• Hennestankar

    Hur får jag min 4,5åring blöjfri nattetid?

    Hej! 


    Vi behöver lite hjälp. 


    Vår son på 4,5 år har varit blöjfri dagtid sedan sommaren han fyllde 3 år, och det har aldrig  varit några problem, alls. Det gick fort och naturligt och funkade hur bra som helst. 


    Nattblöjan är dock en envis en. 


    Vi har nu testat i ca 1 månad med att sova utan blöja, och det har varit kanske 4-5 av 30 nätter som han har varit helt torr och klarat hela natten. Ska dock sägas att varje natt har vi väckt honom strax innan vi går och lägger oss (23), samt runt 3 på natten då han självmant kommer in till oss så har vi gått på toaletten med honom. 


    Men nu börjar vi känna att han förmodligen inte är redo. Han kissar på sig nästintill varje natt nu och det spelar ingen roll om han har blivit väckt. Tänker att han kanske inte är redo (har ju så klart läst om det här och att det är hormonellt? typ, det kommer av sig självt när barnet är redo). 


     


    Frågade honom nu på morgonen om  han ville börja med blöja igen, och att det var okej om han inte kände sig redo. Han ville det, utan protester. Trodde mer att han skulle bli ledsen och inte vilja, då vi har haft ett stjärnsystem. För varje torr natt har han fått en stjärna, och när han har klarat ett visst antal nätter och fått ett visst antal stjärnor får han en speciell leksak som han själv valt ut. 

    Har ni tips/råd? Vad ska man göra? Är ju lite orolig att han ska ha nattblöja alldeles för länge, och känner att det så klart är vårt ansvar att hjälpa honom. 

  • Svar på tråden Hur får jag min 4,5åring blöjfri nattetid?
  • sextiotalist
    Hennestankar skrev 2022-02-27 06:46:11 följande:
    Hur får jag min 4,5åring blöjfri nattetid?

    Hej! 


    Vi behöver lite hjälp. 


    Vår son på 4,5 år har varit blöjfri dagtid sedan sommaren han fyllde 3 år, och det har aldrig  varit några problem, alls. Det gick fort och naturligt och funkade hur bra som helst. 


    Nattblöjan är dock en envis en. 


    Vi har nu testat i ca 1 månad med att sova utan blöja, och det har varit kanske 4-5 av 30 nätter som han har varit helt torr och klarat hela natten. Ska dock sägas att varje natt har vi väckt honom strax innan vi går och lägger oss (23), samt runt 3 på natten då han självmant kommer in till oss så har vi gått på toaletten med honom. 


    Men nu börjar vi känna att han förmodligen inte är redo. Han kissar på sig nästintill varje natt nu och det spelar ingen roll om han har blivit väckt. Tänker att han kanske inte är redo (har ju så klart läst om det här och att det är hormonellt? typ, det kommer av sig självt när barnet är redo). 


     


    Frågade honom nu på morgonen om  han ville börja med blöja igen, och att det var okej om han inte kände sig redo. Han ville det, utan protester. Trodde mer att han skulle bli ledsen och inte vilja, då vi har haft ett stjärnsystem. För varje torr natt har han fått en stjärna, och när han har klarat ett visst antal nätter och fått ett visst antal stjärnor får han en speciell leksak som han själv valt ut. 

    Har ni tips/råd? Vad ska man göra? Är ju lite orolig att han ska ha nattblöja alldeles för länge, och känner att det så klart är vårt ansvar att hjälpa honom. 


    Det är troligen inget som din son kan styra själv, då varken mutor eller annat kan reglera det hormon som styr urinproduktionen nattetid.
    Om han ännu inte är natttorr vid 6 år, så kan man få hjälp. Innan dess så är det inom normalspannet för tiden när barn blir natttorra
  • Dockan

    Det går inte att ta bort blöjan på natten förrän barnet är torrt på natten. Det är som någon sa ovan en brist i hormoner. Vi fick hjälp från BVC vid femårskontrollen med remiss. Först pratar man om barnet är förstoppat, ser över kost och när barnet dricker (inte mindre men reglerat när). Vår läkare tycke larm var meningslöst då barnet sov så djupt. Vi fick också ta bort blöja och fick underlägg som hjälpmedel. Sen vid andra besöket ett par månader senare utvärderade man om de mjuka sakerna man testat gett effekt, därefter fick vi Minrin. Han åt det under kanske 6 månader, var då oftast torr med enstaka nätter blöt. Vi testade att fasa ut efter 3 mån, men fungerade inte. Sen helt plötsligt runt 6 månader var han torr två-tre veckor så då testade vi att ta bort - då helt torr fortsatt sen dess. Han var då 6 år och 2-3 månader. 


    Han var blöjfri från 2,5 års ålder dagtid. Skulle säga att nätterna var helt hormonellt. Han vaknade aldrig när han blev blöt utan var på morgonen han märkte det. Minrin gör att man tillverkar mindre urin men också sover lättar, vår läkare sa att många av dessa barnen blir sådana som går upp och kissar på natten - men att det är mer socialt accepterat. 

  • Litorina

    Att inte kissa på natten är en grej som styrs av hormoner och utvecklingen av nerver (typ), alltså inget som din son kan styra själv. Inga belöningar i världen kan få hans kropp att utvecklas fortfare. Inte att ni väcker honom för att gå på toa heller. Det stör bara nattsömnen. 


    Det går att få hjälp för nattenures från ca 6 års ålder. Innan dess räknas det som normalt. I första klass kissar 5-10 % av barnen i sängen regelbundet. Det är alltså ganska vanligt. Hjälpen man kan få är en hormonmedicin och/eller enureslarm. 


    Mitt barn hade blöja på natten till ca 8 år och ville sedan prova enureslarm. Det funkade!


