• Anonym (TS)

    Vad har man för ekonomiska skyldigheter gentemot sina barn/den andra föräldern efter separation?

    Tycker åsikterna är olika här i trådarna. Vad anser ni?
     
    T ex man har levt tillsammans och fått två barn som nu är 10 år och 7 år gamla. Ni separerar och barnen bor växelvis. Båda träffar nya partners och bor tillsammans med dessa. Men familjernas ekonomi skiljer sig åt markant. I ena familjen jobbar båda och har hög medelinkomst och i andra familjen är de låginkomsttagare eller lever på ekonomiskt bistånd. 
     
    Bör föräldern som tjänar mer ta mer kostnader för barnen? Bör denne person betala för aktiviteter, försäkringar, kläder och andra prylar barnen behöver? Eller bör denne ge ett ekonomiskt bidrag till den andra familjen?
     
    Skiljer sig åsikterna åt om den föräldern med lägre inkomst uppenbarligen köper saker denne inte behöver som kostar mycket pengar. T ex köper dyra kläder till sig själv, håller på med fillers/botox/nagel- och fransförlängningar. 
     
    Om man ger ekonomiskt bidrag till den andra föräldern. Ska man då ha rätt att säga till om denne ekonomiska leverne eller ska man ge pengarna och skita i vad denne gör med dem?
  • Svar på tråden Vad har man för ekonomiska skyldigheter gentemot sina barn/den andra föräldern efter separation?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-21 15:58:06 följande:
    Vet ej, det får du googla på. Men möjligheten finns i alla fall för den fattigare föräldern att ta detta till Tingsrätten, och enligt svensk lag finns också möjligheten för domstolen att döma ut ett förhöjt underhåll, om det är så att barnen är vana vid en viss levnadsstandard från tiden i kärnfamilj, och sedan blir deras levnadsstandard mycket sämre under den tid då de bor hos den fattigare föräldern (vanligen modern). Domstolen kan då välja att utjämna barnens levnadsstandard hos modern respektive fadern, genom att döma ut ett högre underhåll.

    Jag har dock för mig att det krävs att fadern har rejält höga inkomster för att det ska ske, och något som är unikt för Sverige (vad jag vet) är att förmögenheten inte räknas in alls. Utan bara inkomsten. 
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-21 08:51:32 följande:
    Det undrar jag också? Länk till källa? Det jag sett i trådar här att barnen ska bo mer hos den förälder som har råd att försörja dem om den ena har det knapert.
    Vadå "ska"? Föräldrarna väljer själva hur mycket barnen ska bo hos respektive förälder. Om de inte är överens, kan en domstol få avgöra det, efter att socialtjänsten har gjort en utredning och kommit med en rekommendation.

    I Sverige vägs dock inte föräldrarnas ekonomi in i den bedömningen alls (till skillnad från i t.ex. Storbritannien och USA), utan man tittar på föräldrarnas föräldraförmåga, och hur mycket tid de kommer att ha med barnen, hur det ska fungera praktiskt med skola och dagis och barnens sovtider i förhållande till föräldrarnas arbets- och restider - sådana saker.

    Det är även så, att har barnen en fungerande situation hos den ena föräldern redan, och är rotade i dagis eller skola i närheten, så rycker domstolen ogärna upp barnen från det, utan då är det vanliga att barnen får bo kvar där, och att den andra föräldern blir umgängesförälder. (Det är därför det är viktigt att inte genast flytta ut och överlåta bostaden på den andra föräldern, om man vill kämpa om barnen senare.)

    När detta är avjort, blir frågan om ekonomin ett separat följemål. 

    Det står i alla fall nämnt på FK:s hemsida, om än väldigt i förbigående.

    Här på forumet har det funnits trådar där föräldrarna bestämt att barnen ska bo mer hos den ena istället för 50/50 pga svag ekonomi hos ena föräldern. Tex 5/9 dagar Istället för 7/7. Jag vet inte om det är vanligt men uppenbarligen förekommer det i alla fall.

    https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-bada-foraldrarna 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-21 16:24:24 följande:
    Det står i alla fall nämnt på FK:s hemsida, om än väldigt i förbigående.

