• Anonym (Hej)

    Uppleva nån med asperger som kall?

    Finns en person i min närhet som jag misstänker har asperger. Personen kan kännas nästan lite känslokall ibland eller som den inte vet hur man reagerar i vissa situationer. Är det vanligt? 

  • Svar på tråden Uppleva nån med asperger som kall?
  • Anonym (Autistisk tjej)

    Ja, det är vanligt, vi med Asperger visar ofta inte känslor på förväntat sätt det betyder såklart att vi inte har känslor. Jag tycker du ska lära känna personen lite mer och bilda dig en uppfattning när ni känner varandra bättre. 

  • Anonym (PJ)

    Jag måste ha fler detaljer innan jag ger ett tydligt svar?

    Sök på asperger  syndrom och se om några punkter stämmer in på kompisen

  • Dina 2

    Definera gärna " i min närhet". Jag får intrycket av att du inte känner personen ifråga. Oftast får man reda på sånt. Om man umgås i samma kretsar.  Via hörsägen, eller att man kanske frågar någon personen känner, lite försiktigt. Är du kille? Om det är en tjej du "spanat in" eller är nyfiken på. Så kanske hon inte är "kall" utan bara ointresserad. Det är oftast ett sätt att markera. Att man inte vill ha med personen göra. Man "ignorerar". Jag gör själv så ibland. Släpp det och hon /honom och gå vidare. Kan tyda på att personen som sagt vill vara ifred. Alla uppskattar inte nyfikenhet. Å andra sidan, varför stör det dig om personen är kall, eller har någon diagnos? Har du tagit något personligt? 

  • Aniiee

    Sure, visst, vi säger det. Många med asperger och autism är ju till exempel rätt bra på att kompartmentalisera. Många har gedigen träning i det pga hur omvärden behandlar en.. 

    Men om det är det enda denna person gör så har personen inte asperger.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Meow!)
    Aniiee skrev 2022-03-22 19:42:22 följande:

    Sure, visst, vi säger det. Många med asperger och autism är ju till exempel rätt bra på att kompartmentalisera. Många har gedigen träning i det pga hur omvärden behandlar en.. 

    Men om det är det enda denna person gör så har personen inte asperger.


    Vad är kompartmentalisera?
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-03-22 19:20:30 följande:

    Ja, det är vanligt, vi med Asperger visar ofta inte känslor på förväntat sätt det betyder såklart att vi inte har känslor. Jag tycker du ska lära känna personen lite mer och bilda dig en uppfattning när ni känner varandra bättre. 


    Du menar väl snarare att det betyder såklart inte att personer med Asperger inte har känslor? Eller?
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Meow!) skrev 2022-03-23 00:24:08 följande:
    Vad är kompartmentalisera?
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-03-22 19:20:30 följande:

    Ja, det är vanligt, vi med Asperger visar ofta inte känslor på förväntat sätt det betyder såklart att vi inte har känslor. Jag tycker du ska lära känna personen lite mer och bilda dig en uppfattning när ni känner varandra bättre. 


    Du menar väl snarare att det betyder såklart inte att personer med Asperger inte har känslor? Eller?

    Ja, precis. Vi med AST och Asperger har känslor som alla andra.


    Jag tror att komplimatisera är en felstavning av compartmentalization (en engelsk term som jag säkert också har stavat fel) Det är en försvarsmekanism där man distanserar sig från sina egna känslor och försöker känna annorlunda eller uppvisa något annat. Det är ingen bra term i sammanhanget eftersom det ofta används när någon gjort något dåligt, om någon stulit t.ex och personen får dåligt samvete kan personen börja försvara sina egna handlingar med en massa argument för att må bättre. I autism världen säger vi maska och då betyder det att bete sig som en neurotypisk (en person utan NPF) 

  • Anonym (Upplys mig också!)

