• Anonym (Förlossningsfobisk)

    Varför önskar folk kejsarsnitt?

    Läste om en influencer som drabbats av graviditetskomplikationer utan närmare specifikation, men den lilla förklaringen som gavs lämnar enbart ett alternativ: placenta accreta. Moderkakan har vuxit in i kejsarsnitt-ärret. Enligt hennes läkare drabbar det en på miljonen, men i verkligheten är det ungefär 2000 gånger vanligare än så, framförallt efter ett tidigare kejsarsnitt. Första förlossningen var planerat snitt eftersom hon "inte kunde garanteras en riskfri vaginal förlossning". Men riskerna med kejsarsnitt är större på nästan alla plan, både för sig själv men framförallt för barnet. Nu riskerar denna kvinna istället en hysterektomi vilket omöjliggör fler biologiska barn, bortsett från prematurfödseln och eventuella komplikationer hos även det första barnet.

    Varför tar man dessa risker? Tidigare traumatiska upplevelser av sexuell karaktär - det förstår jag. Sekundär förlossningsrädsla - det förstår jag. Men att vilja undvika risker för skador, långvarig smärta (värkar), rädsla att tappa kontrollen, och då välja ett ännu sämre alternativ, framförallt för barnet. Varför gör man så? Läser man inte på? Eller förstår man inte det man läser? Skiter man bara i det?

    Har själv diagnostiserad PTSD och förlossningsfobi efter tidigare traumatiska förlossningar. Blivit erbjuden snitt men tackat nej av ovan nämnda skäl. Förstår alltså rädsla, men inte beslutet när man inte ens vet vad man har att vara rädd för. Jag är den första att skriva på för ett enklare och mer riskfritt alternativ för kvinnor att skaffa barn på. Men kejsarsnitt är tyvärr inte lösningen på det problemet.

  • Svar på tråden Varför önskar folk kejsarsnitt?
  • Anonym (Förlossningsfobisk)
    Anonym (Doris) skrev 2021-07-26 11:43:14 följande:

    Men vad vill du ha sagt egentligen? Hur skulle kejsarsnitt orsaka sepsis då? Som du påstod förut?

    Du har ingen aning om vad som hände under min förlossning. Du var ju inte där.


    Det spelar ingen roll vem som var där eftersom man inte kan se bakterier med blotta ögat ändå. Jag får utgå från informationen du ger här. Jag har en aning eftersom jag läst anatomi & fysiologi. Se förklaring till sepsisfrågan ovan.
  • Anonym (G)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 12:26:08 följande:

    Som du ser skrev jag "i ditt fall". Jag kan inte bevisa någonting eftersom jag inte genomfört sådana studier, däremot ökar risken antagligen pga såret som är en direktväg in i livmodern med tillhörande sår efter moderkakan. Det brukar starta med en infektion, vilket inte är lika vanligt vid vaginala förlossningar, som sedan sprider sig till blodbanan/ger en överdriven immunreaktion. Du får gärna ge en fysiologisk förklaring till hur bakterier skulle sprida sig av värkar annars.


    Det är också inte ovanligt att få infektioner i underlivet efter att man sytts efter förlossningen. Men det kanske du inte heller har koll på?
  • Anonym (Förlossningsfobisk)
    Anonym (G) skrev 2021-07-26 12:29:02 följande:

    Det här med att de allra flesta får bristningar under en förlossning har du missat alltså?

    Faktum är att man kan få sepsis vid vaginal förlossning. Precis som vid snitt är detta en risk men som kanske inte är lika hög (jag har inte letat efter siffrorna på detta)z

    Tycker du seriöst att du skall sitta och uttala dig om att en enskild person inte kan ha fått sepsis pga sin vaginala förlossning?

    Och vet du. Man behöver inte ens ha ett sår för att få sepsis. Det räcker med torr hud (min arbetsgivare hade detta problem och fick sepsis ett flertal gånger)


    Den kliniska bilden motsäger att sepsis dök upp under värkarna, som jag beskrivit. Om det inte är muterade rekordbakterier, vad vet jag? Sen kan det också ske vid vaginala förlossningar, som jag också skrivit. Ofta får man symtom först efter förlossningen, förklaringen till det har jag också skrivit.
  • Anonym (Förlossningsfobisk)
    Anonym (G) skrev 2021-07-26 09:06:42 följande:

    Så du menar att det är ett stort problem att en otroligt liten % förstföderskor önskar kejsarsnitt?


