• Anonym (Stor längtan)

    Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta

    Hej! Jag och min man har försökt att få barn i över ett år. Vi har ett barn sedan tidigare och hen blev till på andra försöket. Nu två år senare har vi kämpat i över ett år för att få till ett syskon. Vi tar hjälp av ägglossningstest och har sex varje månad runt ägglossning. 
     Vi får ingen hjälp av landstinget vi bor i då vi redan har ett barn sedan tidigare.
    Vi vill ha hjälp och råd att komma vidare på vägen, föe att öka fertiliteten.
    Finns det några bra kosttillskott som  rekomenderas för mig och eller mannen?
    Kosttillskott vi bör undvika?
    Andra tips på hur vi kan öka fertiliteten och chansen art få ett till så efterlängtat barn. Det är så psykiskt påfrestande att varje månad försöka, hoppas, och sen få negativt gravidtest eller mens.
    Min cykel är hyfsat regelbunden +- någon dag. 
    Tacksam för att få ett svar....

  • Svar på tråden Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta
  • Anonym (Stor längtan)
    Anonym (S) skrev 2023-03-08 23:09:37 följande:
    Nu låter jag kanske taskig, men jag får intrycket av att det inte är så viktigt, trots allt. Ni hade kunnat gjort en utredning privat, 22 mil är inte jättelångt. Men då måste viljan finnas där. 
    Vi är otroligt tacksam över vår fantastiska son, och det har verkligen varit fullt upp, slitna är vi båda två, och min man är nära på utbränd. Det hat därflr kännt som ett stort projekt att gära fertilitetsutredningar med mera. Samtisigr som jag är mer inne på att naturlig väg, än konstgjord befruktning. 
  • Anonym (T)

    Ingenting du gör (förutom det uppenbara) kan påverka ett missfall eller ma. Fick själv ma och levde verkligen precis ?som man skulle ? och är gravid igen i v 20 och denna gång har jag lyft tungt i en flytt osv men den har stannat. 


    Ge inte upp, ålder har betydelse men måste inte ha det. Denna gång tog 2 försökt trots 40 snart. va under 30 med första barnet som tog oändlig tid.

  • Anonym (T2)
    Anonym (Stor längtan) skrev 2023-03-09 02:23:59 följande:
    Vi är otroligt tacksam över vår fantastiska son, och det har verkligen varit fullt upp, slitna är vi båda två, och min man är nära på utbränd. Det hat därflr kännt som ett stort projekt att gära fertilitetsutredningar med mera. Samtisigr som jag är mer inne på att naturlig väg, än konstgjord befruktning. 
    Då kanske det inte är läge för syskon just nu ändå? Barn är stor glädje men det är ändå så att man ska ha tid, engagemang och ork. Chilla tills din man är piggare?
  • Anonym (Min resa)

    Jag tror som flera skriver att stress påverkar mer än man tror. Min historia:
    Vi började försöka med barn i början av 2018. Ingenting hände, började med en utredning under 2019. De hittade inget fel på någon av oss och vi blev gravida på första IVF-försöket hösten 2019. Blev en son sommaren 2020. I november 2021 tänkte jag att vi kunde börja försöka lite själva på syskon innan vi kontaktade kliniken för att sätta tillbaka fler ägg (de hade frusit 6 av mina ägg). Till min förvåning blev jag gravid på andra försöket (nyårssexet!). Slutade i missfall i vecka 11. Väntade in en mens och sedan blev jag gravid igen direkt! Sitter nu med en andra son på 6 veckor.

    Vad jag tror bidrog till att det var lättare andra gången är:
    - Jag hade varit gravid en gång, kroppen visste vad den skulle göra.
    - Vi har flyttat tillbaka till vår hemstad, med första barnet bodde vi i en större stad och jag var hemskt olycklig och stressad, nu var jag mer avkopplad och nöjd med tillvaron.
    - Vi hade sex (ihop eller på egen hand) oftare än bara vid ägglossning. När vi försökte under 2019 så hade vi sex 1-2ggr i månaden, runt positivt ägglossningstest, vilket blev fruktansvärt tråkigt i längden. Och det kan tära på relationen, min sambo var inte så glad när han var tvungen att prestera just den dagen han hade haft mycket på jobbet. Nu så kom sambon typ 4-5 dagar innan vårt ägglossningssex, på det sättet var det "färska" spermier när vi sexade :)

    Som tidigare skrivit, jag tror det är lättare när man slutar tänka på det. Lättare sagt än gjort, jag vet. Men det är bara fortsätta försöka, till slut händer det. Försök göra så allt inte handlar om bli-gravid-sex, det är också bättre för förhållandet. Lycka till!

  • Anonym (Jahopp)

    Någon tidigare i tråden skrev släpp projektplanen och prestationen I det. Jag och mind en är i samma ålder har 2 barn sen innan och vill ha ett till vi har försökt lite längre än er och haft 2 missfall på vägen. Det vi kan konstatera nu är att när hon använde ägglossningstest och det skulle hetsliggas ett par dagar blev det inget. det blir bara ångest och prestation av det hela. 


    däremot dom gångerna hon blev gravid var när vi helt släppte det, t.ex på semestern då vi sagt att ?nu skiter vi i barnalstrandet?. Så nu har vi gått över till att både två försöker vara mer positivaste glada kring sex. Vilket resulterat i mer sex mindre prestation och förmodligen ett barn så småningom. 


    det här jävla tempandet är fullständigt vansinnigt. Varför ska allt optimeras, analyseras och justeras jämnt!?

