• Anonym (Riktig panik)

    Psykotiska symptom igångsättning

    Hej, jag sitter i en knivig sits. Livrädd för allt denna oplanerade graviditet kan komma med. Till frågan hur tidigt har folk fått igångsättning eller liknande pga psykisk ohälsa. Jag har en dotter på 10 månader och har nu blivit oplanerat gravid på p-piller. Jag är livrädd för att vara gravid. Min graviditet var ett rent trauma med svår foglossning som sluta med att jag satt i rullstol. Mitt psykiska mående efter v 30+1 blev så illa att jag fick planerad slutenvård innom psykiatrin då jag började hata dottern i magen. Jag hade så ont och började bli psykotisk jag ville bara ta ut henne eller att hon försvann från min kropp. Jag blev så psykiskt sjuk att jag satt och börja fundera på hur jag kunde få ut henne på egen hand. Hur jag kunde göra kejsarsnitt hemma. Tillslut satte dem igång mig i v 38 men mest pga att foglossningen såg till att jag inte kunde leva och att jag tappade anknytningen till barnet och ville adoptera bort henne. 


    nu till min fråga. Skulle detta ske igen måste man kämpa sig fram till v37? Finns det riktlinjer där dem kan se till behovet att även plocka ut barnet tidigare?
    min dotter ville även komma ut i v30 men vi lyckades stoppa förlossningen. 


    men hur ser allt ut. Jag vill helst gå tills V40 jag vill att de ska sätta igång av sig självt vara så normalt som möjligt. Men är så rädd att mitt psykiska mående ska påverka min dotter nu om det skulle ske igen. Vad gör man. Jag var inne för abort igår. Men bröt ihop och klarade inte av att påbörja det. Vad gör man. Finns det någon som blivit igångsatt innan v37 pga psykiska besvär. Mitt var så illa att jag inte knöt an till dottern på 4månader. ge mig tips på allt. Jag vill bara fly från livet just nu. Jag önskar inte min värsta fiende detta. Mvh 

    vill även tillägga att jag i grunden har diagnos adhd bipolär

  • Svar på tråden Psykotiska symptom igångsättning
  • Drottningen1970

    Att sätta igång någon innan vecka 37 är nog väldigt ovanlig. Har du tur kanske du klarar dig från samma smärta denna gång, men risken är nog överhängande att det händer igen vid täta graviditeter.

    Med tanke på de väldigt allvarliga problem du fick sist och din bakomliggande problematik, så tror jag faktiskt att det klokaste vore att göra abort.

  • Anonym (J)

    Före vecka 37+0 är det mycket osannolikt att de kommer sätta igång dig om de inte ser att barnet mår direkt dåligt. Så det måste du isf ställa dig in på.
    Jag skulle absolut kontalta Vården direkt nu om jag var du för att tänka igenom och diskutera dina alternativ (även abort).

  • Anonym (A)

    Du har två val. Gör abort eller jobba på din rädsla i terapi. Jag röstar för abort.

  • Anonym (A)

    Bästa preventivmedlet är isf att kapa äggstockarna.

Svar på tråden Psykotiska symptom igångsättning