• Sun 10 Apr 2022 18:54
    6226 visningar
    24 svar
    24
    6226

    Vad ska jag betala i min sambos hus?

    Hej, jag har i Januari flyttat in med MIN son i min pojkväns nybyggda hus. 


    Vi har pratat endel om ekonomi osv. Men vill gärna höra om upplägget är rimligt/rättvist. 


    Tänker INTE köpa in mig i huset. 

    Jag får ut ca 22.000kr efter skatt om jag inte behöver Vabba osv. 


    Min sambo får ut ca 27.000kr efter skatt. 


    Han har lån och räntekostnader som jag sagt att jag inte tänker betala på. Men han sa Max 7000kr med ränta och amortering. 
    Samt alla driftkostnader ca 3500kr/mån. 


    Jag betalar han 4000kr/mån för driftkostnader + ?slitage?. Så hans inkomst ökar ju egentligen till 31.000kr/mån. Plus att jag betalar typ all mat ca 6000kr/mån. 
    Samt att jag flyttat mycket längre bort från jobbet/förskolan. Så ca 4500kr/mån i disel just nu ??????????? 
    Samt förskoleavgift, telefon, försäkringar. 


    Så mina utgifter ligger på ca 16.500kr/mån efter alla nödvändiga utgifter. 
    Sedan är de ju kläder till sonen, saker till hemmet betalar jag..


    Han har firma bil och betalar inget där. Sedan är de ju telefon och försäkring på en bil som står ståendes. Sedan någon liten handling mat då och då på ca 200kr/veckan. 
    Så ca 11.000kr/mån har han i utgifter då.  


    Jag tycker nog faktiskt att de är lite orättvist.. 


    Men hur skulle vi kunna lägga upp det? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Vad ska jag betala i min sambos hus?
  • Um Hamza
    Sun 10 Apr 2022 20:43
    #11

    Så din sambo betalar allt och du tycker det är orättvist att han har pengar över? Vad vill du att han ska göra, ta dina dagisräkningar eller? Det är ju ditt barn, och tyvärr kostar det. Du låter väldigt snål som ser din betalning i hushållet som extra inkomst för din sambo. Det fina med samboskap är ju att det oftast är billigare än att leva ensam, blir det inte så även för dig? Det brukar vara dyrare med lgh än hus.. Hälften av räntan och driften är vanligt att man tar om man inte är med och äger. Och vad menar du med några hundralappar i mat? Får han mat på jobbet pch behöver bara ha fil och flingor hemma? Har ni bestämt att han köper sin mat pch du eran mat? Du låter avundsjuk på hans jobbförmåner, men om du inte förlorar på att flytta ihop är det ju en vinst för er båda. 

  • Anonym (G)
    Sun 10 Apr 2022 20:44
    #12
    Um Hamza skrev 2022-04-10 20:43:05 följande:

    Så din sambo betalar allt och du tycker det är orättvist att han har pengar över? Vad vill du att han ska göra, ta dina dagisräkningar eller? Det är ju ditt barn, och tyvärr kostar det. Du låter väldigt snål som ser din betalning i hushållet som extra inkomst för din sambo. Det fina med samboskap är ju att det oftast är billigare än att leva ensam, blir det inte så även för dig? Det brukar vara dyrare med lgh än hus.. Hälften av räntan och driften är vanligt att man tar om man inte är med och äger. Och vad menar du med några hundralappar i mat? Får han mat på jobbet pch behöver bara ha fil och flingor hemma? Har ni bestämt att han köper sin mat pch du eran mat? Du låter avundsjuk på hans jobbförmåner, men om du inte förlorar på att flytta ihop är det ju en vinst för er båda. 


    Ts betalar ju all mat? Skulle säga att det är det som är problemet här
  • Um Hamza
    Sun 10 Apr 2022 20:46
    #13

    Förlåt, jag läste fel, sluta genast betala all mat själv. Skaffa ett icakort där ni sätter in 3000 var. Piper han kan du lägga till en 500-ing för barnet. Mer kostar dom inte i dagisåldern. Ni låter båda två som snåljåpar

  • Anonym (Räkna­!)
    Sun 10 Apr 2022 20:54
    #14

    Jag förvånas över män som låter kvinnor stå för större del av gemensamma kostnader för att de har något enstaka barn med in i samboskapet.

    Vadå betala 4000:- + 6000:- om sambon betalar 200*4,5 och 4'500:-. Det är ju väldigt sned fördelning.

    Visst blir det extra kostnader med barn, men med det upplägg som föreslagits betalar TS ju nästan dubbelt så mycket, trots att hon får ut 5000:- mindre en månad utan vabb.

  • Anonym (G)
    Sun 10 Apr 2022 21:06
    #15
    Anonym (Räkna!) skrev 2022-04-10 20:54:56 följande:

    Jag förvånas över män som låter kvinnor stå för större del av gemensamma kostnader för att de har något enstaka barn med in i samboskapet.