    Hur drog du den slutsatsen?

    Min fråga gällde hur man resonerat innan man tagit beslutet.
  • Anonym (G)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 12:35:32 följande:

    Den kliniska bilden motsäger att sepsis dök upp under värkarna, som jag beskrivit. Om det inte är muterade rekordbakterier, vad vet jag? Sen kan det också ske vid vaginala förlossningar, som jag också skrivit. Ofta får man symtom först efter förlossningen, förklaringen till det har jag också skrivit.


    Förklara då var bakterierna vid snittet kommer ifrån? Den sterila operationsmiljön?

    Allrså oavsett var bakterien kommer ifrån så är det ju den vaginala förlossningen som sedan orsaker sepsis.

    Det kan exempelvis handla om sår i underlivet eller bakterier som förs in när man sätter kateter.

    Kom gärna med dina konkreta förklaringar på vad skillnaden skulle vara mot snitt. Varför dyker bakterierna magiskt upp under ett kejsarsnitt på ett sådant sätt att du i dessa fall anser att det är snittet som är orsaken?
  • Anonym (G)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 12:37:08 följande:

    Hur drog du den slutsatsen?

    Min fråga gällde hur man resonerat innan man tagit beslutet.


    Fats det är ju inte det ditt syfte är uppenbarligen med tanke på dina kommentarer i tråden? Uppenbarligen duger ju inte några förklaringar för varför man väljer snitt för dig
  • Anonym (G)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 12:35:32 följande:

    Den kliniska bilden motsäger att sepsis dök upp under värkarna, som jag beskrivit. Om det inte är muterade rekordbakterier, vad vet jag? Sen kan det också ske vid vaginala förlossningar, som jag också skrivit. Ofta får man symtom först efter förlossningen, förklaringen till det har jag också skrivit.


    Lägg nu märke till att detta är planerat snitt vs icke instrumentuell förlossning. Hade vi tittat på ALLA vaginala förlossningar hade alltså siffrorna för vaginal förlossning varit högre.

    0,3 promille av kejsarsnitt leder till sepsis. 0,2 vid vaginal förlossning. Allrså i princip ingen skillnad alls

    (Jag hoppas nu att jag förstått tabellen rätt och att det är promille vi pratar om. Men alldeles oavsett om jag fattat detta fel så är ju skillnaden obefintlig)

  • Anonym (G)

    Har dock svårt att se att det ska bara promille med tanke på hur lite rupturer i perineum det då skulle vara. Så någon kan ju gärna få förklara hur denna skall tolkas

  • Ignoramus

    Haha vad intressant! Det är inte ofta jag snubblar över någon som känner likadant, men om det beror på att det är ovanligt eller skambelagt eller om det helt enkelt inte hör till god ton att tala öppet om det vet jag inte. (Jag skulle själv tycka det var onödigt om någon basunerade ut att hen tyckte det var äckligt med snitt; det är ju verkligen en åsikt man kan hålla för sig själv egentligen. Men nu efterfrågades ju uttryckligen anledningarna till varför man ville ha snitt, och de enorma äckelkänslorna var verkligen en stor del för mig)

    Och ja, kroppen som ska leva med komplikationerna sen borde verkligen vara den som bestämmer.


    Anonym (Gravid) skrev 2021-07-25 19:48:11 följande:

    EXAKT så där känner jag inför vf. Det äcklar mig så otroligt, har alltid gjort. Har inga andra problem med kroppen alls, utöver just denna äckelfobi.

    Jag är liksom egenligen inte ens särskilt rädd, bara fruktansvärt äcklad, haha! Och arg över hur kvinnokroppen behandlas i vården och samhället som stort. 

    En uttjatad klassiker men som ändå är värd att sägas igen: 

    Förlossningsvården hade sett HELT annorlunda ut om det var män som födde barn. 


  • Anonym (Doris)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 12:26:08 följande:

    Som du ser skrev jag "i ditt fall". Jag kan inte bevisa någonting eftersom jag inte genomfört sådana studier, däremot ökar risken antagligen pga såret som är en direktväg in i livmodern med tillhörande sår efter moderkakan. Det brukar starta med en infektion, vilket inte är lika vanligt vid vaginala förlossningar, som sedan sprider sig till blodbanan/ger en överdriven immunreaktion. Du får gärna ge en fysiologisk förklaring till hur bakterier skulle sprida sig av värkar annars.


