• Anonym (pappa 14)

    Rustad för prao ?

    Grabben (14 år) ska praoa på en bildemontering under nästa vecka.
    Han ska vara i demonterings hallen och hjälpa till att skruva & demontera delar på bilar.

    Hur hade ni rustat era barn/ungdomar  för  en sån här praovecka?
    Detta tänkte jag skicka med grabben: arbetsoverall, skyddsskor, keps, hörselkåpor

  • Svar på tråden Rustad för prao ?
  • Anonym (Q)

    Prao - gud vad kul!! Jag hade inte preppat så mycket - de har säkert all utrustning där. Se till att han har planer för mat (skola, pengar eller matsäck) för tonårskillar brukar bli truliga vid brist på sådan och har helt klart för sig hur han ska ta sig dit och vilka tider som gäller.

  • Anonya

    Har han fått några instruktioner om vad han ska ta med? Låter speciellt att familjen ska skaffa och inte minst förstå att skaffa sånt som skyddsskor och overall. 

    Jag skulle se till att sonen helt enkelt har oömma, bekväma kläder och samma sak med skor. Vattenflaska och några mackor eller frukt. 

    Dessutom skulle jag prata lite om hur det funkar på arbetsplatser och uppmana honom att fråga frimodigt om han inte förstår vad han ska göra. 

  • Anonym (Förälder)

    Sonen går i 8 an och är på prao nu. Det står hos oss vad som gäller att de platser där det krävs skyddsgrejer tex arbetskläder, särskilda skor m.m så får de antingen låna av arbetsplatsen eller skolan. Ingen behöver köpa in/ta med egna saker 

  • Anonym (fint)
    Anonym (pappa 14) skrev 2022-05-12 23:33:43 följande:
    Rustad för prao ?

    Grabben (14 år) ska praoa på en bildemontering under nästa vecka.
    Han ska vara i demonterings hallen och hjälpa till att skruva & demontera delar på bilar.

    Hur hade ni rustat era barn/ungdomar  för  en sån här praovecka?
    Detta tänkte jag skicka med grabben: arbetsoverall, skyddsskor, keps, hörselkåpor


    Det är såklart inget krav att skicka med allt det där, de flesta har väl inte ens såna saker hemma? Och han få väl låna på arbetsplatsen det som krävs?

    Så jag skulle snarare fundera på hur man löser lunchen - matlåda eller pengar att köpa något? 
  • Anonym (A)

    Jag skulle utgå ifrån att praktikplatsen förser honom med den utrustning som behövs. Allt annat låter märkligt.

  • Anonym (lll)
    Anonym (pappa 14) skrev 2022-05-12 23:33:43 följande:
    Rustad för prao ?

    Grabben (14 år) ska praoa på en bildemontering under nästa vecka.
    Han ska vara i demonterings hallen och hjälpa till att skruva & demontera delar på bilar.

    Hur hade ni rustat era barn/ungdomar  för  en sån här praovecka?
    Detta tänkte jag skicka med grabben: arbetsoverall, skyddsskor, keps, hörselkåpor


    Det är väl inte du som förälder som ska göra det jobbet? Arbetsplatsen som tar emot praoelever vet ju att de ansvarar. Är det regler om skyddskläder får de så klart hjälpa ungdomen med det, Har de inget som passar en ung människa får man kanske ta något hemifrån, men har ingen info getts innan så är det bara att gå dit första dagen och få veta. 

    Matlådor kan behövas. 
  • Anonym (Förälder)

    Står det inte i infon vad som gäller mat.  För sonen så vissa fick äta på skola inärheten eller så får man ett vist bidrag för matlåda äta ute beroende på vilka möjligheter  som finns. 
    Hos oss var allt väldigt tydligt inga frågetecken om praktiska saker. 
    Be sonen fråga vad han behöver och vad gäller mat när han ringer och presenterar sig och säger att jan ska ha prao hos dem  

  • Anonym (Jo)
    Anonym (A) skrev 2022-05-13 10:43:27 följande:
    Jag skulle utgå ifrån att praktikplatsen förser honom med den utrustning som behövs. Allt annat låter märkligt.
    Det hade jag också.
  • Anonym (Stålar)

    Blir lite jobbigt om man ska köpa kåpor, arbetsskor, handskar och annat i rätt skyddsklass. Hur kan man som förälder tro att man ska fixa det? 

  • Anonym (Stålar)
    Anonym (Stålar) skrev 2022-05-13 19:21:08 följande:

    Blir lite jobbigt om man ska köpa kåpor, arbetsskor, handskar och annat i rätt skyddsklass. Hur kan man som förälder tro att man ska fixa det? 


