• 8airam8

    18 år, vilken tid kommer de hem?

    Det här känns lite som en löjlig fråga, men jag kör ändå. 

    Ni som har 18-åringar som bor hemma, vilken tid kommer de hem på helgnätter? I mitt fall har barnet körkort och tillgång till bil, och är hos sin vad-det-nu-är. Vill komma hem vid 02-03 (för av någon egendomlig anledning så går det inte att sova över), medan jag säger att kl 01 vill jag att du är hemma och det är främst för att det ska få bli natt för mig någon jävla gång efter en lång arbetsvecka,  18-åringen är just den här kvällen inte ute och festar (men det är planen för imorgon kväll). Så länge jag vet att det är vinter och halt och mörkt och att den inte så värst vuxna personen är ute och åker i en liten och gammal bil så kan jag inte somna - och ja, det här handlar om mig och mina behov. Det här med att det inte går att sova över hänger ihop med att den andra personen har ett par tre diagnoser som försvårar det där med sociala interaktioner, jag har alltså inget emot att min unge umgås med vederbörande (som är en rar person) och inte heller har jag något emot övernattning. 

    Är jag en hagga som vill att 18-åringen är hemma vid 01 på en fredag? Vad gör ni för överenskommelser med era ungdomar? 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Svar på tråden 18 år, vilken tid kommer de hem?
  • Räkan77

    Om det främst är bilfärden du är orolig för så kanske ni kan försöka få fram en lite säkrare bil. Till exempel att hen kan få låna familjens bil om det finns någon.

    Generellt så tycker jag att en 18-åring ska kunna få vara ute halva natten och att du måste öva på att släppa taget. Men 18-åringen kan ju även behöva ta lite hänsyn ibland. 

  • Pilsner

    När jag var i den åldern och lånade bil kunde jag komma hem väldigt sent, senare än vad du beskriver. Men då jag körde var jag nykter och skötsam.

    Då jag inte körde däremot var jag inte lika skötsam/nykter, och kunde komma hem någon dag eller två senare.

  • 8airam8
    Räkan77 skrev 2022-02-18 21:12:23 följande:

    Om det främst är bilfärden du är orolig för så kanske ni kan försöka få fram en lite säkrare bil. Till exempel att hen kan få låna familjens bil om det finns någon.

    Generellt så tycker jag att en 18-åring ska kunna få vara ute halva natten och att du måste öva på att släppa taget. Men 18-åringen kan ju även behöva ta lite hänsyn ibland. 


    Tack för ditt svar. Att ta familjebil är inte ett alternativ eftersom det inte finns. Jag tycker väl egentligen också att de får ränna lite som de vill, men det här med att komma trillandes in vid tre-fyra på natten väcker dessutom fler personer i huset. Så det är inte bara det att jag måste oroa mig för döden i trafiken. Jag är helfjantig. 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • 8airam8
    Mortiscia80 skrev 2022-02-18 21:13:32 följande:

    En vuxen person måste man resonera med, man kan inte kräva. 


    Visst är det så. Jag försöker tänka överenskommelse istället för kommando. 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • gråfågel

    Allt mellan 22-03. Sällan dock det blir 03, har hänt när de åkte över sundet och gick ut och en annan gång. (Malmö-Köpenhamn alltså)

  • 8airam8
    Pilsner skrev 2022-02-18 21:37:19 följande:

    När jag var i den åldern och lånade bil kunde jag komma hem väldigt sent, senare än vad du beskriver. Men då jag körde var jag nykter och skötsam.

    Då jag inte körde däremot var jag inte lika skötsam/nykter, och kunde komma hem någon dag eller två senare.


    Jag sov över om det blev toksent, och eftersom jag bodde mitt i skogen så fick jag skjuts eller blev hämtad om jag var packad och saknade natthärbärge. 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • 8airam8
    gråfågel skrev 2022-02-18 21:56:10 följande:

    Allt mellan 22-03. Sällan dock det blir 03, har hänt när de åkte över sundet och gick ut och en annan gång. (Malmö-Köpenhamn alltså)


    Tack för ditt svar! Kom ni överens om tiden eller blev det bara när det blev? Var du som förälder vaken och väntade in, eller kunde du koppla av och sova?
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • cosinus

    Nu har inte min körkort än men när hon var ute i somras och ville komma hem mitt i natten så bad jag henne skicka ett sms innan hon började cykla.

    jag har också svårt för att sova om folk inte kommit hem. Är mest rädd för att vakna och inse att ungen borde varit hemma för länge sen och sen inte få tag i barnet och hamna i yrvaken panik. Typ så. Men om jag vet att hon skickar ett sms när hon åker då kan jag iaf halvsova och kolla telefonen då och då och så länge inte telefonen piper så är hon kvar med kompisarna. Funkar för mig. 


    visst det blir inte lika bra sömn men jag halvsover iaf och jag tänker att om jag inte ser en reell fara för henne och inte har några egentliga argument mot att hon är ute mer än mina egna nojjor då kan jag inte förbjuda utan bara be snällt och sen jobba med mig själv utöver det.