    Här på forumet har det funnits trådar där föräldrarna bestämt att barnen ska bo mer hos den ena istället för 50/50 pga svag ekonomi hos ena föräldern. Tex 5/9 dagar Istället för 7/7. Jag vet inte om det är vanligt men uppenbarligen förekommer det i alla fall.

    https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-bada-foraldrarna 
    Ja, jag säger ju att föräldrar kan bestämma detta hur de vill, bara de är överens. Vad folk här på Familjeliv skriver, ska naturligtvis inte vara en faktor!  

    Det jag säger är, att en DOMSTOL inte skulle döma att den ena föräldern skulle få boendet, p.g.a. att han eller hon tjänar mer pengar. Hur skulle det se ut, tänker du..? Det är ju självklart att det inte kan vara så. Ska barnet uppfostras av en hushållerska, medan den ensamstående fadern arbetar 80-timmarsveckor..? I stället för att det skulle få vara hos modern, som arbetar 30 timmar i veckan (eller kanske inte arbetar alls utan uppbär bidrag)?

    För övrigt är det än idag så att mamman oftast får boendet när det blir en domstolstvist, samtidigt som kvinnor nästan alltid tjänar mindre än män. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-21 17:08:51 följande:
    Ja, jag säger ju att föräldrar kan bestämma detta hur de vill, bara de är överens. Vad folk här på Familjeliv skriver, ska naturligtvis inte vara en faktor!  

    Det jag säger är, att en DOMSTOL inte skulle döma att den ena föräldern skulle få boendet, p.g.a. att han eller hon tjänar mer pengar. Hur skulle det se ut, tänker du..? Det är ju självklart att det inte kan vara så. Ska barnet uppfostras av en hushållerska, medan den ensamstående fadern arbetar 80-timmarsveckor..? I stället för att det skulle få vara hos modern, som arbetar 30 timmar i veckan (eller kanske inte arbetar alls utan uppbär bidrag)?

    För övrigt är det än idag så att mamman oftast får boendet när det blir en domstolstvist, samtidigt som kvinnor nästan alltid tjänar mindre än män. 
    Det bästa för barnen är ju att bo 50/50. Skulle bara vara intressant att läsa om ett sånt fall där den bättre bemedlade föräldern ska betala till den sämre bemedlade. Vid 50/50. 
  • Anonym (Kakmonstret)

    Nu är inte jag skild utan lever tillsammans med barnens pappa men...
    Ur ett rent lagperspektiv har man såklart försörjningsskyldighet gentemot sina barn, det mest grundläggande. Däremot har jag svårt att tro att det skulle påverka hur mycket jag skämmer bort dem om jag är gift med deras pappa eller inte. Att skämma bort ungarna med kärlek, trygghet och lite extra lyx är nog det bästa jag vet i livet, oavsett relationsstatus. 
    Mannen däremot, han hade under alla omständigheter fått klara sig själv vid Skilsmässa, han är ändå vuxen. 
    Tycker personligen det är tråkigt när man ser barnen som en förlängning av ens parter och förhållande snarare än sig själv. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-21 20:03:22 följande:
    Det bästa för barnen är ju att bo 50/50. Skulle bara vara intressant att läsa om ett sånt fall där den bättre bemedlade föräldern ska betala till den sämre bemedlade. Vid 50/50. 
    Det behöver det ju inte vara i det enskilda fallet, om den ena föräldern a) är bättre lämpad att ta hand om barn och b) har mer tid, på grund av att hon eller han inte arbetar så mycket utanför hemmet. 

    Dock håller jag med om så mycket, som att det är oerhört viktigt att barn får känna båda sina riktiga föräldrar, och ha umgänge med dem i den mån som det av praktiska skäl är möjligt. Just därför tycker jag att det var helt tokigt, att konstgjord tillverkning av barn medelst donerade könsceller tilläts i Sverige. 
  • Tom Araya
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-21 20:03:22 följande:
    Det bästa för barnen är ju att bo 50/50. Skulle bara vara intressant att läsa om ett sånt fall där den bättre bemedlade föräldern ska betala till den sämre bemedlade. Vid 50/50. 

