• Anonym (Trådstartare)

    Könsherpes

    Är kvinna, 37 år och fick första utbrottet av könsherpes år 2015. Jag har tabletter att ta vid känningar men vid de tillfällen jag får utbrott så blir jag så nedstämd och jag känner en oro över nästa utbrott när det ska komma osv? 
    Flera andra här som har konstaterad könsherpes? 
    Mina utslag kommer på den ena inre blygdläppen. AlltId supernoga med hygien och kost, men tror mina utbrott triggas av den psykiska stressen/ oron. 


    Känner mig ensam. Vet någon om ett botemedel är på G? 

  • Svar på tråden Könsherpes
  • Anonym (Em)

    Du är inte ensam. Haft mitt sedan 2014. Aldrig tagit tabletter för det dock. Vet egentligen inte varför. Bara härdar ut det. I mina stressade perioder kommer utbrotten oftare. Ser alltid ett samband med stress och utbrotten.

    Tyvärr vet jag inget om något botemedel tyvärr. 

  • Anonym (VR)

    Typ 50% av landets aktiva vuxna har herpes. Du delar det med minst 2,5 miljoner svennar. Rymlig offerkofta. 

  • Anonym (Trådstartare)

    Okej, ja, den jkla stressen är boven till mycket. 
    Ändå skönt att höra att man inte är ensam Glad

  • Anonym (Blomman)
    Anonym (VR) skrev 2022-03-22 22:16:36 följande:

    Typ 50% av landets aktiva vuxna har herpes. Du delar det med minst 2,5 miljoner svennar. Rymlig offerkofta. 


    De flesta har inte det på könet iofs. Med tanke på hur folk med kraftiga utbrott mår är det ju inget att förringa 
  • Anonym (Trådstartare)

    Håller med. Vissa har sådana problem att se inte ens kan kissa pga. smärta. jag har tack och lov inte haft så ont. Börjsr med en slags skavkänsla, obehag, så blir det röda små märken, och svullnar på stället där utbrottet är. Blir som små små skorpor och sedan är det normalt igen. Avskyr herpes eftersom det faktiskt gör ont, smittsamt och så är det så lätt att döma någon. Du kanske haft sex med 2 personer och så har man oturen att få det.  Jag är supernoga att inte ha sex när jag har känning eller utbrott. Sex är det sista man vill ha då. Vore så skönt om det utvecklades något slags botemedel för det är psykiskt påfrestande, iaf enligt mig. 

  • Anonym (VR)
    Anonym (Blomman) skrev 2022-03-23 18:29:09 följande:
    De flesta har inte det på könet iofs. Med tanke på hur folk med kraftiga utbrott mår är det ju inget att förringa 
    KÖNSherpes gäller siffrorna jag postade, på könet med andra ord. Jag har inte förringat något annat än att hon känner sig ensam om att ha landets vanligaste åkomma. 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (VR) skrev 2022-03-23 23:40:06 följande:
    KÖNSherpes gäller siffrorna jag postade, på könet med andra ord. Jag har inte förringat något annat än att hon känner sig ensam om att ha landets vanligaste åkomma. 
    Haha nej det stämmet inte alls 
  • Anonym (Trådstartare)

    Jag vet att det är vanligt och att 80 % av befolkningen har typ 1 HSV och även könsherpes, typ 2. 

    Det gör ont när man får det och vetskapen Av att det är ett virus som inte går att bli av med tycker iaf jag är psykiskt påfrestande. Jag vet att det är ofarligt och inte lyder under smittskyddslagen, men det kan vara farligt för barnet vid en förlossning om kvinnan har ett inbrott då barnet kan bli mycket svårt sjukt.  Nu har jag inte barn eller planerar att bli gravid, men jag önskar så innerligt att det utvecklades ett botemedel som kunde på något sätt döda viruset. Hoppas in man ju göra?. 


     

  • Svennebanan75
    Anonym (VR) skrev 2022-03-23 23:40:06 följande:
    KÖNSherpes gäller siffrorna jag postade, på könet med andra ord. Jag har inte förringat något annat än att hon känner sig ensam om att ha landets vanligaste åkomma. 
    Nu gissar du grovt, 15 har HSV-2
  • Anonym (VR)
    Svennebanan75 skrev 2022-04-07 23:18:27 följande:
    Nu gissar du grovt, 15 har HSV-2

    Ok. Var hittar du den siffran? 


    Eftersom ungefär 80-90% inte har en aning om att de bär på viruset är det en uppskattning. 

    Hittar "Könsherpes (typ 2) är också vanligt förekommande. 30% av alla vuxna bär på viruset. Men tre av fyra smittade vet inte om det, på grund av de lindriga besvären."
    www.sentry.nu/fragor-svar/nastan-alla-smittas-av-herpes 


    30% av alla vuxna totalt, och jag skrev ca 50% av vuxna och aktiva. Det är sannolikt en underdrift med andra ord. 


    Poängen är fortfarande att TS är långt ifrån ensam om att ha landets vanligaste VS. Det finns en anledning till att det inte omfattas av anmälningsplikten. 


