• Thlfanonym

    Hur orkar man

    Är en ung ensamstående mamma på heltid till världens underbaraste barn. 
    Men vårat liv är en katastrof, orkar knappt vara hemma längre. 
    Min son har precis påbörjat en utredning, det vi vet från psykologen är att han visar många tecken på asperger och adhd, det är gap och skrik konstant, vad jag än gör så funkar det inte, han lyssnar inte på nånting,  han kastar saker, smäller i dörrar. 
    Han klarar inte av sociala situationer så det har gjort att ingen vill komma hit och allting känns som ett fängelse. 
    Han har talsvårigheter, stammar, föredrar att prata engelska, och så duktig på det. 
    Men allting är så stressande, klandrar mig själv för hans svårigheter, varje dag. 
    Är rädd att jag inte kommer klara av det här, att jag inte är stark nog. 

  • Svar på tråden Hur orkar man
  • Anonym

    Har ni släktingar som kan avlasta dig? Finns pappan med i bilden?
    Via kommunen kan man få sk kontaktfamiljen där barnet kan vara någon helg i månaden

  • AndreaBD

    Jag har själv två barn med NPF. Du behöver avlastning och framför allt: Frigör dig ifrån tanken att allt måste fungera - mycket kommer inte att fungera, eller fungerar helt annorlunda. Och det är ingen katastrof. Det är inte så farligt egentligen. Ta det med lite humor! Se hans positiva sidor! Prioritera. Fundera på vad som är viktigt och välj dina strider. Och det är inte ditt fel, det är säkert, så försök släppa detta. Ännu en sak: Undvik sånt som inte fungerar alls. Utsätt er inte för det. Prioritering igen.  

  • Anonym (Pappan?)

    Vart är pappan? Även om du har barnet på heltid, så kan/bör han kunna stötta upp och kanske hjälpa dig på något sätt. Kanske skjutsa/hämta ibland osv. Är han inte kapabel eller ett totalt stolpskott kan du ignorera mitt inlägg, men annars har du kanske en resurs där.

Svar på tråden Hur orkar man