• Anonym (Bara undrar­)
    Sun 26 Sep 2021 19:19
    2707 visningar
    10 svar
    10
    2707

    Ok att ta med sig pappa på förlossningen?

    Om det är såhär att barnets pappa är ingen som kommer närvara under förlossningen eller i barnets liv alls, man absolut inte vill föda ensam, men mamma är alldeles för hysterisk av sig, man har inga tillräckligt nära vänner...är det då ok att ha med sig sin egen pappa (bebisens morfar) på förlossningen?

    Är nog den enda jag kan tänka mig. Är det ok att göra så?

    En bonusfråga: Blir mammor sårade om man väljer sin pappa före dem när det gäller sånt här?

  • Svar på tråden Ok att ta med sig pappa på förlossningen?
  • Anonym (J)
    Sun 26 Sep 2021 19:30
    #1

    Självklart kan man välja att ha sin pappa med sig

  • Anonym (Eshhs­hshs)
    Sun 26 Sep 2021 19:31
    #2

    Hur skulle det inte vara okej att du väljer vem du vill ta med dig?

  • Anonym (My)
    Sun 26 Sep 2021 19:38
    #3

    Det tror jag säkert att det är! Men ja, det finns väl en risk att din mamma blir sårad. Eller så blir hon lättad, om hon har självkännedom nog att förstå att hon inte skulle vara något bra stöd.

  • Anonym (Abbe)
    Sun 26 Sep 2021 19:40
    #4

    Absolut. Du tar med dig den personen du känner dig mest trygg med.

  • Anonym (2 barns mor)
    Sun 26 Sep 2021 19:48
    #5

    Absolut, om mina barns far inte kunnat komma till förlossningen så var min pappa den som jag ville ha som stöd. Han har varit min mammas stöd när hon fött barn och är mycket van med olika sjukhusmiljöer.

  • Anonym (A)
    Sun 26 Sep 2021 19:50
    #6

    Självklart väljer du vem du vill ha där men din mamma kommer nog bli ledsen. Sen känns det inte helt normalt att ens pappa ska se en i det tillståndet.

  • nernu
    Sun 26 Sep 2021 21:36
    #7

    Du kan ta med din kusins hundvakt om du föredrar det.

    Och om lilla mamma är hysterisk så lär hon säkert bli jättearg men du kan inte ta hänsyn till det. Du behöver ha någon du litar på i det rummet och då får det gnällas hur mycket det vill sen.

  • Anonym (Anna)
    Sun 26 Sep 2021 21:47
    #8
    Anonym (Bara undrar) skrev 2021-09-26 19:19:36 följande:

    Om det är såhär att barnets pappa är ingen som kommer närvara under förlossningen eller i barnets liv alls, man absolut inte vill föda ensam, men mamma är alldeles för hysterisk av sig, man har inga tillräckligt nära vänner...är det då ok att ha med sig sin egen pappa (bebisens morfar) på förlossningen?

    Är nog den enda jag kan tänka mig. Är det ok att göra så?

    En bonusfråga: Blir mammor sårade om man väljer sin pappa före dem när det gäller sånt här?


    Jag skulle också vilja ha med min pappa på förlossningen eftersom han är min absolut närmaste men jag vill inte vara utan trosor framför min pappa och det går inte att båda äta kakan och behålla den.
    Så jag hade valt att han ska vänta i rummet utanför när bebisen är på väg ut men närvara innan och efter. Han hade ju gått ut självmant iallafall.
  • Anonym (Själv­klart)
    Sun 26 Sep 2021 22:11
    #9

    Min kollega hade med sig sin man och sin bror, för brodern hade inga egna barn men tyckte det var intressant att vara med på förlossningen. Detta var för 20+år sedan.

    Jag tror att man vid en förlossning inte tänker på att du ligger med naket underliv, utan en förlossning är naturligt och pappa kan ju stå vid din överkropp. Eller som min man uttryckte det, "jag har sett grisar föda, så det är väl ingen skillnad" (tur för honom att jag kunde skratta åt det och sedan nöffa åt honom!)

  • Anonym (A 2)
    Sun 26 Sep 2021 22:12
    #10

    Absolut

Svar på tråden Ok att ta med sig pappa på förlossningen?