  • Kaede

    Glöm inte bort varandra. Det är lätt att en sådan här process tar över helt. Sex blir inte längre något kul utan en prestation. Livet handlar om att mäta och passa in rätt dagar. Längtan efter barnet överskuggar allt. Så se till att ha roligt. Alltså gör saker som ger er glädje som par. Saker som inte handlar om er som föräldrar utan om er som par. En del av det här är ju att ni ska orka som par. Se till att livet blir njutningsfullt så att målet med resan inte är det är det enda viktiga utan faktiskt själva resan är målet. Pausa ibland i barn-jagandet. Ta ett par månader där mi lever sunt men skiter i att försöka bli gravida och istället bara lever.

  • Anonym (T)

    Fast är ni så stressade och din man i princip utbränd, ska ni verkligen skaffa ett till barn just nu ? Det kommer inte precis bli lugnare och mindre att göra.

  • SofieJ

    Min historia lät lite som din. Första barnet blev till på andra försöket, blev gravid en gång till (på första försöket) men fick missfall. Sen gick det inte mer.

    Efter ett år gjorde vi en utredning och det visar sig att jag har PCOS. I mitt fall släpper hjärnan ägglossningshormon varje månad, och jag får positiva test, men inga ägg lossnar - alltså kan jag inte bli gravid de flesta månaderna.

    Gör en utredning, det är så vansinnigt jobbigt att famla i mörker <3

  • Anonym (Stor längtan)
    SofieJ skrev 2023-03-10 15:43:59 följande:

    Min historia lät lite som din. Första barnet blev till på andra försöket, blev gravid en gång till (på första försöket) men fick missfall. Sen gick det inte mer.

    Efter ett år gjorde vi en utredning och det visar sig att jag har PCOS. I mitt fall släpper hjärnan ägglossningshormon varje månad, och jag får positiva test, men inga ägg lossnar - alltså kan jag inte bli gravid de flesta månaderna.

    Gör en utredning, det är så vansinnigt jobbigt att famla i mörker <3


    Hur märkte du att du hade PCOS? Symtom? 
  • Anonym (Ålder)

    Om du verkligen vill bli gravid ska du inte läsa alla dessa råd på familjeliv. Det är så mycket ovetenskapliga råd som bara ger ångest (jag BORDE verkligen slappna av så jag kan bli gravid - hur lätt är det? och framförallt hur vetenskapligt förankrat?) och hål i plånboken (köpa div hälsokost eller till och med läkemedel fr utlandet olagligt i värsta fall).

    Att du blivit gravid och fått ett barn är ett mkt gott tecken. Men det kan ha varit en oerhört lycklig slump. det betyder inte att du var så väldigt mycket mer fertil för tre år sedan. 

    hur gammal är du - det är väldigt viktigt. Om du närmar dig 40 är det antagligen förklaringen och du bör kontakta privat klinik så fort som möjligt.

    Är du yngre är det kanske inte lika stor stress, om du inte är på väg in i förtida klimakterie, oavsett är två år en lång tid att försöka själv och chansen att lyckas blir inte större för varje månad. Jag skulle söka hjälp.

    Jag är läkare själv och har gått genom din resa för att få barn nummer fyra så jag har läst på en herrans massa artiklar inom fertilitet och infertilitet.

  • Anonym (Stor längtan)
    Anonym (Ålder) skrev 2023-03-12 00:27:44 följande:

    Om du verkligen vill bli gravid ska du inte läsa alla dessa råd på familjeliv. Det är så mycket ovetenskapliga råd som bara ger ångest (jag BORDE verkligen slappna av så jag kan bli gravid - hur lätt är det? och framförallt hur vetenskapligt förankrat?) och hål i plånboken (köpa div hälsokost eller till och med läkemedel fr utlandet olagligt i värsta fall).

    Att du blivit gravid och fått ett barn är ett mkt gott tecken. Men det kan ha varit en oerhört lycklig slump. det betyder inte att du var så väldigt mycket mer fertil för tre år sedan. 

    hur gammal är du - det är väldigt viktigt. Om du närmar dig 40 är det antagligen förklaringen och du bör kontakta privat klinik så fort som möjligt.

    Är du yngre är det kanske inte lika stor stress, om du inte är på väg in i förtida klimakterie, oavsett är två år en lång tid att försöka själv och chansen att lyckas blir inte större för varje månad. Jag skulle söka hjälp.

    Jag är läkare själv och har gått genom din resa för att få barn nummer fyra så jag har läst på en herrans massa artiklar inom fertilitet och infertilitet.