    Jag är inte övertygad om att 50/50-boende alltid är det bästa.

    Jag är själv skilsmässobarn och på den tiden var växelvis boende ovanligt.
    Heltidsboende hos ena föräldern och helgumgänge med den andra tycker jag fungerade bra och sparade pengar.


    Med dagens bostadsmarknad kan det bli oerhört svart för separerade föräldrar att bo så pass nära varandra att barnen kan gå på samma förskola/skola, ha samma aktiviteter och kompisar hos båda föräldrarna.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-21 20:03:22 följande:
    Det bästa för barnen är ju att bo 50/50. Skulle bara vara intressant att läsa om ett sånt fall där den bättre bemedlade föräldern ska betala till den sämre bemedlade. Vid 50/50. 
    Det kan man ju inte säga så där generellt. Om vi tar exemplet igen, där den ena föräldern arbetar väldigt mycket och ofta är på affärsresa - varför skulle det vara bättre för barnet att sitta ensam i huset, eller bara med någon barnflicka, än att få bo mer hos sin andra förälder som är hemma och har tid?

    Om det är långa geografiska avstånd mellan föräldrarna, funkar det inte längre att bo växelvis när barnet börjar skolan. Det kan ju inte gå varannan vecka i en skola, och varannan vecka i en annan.

    Blir det sedan nya partners inblandade, så kan det vara väldigt illa för barnet att behöva vistas i ett av hemmen alls, om styvpappan tafsar eller styvmamman är elak...
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2022-05-22 14:35:00 följande:

    Jag är inte övertygad om att 50/50-boende alltid är det bästa.

    Jag är själv skilsmässobarn och på den tiden var växelvis boende ovanligt.
    Heltidsboende hos ena föräldern och helgumgänge med den andra tycker jag fungerade bra och sparade pengar.


    Med dagens bostadsmarknad kan det bli oerhört svart för separerade föräldrar att bo så pass nära varandra att barnen kan gå på samma förskola/skola, ha samma aktiviteter och kompisar hos båda föräldrarna.


    Håller med. Jag tycker ofta att man försöker få till 50/50 i absurdum idag, fast det inte funkar av en massa skäl, och bara blir problem för alla.

    Det som är viktigt, är att umgängesföräldern räknas som förälder på samma villkor som boendeföräldern, och så är det inte alltid idag. Umgängesföräldern missar barnens matcher och uppträdanden, både i skolan och på fritidsaktiviteter, för att ingen brytt sig om att informera om det. Likaså t. ex. utvecklingssamtal, föräldramöten, vårdkontakter, möjligheter att delta i skolans vardag (t.ex. följa med på en utflykt). Bara för att en förälder "bara" har barnen på helgen, betyder ju inte det att han eller hon automatiskt inte vill ta ledigt en vardag, för att vara med i skolans vardag eller gå på utvecklingssamtal!

    Umgängesföräldern får inte ens veta, att boendeföräldern erhåller olika typer av stöd p.g.a. barnets funktionshinder eller diagnos - och får därför ingen möjlighet att söka det själv. Boendeföräldern skriver ensam under papper som egentligen ska skrivas under av båda vårdnadshavarna (t.ex. angående vaccinationer), och skolsyster "tar för givet" att umgängesföräldern gett sitt tillstånd. 

    Här krävs det en skärpning. En vårdnadshavare är en vårdnadshavare är en vårdnadshavare, punkt. 
  • Anonym (llll)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-20 17:52:13 följande:
    Har läst flera olika trådar här där det råder stridigheter. T ex trådar där det är tjafs kring kläder t ex. Att kläder försvinner hos den enda föräldern och där det visar sig att denne tjänar mindre och många då tycker att den mer bemedlade föräldern borde köpa kläder TILL den andra föräldern som barnet kan ha där eller att denne borde bidra ekonomiskt. 
    Enligt lagen fungerar det inte riktigt så. Men man kan såklart bidra med mer om man vill. 