    Jag hade lång vattenavgång (tre dygn) så GBS-bakterierna hade gott om tid på sig att vandra uppåt via förlossningskanalen. Jag har också läst anatomi och fysiologi. Givetvis kan man inte se bakterier med blotta ögat, men de tog bl a CRP på mig innan snittet. I mitt fall orsakade inte kejsarsnittet min sepsis.
  • Anonym (Gravid)
    Ignoramus skrev 2021-07-26 16:19:57 följande:

    Haha vad intressant! Det är inte ofta jag snubblar över någon som känner likadant, men om det beror på att det är ovanligt eller skambelagt eller om det helt enkelt inte hör till god ton att tala öppet om det vet jag inte. (Jag skulle själv tycka det var onödigt om någon basunerade ut att hen tyckte det var äckligt med snitt; det är ju verkligen en åsikt man kan hålla för sig själv egentligen. Men nu efterfrågades ju uttryckligen anledningarna till varför man ville ha snitt, och de enorma äckelkänslorna var verkligen en stor del för mig)

    Och ja, kroppen som ska leva med komplikationerna sen borde verkligen vara den som bestämmer.


    Nej precis, i vanliga fall är det ju nåt man oftast håller tyst om. Tror många bara sorterar in det under förlossningsrädsla, för det är enklast.
  • Anonym (Sköldpaddan)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 12:18:50 följande:

    Tänk om du skulle leva som du lär? Dvs sköta ditt istället för att svara i min tråd? Då kan du göra som du tycker att jag ska göra, ha en åsikt i smyg men inte ställa frågan (i ett anonymt forum, vilket rimmar illa med den skyldighet du påstår att jag tror att andra har gentemot mig).


    Så du tog åt dig?

    Vad bra.

    Rätt åt dig.
  • Anonym (Förlossningsfobisk)
    Anonym (Sköldpaddan) skrev 2021-07-26 18:46:15 följande:

    Så du tog åt dig?

    Vad bra.

    Rätt åt dig.


    Det var en märklig slutsats. Jag kan omformulera mig om min tillbaka-kaka-ton flög dig över huvudet: du kritiserar mig för att göra precis det du gör i samma inlägg. Det tycker jag är lustigt och visar på avsaknad av självinsikt. Men det är ju kul att spy ur sig galla när man tar något personligt, antar jag. Men jag tar knappast åt mig av argument likt att jag tänker som en bajskorv eller hur det nu var.

    Om du känner dig träffad av min TS, svara åtminstone på frågeställningen så tillför du i alla fall något till diskussionen. Annars kan det väl få vara, med den låga nivån?
  • Anonym (Sköldpaddan)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 19:21:54 följande:

    Det var en märklig slutsats. Jag kan omformulera mig om min tillbaka-kaka-ton flög dig över huvudet: du kritiserar mig för att göra precis det du gör i samma inlägg. Det tycker jag är lustigt och visar på avsaknad av självinsikt. Men det är ju kul att spy ur sig galla när man tar något personligt, antar jag. Men jag tar knappast åt mig av argument likt att jag tänker som en bajskorv eller hur det nu var.

    Om du känner dig träffad av min TS, svara åtminstone på frågeställningen så tillför du i alla fall något till diskussionen. Annars kan det väl få vara, med den låga nivån?


    Åh, det här var ju bara för roligt!

    Som sagt: en hund begraven.

    Nej, det finns tusentals trådar i samma ämne. Bara att söka sig bakåt för att läsa lika de argument som tillförs här, i tråd nummer 15358.
  • Anonym (Förlossningsfobisk)
    Anonym (Sköldpaddan) skrev 2021-07-26 20:19:16 följande:

    Åh, det här var ju bara för roligt!

    Som sagt: en hund begraven.

    Nej, det finns tusentals trådar i samma ämne. Bara att söka sig bakåt för att läsa lika de argument som tillförs här, i tråd nummer 15358.


    Frågade dock inte efter argument. Och som du skriver har jag fått det här ändå, så det behöver jag inte söka efter nu.
  • Anonym (Sköldpaddan)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-26 20:40:59 följande:

    Frågade dock inte efter argument. Och som du skriver har jag fått det här ändå, så det behöver jag inte söka efter nu.


    Vad bra!
Svar på tråden Varför önskar folk kejsarsnitt?