• Anonym (tasttet)

    Hur snabbt kan man få provsvar?

    Hur lång tid tar det att se om man har någon könssjukdom? Gjorde kissprov hos läkaren idag och dom ringde 20min senare och sa att där inte fanns någon infektion. Kan man se provsvar för klamydia osv på den tiden? Hon pratade mest om uvi innan provtagningen så det var kanske det hon syfta på? Satt på jobbet med kollegor runt om när hon ringde så kunde inte direkt ställa frågan om det gällde könssjukdomar osv 

    (Svidit lite på ollonet senaste dagarna, därav testet)

  • Svar på tråden Hur snabbt kan man få provsvar?
  • Anonym (Uvi)

    Uvi ser man väl fort. Klamydia kan du köpa eget prov för att se men de jag testat har tagit ca en vecka att få svar på.

  • Anonym (Gratis)
    Anonym (Uvi) skrev 2022-04-12 11:27:23 följande:

    Uvi ser man väl fort. Klamydia kan du köpa eget prov för att se men de jag testat har tagit ca en vecka att få svar på.


    Man kan beställa gratis på 1177. Tar 7-10 dar beroende på helger och belastning. Har tagit längre tid under pandemin förståss. 
  • Anonym (tasttet)

    Så provsvaret hon fick visade inte om jag hade klamydia eller inte?

  • Anonym (Gratis)
    Anonym (tasttet) skrev 2022-04-12 11:32:12 följande:

    Så provsvaret hon fick visade inte om jag hade klamydia eller inte?


    Nej det kan det inte ha gjort. Det tar längre tid. Annars skulle alla få snabbsvar med tanke på att man sedan kan behöva meddela andra. 
  • Anonym (Gratis)
    Anonym (tasttet) skrev 2022-04-12 11:32:12 följande:

    Så provsvaret hon fick visade inte om jag hade klamydia eller inte?


    Kollade på kry.se nu. De har också gratis men lovar snabbare svar. 
  • Anonym (Uvi)

    Logga in på mina sidor på 1177 o kolla där måste det stå i din journal.

  • Anonym (tasttet)
    Anonym (Gratis) skrev 2022-04-12 11:49:03 följande:
    Nej det kan det inte ha gjort. Det tar längre tid. Annars skulle alla få snabbsvar med tanke på att man sedan kan behöva meddela andra. 
    Jag tänkte mest att jag gjorde det på vårdcentral och inget hemtest, och därför kanske det gick snabbare?  Tänker att det tar längre tid när det ska skickas hem ett test till en och sen tillbaka till ett lab för provtagningen. 
  • Anonym (Jobbar på lab)

    Klamydia och gonorré görs med pcr teknik på ditt närmaste större sjukhus/lab. Det är inget som tar 20min. Det hon kan ha sett på den tiden är om du har bakterier i urinen då detta kollas snabbt med en sticka. Men dom kan ju ha skickat iväg ett prov oxå. Det skickas lådor från vårdcentralen till lab dagligen.  


    På 1177 kan du annars enkelt beställa hem ett testkit för könssjukdommar. Skickas direkt hem i ett blankt kuvert som ej avslöjar inehållet. Du tar provet o skickar tillbaka i ett medföljande kuvert. Svar oftast inom en vecka men vi brukar lova inom 14dagar beroende på belastningen på lab. 

    Mvh
    laboratoriepersonal :)

  • Anonym (tasttet)
    Anonym (Jobbar på lab) skrev 2022-04-12 12:09:13 följande:

    Klamydia och gonorré görs med pcr teknik på ditt närmaste större sjukhus/lab. Det är inget som tar 20min. Det hon kan ha sett på den tiden är om du har bakterier i urinen då detta kollas snabbt med en sticka. Men dom kan ju ha skickat iväg ett prov oxå. Det skickas lådor från vårdcentralen till lab dagligen.  


    På 1177 kan du annars enkelt beställa hem ett testkit för könssjukdommar. Skickas direkt hem i ett blankt kuvert som ej avslöjar inehållet. Du tar provet o skickar tillbaka i ett medföljande kuvert. Svar oftast inom en vecka men vi brukar lova inom 14dagar beroende på belastningen på lab. 

    Mvh
    laboratoriepersonal :)


    Tack för svar!:) får ringa och dubbelkolla med dom annars får man nog ta och beställa hem ett test! Tror dock inte att det borde vara klamydia med tanke på att jag haft samma partner i över ett år, men ja, man vet ju aldrig så bättre det säkra före det osäkra i guess. 
  • Anonym (Gratis)
    Anonym (tasttet) skrev 2022-04-12 11:55:44 följande:
    Jag tänkte mest att jag gjorde det på vårdcentral och inget hemtest, och därför kanske det gick snabbare?  Tänker att det tar längre tid när det ska skickas hem ett test till en och sen tillbaka till ett lab för provtagningen. 
    Aha...du tänkte bara på postgången. Nej det är tiden för testet att bli klart.
Svar på tråden Hur snabbt kan man få provsvar?