    Vadå betala 4000:- + 6000:- om sambon betalar 200*4,5 och 4'500:-. Det är ju väldigt sned fördelning.

    Visst blir det extra kostnader med barn, men med det upplägg som föreslagits betalar TS ju nästan dubbelt så mycket, trots att hon får ut 5000:- mindre en månad utan vabb.


    Ja och det är såklart rimligt att dela lika på matkostnaden. Men ts kan knappast förvänta sig att inte behöva betala för boendet 
  • Anonym (K)
    Sun 10 Apr 2022 21:09
    #16

    Halva räntekostnaden. 


    Halva driftskostnaden för löpande utgifter så som sophämtning, el, vatten, avlopp men inte renoveringar etc. (det ingår i hyran som är halva räntekostnaden). 


    Maten är jag lite osäker på om du betalar 6000 kr i månaden för sig och din sov eller om det innefattar hans mat också? Om 6000 kr är för era alla så finns det olika lösningar. Det jag skulle göra är att kolla vad en kvinna i din ålder bör lägga på mat, vad barnet bör äta för samt vad en man i din sambos ålder bör äta för. Sen hade jag fördelat att du betalar för dig och sonen och din sambo för sig.


    Detta för att ni flyttat ihop så nyligen. Hade ni bott ihop längre så hade jag föreslagit en fördelning procentuellt för inkomst. Men där ska inte hans inkomst öka med de utgifter för räntekostnader/hyra eftersom de ska gå till renoveringar som behövs efterhand eller fasta avgifter för då blir det en väldigt skev fördelning som blir orättvis. Man räknar istället en fördelning på inkomst och utgift för exempelvis fasta utgifter så du betalar 45 % av 3500 kr som är 1575 kr istället för 1750 kr. 


    Räntekostnaden eller hyra borde vara ca 4000 kr. 


    Enligt min tankegång så skulle du betala: 

    Ränta/hyra: 2000 kr
    Fasta utgifter: 1750 kr
    Förskola: 1500 kr (?)
    Diesel: 4500 kr
    Mat (tog barn 6-9 år och vuxen 31-60 år från Konsumentverkets hemsida): 1760 + 2750 kr = 4510 kr. B barnet varannanvecka så blir kostanden = 3630 kr. Din sambo ska betala 2750 kr i tillägg. 


    Detta är då 14 260 kr. 


    Försäkringar, mobil, bilreparationer, service på bilen, besiktning etc. 1000 kr (?)

    Totalt: 15 260 kr. 6740 kr över till sparande, kläder, nöjen, semesterresor, aktiviteter. 


    Din sambos utgifter: 

    Hus ränta och amorteringar: 7000 kr.
    Sparande till renovering av hus minst: 2000 kr.
    Fasta utgifter: 1750
    Mat: 2750 kr.
    Han skattar för bilen men det inte hur mycket det är? 1000 kr? 
    Hemförsäkring, trädgårdsredskap, vitvaror/inköp av nya vitvaror när de går sönder etc. 2000 kr. 


    Totalt: 16 500 kr. Kvar 10 500 kr. De 2000 kr som sparas till husrenovering räcker inte lång utan är för slitage. Han behöver byta kök eller badrum så kommer han behöva ha sparat mer pengar till huset (på sikt). 


     

  • Anonym (S)
    Sun 10 Apr 2022 21:59
    #17

    Ett annat sätt att se det på är att jämföra med nuvarande kostnader.

    Hur mycket har TS över idag? Får hon mer eller mindre över i samband med flytt? I nuläget kanske TS har bostadsbidrag och nära till jobb och förskola. I samband med flytt ökar resekostnader, bostadsbidrag försvinner och eventuellt ökar förskoleavgiften när hon blir sambo. Å andra sidan minskar säkert kostnader för hemförsäkring, vissa abonnemang m.m. 

    Sambons kostnader ökar troligen med högre driftskostnader då det kommer gå åt mer el och vatten, hemförsäkringen blir dyrare och det blir mer slitage.

    Ett alternativt sätt att se på det hela är alltså att båda ska vinna lika mycket på att flytta ihop. 

    Även om sambon inte ska gå back på att TS flyttar in, kanske det inte är helt orimligt att  han sponsrar TS något om han vill att hon flyttar in, och att man ser på helheten istället för bara på bostadadskostnader.

  • Anonym (,)
    Sun 10 Apr 2022 22:04
    #18

    Ni bör dela bokostnader efter andel. Du och ditt barn kommer att nyttja större ytan än han. Därför bör du ta en större andel av räntekostnaderna tex.
    Han bör även kompensera för det bostadsbidrag du kommer att mista.

    Sen ska han självklart betala halva matkostnaden.