    Tack för ditt råd. Jag hamnar oftast här på familjeliv periodvis när jag fått min mens och är besviken och ledsen.
    Eftersom du är läkare så vill jag fråga om pco som ovanstående skriver om, kan man få det plötsligt? Efter förlossningen, när jag återfick min mens ca 9 månader efter förlossningen så har jag kännt ont i magen eller vad jag tror är äggstockatna i ca ett dygn, detta infaller alltid regelbundet runt dag 14-15. 
    Dagen innan värken får jag väldigt mycket flytningar. Jag har alltid tänkt att det är älflytningar och att jag känner av ägglossningen.
    5 dagar senare brukar jag känna något liknande fast bara under en kortare tid.
    Och sen får jah oftast mens på dag 29.

    Förr hade jag längre cykel, ca 35 dagar.
    Jag har också fått mer skäggväxt på hakan, och jag upplever att jag har mycket flytningar under hela cykeln. Sistnämnda har jag tagit upp med bm men hon tyckte inte det var nå konstigt.

    Jag vill så gärna bli gravid... jag ska ringa å ftåga om pco på måndag så jag slipper fundera.
  • Tom Araya
    Anonym (Stor längtan) skrev 2022-02-15 21:28:00 följande:
    Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta

    Hej! Jag och min man har försökt att få barn i över ett år. Vi har ett barn sedan tidigare och hen blev till på andra försöket. Nu två år senare har vi kämpat i över ett år för att få till ett syskon. Vi tar hjälp av ägglossningstest och har sex varje månad runt ägglossning. 
     Vi får ingen hjälp av landstinget vi bor i då vi redan har ett barn sedan tidigare.
    Vi vill ha hjälp och råd att komma vidare på vägen, föe att öka fertiliteten.
    Finns det några bra kosttillskott som  rekomenderas för mig och eller mannen?
    Kosttillskott vi bör undvika?
    Andra tips på hur vi kan öka fertiliteten och chansen art få ett till så efterlängtat barn. Det är så psykiskt påfrestande att varje månad försöka, hoppas, och sen få negativt gravidtest eller mens.
    Min cykel är hyfsat regelbunden +- någon dag. 
    Tacksam för att få ett svar....


    Ni knullar vid ägglossning och du undrar hur du ska orka?!

    De flesta lyckliga par har med glädje mycket mer sex än så.

    Är kärleken och relationen mellan dig och din man (+ det barn ni har) betydelsefull, så fokusera på det och låt ett till barn komma om det kommer och när det kommer.
  • Anonym (Ålder)
    Anonym (Stor längtan) skrev 2023-03-12 02:55:31 följande:
    Tack för ditt råd. Jag hamnar oftast här på familjeliv periodvis när jag fått min mens och är besviken och ledsen.
    Eftersom du är läkare så vill jag fråga om pco som ovanstående skriver om, kan man få det plötsligt? Efter förlossningen, när jag återfick min mens ca 9 månader efter förlossningen så har jag kännt ont i magen eller vad jag tror är äggstockatna i ca ett dygn, detta infaller alltid regelbundet runt dag 14-15. 
    Dagen innan värken får jag väldigt mycket flytningar. Jag har alltid tänkt att det är älflytningar och att jag känner av ägglossningen.
    5 dagar senare brukar jag känna något liknande fast bara under en kortare tid.
    Och sen får jah oftast mens på dag 29.

    Förr hade jag längre cykel, ca 35 dagar.
    Jag har också fått mer skäggväxt på hakan, och jag upplever att jag har mycket flytningar under hela cykeln. Sistnämnda har jag tagit upp med bm men hon tyckte inte det var nå konstigt.

    Jag vill så gärna bli gravid... jag ska ringa å ftåga om pco på måndag så jag slipper fundera.
    Kort svar här för fullt upp men jag tycker du ska söka en Gynekolog, inte en bm, och beskriv dina problem. Ett ultraljud behöver göras och prover behöver tas om man misstänker pco. En fertilitetsklinik kan detta också hur bra som helst - där jobbar ju gynekologer och fokus kommer vara på fertilitetsproblemen i så fall. 
    Syntom på pco kan förvärras vid viktuppgång om det är så att du gått upp i vikt sedan du blev gravid sist. I övrigt så kan man bli gravid även om man har pco men kan vara svårare och man kan behöva olika former av infertilitetsbehabdlingar.
  • SofieJ
    Anonym (Stor längtan) skrev 2023-03-11 20:47:10 följande:
    Hur märkte du att du hade PCOS? Symtom? 

    Inga. Jag fick veta det på fertilitetsutredning, det syns på tester och ultraljud.
  • Anonym (Provar)

    Jag är i samma sits 2 barn på första försöket. nu har vi försökt i 2 år. Vi utredde oss och det visade att makens spermier blivit svagare. vi bekostar nu ivf själva 

    36 år gamla  

  • Anonym (Planera)

    Planera långsiktigt!
    Boka en långresa. Börja en utbildning. Börja ett nytt jobb. Boka tid att ta dykcert. Bestäm er för att göra En Svensk Klassiker. Planera in något där det absolut inte fungerar att vara gravid/ha spädbarn. Ha sex för att ni vill och inte för att ni måste. 
    Det kan ta sig när man släpper kraven och fokuserar på något annat, och faktiskt när det passar som allra sämst!

Svar på tråden Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta