• Koopa3oopa

    Jobbig med svärfar+fru

    Hej!

    Jag har två barn, ett snart 2 år och en nyfödd. Min mans mamma är död, men svärfar har ny fru. Jag har alltid haft svårt för svärfar, då han alltid gett nedlåtande kommentarer till min sambo och försökt "fostra" honom trots att han är över 30 år. 

    Min sambos syster är speciell, har bipolär sjukdom och adhd och har en förmåga att böja sanningen lite. Men hon har varit placerad i familjehem under uppväxten, hon säger hemska saker om min svärfar, att han slagit henne exempelvis och att hans fru sagt att det varit skönt för henne när deras mamma dog. Min sambo var för liten och minns inte. Systrrn låter inte hennrs pappa och svärmor träffa hennes barn. Svärfar och hans fru vill tog ständigt upp denna konfliker och var sånna offer, tills vi sa ifrån att vi inte ville höra och inte ta srällning till något utan ha en god relation med alla. Svärfars fru pratar otroligt mycket och tycke man "ska kunna prata och lufta allt" och sa inte detta för att va elak utan för att hon "mäste få ut alla känslor". Idiotiskt.

    Nu till saken. Min sambo träffade knappt sin far innan vi fick barn. Nu vill de ses ofta och anser sig ha rätt till vår äldsta dotter. De beter sig gränslöst, är för "på" henne och beter sig mot mig som om vi står närmre varandra än vi gör. Exempelvis frågade frun hur mitt underliv
    Var efter förlossningen, inför allihop. 

    De säger saker till min sambo om att jag ibland verkat fientlig gentemot dom (vilket jag har vid två tillfällen) och ber honom inte säga detta till mig. 
    Nu har de velat att min dotter ska sova över hos dom, tror det beror på att hon sovit hos mormor och moster som de är avundsjuka på och vill också få förtroendet. Skillnaden är att de bor längre bort och inte ses så ofta. Mormor och moster bor i samma stad, vi ses flera gånger i veckan och hon är supertrygg där. Hon sov en natt hos mormor när vi var helt slut och behövde sova och en gång hos moster vis förlossningen av vår son. 

    När min sambo sa till dem att vi ville att de skulle umgås med vår dotter själva på dagtid mer innan hon ska sova över så blev de ifrågasättande och lite otrevliga mot min sambo. Nör jag tog telefonen och sa att det var jag som gjort den bedömningen utifrån vår dotters bästa för jag vill att hon ska va trygg, blev de supertrevliga och förstående. Detta är jättejobbigt och sliter mellan mig och min sambo då han inte är inkännande och märker alla subtila signaler som kommer och vill va alla till lags och inte riktigt tar ställning till detta.

    Jag ska nu reda ut detta med dem, "lägga korten på bordet". Hur ska jag formulera mig?

  • Svar på tråden Jobbig med svärfar+fru
  • Magical

    Men gå inte in en massa diskussioner med dem. Rätt tydligt att de är sådana som aldrig kommer bli nöjda vad ni än säger. 

    Det viktiga är att du och din sambo har en gemensam syn runt barnen, och hur/när de ska umgås med sina släktingar. Det behöver inte vara "rättvist" som i att det ska vara exakt lika på båda sidor av släkten. Man ska utgå från barnen, som du redan sagt. 

    Det här verkar egentligen mer handla om din sambo och hans relation till sin pappa och styvmor? Hur ska de ha det mellan sig? 

Svar på tråden Jobbig med svärfar+fru