    Många klädesplagg som jackor och skor går ju mellan hemmen så till sånt kan den som är rikare bidra. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-22 14:52:40 följande:
    Håller med. Jag tycker ofta att man försöker få till 50/50 i absurdum idag, fast det inte funkar av en massa skäl, och bara blir problem för alla.

    Det som är viktigt, är att umgängesföräldern räknas som förälder på samma villkor som boendeföräldern, och så är det inte alltid idag. Umgängesföräldern missar barnens matcher och uppträdanden, både i skolan och på fritidsaktiviteter, för att ingen brytt sig om att informera om det. Likaså t. ex. utvecklingssamtal, föräldramöten, vårdkontakter, möjligheter att delta i skolans vardag (t.ex. följa med på en utflykt). Bara för att en förälder "bara" har barnen på helgen, betyder ju inte det att han eller hon automatiskt inte vill ta ledigt en vardag, för att vara med i skolans vardag eller gå på utvecklingssamtal!

    Umgängesföräldern får inte ens veta, att boendeföräldern erhåller olika typer av stöd p.g.a. barnets funktionshinder eller diagnos - och får därför ingen möjlighet att söka det själv. Boendeföräldern skriver ensam under papper som egentligen ska skrivas under av båda vårdnadshavarna (t.ex. angående vaccinationer), och skolsyster "tar för givet" att umgängesföräldern gett sitt tillstånd. 

    Här krävs det en skärpning. En vårdnadshavare är en vårdnadshavare är en vårdnadshavare, punkt. 
    Det där låter väldigt märkligt. Nu lever vi visserligen tillsammans i kärnfamilj men vi får båda alla informationsmall från både skolor och barnens sportklubbar. Vi har också båda två  login till det digitala skolsystemet där all information om skolan läggs ut. Vi har även båda två varit tvungna att signa för vaccination.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-22 19:21:08 följande:
    Det där låter väldigt märkligt. Nu lever vi visserligen tillsammans i kärnfamilj men vi får båda alla informationsmall från både skolor och barnens sportklubbar. Vi har också båda två  login till det digitala skolsystemet där all information om skolan läggs ut. Vi har även båda två varit tvungna att signa för vaccination.
    Ja, det har blivit bättre på senare år, när mycket information börjat skickas över digitalt. Då gäller det förstås, att båda föräldrarna får inloggen till diverse skolportaler, eller kommer med på mejlinglistan från början! Detta med vaccinerna hände en jag känner för inte alls länge sedan. Den lappen hade skickats ut i pappersform i barnets ryggsäck, och bara modern skrev på. Skolsyster sa, när pappan ringde upp och frågasatte, att hon "tagit för givet" att han samtyckte...
  • Anonym (l-ök-j.,m)

    Skyldigheten man har är att betala det underhåll som är fastställt. 


    Det kan vara inget alls pga växelvist boende, det kan vara via FK och så skiljer sig summan åt beroende på ålder på barnen. 


    Det kan vara en annan summa fastställd via domstol (jag tror det är den vägen man går iaf, jag har aldrig varit i den sitsen) och det kan nog vara så att man döms att betala underhåll även vid växelvist boende om skillnaderna är stora. 

    Om du betalar underhåll till den andre föräldern har du ingen som helst bestämmanderätt i vad denne använder dem till. 
    Det du kan göra är att orosanmäla om barnen inte får det de behöver hos den andre. 

  • Anonym (Sara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-22 19:54:42 följande:
    Ja, det har blivit bättre på senare år, när mycket information börjat skickas över digitalt. Då gäller det förstås, att båda föräldrarna får inloggen till diverse skolportaler, eller kommer med på mejlinglistan från början! Detta med vaccinerna hände en jag känner för inte alls länge sedan. Den lappen hade skickats ut i pappersform i barnets ryggsäck, och bara modern skrev på. Skolsyster sa, när pappan ringde upp och frågasatte, att hon "tagit för givet" att han samtyckte...
    Extremt oprofessionellt av skolsköterskan, så får hon inte agera. Då har skolan får dåliga rutiner. Föräldern borde ta upp det upp det med rektorn. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-22 14:42:35 följande:
    Det kan man ju inte säga så där generellt. Om vi tar exemplet igen, där den ena föräldern arbetar väldigt mycket och ofta är på affärsresa - varför skulle det vara bättre för barnet att sitta ensam i huset, eller bara med någon barnflicka, än att få bo mer hos sin andra förälder som är hemma och har tid?

    Om det är långa geografiska avstånd mellan föräldrarna, funkar det inte längre att bo växelvis när barnet börjar skolan. Det kan ju inte gå varannan vecka i en skola, och varannan vecka i en annan.

    Blir det sedan nya partners inblandade, så kan det vara väldigt illa för barnet att behöva vistas i ett av hemmen alls, om styvpappan tafsar eller styvmamman är elak...
    Nej, väljer man att skaffa barn med en idiot som inte prioriterar familjen så blir det inte så lyckat, vare sig man skiljer sig eller inte. Finns det däremot två sunda och fullt ut fungerande föräldrar som sätter barnens bästa först så är 50/50 bäst. En enkel googling ger dig massor med fakta ang det.
  • ventilera mera
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 17:47:51 följande:
    Vad har man för ekonomiska skyldigheter gentemot sina barn/den andra föräldern efter separation?
    Tycker åsikterna är olika här i trådarna. Vad anser ni?
     
    T ex man har levt tillsammans och fått två barn som nu är 10 år och 7 år gamla. Ni separerar och barnen bor växelvis. Båda träffar nya partners och bor tillsammans med dessa. Men familjernas ekonomi skiljer sig åt markant. I ena familjen jobbar båda och har hög medelinkomst och i andra familjen är de låginkomsttagare eller lever på ekonomiskt bistånd. 
     
    Bör föräldern som tjänar mer ta mer kostnader för barnen? Bör denne person betala för aktiviteter, försäkringar, kläder och andra prylar barnen behöver? Eller bör denne ge ett ekonomiskt bidrag till den andra familjen?
     
    Skiljer sig åsikterna åt om den föräldern med lägre inkomst uppenbarligen köper saker denne inte behöver som kostar mycket pengar. T ex köper dyra kläder till sig själv, håller på med fillers/botox/nagel- och fransförlängningar. 
     
    Om man ger ekonomiskt bidrag till den andra föräldern. Ska man då ha rätt att säga till om denne ekonomiska leverne eller ska man ge pengarna och skita i vad denne gör med dem?
    Jag skrev ett exempel som nämner botox osv i tråden du nämner nånstans här i tråden, så min åsikt är väl ganska klar.

    Men för att förtydliga... har den ena parten i situationen en svinbra lön och får ut, säg dubbelt så mycket som sitt ex - då kanske man kan vara lite schysst. Betala hela avgiften för fotbollen, t ex. Eller vinterkläderna. Eller ta kostnaden för nya telefonen om man har råd med det. Saker som BARNEN har nytta av. 

    MEN, det är ju under förutsättningen, och det här är MIN åsikt, att den andra föräldern gör sitt bästa. Kan man jobba, så jobbar man. Man blåser inte pengarna på skit som botox, tuttar, fillers, naglar eller ögonfransar och sen hör av sig till exet och bölar över att man inte "har råd" med vissa saker.

    I vårt fall så jobbar mamman för tillfället, och då går pengarna till ovan nämnda saker. När hon inte jobbar, "för det behöver man inte om man inte har lust, pengar får man ändå", så finns det inte så mycket pengar till nåt alls såklart. Båda varianterna är lika äckliga, ärligt talat. Speciellt när man också röker och gärna festar hela helgerna då man inte har barnen. 
    Ja, alla gör som de vill, men super du upp de få kronor du har kanske du ska prioritera om?

    Så min åsikt är väl att man alltid har en skyldighet gentemot barnen... men det blir svinsvårt när det gäller en sån situation som mitt exempel. För hur mycket man än säger att man inte ska sponsra exet, så vill man ju t ex att ens barn ska ha bra kläder... och köper man allt sånt så vet ju den andra föräldern att hen kan blåsa sina pengar på allt annat än barnen. 
Svar på tråden Vad har man för ekonomiska skyldigheter gentemot sina barn/den andra föräldern efter separation?