• Anonym (Ledsen)

    Har inte råd att vara Utbränd/deprimerad

    Hur jävla dåligt är det när man minten ens har råd att vara sjuk. Finns inte en chans  världen att jag klarar mig på en sjukpenning. Så det är bara att bita ihop o jobba ändå 
    surt och jäkligt tröttsamt

    sover hela eftermiddagen o hela helgerna

  • Svar på tråden Har inte råd att vara Utbränd/deprimerad
  • Anonym (Klara)

    Förstår att du har en tuff situation! Det är ju inte så att det bara är ens arbete som kan göra en utmattad, utan hela ens livssituation, stress, oro osv.
    Men jag tror inte att det alla gånger är bra att gå in i en passiv sjukskrivning, den riskerar att förvärra måendet genom att isolera och passivisera samt göra dig mer stressad kring ekonomi, hur livet ser ut där ute osv. Så länge du kan och orkar tror jag det är bra att arbeta. Kan du klara dig på halvtid samt a-kassa? För då kanske du kan "hålla" där ett tag, dvs inte arbeta mer än så. Och framför allt försöka hitta strategier att klara vardagen. Kan tonåringarna ta sig själva till sina aktiviteter? Kan de hjälpa till med saker hemma, såsom enklare matlagning, tvätt och liknande? Hade det funkat med planeringen att utgå från att det är heltid du ska arbeta, så minskar kanske stressen i och med att ni kan göra en planering som funkar även om du arbetar över?

  • Anonym (B)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-05-14 22:01:28 följande:

    Nu är det så här att jag jobbar en halvtid i grunden sen jobbar jag över nästan varje dag. Jag har två tonåringar på heltid. plus två st nästan tonåringar på halvtid. barnen har många intressen. Jag har ingen familj eller släkt som hjälper mig med skjutsar eller så. Mitt jobb är som sådant att jag aldrig vet vilken tid på dagen jag kan sluta så de är väldigt stressande att aldrig kunna planera med barnen o deras skjutsar till fritidsintressen. 


    Pga att jag jobbar så olika är de oxå stressande att aldrig veta om jag får lön så jag knappt klarar mig eller om vi faktiskt kan äta på McDonalds en gång den månaden. 


    Så sluta anta att jag jobbar endast heltid o sen skulle dagen vara slut. Det är ju för fan då allt jobbigt börjar. 


    jag borde fan klona mig för att hinna med allt.
    men det är ju klart skriver man på fl så kommer alltid nån präktig drygfitta o ska tro att dem vet allt.


    Fast då får du ju börja med att kontakta facket. Om du regelbundet jobbar fyllnadstid så ska arbetsgivaren inte kunna neka till att de har ett behov av att anställa dig på fler timmar. Arbetsgivaren har också ett rehabiliteringsansvar. Om problemet är att du inte vet när din arbetsdag slutar så är de skyldiga att försöka ge dig förutsägbart schema. 
    Dra ner på barnens aktiviteter, organisera samåkning etc för att minska arbetsbördan med skjutsande. Försök att inte göra det här svårare än det måste vara. 
  • Anonym (F-kassan suger)

    Man får inte bli ut ränd i Sverige idag. Man får max 3 månader, sen är det oftast tvång på att man ska ut i arbete igen. Jag klarar att studera (nöd o näppe) och valde det istället. Då får jag mer fritid hemma än om jag jobnay, och klarar mina studier under de slumpvisa energitoppar jag har.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (F-kassan suger) skrev 2022-05-15 03:02:59 följande:

    Man får inte bli ut ränd i Sverige idag. Man får max 3 månader, sen är det oftast tvång på att man ska ut i arbete igen. Jag klarar att studera (nöd o näppe) och valde det istället. Då får jag mer fritid hemma än om jag jobnay, och klarar mina studier under de slumpvisa energitoppar jag har.


    Det har jag funderat på att göra faktiskt. Men tydligen får man inte ens träffa en arbetsförmedlare längre. Man ska ringa nån växel. Men jag vill ju prata med någon på orten och bolla bra alternativ. 


     Så hur gör man? Vem pratar man med?

  • Anonym (paus)

    Barnen får väl pausa sina aktiviteter ett tag då? Antar att du inte tycker det går? Varför?

  • Anonym (Ledsen)

    Jodå jag har bostadsbidrag. 


    Nej jag tycker inte barnen ska sluta med sina aktiviteter då det är bra att sporta istället för att bara hänga omkring och hitta på jävelskap.

  • DominantPoly
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-05-15 12:35:25 följande:

    Nej jag tycker inte barnen ska sluta med sina aktiviteter då det är bra att sporta istället för att bara hänga omkring och hitta på jävelskap.


    Anser du att du bör vara sjukskriven istället för att jobba halvtid för att ta hand om barnen och hjälpa till med deras aktiviteter? Det är inte syftet med en sjukskrivning.
  • Anonym (Ledsen)
    DominantPoly skrev 2022-05-15 14:41:35 följande:
    Anser du att du bör vara sjukskriven istället för att jobba halvtid för att ta hand om barnen och hjälpa till med deras aktiviteter? Det är inte syftet med en sjukskrivning.
    Nej det anser jag int. men jag har fått diagnosen deprimerad/utmattad. Men nu jobbar jag ändå för att jag måste ha pengar 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-05-15 12:35:25 följande:

    Jodå jag har bostadsbidrag. 


    Nej jag tycker inte barnen ska sluta med sina aktiviteter då det är bra att sporta istället för att bara hänga omkring och hitta på jävelskap.


    Fast något måste ju förändras i din situation. Om du fortsätter som nu kommer du inte ha något val till slut alls. Och det behövs nog åtgärder från alla håll. En mer förutsägbar jobbsituation, mindre ansvar på fritiden och mindre ekonomisk oro. Det kommer inte lösa sig av sig självt, du måste själv ta tag i problemen. Ingen säger att barnen ska sluta helt med aktiviteter, men de kanske kan samåka, dra ner på någon aktivitet,.äldre ansvara för att yngre syskon hämtas/lämnas. Etc. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (B) skrev 2022-05-15 16:44:34 följande:
    Fast något måste ju förändras i din situation. Om du fortsätter som nu kommer du inte ha något val till slut alls. Och det behövs nog åtgärder från alla håll. En mer förutsägbar jobbsituation, mindre ansvar på fritiden och mindre ekonomisk oro. Det kommer inte lösa sig av sig självt, du måste själv ta tag i problemen. Ingen säger att barnen ska sluta helt med aktiviteter, men de kanske kan samåka, dra ner på någon aktivitet,.äldre ansvara för att yngre syskon hämtas/lämnas. Etc. 
    Vi försöker med samåkning så mkt det går. Jag söker även annat jobb men det är inte det lättaste. Mina barn hjälper till mycket faktiskt o lagar mat o tvättar o sånt. Så de är ju bra.
    känns som jag skulle behöva komma bort ett tag. Bara slappna av. Men ja livet är hårt
  • Anonym (A)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-05-15 09:52:32 följande:
    Har du ansökt om bostadsbidrag?Kolla upp detta.
    Håller med
Svar på tråden Har inte råd att vara Utbränd/deprimerad