• JMO

    Min dotter hallucinerar... Tror jag

    Idag kände jag någonstans att jag blev riktigt orolig. Min dotter har alltid betett sig lite .. konstigt... Haft konstiga ideer för sig, varit svårt att "lära känna" alldeles som om hon saknar personlighet eller... Jag vet inte... Konstigt har det varit...


    Jag har tre barn och detta är min äldsta, de två yngre är helt annorlunda, jag jobbar även på skola, detta är något annat...
    Idag när vi skulle gå och sova berättar hon att hon sett en flicka gå nerför trappen hemma hos oss, jag tror att hon någonstans själv förstår att det inte är möjligt då hon säger att det hände en timme innan... Hon berättar hur flickan såg ut med mörkt brunt hår. Eftersom jag lät bli att låsa dörren innan jag åkte och hämtade henne från träningen så tänkte jag att det ju skulle kunna vara så att någon gått in och jag luskammar hela huset... Men ingen flicka..
    Jag frågar henne om detta är normalt och hon berättar då att det inte är så vanligt att hon ser människor men att saker ändrar färg (mitt på dagen) och storlek. Samt att hon kan se skär som inte riktigt stämmer. Hon svarade avvikande på något sätt så jag fick inte fram så mycket mer. I skolan beskriver de henne som en trevlig och glad tjej och ingen oro finns...
    Har någon varit med om något liknande? Vad är detta??? 
    Mvh Orolig mamma
  • Svar på tråden Min dotter hallucinerar... Tror jag
  • Anonym (Kurator)

    För det första så börjar jag med att: vad fint att hon kunde prata med dig om det och beskriva det sä väl. Ni verkar ha en väldigt trygg relation.
    Samtidigt, utan att göra dig mer orolig så behöver du ta det på allvar. Det ka ha olika orsaker vilket kan vara  psykologisk men även ngn fysisk sjukdom. Jag fastnade mer på färger och storlek än själva beskrivningen av flickan. 
    I ditt läge hade jag sökt vårdcentral innan psykiatrin för att utesluta fysisk sjukdom. De kan sin tur remittera vidare till BUP eller VPM. Men viktigt i första läget kan vara att utesluta ev annan kroppslig sjukdom.

  • Anonym (Teddy)

    Du skriver att hon ser "skär". Vad är "skär"?

  • Anonym (evelyn)
    Anonym (Kurator) skrev 2022-04-27 23:51:16 följande:

    För det första så börjar jag med att: vad fint att hon kunde prata med dig om det och beskriva det sä väl. Ni verkar ha en väldigt trygg relation.
    Samtidigt, utan att göra dig mer orolig så behöver du ta det på allvar. Det ka ha olika orsaker vilket kan vara  psykologisk men även ngn fysisk sjukdom. Jag fastnade mer på färger och storlek än själva beskrivningen av flickan. 
    I ditt läge hade jag sökt vårdcentral innan psykiatrin för att utesluta fysisk sjukdom. De kan sin tur remittera vidare till BUP eller VPM. Men viktigt i första läget kan vara att utesluta ev annan kroppslig sjukdom.


    Håller med. Det kan vara fysiskt eller psykiskt, men en utredning måste göras. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-04-28 01:30:11 följande:

    Du skriver att hon ser "skär". Vad är "skär"?


    Ts skulle antagligen skriva "saker" men sen kom autocorrect emellan.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (S) skrev 2022-04-28 15:52:35 följande:
    Ts skulle antagligen skriva "saker" men sen kom autocorrect emellan.
    Tack, det har du nog rätt i.
  • Um Hamza

    Schizofreni finns ju bland barn, fast det är nog väldigt ovanligt att det visar sig före tonåren. Hur gammal är hon? Har ni psykisk sjukdom i släkten? 

  • Blomma5

    Hur menar du som när du uttrycker dig att hon som saknar personlighet? Har det alltid varit så?

Svar på tråden Min dotter hallucinerar... Tror jag