    Upplys mig också! Jag har en man i min närhet, som jag miss!tänker har något sådant. När det gäller Ukraina t.ex., så verkar han inte bry sig om de lidande människorna alls. Han är helt insnöad på stridsvagnarna. Hur de funkar, de tekniska detaljerna, och hur panskarskotten fungerar som man kan oskadliggöra stridsvagnarna med.

    Han verkar inte ens tänka på de andra, mänskliga aspekterna av kriget, han går inte att "nå" med sådana funderingar. Och då har han ändå ingifta släktingar där, som han borde oroa sig för tycker man.

    Samtidigt är han väldigt intelligent och mycket framgångrik som ingenjör, och det stämmer ju också med Asperger vad jag har förstått.

    Han har alltid ett specialintresse i taget, och det är väl också typiskt Asperger? Ett tag var det en viss typ av farkoster, och då ägnade han all sin fritid i flera år åt att bygga en sådan farkost. Den blev klar också, och internationellt känd bland folk som är intresserade av sådana. Helt j-la otroligt! (Fast jag undrar vad hans fru tyckte om att hon måste ha fått ta allt med barnen och hushållet själv. Men han tänker nog inte så, bryr sig inte.)

    Sedan var det i flera år klimatet, han satte solceller på taket som täckte hela familjens elförbrukning, skaffade elbil, började umgås med folk i klimatrörelsen som han inte har något gemensamt med annars (diverse flummiga människor - hippies, knarkare) och ägnade all sin fritid åt att upplysa folk om klimatomvandlingen och vad man måste göra åt det. Nu verkar han plötsligt ha glömt klimatet, nu är det som sagt bara stridsvagnar som gäller. 

    Och även detta, att han inte verkar förstå sig på spelet mellan könen. Han är gift, men hans fru kommer som sagt ifrån Ukraina, och jag misstänker att hon är en köpefru.

  • siamesia

    Det finns ett tillstånd som är vanligt hos människor inom autismspektrat, nämligen alexitymi.

    Det innebär förkortat att man har ett begränsat känsloliv med färre och flackare känslor och har svårt att känna och förstå de känslor man har.

    Detta leder till svårigheter att förstå både sig själv och andra, man har bristande empati och hanterar ofta relationer och livet rationellt och praktiskt snarare än känslomässigt.

    Kanske kan det förklara personens "kyla". 

  • Anonym (Jo)
    siamesia skrev 2022-03-25 22:40:08 följande:
    Det finns ett tillstånd som är vanligt hos människor inom autismspektrat, nämligen alexitymi.

    Det innebär förkortat att man har ett begränsat känsloliv med färre och flackare känslor och har svårt att känna och förstå de känslor man har.

    Detta leder till svårigheter att förstå både sig själv och andra, man har bristande empati och hanterar ofta relationer och livet rationellt och praktiskt snarare än känslomässigt.

    Kanske kan det förklara personens "kyla". 
    Intressant
  • Anonym (Autistisk tjej)
    siamesia skrev 2022-03-25 22:40:08 följande:

    Det finns ett tillstånd som är vanligt hos människor inom autismspektrat, nämligen alexitymi.

    Det innebär förkortat att man har ett begränsat känsloliv med färre och flackare känslor och har svårt att känna och förstå de känslor man har.

    Detta leder till svårigheter att förstå både sig själv och andra, man har bristande empati och hanterar ofta relationer och livet rationellt och praktiskt snarare än känslomässigt.

    Kanske kan det förklara personens "kyla". 


    Det där är en vanlig fördom. En person med Asperger/autism har lika mycket känslor och empati som vem som helst däremot kan vi ha svårt att visa och förstå våra känslor. Det är stor skillnad mellan att inte visa känslor och att inte ha några. 
  • Anonym (J)

    Det är vanligt att personer med aspergers inte kommunicerar med kroppsspråk,  mimik och tonfall på samma sätt som andra. Då kan de se ganska känslokalla ut även om de har en massa känslor inombords.

Svar på tråden Uppleva nån med asperger som kall?