• Anonym (Ledsen)

    Övergrepp? Vart drar man gränsen?

    Min man sov bredvid mig när jag kände en ångestattack på väg. För att försöka lugna ner mig la jag en hand på honom för att känna värme och närhet. Han vaknade, det var inte min mening, men han vände sig snabbt och höll om mig.
    Kort efter började han röra mig på ett sätt jag inte ville. Jag drog undan hans händer och när han försökte få handen som jag höll på honom för närheten att röra hans underliv drog jag mig undan. Påminde att vi är oskyddade och inte vill ha fler barn. Han fortsatte fast jag spände mig, tryckte in fingrar i mig.. Jag blev helt stel, kunde inte säga något och snart efter var han inne i mig.. Han höll på en bra stund utan att jag gav minsta gensvar.. Han verkade tro att jag somnat när han väl slutade, för han drog sig ur efter han pussat min nacke och lade sig och sov.. Jag vet inte vad som just hände. Känner mig tom och ledsen.

  • Svar på tråden Övergrepp? Vart drar man gränsen?
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2022-04-10 11:56:44 följande:
    Har du pratat med honom om det här?
    Om inte så tycker jag att du ska göra det.
    Du måste tala om för honom hur han fick dig att känna när han gjorde det där.
    Och du måste göra klart för honom att du inte tänker acceptera att han gör om det fler gånger.
    Blir han då sur eller inte kan se problemet så kanske du ska fundera på om du ska fortsätta vara med honom.
    Håller med
  • Anonym (X)
    Anonym (Tolka till sin fördel) skrev 2022-04-10 20:08:12 följande:

    Det beror också på hur man tolkar till sin fördel.
    Om en man klagar kan det kallas rätt någons kropp men när en kvinna klagar så handlar det om något annat


    Va?
  • Anonym (Tolka till sin fördel)
    Anonym (X) skrev 2022-04-10 20:12:39 följande:
    Va?
    Vart gränsen går vid övergrepp går att tolka på olika sätt
  • mammabitch

    Alltså, jag tror att du har fel fokus TS.
    Frågan är egentligen inte om det var ett övergrepp, det var det om du hade sex mot din vilja, utan vad du ska göra för att förhindra att det händer igen.

    Att prata med din man är väl det mest rimliga att börja med.Var tydlig med vad du vill och inte vill. Ställer han sig helt oförstående så får du väl fundera på vad du vill göra härnäst, sova ensam ett tag kanske vore en bra idé

  • Mimosa86

    Brukar din man vara gränslös mot dig TS? Är du generellt rädd för honom?

    Vad han gjorde är fel på alla plan. Inget snack om saken. Men jag har svårt att förstå varför du inte knuffade bort honom, röt till eller vände dig om och sa stop. Har ni ett dysfunktionellt förhållande i övrigt som innebär att han inte lyssnar eller respekterar det du säger och gör?

  • Anonym (X)
    Anonym (Tolka till sin fördel) skrev 2022-04-10 20:22:04 följande:
    Vart gränsen går vid övergrepp går att tolka på olika sätt
    Som hur?
  • Anonym (K)
    Anonym (Tolka till sin fördel) skrev 2022-04-10 20:22:04 följande:
    Vart gränsen går vid övergrepp går att tolka på olika sätt
    Gränsen går där man säger ifrån att man inte vill, känns som en rätt självklar sak.
  • Anonym (Anonym)

    Jag och min kille har gjort slut men bor fortfarande ihop, vi är påväg att flytta ur vår gemensamma lägenhet. Varit ihop i flera år. Och samma sak har hänt mig för kanske 6 månader sen med denna kille- jag låg och sov en kväll och var så sömnig och trött. Han började röra mig och jag sa att jag är jättetrött och vill sova, han fortsatte, och jag sa snälla jag vill inte nu, han fortsatte ändå. Han tog av mina kläder och började ha sex med mig, jag låg där bara tyst och grät faktiskt. kunde inte röra mig och kände mig så äcklad av honom. Efter det tappade jag helt känslor för honom. Jag pratade med honom om det, jag blev äcklad av min kropp efter det, han sa förlåt och sen sa han- ja men jag är ju din pojkvän så jag ska få göra så, och du kan göra samma sak med mig om jag sover och du är sugen, helt sjukt, men han hade så skeva och osunda värderingar i mycket så jag gjorde slut.

