• Anonym (Anna)
    Mon 16 May 2022 10:58
    2273 visningar
    16 svar
    16
    2273

    Att bli bonde

    Hej! Jag är en 40-årig trebarnsmamma som slitit för hårt alldeles för länge? kommer att säga upp mig från mitt jobb som sjuksköterska på iva i morgon och vara hemma på vårt småskaliga lantbruk istället? mannen jobbar 100% inom IT-branschen? vi har 40 höns och 15 hektar åkrar. Vad hade ni satsat på för att få in lite extra-pengar i månaden utöver mannens lön? Vad är lönsamt och som jag fixar att greja med själv om dagarna? 

  • Svar på tråden Att bli bonde
  • Mon 16 May 2022 11:03
    #1
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-16 10:58:50 följande:
    Att bli bonde

    Hej! Jag är en 40-årig trebarnsmamma som slitit för hårt alldeles för länge? kommer att säga upp mig från mitt jobb som sjuksköterska på iva i morgon och vara hemma på vårt småskaliga lantbruk istället? mannen jobbar 100% inom IT-branschen? vi har 40 höns och 15 hektar åkrar. Vad hade ni satsat på för att få in lite extra-pengar i månaden utöver mannens lön? Vad är lönsamt och som jag fixar att greja med själv om dagarna? 


    Knepigt... Finns inget med lantbruk som är lönsamt! :P

    Prova biodling kanske? Inga större pengar men några slantar drar det ju säkert in. Jag hade själv tänkt starta med det när jag har tid.

    Jag har också ett lantbruk men bedriver ingen aktiv verksamhet. Typ 24 ha åker/ängar sen lite mer skog.

    Dum fråga... Får ni in pengar på åkrarna?
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Mon 16 May 2022 11:06
    #2
    Friger skrev 2022-05-16 11:03:31 följande:
    Knepigt... Finns inget med lantbruk som är lönsamt! :P

    Prova biodling kanske? Inga större pengar men några slantar drar det ju säkert in. Jag hade själv tänkt starta med det när jag har tid.

    Jag har också ett lantbruk men bedriver ingen aktiv verksamhet. Typ 24 ha åker/ängar sen lite mer skog.

    Dum fråga... Får ni in pengar på åkrarna?

    Nej det är väl så... vi skulle nog klara oss enbart på mannens lön men lite knapert blir det med tanke på tre barn. 

    När man dragit av kosnader för underhåll m.m tjänar vi ca 25 000 om året på åkrarna (säljer hö). 

  • Mon 16 May 2022 11:12
    #3
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-16 11:06:44 följande:

    Nej det är väl så... vi skulle nog klara oss enbart på mannens lön men lite knapert blir det med tanke på tre barn. 

    När man dragit av kosnader för underhåll m.m tjänar vi ca 25 000 om året på åkrarna (säljer hö). 


    Nä, man blir ju inte rik som bonde direkt.

    Jag har också en massa barn. De är inte gratis direkt. Så jag vet vad du menar.

    Har några höns. Har inte vågat räkna vad ett ägg kostar men dyrare än i affären är det ju helt klart! Typ en siffra till. :P

    Det vore ju om ni kunde odla något mer lönsamt på åkrarna. Men 15 hektar är ju inte så stort om det är pengar man vill tjäna.

    Mina står i träda och som ängsmark. Jag tjänar mer på det.

    Har ni så att du kan hyra ut stallplatser?
  • Mon 16 May 2022 11:16
    #4

    Hur aktivt är lantbruket idag? Har ni jordbruksstöd? Odlar ni nåt? Finns plats för djur? Hur hög arbetsbelastning vill du ha? 

    Svårt att svara när man inte vet förutsättningarna.

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Mon 16 May 2022 11:17
    #5
    Friger skrev 2022-05-16 11:12:57 följande:
    Nä, man blir ju inte rik som bonde direkt.

    Jag har också en massa barn. De är inte gratis direkt. Så jag vet vad du menar.

    Har några höns. Har inte vågat räkna vad ett ägg kostar men dyrare än i affären är det ju helt klart! Typ en siffra till. :P

    Det vore ju om ni kunde odla något mer lönsamt på åkrarna. Men 15 hektar är ju inte så stort om det är pengar man vill tjäna.

