• Anonym (Orolig)

    Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

    Hej alla mammor!

    Jag har alltid varit förlossningsrädd och främst rädd för de skador som kan uppstå efter förlossningen och problematik längre fram i livet som tex framfall.

    Trots denna rädsla som ständigt tär på mig valde jag att föda mitt första barn vaginalt år 2019 då det anses ?bäst? för mor och barn. Men ärligt talat, ÄR det verkligen bäst? I längden tänker jag framförallt.

    Förlossningen avslutades med 2:a gradens skada efter klipp och jag som redan är orolig för allt kände direkt att nu är det kört. Mitt underliv är ärrat föralltid. Har läkt väldigt bra skulle jag säga och många skulle nog inte anse att det är något att haka upp sig på, men bara känslan av att inte vara helt som tidigare får mig att nästan ångra att jag inte valde kejsarsnitt och hade ett intakt underliv åtminstone?

    Det som skiljer sig från tidigare är känslan mest. Känns som om jag inte har någon slidöppning längre utan det ända som gör att allt inte är ett enda stort gap är slidväggarna som ligger mot varandra. Sexet tycker jag inte känns lika mycket som förut men min man tycker inte att det är någon skillnad. Vet inte om det är psykiskt men jag får hela tiden för mig att jag inte är lika tight som innan. Gör knipövningar då och då och tycker att den har blivit i stort sett lika stark som innan men det hjälper ändå inte. Känner även att jag har mer ont i bäckenbotten vid mens på ett sätt jag aldrig känt innan förlossningen. Det märks alltså att det är något som hänger ihop med Förlossningen.

    En annan sak som skrämmer mig är att jag fått höra från sjukvården att 50% av alla kvinnor får framfall någon gång i livet och att det väldigt sällan händer kvinnor som inte fött vaginalt. Detta gör att jag får sån ångest och känner mig nästan ?förstörd? som fött vaginalt och ångrar att jag inte valde kejsarsnitt. :( vill gärna ha många barn och tänker att ju fler som passerar kanalen ju mer ?ärrad? blir den? Borde jag föda mina resterande med kejsarsnitt om jag är orolig för detta?

    Väntar nu mitt andra barn och mår lika dåligt om inte mer än innan. Tänker bara att jag gjort fel val. Dock det val som anses mest ?rätt? enligt samhället? hur gör jag för att få bort dessa tankar? Eller ska jag vara acceptera att jag är kvinna och får stå ut med detta och ständigt vara avundsjuk på alla som gjort kejsarsnitt och aldrig kommer att få framfall eller tyngdkänsla i underlivet..?

  • Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?
  • Anonym (Rubiner)
    Anonym (Natasha) skrev 2021-08-12 12:22:47 följande:
    Ja precis men det var ungefär det jag menade , alla de anledningarna som du beskriver tycker jag är bra anledningar att vilja ha snitt. Sen vet jag inte om man alltid får det beviljat pga det ändå..

    Att vara rädd för att bli slapp är däremot INTE en speciellt bra anledning enligt mig (eller enligt sjukvården).

    Så tyckte det lät konstigt när TS skrev att hon kanske borde välja snitt för att hon är rädd för att inte vara lika tight längre.

    Sen är det en annan sak att vara rädd för att få allvarliga förlossningsskador.

    Jag fick faktiskt operera en förlossningsskada (fick det av landstinget) så det var inte för att bli tightare utan för att åtgärda urinläckade när jag t.ex nyser och hostar, antagligen berodde skadan på att de behövde använda sugklocka ..det är bland annat därför det är troligt att jag kommer få snitt den här gången (finns andra anledningar också men det är en lång historia).

    Men vill inte skrämma nån, det är ju långt ifrån alla som får allvarliga skador , känner många som har fött flera barn vaginalt utan att få några besvär alls efteråt.

    Ah, förlåt, jag missförstod dig nog lite! Där är jag helt med dig. 