    Hade jag varit du hade jag pratat med honom om detta, även om det känns jobbigt. Sen hade jag funderat på om han verkligen är en sund person att vara med.

  • Kirenaj68
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-04-09 13:32:36 följande:

    Jag har inte försvunnit, jag läser allt men vet inte vad jag ska säga just nu. Jag vet att han inte menade att göra mig illa, men jag känner mig ändå helt förstörd. Det gjorde att så mycket bubblade upp att jag inte vet vad jag ska göra eller känna.


    Varför höll du på att få en ångestattack? Har du fått det tidigare? Är du stressad över handelsbalansen? 


    Hur skulle han kunna veta att du egentligen inte ville? Det enda du sa i ordväg var att barnfabriken var stängd. Inte att du inte ville.

  • Anonym (fattar inte)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-10 22:35:47 följande:

    Jag och min kille har gjort slut men bor fortfarande ihop, vi är påväg att flytta ur vår gemensamma lägenhet. Varit ihop i flera år. Och samma sak har hänt mig för kanske 6 månader sen med denna kille- jag låg och sov en kväll och var så sömnig och trött. Han började röra mig och jag sa att jag är jättetrött och vill sova, han fortsatte, och jag sa snälla jag vill inte nu, han fortsatte ändå. Han tog av mina kläder och började ha sex med mig, jag låg där bara tyst och grät faktiskt. kunde inte röra mig och kände mig så äcklad av honom. Efter det tappade jag helt känslor för honom. Jag pratade med honom om det, jag blev äcklad av min kropp efter det, han sa förlåt och sen sa han- ja men jag är ju din pojkvän så jag ska få göra så, och du kan göra samma sak med mig om jag sover och du är sugen, helt sjukt, men han hade så skeva och osunda värderingar i mycket så jag gjorde slut.

    Hade jag varit du hade jag pratat med honom om detta, även om det känns jobbigt. Sen hade jag funderat på om han verkligen är en sund person att vara med.


    Fy fan viket as. En sån kile ser dig inget annat än som en ägodel! Tråkigt att höra. Det var ju klart övergrepp. Du sa ju att du inte ville.


    Men det var inte samma sak som ts som inte sa nej till sex utan nej till att skaffa fler barn.

  • Anonym (Ledsen)

    Jag har fått ångestattacker många gånger, oftast klarar jag av att hantera det själv, men ibland behöver jag nån som kan hjälpa mig att "landa" igen...
    Vill inte säga exakt hur länge vi varit tillsammans ifall min vän som också har konto här ser och inser att det är jag, men vi har iaf tonårsbarn. 

    Jag kan inte påstå att jag är rädd för honom, men han är väldigt.. Jag vet inte.. Dominant, han är i regel den som ska ha sista ordet och kan bli väldigt upprörd när saker inte är som han önskar.. Jag vet inte varför jag inte kunde säga nej rakt av.. Kanske för att jag så desperat behövde närheten, men när han sen upprepade gånger inte accepterade att jag flyttade händerna och drog mig undan låste det sig bara.. Jag kände att om jag sa nej så skulle han dra sig undan helt.. Svårt att förklara vad som gick igenom huvudet just då. Och nej, han använde inte skydd.

  • Anonym (fattar inte)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-04-11 14:18:06 följande:

    Jag har fått ångestattacker många gånger, oftast klarar jag av att hantera det själv, men ibland behöver jag nån som kan hjälpa mig att "landa" igen...
    Vill inte säga exakt hur länge vi varit tillsammans ifall min vän som också har konto här ser och inser att det är jag, men vi har iaf tonårsbarn. 

    Jag kan inte påstå att jag är rädd för honom, men han är väldigt.. Jag vet inte.. Dominant, han är i regel den som ska ha sista ordet och kan bli väldigt upprörd när saker inte är som han önskar.. Jag vet inte varför jag inte kunde säga nej rakt av.. Kanske för att jag så desperat behövde närheten, men när han sen upprepade gånger inte accepterade att jag flyttade händerna och drog mig undan låste det sig bara.. Jag kände att om jag sa nej så skulle han dra sig undan helt.. Svårt att förklara vad som gick igenom huvudet just då. Och nej, han använde inte skydd.


    Jag menade inte att vara taskig på något sätt, även om det kan ha uppfattats så.


    Att han ändå gjorde det utan skydd anser jag inte alls vara okej, då du hade sagt nej till det. SÅ han gjorde fel, om det du nu skriver stämmer. Men är han dominant så stämmer det säkert.


    Det är inte lätt när man mår dåligt. Saker blir lätt fel då med.


    Tyckte det bara var lite luddigt först i din ts.


    Jag tycker inte att du ska fundera på detta mer, utan snarare fundera på varför du ens är med honom längre. Ni har vuxna barn nu typ. Så dumpa och bygg upp dig själv på nytt igen. Alltid läskigt och jobbigt sånt där, men oftast känns det mycket bättre ganska fort därefter.


    Tycker det är viktigare att du tar tag i ditt liv och mår bra än att älta sånt som har hänt. Ja, din man gjorde fel ang kondomen. Men tveksamt om det ändå går under våldtäkt då du inte sa nej rakt av.


    Släpp det för stunden och gå vidare med ditt liv! Sen kan du reda ut det här när du mår bättre igen.

  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (fattar inte) skrev 2022-04-11 17:46:06 följande:

    Jag menade inte att vara taskig på något sätt, även om det kan ha uppfattats så.


    Att han ändå gjorde det utan skydd anser jag inte alls vara okej, då du hade sagt nej till det. SÅ han gjorde fel, om det du nu skriver stämmer. Men är han dominant så stämmer det säkert.


    Det är inte lätt när man mår dåligt. Saker blir lätt fel då med.


    Tyckte det bara var lite luddigt först i din ts.


    Jag tycker inte att du ska fundera på detta mer, utan snarare fundera på varför du ens är med honom längre. Ni har vuxna barn nu typ. Så dumpa och bygg upp dig själv på nytt igen. Alltid läskigt och jobbigt sånt där, men oftast känns det mycket bättre ganska fort därefter.


    Tycker det är viktigare att du tar tag i ditt liv och mår bra än att älta sånt som har hänt. Ja, din man gjorde fel ang kondomen. Men tveksamt om det ändå går under våldtäkt då du inte sa nej rakt av.


    Släpp det för stunden och gå vidare med ditt liv! Sen kan du reda ut det här när du mår bättre igen.


    Har du missat samtyckeslagen eller?
  • Anonym (fattar inte)
    Anonym (Inte ok) skrev 2022-04-11 18:58:23 följande:
    Har du missat samtyckeslagen eller?

    Har du missat vad jag har skrivit tidigare i tråden eller ?


    Likaså, kunde du inte läsa vad jag skrev i texten d själv citerade, om att det han gjorde var fel? 


    Men känns som ts har fler problem så kanske inte det bästa att dra igång detta i förta hand just nu. Läs mina texter istället för att spy ur dig något helt random.

  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (fattar inte) skrev 2022-04-11 20:00:35 följande:

    Har du missat vad jag har skrivit tidigare i tråden eller ?


    Likaså, kunde du inte läsa vad jag skrev i texten d själv citerade, om att det han gjorde var fel? 


    Men känns som ts har fler problem så kanske inte det bästa att dra igång detta i förta hand just nu. Läs mina texter istället för att spy ur dig något helt random.


    Det är inte helt random att motsätta sig det du påstår om att ett övergrepp kanske inte ses som våldtäkt pga att hon inte sa nej. 

    Sveriges rättssystem är ett dåligt skämt o släpper igenom mkt (ofta i brist på resurser och på bevis vilket inte är samma sak som att brottet inte begåtts) men vi har en samtyckeslag, och människan har olika försvarssystem, flight, fight eller freeze. Man behöver inte säga nej för att det ska vara ett övergrepp, och det hamnar då under oaktsam våldtäkt. Men hon har försökt värja sig genom att ta bort hans händer vilket han struntat i. 

    Resten du skrivit i samma svar håller jag med om.
Svar på tråden Övergrepp? Vart drar man gränsen?