     

  • Anonym (Jo)

    Vadå , alla har ju typ könsherpes? 


    ca 70% av befolkningen?

    jag brukar använda enchias olja på utslagen när dem kommer ca 1-3 gånger per dag då försvinner dem rätt fort oxh återkommer väldigt sällan. går köpa på apoteket bland annat..

  • Anonym (Trådstartare)

    Bra tips angående oljan, tack! 


    Nästan alla bär på typ 1 på munnen men ovanligare med typ 2 I underlivet. Dock tenderar ju typ 2 att komma tillbaka mer frekvent i underlivet än om du tex smittats med typ 1 i underlivet. Oavsett Att det inte lyder under Smittskyddslagen så är det både smärtsamt och psykiskt påfrestande att leva med detta. 


     

  • Anonym (bikille)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2022-04-11 20:46:51 följande:

    Bra tips angående oljan, tack! 


    Nästan alla bär på typ 1 på munnen men ovanligare med typ 2 I underlivet. Dock tenderar ju typ 2 att komma tillbaka mer frekvent i underlivet än om du tex smittats med typ 1 i underlivet. Oavsett Att det inte lyder under Smittskyddslagen så är det både smärtsamt och psykiskt påfrestande att leva med detta. 


     


    Jag smittades av typ 1 på könet och runt anus för kanske 5 år sedan, konstigt nog eftersom jag redan hade det runt munnen (men fick väldigt sällan utslag). De första åren återkom utslagen runt anus några gånger (men aldrig på könet) och det var skitjobbigt. De senaste åren har det varit färre och färre utslag och när de kommer är skoven inte lika allvarliga. Men en stor del av förbättringen är psykisk för mig, jag har mina tabletter om jag skulle få utslag och jag har vant mig att ha det, egentligen är det ju inte värre än eksem även om det kanske är mer smärtsamt, och framförallt är det inget att skämmas för eller tycka det är något konstigt eller ovanligt. Det gör att stressen har minskat enormt och det gör i sin tur att skoven varar inte lika länge och blir inte lika allvarliga. Typ 2 är ju värre men tror verkligen att det hjälper med att jobba med stressen - och varma sittbad gör också underverk för den delen. Lycka till.
  • Svennebanan75
    Anonym (Jo) skrev 2022-04-09 17:42:35 följande:

    Vadå , alla har ju typ könsherpes? 


    ca 70% av befolkningen?

    jag brukar använda enchias olja på utslagen när dem kommer ca 1-3 gånger per dag då försvinner dem rätt fort oxh återkommer väldigt sällan. går köpa på apoteket bland annat..


    70% bär på viruset, det vilar i ett område i nacken. Men relativt få blir infekterade i könsorganet, HSV-2, ca 15% av befolkningen har blivit infekterade så.
  • Svennebanan75
    Anonym (Trådstartare) skrev 2022-04-11 20:46:51 följande:

    Bra tips angående oljan, tack! 


    Nästan alla bär på typ 1 på munnen men ovanligare med typ 2 I underlivet. Dock tenderar ju typ 2 att komma tillbaka mer frekvent i underlivet än om du tex smittats med typ 1 i underlivet. Oavsett Att det inte lyder under Smittskyddslagen så är det både smärtsamt och psykiskt påfrestande att leva med detta. 


     


    70% bär på viriset, då i ett parti i nacken. Ca 50% är infekterade av typ ett vid munnen och 15% av typ två kring könsorganen.
  • Svennebanan75
    Anonym (VR) skrev 2022-04-09 15:54:49 följande:

    Ok. Var hittar du den siffran? 


    Eftersom ungefär 80-90% inte har en aning om att de bär på viruset är det en uppskattning. 

    Hittar "Könsherpes (typ 2) är också vanligt förekommande. 30% av alla vuxna bär på viruset. Men tre av fyra smittade vet inte om det, på grund av de lindriga besvären."
    www.sentry.nu/fragor-svar/nastan-alla-smittas-av-herpes 


    30% av alla vuxna totalt, och jag skrev ca 50% av vuxna och aktiva. Det är sannolikt en underdrift med andra ord. 


    Poängen är fortfarande att TS är långt ifrån ensam om att ha landets vanligaste VS. Det finns en anledning till att det inte omfattas av anmälningsplikten. 


     


    Det är stor skillnad mellan att bära på antikroppar och ha pågående infektioner kring könet. Att 70% har antikroppar betyder att de flesta av befolkningen bär på viruset som då ligger latent i ett område bak i nacken. Att ha pågående HSV2 infektion betyder att man smittats via direktkontakt med könet eller oralt.
  • Anonym (Trådstartare)

    de som he fått typ 1 i könet får oftast inte fler utbrott I könet än de som har typ 2 i könet eftersom typ 2 tenderar blomma upp mer frekvent fick jag lära mig. 

    Herpes är iaf sjukt jobbigt när man har besvär! 

Svar på tråden Könsherpes