• Shofalerittan

    Gps på barn

    Jag har en gps på min 2 åring när vi är ute Ifall att han skulle försvinna eller bli kidnappad, kalla mig löjlig om ni så vill. Men hur länge är det ok att ha en gps på sitt barn utan att det kränker deras ?integritet? o privatliv tycker ni? 

  • Svar på tråden Gps på barn
  • Gameofthrones

    Det vet i fan, om. Jag tycker att det är rätt? När man kommer upp till en speciell ålder. Inte kunna ha egna vingar utan att ha föräldrarna som en hök. Nä. Integritet, privatlivet är ens egen.
    Frihet under ansvar.
    GPS är nog bra när det är dags för sin första mobil. Tycker jag dock. 

  • Mrs Moneybags

    Min son har en gps i sin mobil, förstås. (Hitta iPhone.) Den kan jag använda mig av när jag söker efter var han är när han är på väg till och från skolan. Han åker in till Stockholms city med två olika bussar, jag hade inte brytt mig om det om han gick i skolan här bredvid där vi bor. Han är nu 10 år gammal. 

  • Anonym (ddd)
    Gameofthrones skrev 2022-04-04 12:02:58 följande:

    Det vet i fan, om. Jag tycker att det är rätt? När man kommer upp till en speciell ålder. Inte kunna ha egna vingar utan att ha föräldrarna som en hök. Nä. Integritet, privatlivet är ens egen.
    Frihet under ansvar.
    GPS är nog bra när det är dags för sin första mobil. Tycker jag dock. 


    Jag har fortfarande koll på mitt barn som är 20+, dock vet han det då jag hittade hans mobil via icloud när han förlagt den. Sen att jag kollar då och då, vet han inte. Men tror inte han skulle bry sig heller.
  • Gameofthrones
    Anonym (ddd) skrev 2022-04-04 12:10:53 följande:
    Jag har fortfarande koll på mitt barn som är 20+, dock vet han det då jag hittade hans mobil via icloud när han förlagt den. Sen att jag kollar då och då, vet han inte. Men tror inte han skulle bry sig heller.
    Han är vuxen? Föräldrar och barns integritet. Nä det är inte rätt för ngn. 
  • cosinus

    I alla såna här fall tror jag man måste rannsaka sig själv och fundera på om det gör mer nytta eller inte.

    Jag har konsekvent tackat nej till larm på huset eller dörrar som talar om att någon kommit hem, jag har inte gps på barnen, jag har inte hitta iphone igångslaget eller liknande.

    Rent krasst så händer det barnet något så är risken väldigt väldigt liten att jag genom en gps kan hindra att det går åt helvete. Däremot är chansen att jag skulle bli ett odrägligt kontrollfreak närmast 100 % om jag skulle sitta och förvänta mig meddelande om att x kommit hem, om en gps talade om att y inte gått vanliga vägen hem från skolan eller om z telefon återfanns i ett hus jag inte känner till. 

    Barnen går inte alltid raka vägen hem, de stannar och hittar på något, går till en kompis vars andra kompis kommer över och sen är de hos denne någon timme. De kanske fuskar lite och tar en vänta förbi en kiosk, köper lite godis som de äter upp i en park på vägen hem o s v. Sånt som jag förvisso kanske är glad om de upplyser mig om men som jag eg på inget sätt behöver veta och som skulle trigga alla mina kontrollfreaks-gener om jag kunde kolla upp och blev uppmärksammad på.

    Så för mig, tack men nej tack. Då behåller vi alla i familjen förståndet.

  • Anonym (...)

    Jag anser inte heller att man ska ha det på barn "bara för att". Inte heller på andra vuxna! Höll på att sätta kaffet i halsen när kompisen sa att han skulle duka, för frun var 10 minuter hemifrån, det såg han på mobilen. Fy fan för att övervakas så!
    Kan till viss del förstå syftet med ett litet barn som har det på utflykter etc. Men från att de börjar skolan kanske, så bör man släppa det. Lite motsägelsefullt har jag dock koll på min ena tonåring. Han har hittat på en del bus så jag gav honom inget alternativ utan sa bara att så här är det. Kollar honom bara när jag misstänker något lurt och gick med på att han också kan se var jag är... Men det tar fan emot alltså!!!

  • Anonym (ddd)
    Gameofthrones skrev 2022-04-04 12:33:39 följande:
    Han är vuxen? Föräldrar och barns integritet. Nä det är inte rätt för ngn. 
    Han bryr sig inte och jag känner mig trygg.
  • Spucks
    Shofalerittan skrev 2022-04-04 11:57:21 följande:
    Gps på barn

    Jag har en gps på min 2 åring när vi är ute Ifall att han skulle försvinna eller bli kidnappad, kalla mig löjlig om ni så vill. Men hur länge är det ok att ha en gps på sitt barn utan att det kränker deras ?integritet? o privatliv tycker ni? 


    Jag tycker det är aldrig ok. När barnen är små har man vanligvis koll på dem, så de inte bara försvinner. När de blir äldre får de har lite friheter och det kommer med ansvar.

    Anonym (ddd) skrev 2022-04-04 19:15:52 följande:
    Han bryr sig inte och jag känner mig trygg.
    Hur vet du att han inte bryr sig? Han vet ju inte om det. Det är helt sjukt att i smyg hålla koll på vart sitt vuxet barn befinner sig!
  • Anonym (Vi har)

    Vi har en Funktion i mobilen så vi kan se vart vi är (är bara äldsta på snart 13 som har mobil med sig) Är nog Mest 13 åringen som håller koll på oss när hen ska bli hämtad och då vet om vi är på väg eller inte. Alla är införstådda med att vi har det och om någon inte vill ha det är det så klart okej. 


    Men i början när 13 åringen skulle gå hem själv efter skolan var det skönt att se att hen kommit hem 

  • Anonym (Jag)

    Jag har inte haft det när mina var yngre, däremot från när de börjar få gå ut själva mer än i trädgården etc, säg vid 7 år. Då har de fått GPS-klocka, en trygghet för både dem och oss vuxna att kunna nå varann (och även se ungefär var barnet är om något skulle hända).

Svar på tråden Gps på barn