• Anonym (Irrit­erad)
    Sun 8 May 2022 22:06
    4138 visningar
    23 svar
    23
    4138

    Svärmor pikar alltid sin son om vikten

    Jag är så trött och faktiskt förbannad över det här. Min man har pga sin mamma väldigt svårt att äta godsaker och även pasta och sån mat trots att han inte behöver tänka på vikten något speciellt. Han känner sig nästan skamsen när han äter glass som han älskar. Hon är alltid på honom om vikten och har tydligen varit det sen han var barn. Han fick nästan aldrig något godis och hon blev vansinnig när han hade gått på hamburgerrestaurang med sina kompisar i tidiga tonåren. Ja ni hör ju... Obestämd

    Varje gång vi träffas så tar hon honom på magen och säger att han måste gå ner i vikt. Det behöver han verkligen inte! Han har ingen tvättbräda men han är inte heller 18 år längre. Han har ingen mage men dom flesta ser ju lite tjocka ut när man sitter ner och han har dessutom en vana att liksom verkligen sjunka ner när han sitter så då ser han ju tjockare ut än vad han är. Men står han upp så ser han helt normalviktig ut och det är han också. 

    Vad kan han säga åt henne för att få henne att sluta? Jag tycker att han har försökt med så många olika variationer men det går inte in i hennes skalle och hon fortsätter tjata om hans vikt och ätande. 

    Jag tycker synd om honom och hans komplicerade relation till mat och godsaker pga henne och önskar att han fick njuta av det goda när han unnar sig det utan att känna skuld. 

    Hon kritiserar förresten typ allas vikt från barn till vuxna och random folk vi ser på stan tom eller här kommer det bästa; hon kritiserar folks kroppar som hon har sett i kyrkan! Är inte det lite okristligt haha?! 

    Help! 

  • Svar på tråden Svärmor pikar alltid sin son om vikten
  • Anonym (Sara)
    Tue 10 May 2022 14:54
    #11

    Nu vet jag inte om ni har barn, men isåfall bör ni markera för deras skull.

    De ser hur farmor klämmer på pappa varje gång ni ses och ojar sig över hans kropp, vikt och hår. De hör hur hon pratar kring mat och godsaker. De tar åt sig, även om ni protesterar mot svärmor "tjata inte om det igen", "sluta nu". De lär sig att äta sött är fel, att även den minsta putmage är ful och att man har rätt att kommentera andras utseende och livsval efter eget behag.

    Barn har inga egna referensramar. Säger en vuxen något så är det så. Därför är det viktigt att markera framför barnen så de får se att det farmor säger inte är en allmängiltig lag, utan något tokigt som tanten gör.

    Sedan tycker jag absolut att ni ska sätta ner foten annars också. Varför är det viktigaste att hon ska få hålla på, när andra blir lidande? Ni ska väl ha trevligt tillsammans och inte hålla på att bita ihop varje gång ni ses?

    Väljer hon att bli sur och kränkt, låt det bli så. Det är ett val hon gör och hon visar då att hon sätter sig själv främst. 

    Jag måste bara säga att ni har ett fantastiskt tålamod med tanten! 

  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Tue 10 May 2022 14:59
    #12
    Anonym (lll) skrev 2022-05-10 14:43:41 följande:
    Viktigt att hennes konstiga attityd inte smittar av sig på barn i er närhet, tänker jag. Ni vuxna vet hur hon är och kanske får stå ut (hur gammal är hon?).
    Jag reagerar dock på att hon ska röra hans mage och såna saker - där kan han ju verkligen markera. Hoppa undan, blänga på henne och bestämt säga att jag uppskattar inte att du tar på min mage. 
    Håret ska hon verkligen skita i - åh så irriterad jag blir när jag läser. 

    Om ni inte vill ta fighten så kan man ändå tiga ihjäl, byta ämne osv. 

