• MissJibs

    Omvårdnadsbidrag för två barn

    Har precis fått beviljat omvårdnadsbidrag för två av mina barn. Men det är lite luddigt tycker jag. De skriver inte att jag får den nämda summan för varje barn utan enbart att jag får ....kr i omvårdnadsbidrag. På FKs sida står det att man kan ha rätt till ersättning för båda barnen, dvs en nivå per barn.

    Någon som har två eller fler barn med omvårdnadsbidrag som vet hur det är? Får man ...kr för båda eller per barn?

  • Svar på tråden Omvårdnadsbidrag för två barn
  • Faxze

    Om jag kommer ihåg rätt så är det en totalsumma för alla barn.

    Vad jag vet är att det görs en bedömning av barnens totala behov av omvårdnad, dock max ett helt bidrag per barn. Så om barnens behov bedöms till 15% per barn får du 1/4 bidrag eftersom totala behovet överstiger 25%. Detta är bättre än individuell bedömning eftersom du inte hade fått något om barnen bedömts var för sig (15% är under 1/4).

  • MissJibs
    Faxze skrev 2021-12-17 21:15:35 följande:

    Om jag kommer ihåg rätt så är det en totalsumma för alla barn.

    Vad jag vet är att det görs en bedömning av barnens totala behov av omvårdnad, dock max ett helt bidrag per barn. Så om barnens behov bedöms till 15% per barn får du 1/4 bidrag eftersom totala behovet överstiger 25%. Detta är bättre än individuell bedömning eftersom du inte hade fått något om barnen bedömts var för sig (15% är under 1/4).


    Aha okej då hänger jag med :)

    Tack!
Svar på tråden Omvårdnadsbidrag för två barn