    Det är viktigt att inte pressa barnen i den här frågan. Man kan berätta vilken hjälp som finns och så får barnet säga till när det vill prova. Att ha föräldrar som tjatar om att man ska sluta nattkissa när det är helt omöjligt att göra det ger barnet en känsla av ständigt misslyckande. 


    https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/sangvatning-hos-barn/

  • Litorina
    Drottningen1970 skrev 2022-02-27 08:44:41 följande:

    Stackars barn. Bli väckt två gånger fast sammanhållen nattsömn är så mycket viktigare än blöjor eller inte.


    Drottningen1970 skrev 2022-02-27 08:45:39 följande:

    Och att bli belönad eller inte för något man har noll kontroll över och som sker när man sover är ju bara sjukt elakt.


    Kan du snälla sluta vara så otrevlig? Du kommer inte med någon ny information utan skriver bara samma sak som vi andra, fast på ett nedlåtande sätt. De här inläggen bidrar enbart med mobbingmentalitet. Hjälp TS eller var tyst. Gäller forumet i stort. Inte bara den här tråden. 

  • student2013

    Vi tog bort nattblöjan för vår dotter i mitten av juli. Många vakna nätter då hon  kissat ner sig. Men nu har det vänt och vi testade att hon inte fick yoghurt till kvällsmat utan bara macka.

    Tålamod och tid. Till slut går det.

  • Jemp

    Vill han ha blöja så sätt på blöja. Det är som sagt inget han kan styra varför belöningssystem är rätt elakt. 

  • Hennestankar

    Tack för alla svar! Fick mycket bekräftat som man egentligen redan läst om, men det är inte lätt i denna djungel av alla olika tips. Finns väl något som funkar för alla :)

    Men till dig som var orolig/arg/upprörd/whatever. Min son sover gott med blöja inatt och kommer inte bli väckt för att kissa. Så du kan sova gott inatt! Kan också tillägga att han inte på något sätt skadats av detta utan blivit väckt med kramar, beröm och kärlek! ????

  • Drottningen1970
    Hennestankar skrev 2022-02-27 20:56:58 följande:

    Tack för alla svar! Fick mycket bekräftat som man egentligen redan läst om, men det är inte lätt i denna djungel av alla olika tips. Finns väl något som funkar för alla :)

    Men till dig som var orolig/arg/upprörd/whatever. Min son sover gott med blöja inatt och kommer inte bli väckt för att kissa. Så du kan sova gott inatt! Kan också tillägga att han inte på något sätt skadats av detta utan blivit väckt med kramar, beröm och kärlek! ????


    Bra att ni ändrar det. Oavsett skada eller inte så vill väl ingen människa vare sig liten eller stor väckas två gånger när man sover som bäst, även om man får en kram liksom.
  • Litorina
    Hennestankar skrev 2022-02-27 20:56:58 följande:

    Tack för alla svar! Fick mycket bekräftat som man egentligen redan läst om, men det är inte lätt i denna djungel av alla olika tips. Finns väl något som funkar för alla :)

    Men till dig som var orolig/arg/upprörd/whatever. Min son sover gott med blöja inatt och kommer inte bli väckt för att kissa. Så du kan sova gott inatt! Kan också tillägga att han inte på något sätt skadats av detta utan blivit väckt med kramar, beröm och kärlek! ????


    Förmodligen kommer det att lösa sig av sig självt. Om han börjar tycka att blöja är för småbarn finns det snyggare byxliknande skydd, så kallade nattbyxor.


    En del regioner har särskilda enuressköterskor som kan ge råd. 


    Jag minns det som en befrielse för oss föräldrar när vi insåg att det inte var något fel på vårt barn och att det bara var att fortsätta med blöja så länge det behövdes och barnet var ok med det. Vi slutade oroa oss och löste bara helt enkelt det praktiska vardagsproblemet. Det blev en väldigt odramatisk grej, nattkissandet, vilket var skönt för alla inblandade. 

  • Kronärtskocka

    Min son kissade på natten och det var väldigt krävande för oss alla. Väckte honom för att kissa i samband med att vi vuxna la oss på kvällen. Han sov med blöja ( bara dry nite som funkande. Väldigt dyra och trots att de var rätt storlek läckte de ofta för att han kissade så mycket.) Var ofta vi behövde nya sängkläder och många gånger vaknade han själv inte av att han kissat utan först på morgonen såg vi att blöjan läckt. Jobbigt både för oss föräldrar och inte trevligt för honom. 

    Fick hjälp från vården först när han närmade sig sex år. Här i VGregionen gick det inte få hjälp innan, men olika landsting kan ha olika åldersgränser. Med larm lärde han sig koppla känslan av kissnödighet till att vakna. Minns inte hur lång tid det tog, men inte särskilt länge. Hade jag vetat innan hur snabbt det gick att förändra hade jag köpt ett larm själv och provat. Så han och vi sluppit allt extra krångel och att alltid ha plastad frotté med när en sover borta.

  • 3 barns mor

    Hej att kissa på sig på natten är inget ni kan styra över.
    Det är Homoner och nerver.
    Har själv en dotter på 10 år som har blöja på nätterna.
    Läkarna och BUP vet inte varför hon kissar i sängen.
    Men vi har fått blöjor och madrassskydd både engångs och tvättbara av landstinget sen hon var 4år.
    Så låt bara tiden ha sin gång en dag slutar han.
    Om ni vill kan ni ju alltid prata med BVC eller er familjeläkare.

    Vet andra barn som testat minerin som de får av läkaren.

    Detta funka inte på vår dotter.

    Lycka till. 

Svar på tråden Hur får jag min 4,5åring blöjfri nattetid?