    Om hon säger att hennes son är tjock, så säger du till din man: "ja men ska vi ta och skära upp fikabrödet nu då?" Eller: "Vi ska besiktiga bilen i morgon" (ja, nåt helt oviktigt men bara för att hon inte ska få möjlighet att prata om sina ämnen) 
    Han brukar markera genom att ta bort hennes hand eller så men det hjälper ju inte för nästa gång vi ses är det samma visa igen. Vi brukar faktiskt beställa efterätt eller prata om glassen vi ska äta ikväll bara för att jävlas med henne. Men det är ju som att prata med en vägg för jag har hört det här en miljon gånger nu. Hon slutar aldrig. 

    Jag kan ju bara gissa vad hon tycker om min kropp men till mig har hon inte vågat säga något. Jag var jättesmal förut men nu har jag blivit äldre och är inte slank längre och har problem med magen så att den blir uppsvälld av nästan allt jag äter och dessutom har jag ett antal ganska stora myom som får magen att puta ut ännu mer så hon tycker säkert att jag ser hemsk ut och borde banta ner mig rejält. Även om hon inte har sagt något till mig så vet jag ju vad hon tycker och att hon värderar min kropp och mitt utseende varje gång hon ser mig och det känns inte så kul. 
  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Tue 10 May 2022 15:10
    #13
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-10 14:54:17 följande:
    Nu vet jag inte om ni har barn, men isåfall bör ni markera för deras skull.

    De ser hur farmor klämmer på pappa varje gång ni ses och ojar sig över hans kropp, vikt och hår. De hör hur hon pratar kring mat och godsaker. De tar åt sig, även om ni protesterar mot svärmor "tjata inte om det igen", "sluta nu". De lär sig att äta sött är fel, att även den minsta putmage är ful och att man har rätt att kommentera andras utseende och livsval efter eget behag.

    Barn har inga egna referensramar. Säger en vuxen något så är det så. Därför är det viktigt att markera framför barnen så de får se att det farmor säger inte är en allmängiltig lag, utan något tokigt som tanten gör.

    Sedan tycker jag absolut att ni ska sätta ner foten annars också. Varför är det viktigaste att hon ska få hålla på, när andra blir lidande? Ni ska väl ha trevligt tillsammans och inte hålla på att bita ihop varje gång ni ses?

    Väljer hon att bli sur och kränkt, låt det bli så. Det är ett val hon gör och hon visar då att hon sätter sig själv främst. 

    Jag måste bara säga att ni har ett fantastiskt tålamod med tanten! 
    Jättebra råd i allmänhet men i vårt fall så är det inga barn som ser och hör det här. 

    Lite konstigt kanske men det känns verkligen skönt att höra att du tycker att vi har ett fantastiskt tålamod för om du bara visste vad vi får stå ut med. Det här är en droppe i havet av allt som kommer från henne tyvärr. 

    "Sedan tycker jag absolut att ni ska sätta ner foten annars också. Varför är det viktigaste att hon ska få hålla på, när andra blir lidande? Ni ska väl ha trevligt tillsammans och inte hålla på att bita ihop varje gång ni ses?"

    Det här kan man diskutera länge. Vad är rätt, vad är fel? Vem ska få hålla på och vem ställer till dålig stämning? Den som börjar eller den som säger ifrån? Vid vilken ålder på personen ska man bara bita ihop när dom säger elaka saker? Finns det ens någon sån ålder? Hur gör man när min man tycker att vi ska låta det gå för att han både är konflikträdd men även tycker att hon ju är gammal och vi vet hur hon är och jag är mer för att säga ifrån och stå upp för mig själv och mina gränser? Hur mycket hänsyn ska jag ta när jag tycker att han blir attackerad och vill säga ifrån men får problem med honom hemma sen istället för att han tycker att jag ställer till tjafs? Hur mycket ska man bry sig om människor som säger skit som hon? Frågorna är många och svaren få. 
  • Anonym (lll)
    Tue 10 May 2022 15:19
    #14

    Kanske är så att ni får "ta" detta - eller din man, eftersom han inte är redo att ta steget fullt ut och säga ifrån mer än han gör. Säger hon något till dig kan du så klart ryta ifrån precis hur mycket du vill men det är svårt göra det när det handlar om hans kropp (och det är säkert exakt det tanten förstår också). 