  • 8airam8
    cosinus skrev 2022-02-18 22:26:41 följande:

    Nu har inte min körkort än men när hon var ute i somras och ville komma hem mitt i natten så bad jag henne skicka ett sms innan hon började cykla.

    jag har också svårt för att sova om folk inte kommit hem. Är mest rädd för att vakna och inse att ungen borde varit hemma för länge sen och sen inte få tag i barnet och hamna i yrvaken panik. Typ så. Men om jag vet att hon skickar ett sms när hon åker då kan jag iaf halvsova och kolla telefonen då och då och så länge inte telefonen piper så är hon kvar med kompisarna. Funkar för mig. 


    visst det blir inte lika bra sömn men jag halvsover iaf och jag tänker att om jag inte ser en reell fara för henne och inte har några egentliga argument mot att hon är ute mer än mina egna nojjor då kan jag inte förbjuda utan bara be snällt och sen jobba med mig själv utöver det.



    Smart lösning, tack! Så skulle man ju ordna det. 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Jemp

    Min mamma gick och la sig/somnade, men ville att vi kom in och sa hej. Hon var då knappt vaken men visste om/när hon vaknade till på natten att vi var hemma. 

    Givetvis smyger man in om man kommer hem när andra sover.

  • cosinus
    Jemp skrev 2022-02-18 22:36:01 följande:

    Min mamma gick och la sig/somnade, men ville att vi kom in och sa hej. Hon var då knappt vaken men visste om/när hon vaknade till på natten att vi var hemma. 

    Givetvis smyger man in om man kommer hem när andra sover.


    Det ville min mamma också. Men det var helt meningslöst. Hon svarade allt ifrån -tack för att du ringde- till -det blir köttbullar till middag- och på morgonen visste hon aldrig om att vi varit in till henne.

    inte ens när vi upplevde att hon sett oss och svarat något rimligt hade hon en susning om att vi varit in :)
  • gråfågel
    8airam8 skrev 2022-02-18 21:58:20 följande:
    Tack för ditt svar! Kom ni överens om tiden eller blev det bara när det blev? Var du som förälder vaken och väntade in, eller kunde du koppla av och sova?
    Nej, kan inte sova när de är ute. Är för orolig av mig.inget har någonsin hänt, men det är så ändå.  Jag jobbar vissa helger och brukar be dem inte komma sent då eftersom jag inte kan sova. Lediga helger är jag ok med att det blir senare. (Oftast 1)
  • Fjäril kär

    För mig känns det här som olika frågor egentligen. 

    Varför måste 18-åringen väcka hela huset vid hemkomst? Har bil använts och personen är nykter finns det ingen som helst orsak att börja jazza runt mitt i natten och föra väsen. Vad är det som görs då? Lite respekt och hänsyn till sovande familj är det minsta du kan begära. Kanske förbereda nånting vad-det-nu-är som gör att väsen minskas och saker går fortare?

    Att du inte kan sova är ditt eget ansvar att fixa. Du är den äldre vuxna här och borde rimligen kunna hitta mängder av olika knep och hjälpmedel för att få den sömn du behöver. Ögonmask, öronproppar, musik i öronen, sömntabletter, vaggvisor, terapi eller what ever.. Det är inte 18-åringens fel eller skyldighet.

    Hitta ett sätt att kommunicera med 18-åringen om hänsyn, respekt, rutiner etc kring utgång och hemgång. Att man messar när man är på väg hem eller håller sin avtalade tid för hemkomst tex. 

  • 8airam8
    Fjäril kär skrev 2022-02-19 10:13:27 följande:

    För mig känns det här som olika frågor egentligen. 

    Varför måste 18-åringen väcka hela huset vid hemkomst? Har bil använts och personen är nykter finns det ingen som helst orsak att börja jazza runt mitt i natten och föra väsen. Vad är det som görs då? Lite respekt och hänsyn till sovande familj är det minsta du kan begära. Kanske förbereda nånting vad-det-nu-är som gör att väsen minskas och saker går fortare?

    Att du inte kan sova är ditt eget ansvar att fixa. Du är den äldre vuxna här och borde rimligen kunna hitta mängder av olika knep och hjälpmedel för att få den sömn du behöver. Ögonmask, öronproppar, musik i öronen, sömntabletter, vaggvisor, terapi eller what ever.. Det är inte 18-åringens fel eller skyldighet.

    Hitta ett sätt att kommunicera med 18-åringen om hänsyn, respekt, rutiner etc kring utgång och hemgång. Att man messar när man är på väg hem eller håller sin avtalade tid för hemkomst tex. 


    Mycket förnuftigt, tack. Jag löste det som så att ungen fick smsa vid avfärd och hemkomst, och så satte jag telefonen på stör ej och 18-åringens nummer släpps alltid igenom. Då kunde jag sova lite lugnare, ungen kom hem tyst och fint och har kunnat nå mig om bilen hade åkt av vägen. Ruskigt dåligt väder och väglag, men det gick bra. 
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • GGN

    När hon vill! Men hon hör av sig via sms när hon åker hemåt så vi vet att hon är på väg, ifall hon inte dyker upp i rimlig tid. Det är väldigt gulligt och omtänksamt. 

Svar på tråden 18 år, vilken tid kommer de hem?