ärligt talat. Det är som det är. 

    Tack. (Kan inte göra hjärtan så du får tänka dig att det är ett här


    Det brukar bli sämre först har jag hört, för att man grottar i det. Har inte testat själv, gick hos en psykolog när jag var utbränd, men det var värdelöst för mig, ho sa bara att hon inte kunde hjälpa mig för jag visste ju redan vad som var felet i mitt liv, så... 


    Men jag har testat hypnosterapi, HELT UNDERBART! Men man behöver gå en gång i v i 6-20 v. 


    Det gjorde jag inte, det var för dyrt. Har i efterhand fått veta att det i vissa hemförsäkringar ingår traumaterapi så jag kunde ha gått via det. 


    Men bara den gången jag gick startade något i mig som jag jobbar vidare med. Samt att jag mer och mer sätter MIG främst. Inte någon annan. 


    Det dåliga samvetet jag haft blir mindre och mindre för varje gång, jag har lika stor rätt som andra att må bra. Jag tänker efter mer nu också och om något skapar en ohanterbar stress funderar jag på vad jag kan göra annorlunda. 


    Dom vid flytten, med allt som händer runt omkring hade jag inte tiden att få klart allt, så jag hyrde ett förråd. Saker och ting får ta den tid det tar. 


    Ska börja odla grönsaker i liten skala här på tomten tänkte jag. Men mer och mer blir drömmen att leva i ett torp i skogen och jobba minsta möjliga, odla så mycket om möjligt själv osv. Att LEVA istället för att överleva. 


    Att vara mer närvarande i mitt liv har jag börjat med nu, jag försöker vara här och nu i större utsträckning, försöker låta bli att prokrastinera osv. 


    Mitt liv är oftare bra och härligt än förr. Det är en stor lättnad. 


    Jag tror inte du är utom räddning, jag tror du är utbränd och då känns det så. 

Svar på tråden När man inte känner sig ämnad för livet man har?