• Anonym (E)
    Mon 31 Jan 2022 12:55
    2464 visningar
    3 svar
    3
    2464

    Självskada

    Jag har ett självskadebeteende, ett impulsivt beteende som lockar mig så fort jag känner mig ensam, utsatt eller sårbar. Ett exempel kan vara sekunden jag känner att någon är påväg att lämna mig. Under många av min relationer med killar, så har jag självskadat genom att skära mig för att få kärlek och uppmärksamhet. Jag skäms efteråt självklart, men mitt enda beskymmer just när det händer är att jag blir ensam. 


    Pratar med en terapeut sen ett år tillbaka, men känns som att jag inte kommer någonstans. Hur gör man för att bryta ett sånt beteende? Vill liksom inte hota någon med att skada mig själv, bara för att de väljer att lämna mig. 

  • Svar på tråden Självskada
  • Anonym (Lina)
    Mon 31 Jan 2022 13:16
    #1

    För mig så var det ett aktivt val ganska länge att låta bli precis som valet att självskada. 


    Dels i en situation där du håller på att kanske bli lämnad så gör inte självskadande det du önskar. Personen kanske stannar för en stund men inte av de anledningar du önskar (av kärlek) utan av andra anledningar (som rädsla för att du ska göra dig illa för de tycker ändå om dig eftersom ni haft en relation). Det blir inte rättvisa villkor i ett förhållande där man ?hotar? om något vad det nu än må vara. Då fungerar oftast inte relationen. Jag vet inte om det kan hjälpa dig att tänka så? 


    Endel använder andra substitut som gummiband runt handleden att snärta med när man önskar självskadande sig men personligen så skulle det aldrig fungera att ersätta ett ?beroende?/?tvångstanke? med en annan. 

    I grunden så måste man välja hur man vill vara och hur man vill agera och bete sig. Det är inte lätt och det är en kontinuerlig process som aldrig egentligen tar slut. Man måste hitta de metoder och tankemönster som fungerar för en själv. Det finns ingen riddare på en vit springare utan du själv är din egen räddning! Men det finns hjälp att få från vården som kan vägleda och stötta under resans gång men jag tror det är viktigt att tänka på at man måste göra det mesta själv. Finns ingen quick-fix. 


    Det är möjligt att ta sig ur! Du klarar detta! 

  • Anonym (Wee23­)
    Mon 31 Jan 2022 16:46
    #2

    Det ligger på dig att bryta beteendet terapi kommer inte magiskt lösa dina problem. om du har insikt i varför du gör saker och att de är fel kanske du borde kolla upp om du har någon mental nedsättning istället?  Typ cp skada från födseln etc som gör att du inte kan kontrollera dina handlingar.

  • Mon 31 Jan 2022 17:10
    #3

    Lite som ovan, så om terapin inte tar dig framåt kanske du ska välja byta terapeut eller terapiform. 
    Sedan tror jag det är bra att försöka undvika otrygga relationer generellt, även vänskapsrelationer. Samt om det finns behov av att skada sig, försöka ha med någon du är trygg med, som kan hjälpa dig.

Svar på tråden Självskada