    Vad skönt att du fick din operation, hoppas det gick lätt att få hjälp också så du inte behövde stånga dig fram. :) 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Natasha) skrev 2021-08-12 01:42:17 följande:

    Inte meningen att låta otrevlig men det är ju absolut inte så det funkar. Det är svårt att få snitt överhuvudtaget och man får det ABSOLUT inte pga att man är lite rädd för att bli uttöjd. Så blev bara väldigt förvånad när jag läste ?Vet inte om man ska VÄLJA snitt nästa gång? och ?Ångrar nästan att jag inte VALDE snitt?.

    Om det inte är så att TS har något annat skäl som gör att hon faktiskt får välja själv.


    Min barnmorska och Aurora-kurator har båda sagt att i min kommun är man inte så restriktiva med snitt och tillåter alla kvinnor med någon typ av svår rädsla snitt. Hon sa till och med ?Får du panik på förlossningen och skriker att du vill ha snitt så ska du självklart inte bli tvingad att föda vaginalt mot din rädsla?. Så jo, det räcker att säga att man är rädd så får man. VAD man är rädd för spelar väl ingen roll. Rädsla som

    Rädsla och all rädsla ska respekteras!
  • Anonym (Naturlig förlossning)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-12 15:25:28 följande:

    Min barnmorska och Aurora-kurator har båda sagt att i min kommun är man inte så restriktiva med snitt och tillåter alla kvinnor med någon typ av svår rädsla snitt. Hon sa till och med ?Får du panik på förlossningen och skriker att du vill ha snitt så ska du självklart inte bli tvingad att föda vaginalt mot din rädsla?. Så jo, det räcker att säga att man är rädd så får man. VAD man är rädd för spelar väl ingen roll. Rädsla som

    Rädsla och all rädsla ska respekteras!


    Skulle du vara villig att bekosta snittet själv?
  • sextiotalist
    Anonym (Naturlig förlossning) skrev 2021-08-12 20:21:42 följande:

    Skulle du vara villig att bekosta snittet själv?


    En hypotetisk icke-fråga, eftersom detta inte är möjligt i Sverige

    Men om det varit möjligt så skulle det absolut förekomma

    Av någon anledning så finns det inte privata förlossningskliniker i Sverige
  • Anonym (Naturlig förlossning)
    sextiotalist skrev 2021-08-13 06:07:14 följande:

    En hypotetisk icke-fråga, eftersom detta inte är möjligt i Sverige

    Men om det varit möjligt så skulle det absolut förekomma

    Av någon anledning så finns det inte privata förlossningskliniker i Sverige


    Det är inte alls en hypotetisk icke-fråga. Det finns möjlighet att göra kejsarsnitt utomlands privat och betala det själv.

    Om man inte har medicinska skäl eller verklig förlossningsskräck utan som TS bara inte vill bli slapp därnere så får man inte beviljat snitt i Sverige och det är helt rätt, man får inte göra kosmetiska ingrepp heller utan starka skäl.
  • sextiotalist
    Anonym (Naturlig förlossning) skrev 2021-08-13 06:27:48 följande:

    Det är inte alls en hypotetisk icke-fråga. Det finns möjlighet att göra kejsarsnitt utomlands privat och betala det själv.

    Om man inte har medicinska skäl eller verklig förlossningsskräck utan som TS bara inte vill bli slapp därnere så får man inte beviljat snitt i Sverige och det är helt rätt, man får inte göra kosmetiska ingrepp heller utan starka skäl.


    Jag förutsatte att vi höll oss inom Sverige
  • Anonym (Naturlig förlossning)
    sextiotalist skrev 2021-08-13 06:36:33 följande:

    Jag förutsatte att vi höll oss inom Sverige


    Varför då? Det blir ju en väldigt hypotetisk diskussion i så fall.
  • sextiotalist
    Anonym (Naturlig förlossning) skrev 2021-08-13 06:45:59 följande:
    Varför då? Det blir ju en väldigt hypotetisk diskussion i så fall.
    Nu har vi en tradition med offentlig vård. Att kvinnor söker sig utomlands för att få snitt är nog väldigt ovanligt.
    Men såklart, med din inställning så är det endast kvinnor med bra med kapital, som ska få ha garanterat en trygg förlossning.
    En sak är jag rätt säker på, om kvinnorna fick motsvarande omsorg och eftervård vid vf som vid ett KS, så är jag rätt säker på att de KS som baseras på förlossningsrädsla skulle minska.
    Det blir allt oftare man läser i tidningar att barn blivit svårt skadade eller tom mist livet pga mamman inte fått adekvat vård kring förlossningen (då även nekats KS, även om barnets liv var i fara). Mycket för att det finns allt för mycket "vaginal förlossning alltid är bäst".
    Nej, vaginal förlossning är inte alltid bäst. Hade det varit bäst, så hade vi inte haft döda/skadade barn pga den naturliga förlossningen inte fungerade i Sverige.
    Då hade inte vi haft (i stora delar av världen) så många kvinnor och spädbarn som dör i samband med förlossningen.
    Den stora majoriteten av KS är för att kvinnan, av olika orsaker, inte kan föda fram ett friskt barn genom VF.
    Jag önskar att de som förordar VF "till vilket pris som helst" träffar dessa kvinnor, som förlorat ett barn (eller fått ett svårt skadat barn) pga nekat KS
    Och när det gäller skador efter förlossningen, så är det ett stort mörkertal, eftersom det inte varit OK att prata om det och om kvinnorna lyft detta, så har de blivit nonchalant bemötta (du fick ju ändå ett friskt barn).
    Det är först nu det senaste decenniet som man pratar om det. Och såklart, när dessa skräckhistorier kommer fram och även hur de skadade kvinnorna mötts i vården, då blir kvinnor mer rädda för VF.
    Bör väl lägga till att mitt KS var beslutat av läkare och att jag efter mitt KS mådde väldigt bra, precis som den stora majoriteten av kvinnor gör.
  • Anonym (Natasha)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-12 15:25:28 följande:

    Min barnmorska och Aurora-kurator har båda sagt att i min kommun är man inte så restriktiva med snitt och tillåter alla kvinnor med någon typ av svår rädsla snitt. Hon sa till och med ?Får du panik på förlossningen och skriker att du vill ha snitt så ska du självklart inte bli tvingad att föda vaginalt mot din rädsla?. Så jo, det räcker att säga att man är rädd så får man. VAD man är rädd för spelar väl ingen roll. Rädsla som

    Rädsla och all rädsla ska respekteras!


    Om det verkligen är så i din kommun så är det något allvarligt fel på sjukvården i Sverige.

    Med mitt andra barn grät jag i 10 timmar med värkar innan jag fick akutsnitt (pga cerklage som inte gick att få bort).

    Men du får snitt direkt för att du är rädd för att inte vara lika tight där nere?

    Låter superbra verkligen.. Jämlik vård. Blir lite nyfiken på vilken kommun det är faktiskt?
  • sextiotalist
    Anonym (Natasha) skrev 2021-08-13 14:41:25 följande:
    Om det verkligen är så i din kommun så är det något allvarligt fel på sjukvården i Sverige.

    Med mitt andra barn grät jag i 10 timmar med värkar innan jag fick akutsnitt (pga cerklage som inte gick att få bort).

    Men du får snitt direkt för att du är rädd för att inte vara lika tight där nere?

    Låter superbra verkligen.. Jämlik vård. Blir lite nyfiken på vilken kommun det är faktiskt?
    Nu är det inte ens en kommunal angelägenhet, eftersom den vården är regional. Dvs det spelar ingen roll om MVC är i kommunen A eller B, det är fortfarande region C som hanterar detta
  • Anonym (L)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-12 15:25:28 följande:

    Min barnmorska och Aurora-kurator har båda sagt att i min kommun är man inte så restriktiva med snitt och tillåter alla kvinnor med någon typ av svår rädsla snitt. Hon sa till och med ?Får du panik på förlossningen och skriker att du vill ha snitt så ska du självklart inte bli tvingad att föda vaginalt mot din rädsla?. Så jo, det räcker att säga att man är rädd så får man. VAD man är rädd för spelar väl ingen roll. Rädsla som

    Rädsla och all rädsla ska respekteras!


