• Anonym (Hur)

    Hur super man ihjäl sig egentligen?

    Har hört om folk som super ihjäl sig men aldrig förstått hur det går till? Själv dricker jag en halv till en litet vin varje kväll men jag lever än. Behöver man dricka sprit för att supa ihjäl sig? 

  • Svar på tråden Hur super man ihjäl sig egentligen?
  • Anonym (Hur)
    Guldnovan skrev 2022-05-18 21:54:14 följande:
    Bra gjort! 
    Tack! 
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Hur) skrev 2022-05-18 21:51:42 följande:

    blev inte helt nyktert, men istället för 1 l vin blev det 0,5 liter. Trappar ner tänkte jag. 


    Bra, håll i det nu!    
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-18 22:53:58 följande:
    Bra, håll i det nu!    
    Hur går det för dig? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hur) skrev 2022-05-18 21:51:42 följande:

    blev inte helt nyktert, men istället för 1 l vin blev det 0,5 liter. Trappar ner tänkte jag. 


    Är det inte bättre att inte köpa hem större mängd varje dag, än den du bestämt dig för att dricka? Vet inte om det finns 0,5-liters flaskor? Då blir det lite besvär att ta sig till Systemet också, och du kanske inte ids varje dag. Och då slipper din kropp alkoholen den kvällen, för då är det stängt till nästa dag. 
  • Anonym (Helena)

    TS:  Jag håller också på att trappa ner.  Men det är väldigt frustrerande, känns som att ett glas triggar i gång det hela.
    För mig är det nog bättre att inte ens ta det där första glaset. 

  • Anonym (Hur)
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-18 23:16:23 följande:

    TS:  Jag håller också på att trappa ner.  Men det är väldigt frustrerande, känns som att ett glas triggar i gång det hela.
    För mig är det nog bättre att inte ens ta det där första glaset. 


    Jag vet vad du menar! Men superbra av dig med att du håller på att trappa ned! Sjukt bra jobbat! 
  • Guldnovan
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-18 23:16:23 följande:

    TS:  Jag håller också på att trappa ner.  Men det är väldigt frustrerande, känns som att ett glas triggar i gång det hela.
    För mig är det nog bättre att inte ens ta det där första glaset. 


    Ja...ett glas bara än nästan lönlöst för väldigt många. Bättre att hoppa över det..
  • Anonym (Helena)

    TS:  Väldigt bra jobbat av dig också! 
    För mig funkar det nog inte att trappa ner.   Vi bor tyvärr alltför nära Systembolaget,  bara en promenad bort.. 

  • Anonym (Hur)
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-18 23:39:58 följande:

    TS:  Väldigt bra jobbat av dig också! 
    För mig funkar det nog inte att trappa ner.   Vi bor tyvärr alltför nära Systembolaget,  bara en promenad bort.. 


    Blä fattar vad du menar, så jäkla lätt att köpa mer då. Vågar du testa anonyma alkoholister?  Jag funderar själv på det 
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Hur) skrev 2022-05-18 23:43:47 följande:
    Blä fattar vad du menar, så jäkla lätt att köpa mer då. Vågar du testa anonyma alkoholister?  Jag funderar själv på det 
    Jag har också funderat på det.   
    Har du partner,  och vad vet hen om det hela? 
    Jag är gift, och min man vet inget.  Så blir svårt att förklara vart jag tar vägen, då det närmaste AA-mötet är en bra bit bort...
    Men annars så är det nog det enda alternativet för mig. 
    Det enda som funkat för mig hittills är när jag varit gravid, då har det gått bra att inte dricka ens en droppe. 
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Elvira) skrev 2022-05-16 05:06:22 följande:
    Fy vilken svår situation!

    Skulle du inte kunna börja med att trappa ner? Det gjorde jag. Jag drack också alldeles för mycket, ungefär som du. 
    Numera dricker jag inte varje dag, kanske 3-4 dagar i veckan. På fredag och lördag dricker jag som jag vill, vardagar aldrig mer än ett par glas. (Ska ju upp och jobba, lika med att köra bil.) På vardagar aldrig en droppen efter 17,30, då det är prick 12 timmar tills jag måste iväg.

    Söker du hjälp så är anmälan garanterad, tyvärr. Det är så sjukt, att man måste klara att hjälpa sig själv som många inte lyckas med, eller riskera att bli av med sina barn.

    Har du en nykter partner därhemma eller är barnen själva med dig? Jag kommer inte ge dig en massa verbal skit oavsett, jag vill bara förstå din situation. Som sagt har jag levt så också.
    Tror att jag missat att svara dig.
    Jag tror tyvärr inte att det går att trappa ner för min del. Det är allt eller inget. 
    Ja visst är det sjukt att man inte kan söka hjälp utan att det anmäls till socialen och sprids ut till andra. 
    Jag hade sökt hjälp för längesen annars.   Är helt medveten om mitt problem, och förnekar det inte.
    Min man är helnykter.
    Tack för att du är förstående,  det hjälper inte att döma mig, snarare tvärtom. 
  • Anonym (Hur)

    Jag har partner men vi har distansförhållande och han vet inget men tror han anar. Alkohol luktar ju. Hur menar du med att din man inte vet? Känner han inte på lukten eller ser alla bag-in-box?

  • Anonym (......)
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-20 00:34:29 följande:
    Jag har också funderat på det.   
    Har du partner,  och vad vet hen om det hela? 
    Jag är gift, och min man vet inget.  Så blir svårt att förklara vart jag tar vägen, då det närmaste AA-mötet är en bra bit bort...
    Men annars så är det nog det enda alternativet för mig. 
    Det enda som funkat för mig hittills är när jag varit gravid, då har det gått bra att inte dricka ens en droppe. 
    Men hur märker inte ens din man om ni bor ihop? Flaskor doft mm?
  • Anonym (Helena)

    Jag slänger flaskorna ganska direkt, och vi bor som sagt väldigt nära systembolaget, så jag köper inga stora mängder åt gången.
    Ofta dricker jag inte förrän han gått och lagt sig.

Svar på tråden Hur super man ihjäl sig egentligen?