  • Anonym (....)
    Sun 10 Apr 2022 22:15
    #19

    Du får väl även barnbidrag och pengar från barnets pappa? Eller bor barnet varannan vecka? Ska du räkna in pengarna du betalar din sambo för boende i hans inkomst måste du ju även räkna med alla pengar du får, tycker jag!

    Hur länge har ni varit tillsammans? Dela vabben kanske? Eller så får du se det som att den inkomst du förlorar när du vabbar sparar du på att låta bilen stå de dagarna.

    Tycker som många andra att du ska betala hälften av räntorna/elen/sophämtning/hemförsäkring/vatten etc och drygt hälften av maten.

    Jag ska snart flytta ihop med min partner. Båda har barn sedan innan men bara mina kommer bo med oss. Vi lägger alla pengar på samma konto och betalar allt därifrån. Köper det vi vill och sparar resten. Men vi har också pengar över varje månad så vi behöver inte tänka särskilt mycket på vems pengar som är vems, det kanske spelar in...

  • Anonym (Räkna­!)
    Mon 11 Apr 2022 09:07
    #20
    Anonym (G) skrev 2022-04-10 21:06:33 följande:
    Ja och det är såklart rimligt att dela lika på matkostnaden. Men ts kan knappast förvänta sig att inte behöva betala för boendet 
    Självklart ska TS betala sin del av boendekostnaden, men tyvärr är det ganska vanligt att män skyddar sina pengar på ett sätt som är orimligt. Det är ju inte meningen att kvinnan med barn ska bidra till den vuxna mannens sparande. 

    Precis som det inte är rimligt att som man helt försörja en vuxen kvinna. 

    Det är tydligt att detta är en typisk kvinnofälla. TS kommer troligen öka sina kostnader och faktiskt hamna i en sämre sits än hon hade varit som ensam. Det är väldigt märkligt att betala en mycket större del av hushållets kostnader gällande mat och hyra p.g.a. ett barn. Troligen kommer det ju också den vanliga extra arbetsinsatsen som också ingår.... 

    Faktiskt bättre att vara särbo och ha kontroll, än att bara vara sambo med någon som faktiskt utnyttjar en ekonomiskt.
  • Anonym (Y)
    Mon 11 Apr 2022 17:26
    #21

    Ha separat ekonomi. Du betalar 2/3 av alla gemensamma kostnader, som el, sophämtning, räntan minus avdraget, mat. 

  • Anonym (Slita­ge)
    Tue 12 Apr 2022 09:09
    #22

    Du och sonen är ju två personer så jag tycker du ska betala 2/3 av drift+ränta plus lämpligt påslag för slitage. Du skrev något om förskola, så små barn sliter enormt på ett hus. 4.000 låter väldigt lågt.

    Maten, kolla på Konsumentverkets beräkningar, du ska betala för dig och sonen. 6.000 låter galet mycket.

    Resor, bränsle, bil mm får du givetvis stå för själv. Du har ju själv valt att flytta längre bort.

  • Anonym (Räkna­!)
    Tue 12 Apr 2022 09:23
    #23
    Anonym (Slitage) skrev 2022-04-12 09:09:30 följande:

    Du och sonen är ju två personer så jag tycker du ska betala 2/3 av drift+ränta plus lämpligt påslag för slitage. Du skrev något om förskola, så små barn sliter enormt på ett hus. 4.000 låter väldigt lågt.

    Maten, kolla på Konsumentverkets beräkningar, du ska betala för dig och sonen. 6.000 låter galet mycket.

    Resor, bränsle, bil mm får du givetvis stå för själv. Du har ju själv valt att flytta längre bort.


    2/3-delar + slitage är absolut inte en rimlig kostnad. Så mycket sliter och kostar barnet troligen inte. 

    Flyttar man ihop behöver man ordna en rimlig fördelning av utgifter och det är ju inte TS som valt bygga ett nytt hus. 
    Många utgifter ökar p.g.a en extra familjemedlem, men det blir väldigt knasigt att betala så att de stora kostnaderna hamnar på den ena. 

    Konsumentverket har ju bra beräkningar om vad var kostar och det behövs ju också kläder, fritidsaktiviteter och viss teknik till barnen. Inte bara slitage på en fastighet man inte äger ....
  • Tue 12 Apr 2022 18:39
    #24

    Jag tycker inte heller att man ska dela på lånekostnader (ränta och amortering) om man inte delar ägandet som lånet är för.

    Men det innebär ju samtidigt att du som sambo kan bo väldigt billigt.

    Dina kostnader är ju just dina kostnader, inte gemensamma, så de ska ju inte han vara med och dela på.
    Men du nämner endast diesel... inga andra kostnader... vem äger bilen?

    Dock hade ni kunnat fördela matkostnaden bättre (jag antar att där även hushållets hygienvaruförbrukning ingår).

Svar på tråden Vad ska jag betala i min sambos hus?