    Som bm på förlossningen kan jag säga att 8 av 10 någon gång under förlossningen får panik och önskar bli snittade. Inklusive jag själv. Självklart bryter man inte då och snittar. Man lugnar, pushar och stärker så att kvinnan kan fortsätta att föda sitt barn och få tillbaka tron på att hon klarar av det hon håller på med.
  • Anonym (Natasha)
    sextiotalist skrev 2021-08-13 14:43:42 följande:

    Nu är det inte ens en kommunal angelägenhet, eftersom den vården är regional. Dvs det spelar ingen roll om MVC är i kommunen A eller B, det är fortfarande region C som hanterar detta


    Sant.. låter ändå väldigt märkligt och absolut inte ok att det är såna skillnader. Det var TS som pratade om kommun men det spelar ju ingen roll. Undrar vilket landsting det är..

    Kan ju också vara så att den personen (var det kurator?) som TS pratade om helt enkelt hade fel.
  • Anonym (Natasha)
    Anonym (L) skrev 2021-08-13 16:16:44 följande:

    Som bm på förlossningen kan jag säga att 8 av 10 någon gång under förlossningen får panik och önskar bli snittade. Inklusive jag själv. Självklart bryter man inte då och snittar. Man lugnar, pushar och stärker så att kvinnan kan fortsätta att föda sitt barn och få tillbaka tron på att hon klarar av det hon håller på med.


    Har en släkting som jobbar på förlossning också och vad jag har förstått är det som du säger. Jag kunde inte föda mitt andra barn vaginalt eftersom mitt cerklage inte gick att få bort (lång historia) så det blev akutsnitt till slut (hade önskat att det blev lite tidigare men allt slutade ju bra iallafall) men har aldrig nånsin hört talas om att man skulle få snitt på en gång så fort man ber om det när man håller på att föda.

    Det gör ju liksom ont att föda barn, så är det..
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Naturlig förlossning) skrev 2021-08-12 00:05:40 följande:

    Låt mig gissa, du fick epiduralbedövning under din förlossning? Det är orsaken till att du krystade sönder ditt underliv!

    Jag har fött två barn vaginalt helt utan smärtlindring.

    Mitt första barn föddes på ABC-klinik (Alternative Birth Center) och jag, som var endast 20 år då, fick fantastisk guidning av barnmorskorna som uppmanade mig att lyssna till min kropp och lita på mina instinkter. Visualisera smärtan och möta den, lita på mig själv. Jag stod upp om jag tyckte det kändes bäst, om jag kände att barnet kom ut för snabbt lade jag mig ner. Kröp på alla fyra, vaggade, stod på huk, skrek och grät. Hade dödsångest en stund men barnet kom ut och jävlar vad jag växte av den händelsen. Jag klarade det! Precis som kvinnor gjort i alla tider. Vi är skapta för att föda barn, våra kroppar är gjorda för det bokstavligt talat. Förlossningen var en fantastisk vacker upplevelse som jag aldrig kommer att glömma, jag skulle faktiskt väldigt gärna vilja uppleva det igen. Jag fick lite små, små sprickningar i underlivet och den smärtan alltså - jag kan bara föreställa mig hur vansinnigt ont det måste göra om man varit bedövad under förlossningen och man har spruckit upp mycket!

    Mitt andra barn föddes på vanligt BB och det var en helt annan upplevelse. Barnmorskan höll koll på värkarna med ctg och när en värk kom hojtade hon åt mig att krysta, men jag var tack och lov självsäker nog att känna efter själv - som jag gjorde vid min första förlossning. På efterkontrollen dagen därpå var barnmorskan förundrad, det syntes inte ens att jag hade fött barn sade hon! Jag sprack ingenting. Var öm och hade ont ett par veckor efter såklart men inte värre än att jag ville ha sex med min sambo en vecka efter förlossningen (vi höll oss ett par veckor till för att minska risken för infektioner men jag var sugen:))

    Jag har inga problem alls med underlivet och det är jag oerhört tacksam för. Jag tar mycket hellre smärtan under några timmars förlossning än att lida resten av livet av ett förstört underliv.