    Han kommer inte ens få använda prylar hemifrån i de fall det gäller skyddsutrustning. 
  • Anonym (pappa 14)
    Anonym (pappa 14) skrev 2022-05-12 23:33:43 följande:
    Rustad för prao ?

    Grabben (14 år) ska praoa på en bildemontering under nästa vecka.
    Han ska vara i demonterings hallen och hjälpa till att skruva & demontera delar på bilar.

    Hur hade ni rustat era barn/ungdomar  för  en sån här praovecka?
    Detta tänkte jag skicka med grabben: arbetsoverall, skyddsskor, keps, hörselkåpor


    Grabben var och hälsade på sin praoplats i går.
    Han frågade om dom hade kläder, skor och övrig skyddsutrusning. 
    Dom hade allt utom arbets kläder till honom. (Grabben är liten i växten) Så han får ta sin egna arbetsoverall som han har hemma.
    Matlåda ska han ta med sig. Både frukost och lunch.
  • Anonym (Q)
    Anonym (pappa 14) skrev 2022-05-14 09:47:09 följande:
    Grabben var och hälsade på sin praoplats i går.
    Han frågade om dom hade kläder, skor och övrig skyddsutrusning. 
    Dom hade allt utom arbets kläder till honom. (Grabben är liten i växten) Så han får ta sin egna arbetsoverall som han har hemma.
    Matlåda ska han ta med sig. Både frukost och lunch.
    Finns det möjlighet och intresse för framtida sommarjobb? I så fall kan du coacha honom lite i hur han kan ta upp ämnet eller svara på frågor om det. Ni kan lägga upp ett CV tillsammans.

    Hoppas att han har kul på sin prao!
  • Bobo

    Jag tycker att det är viktigt att berätta hur det fungerar på en arbetsplats. Att man: 
    - säger godmorgon när man kommer (om han är där flera dagar)
    - hälsar på dem man möter
    - följer de regler som verkar finnas: tipsa om att härma vad de andra gör. T ex tar de av sig kepsen när de äter lunch så ska han göra det också osv 
    - inte håller på med mobilen på arbetsplatsen om man inte har rast eller liknande
    - trygga honom i att det är ingen som tycker att det är konstigt om man inte kan eller förstår. Det är OK att ställa frågor! 


    Jag har haft en del prao-elever och det är verkligen olika hur väl förberedda de är för att komma ut på en arbetsplats. Sen får man såklart förstå att en 14- åring kan vara väldigt omogen men de flesta vill ju ändå ?göra rätt?om de bara vet hur de ska göra!

  • Anonym (praoledare)

    Jag jobbar på en bildemontering.
    När jag har haft praoelever (åk 8-9).
    Så har jag alltid sett till att, eleverna har kunnat låna arbetskläder/skor på ett eller annat sett.
    Även övrig skyddsutrusning: skyddshandskar, hörselkåpor/öronproppar, skyddsglasögon  och (skyddshjälm) har jag sett till att det finns till pryon. 

    Sen har jag lärt mig, att man måste påminna eleverna att dom ska använda skyddsutrusningen också. 
     Flört

  • Anonym (pappa 14)
    Anonym (praoledare) skrev 2022-05-16 23:45:26 följande:

    Jag jobbar på en bildemontering.
    När jag har haft praoelever (åk 8-9).
    Så har jag alltid sett till att, eleverna har kunnat låna arbetskläder/skor på ett eller annat sett.
    Även övrig skyddsutrusning: skyddshandskar, hörselkåpor/öronproppar, skyddsglasögon  och (skyddshjälm) har jag sett till att det finns till pryon. 

    Sen har jag lärt mig, att man måste påminna eleverna att dom ska använda skyddsutrusningen också. 
     Flört


    Grabben berättade: Att praoledaren hade sagt till honom, att använda både öronproppar & hörselkåpor om han tyckte att det lät mycket.
    Vilket grabben gjorde eftersom han är känslig för höga ljud/buller.
    Skyddshjälm och skyddsglasögon  hade grabben när han stod under bilarna och skruvade. 
    Grabben var nöjd med praoveckan.  
  • Anonym (praoledare)
    Anonym (pappa 14) skrev 2022-05-21 00:27:13 följande:
    Grabben berättade: Att praoledaren hade sagt till honom, att använda både öronproppar & hörselkåpor om han tyckte att det lät mycket.
    Vilket grabben gjorde eftersom han är känslig för höga ljud/buller.
    Skyddshjälm och skyddsglasögon  hade grabben när han stod under bilarna och skruvade. 
    Grabben var nöjd med praoveckan.  
    Bra att din grabb lyssnade på sin prao ledare och använde skyddsutrustningen.
Svar på tråden Rustad för prao ?