    Vet inte hur ofta ni träffar henne men det är kanske till att glesa ut det, korta av besök osv så att det blir mindre tid och mindre tillfällen för henne att hålla på så där. 

  • Anonym (Känne­r igen)
    Tue 10 May 2022 17:15
    #15

    Känner igen bettende. 
    Min farfar och hans bror ofta kan fråga öppet vissa i släkten om deras vikt

  • Anonym (Känne­r igen)
    Tue 10 May 2022 17:15
    #16
    Anonym (Känner igen) skrev 2022-05-10 17:15:34 följande:

    Känner igen bettende. 
    Min farfar och hans bror ofta kan fråga öppet vissa i släkten om deras vikt


    Bettendet
  • Anonym (A)
    Tue 10 May 2022 21:05
    #17
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-09 05:04:49 följande:
    Ser de flesta tjocka ut när de sitter?
    Det har jag då aldrig märkt.
    Håller med
  • Anonym (Va?)
    Wed 11 May 2022 05:06
    #18
    Anonym (Känner igen) skrev 2022-05-10 17:15:47 följande:
    Bettendet
    Beteendet* 
  • Anonym (Va?)
    Wed 11 May 2022 05:07
    #19
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-05-10 15:10:06 följande:
    Ts, du skriver om svärmor "i den åldern" och att när du blivit "ädre", det får mig att fundera på hur gamla ni är?

    Vill du svara på det?
    För mig spelar det roll.
  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Sun 15 May 2022 22:37
    #20

    Idag var det dags igen. Vi hämtade tanten i vår bil  och satt alltså ner tills vi kom fram till restaurangen och då hann vi gå 15 meter på parkeringen innan svärmor tog min man på hans mage och frågade om han hade gått ner i vikt. (Nej, han har varken gått upp eller ner på en vecka!) Han svarade att han har svettats en del för att han har jobbat fysiskt i helgen. 

    Jag gick några meter före och vände mig om och sa: 
    -Men allvarligt talat?! Pratas det om vikt igen???
    Hon frågade lite förvånat vad jag sa och jag sa något om att det är fult att prata om andras vikt hela tiden. 
    Hon sa resolut att alla får väl prata om vad dom vill och det ska ingen annan bestämma. 
    Jag svarade att nej, man pratar inte om andras vikt. Ska man prata om vikt kan man prata om sin egen och inte andras!

    Hon tystnade och vi kom fram till ingången till restaurangen samtidigt så ämnet försvann från diskussionen. 

    Gick jag för långt? 

  • Sun 15 May 2022 22:43
    #21
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-05-15 22:37:48 följande:

    Idag var det dags igen. Vi hämtade tanten i vår bil  och satt alltså ner tills vi kom fram till restaurangen och då hann vi gå 15 meter på parkeringen innan svärmor tog min man på hans mage och frågade om han hade gått ner i vikt. (Nej, han har varken gått upp eller ner på en vecka!) Han svarade att han har svettats en del för att han har jobbat fysiskt i helgen. 

    Jag gick några meter före och vände mig om och sa: 
    -Men allvarligt talat?! Pratas det om vikt igen???
    Hon frågade lite förvånat vad jag sa och jag sa något om att det är fult att prata om andras vikt hela tiden. 
    Hon sa resolut att alla får väl prata om vad dom vill och det ska ingen annan bestämma. 
    Jag svarade att nej, man pratar inte om andras vikt. Ska man prata om vikt kan man prata om sin egen och inte andras!

    Hon tystnade och vi kom fram till ingången till restaurangen samtidigt så ämnet försvann från diskussionen. 

    Gick jag för långt? 