    Usch vilken självgod attityd. Jag har fött 2 barn utan någon smärtlindring, allt har gått otroligt snabbt och smidigt. MEN jag fick ändå en grad 2-bristning, kände akut smärta i flera månader (men blev helt återställd). Jag kände inte, som du beskriver, att jag vuxit av händelserna, tvärtom var smärtan svårt traumatisk och jag lider av PTSD nu lång tid efteråt.

    Det var ju tur(!) att det blev så bra för dig, men försök inte få det att handla om att du var så duktig och att alla andra födande gör fel. Jag önskar att jag hade valt smärtlindring andra gången, då kanske jag hade fått en bra upplevelse och vågat skaffa det tredje barn jag längtar efter.
  • Anonym (Rubiner)
    Anonym (Öh) skrev 2021-09-18 19:28:17 följande:

    Usch vilken självgod attityd. Jag har fött 2 barn utan någon smärtlindring, allt har gått otroligt snabbt och smidigt. MEN jag fick ändå en grad 2-bristning, kände akut smärta i flera månader (men blev helt återställd). Jag kände inte, som du beskriver, att jag vuxit av händelserna, tvärtom var smärtan svårt traumatisk och jag lider av PTSD nu lång tid efteråt.

    Det var ju tur(!) att det blev så bra för dig, men försök inte få det att handla om att du var så duktig och att alla andra födande gör fel. Jag önskar att jag hade valt smärtlindring andra gången, då kanske jag hade fått en bra upplevelse och vågat skaffa det tredje barn jag längtar efter.


    Jag skulle nästan våga påstå att det är sånt prat (även om det förstås är fantastiskt att det gick så bra i hennes fall) som gör att förlossningsskador så länge varit och delvis fortfarande är tabu och skamligt att prata om. Uppfattningen att om man skadats så har man gjort nåt fel. Beklagar din upplevelse <3
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Naturlig förlossning) skrev 2021-08-13 06:27:48 följande:

    Det är inte alls en hypotetisk icke-fråga. Det finns möjlighet att göra kejsarsnitt utomlands privat och betala det själv.

    Om man inte har medicinska skäl eller verklig förlossningsskräck utan som TS bara inte vill bli slapp därnere så får man inte beviljat snitt i Sverige och det är helt rätt, man får inte göra kosmetiska ingrepp heller utan starka skäl.


    Vad trist,så kvinnor får inte bestämma över sina kroppar och ändå betalar vi så extremt mycket skatt som går till andra främlingar.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Rubiner) skrev 2021-09-18 19:48:47 följande:

    Jag skulle nästan våga påstå att det är sånt prat (även om det förstås är fantastiskt att det gick så bra i hennes fall) som gör att förlossningsskador så länge varit och delvis fortfarande är tabu och skamligt att prata om. Uppfattningen att om man skadats så har man gjort nåt fel. Beklagar din upplevelse <3


    Tack! Ja, men också att kvinnor nästan skryter om att de inte behövde sy alls, som att det vore en bedrift. Jag kände mig också sämre och fick en klump i magen av att läsa på sociala medier om hur duktiga andra varit som samarbetade med partner och barnmorska för att inte få någon bristning. Det handlar inte om ansträngning. Också frågorna man får: "sprack du???". Varför sådant fokus? Känns verkligen som en tävling i "bästa föderska" ibland. Till stor del är det slumpen som avgör hur det går ändå.

    Vill också tillägga att skadan i sig inte brukar vara något problem, oftast läker det ju fint och utan men!
  • Anonym (Rubiner)
    Anonym (Öh) skrev 2021-09-19 10:54:17 följande:
    Tack! Ja, men också att kvinnor nästan skryter om att de inte behövde sy alls, som att det vore en bedrift. Jag kände mig också sämre och fick en klump i magen av att läsa på sociala medier om hur duktiga andra varit som samarbetade med partner och barnmorska för att inte få någon bristning. Det handlar inte om ansträngning. Också frågorna man får: "sprack du???". Varför sådant fokus? Känns verkligen som en tävling i "bästa föderska" ibland. Till stor del är det slumpen som avgör hur det går ändå.

    Vill också tillägga att skadan i sig inte brukar vara något problem, oftast läker det ju fint och utan men!
    Ja, det känns verkligen som en prestigegrej. 
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?