    Nej absolut inte!! Utan bra Jobbat som säger ifrån och står upp för din man! Fortsätt sådär så kanske hon förstår tillslut!
  • Anonym (Sara)
    Sat 21 May 2022 08:52
    #22
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-05-15 22:37:48 följande:

    Idag var det dags igen. Vi hämtade tanten i vår bil  och satt alltså ner tills vi kom fram till restaurangen och då hann vi gå 15 meter på parkeringen innan svärmor tog min man på hans mage och frågade om han hade gått ner i vikt. (Nej, han har varken gått upp eller ner på en vecka!) Han svarade att han har svettats en del för att han har jobbat fysiskt i helgen. 

    Jag gick några meter före och vände mig om och sa: 
    -Men allvarligt talat?! Pratas det om vikt igen???
    Hon frågade lite förvånat vad jag sa och jag sa något om att det är fult att prata om andras vikt hela tiden. 
    Hon sa resolut att alla får väl prata om vad dom vill och det ska ingen annan bestämma. 
    Jag svarade att nej, man pratar inte om andras vikt. Ska man prata om vikt kan man prata om sin egen och inte andras!

    Hon tystnade och vi kom fram till ingången till restaurangen samtidigt så ämnet försvann från diskussionen. 

    Gick jag för långt? 


    Superbra!! Helt rätt! Det är sånt hon behöver få höra..

    Tycker att hennes svar är väldigt lustigt, omoget och obetänksamt: att alla får väl prata om vad dom vill och det ska ingen annan bestämma. 
    Jo om du kränker mig eller någon nära mig så har jag rätt att sätta ner foten! Visst du kan styvnackat framhärda i att du har rätt att kränka men konsekvensen du då får ta är att ni inte kommer att ses igen. 

    Fundering 2: att hon i princip direkt börjar att fingra på hans mage och fråga om hans vikt känns som att hon har utvecklat ett tvångsbeteende kring detta? Det känns så onaturligt. Som att det är det första hon har i huvudet när hon träffar sin son och bara måste göra denna ritual av klämma på mage - kommentera vikten - oja sig. Det verkar vara ett tvång hon har utvecklat under lång tid. 

    Men mer sånt från dig. Lyft fram hur faktiskt konstigt och knäppt hon beter sig. 
    Du kan ju även fråga tanten om hon skulle tycka att det är ok om ni rusar fram och grabbar tag i hennes mage det första ni gör varje gång ni ses. Och undrar hur det går med vikten. Hade hon uppskattat det och hade den inledningen skapat en bra grund för ett fortsatt trevligt möte?
  • Anonym (lll)
    Sat 21 May 2022 09:32
    #23
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-05-15 22:37:48 följande:

    Idag var det dags igen. Vi hämtade tanten i vår bil  och satt alltså ner tills vi kom fram till restaurangen och då hann vi gå 15 meter på parkeringen innan svärmor tog min man på hans mage och frågade om han hade gått ner i vikt. (Nej, han har varken gått upp eller ner på en vecka!) Han svarade att han har svettats en del för att han har jobbat fysiskt i helgen. 

    Jag gick några meter före och vände mig om och sa: 
    -Men allvarligt talat?! Pratas det om vikt igen???
    Hon frågade lite förvånat vad jag sa och jag sa något om att det är fult att prata om andras vikt hela tiden. 
    Hon sa resolut att alla får väl prata om vad dom vill och det ska ingen annan bestämma. 
    Jag svarade att nej, man pratar inte om andras vikt. Ska man prata om vikt kan man prata om sin egen och inte andras!

    Hon tystnade och vi kom fram till ingången till restaurangen samtidigt så ämnet försvann från diskussionen. 

    Gick jag för långt? 


    Nej då, det här är ett bra steg på den nya vägen. Det funkade ju eftersom hon inte fortsatte på det temat, eller hur? 
    Du gick inte alls för långt. 
Svar på tråden Svärmor pikar alltid sin son om vikten