    Mina står i träda och som ängsmark. Jag tjänar mer på det.

    Har ni så att du kan hyra ut stallplatser?

    Vad är det som kostar för dig kopplat till hönsen så dina ägg blir så dyra? 


    Hur kan du tjäna på åkrarna om de bara står menar du? 

  • Anonym (.)
    Mon 16 May 2022 11:21
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-16 10:58:50 följande:
    Att bli bonde

    Hej! Jag är en 40-årig trebarnsmamma som slitit för hårt alldeles för länge? kommer att säga upp mig från mitt jobb som sjuksköterska på iva i morgon och vara hemma på vårt småskaliga lantbruk istället? mannen jobbar 100% inom IT-branschen? vi har 40 höns och 15 hektar åkrar. Vad hade ni satsat på för att få in lite extra-pengar i månaden utöver mannens lön? Vad är lönsamt och som jag fixar att greja med själv om dagarna? 


    Ligger gården med bra kommunikationer nära en stad så hyr ut stallplats /lösdrift. Det kan möjligen ge hyggligt med pengar.
  • Mon 16 May 2022 11:30
    #7
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-16 11:17:53 följande:

    Vad är det som kostar för dig kopplat till hönsen så dina ägg blir så dyra? 


    Hur kan du tjäna på åkrarna om de bara står menar du? 


    Jordbruksstöd... Bidrar till den biologiska mångfalden. Måste slå dem en gång per år men får inte göra det före ett visst datum bara.

    Haha... För att det är få höns. De får dyr fin mat. Sen all kringutrustning. Slår man ut den på så få ägg så blir det ett högt styckepris. Men inget vi säljer. Vi äter dem själva.

    Tror att du ska satsa på "många bäckar små". Det går ju att sälja höns till de som också vill ha höns. Du kanske kan föda upp några djur och sälja. Typ katter eller hundar. Hyra ut stallplatser. Ha biodling.
  • Mon 16 May 2022 11:32
    #8

    Att vara bonde är väl i princip det mest slitsamma man kan syssla med om man har det fullskaligt..

    Men odling av Humle till microbryggerier? Kan ni arrendera ut mark och ta in hyra? Biodling? Självförsörjning med jakt och egenodlat samt ägg (då tjänar ni ju in på livsmedel).

  • Mon 16 May 2022 11:43
    #9

    Det är otroligt svårt att få någon lönsamhet i småskaligt lantbruk och särskilt om du inte har någon erfarenhet. Det mesta kräver ändå en viss maskinpark som kostar att starta upp och man måste också klara av att serva och reparera maskinparken.
    Ett alternativ kan vara grönsaksodling och sälja i en gårdsbutik tillsammans med egna ägg. Dock måste man ett skapligt läge så folk kan hitta hem smidigt för att köpa varorna. 
    Och småskaligt lantbruk är väldigt tidskrävande pga mycket handpåläggning och väldigt intensivt under odlingssäsongen.
    Semester blir väldigt svårt sommarhalvåret då saker ska vattnas, gödslas, rensas ogräs, skördas i tid osv.


    Hälsningar en fd storodlare som trots god lönsamhet tröttnade då jag ansåg att livet är mer än att jobba (ha "jour") dygnet runt 7 dagar i veckan året om...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (utoml­ands)
    Mon 16 May 2022 12:07
    #10

    Har ni kulturbruk i Sverige? Att ni får bidrag eller lön från staten för att hålla en gammal gård levande alltså? Vi har det här, vi får en vanligt ungefär medellön för att hålla småodligar och ha en handelsbod och webshop med varor gjorda på gården.

  • Mon 16 May 2022 12:24
    #11
    Anonym (utomlands) skrev 2022-05-16 12:07:58 följande:

    Har ni kulturbruk i Sverige? Att ni får bidrag eller lön från staten för att hålla en gammal gård levande alltså? Vi har det här, vi får en vanligt ungefär medellön för att hålla småodligar och ha en handelsbod och webshop med varor gjorda på gården.


    Var bor du? 

    Det finns stöd bla för fäbodbruk, bete mm men de täcker inte allt. 
  • Anonym (Djur)
    Mon 16 May 2022 12:29
    #12

    Hade satsat på att ha inackorderade hästar. Lösdrift är lättare att bygga än stall. Med de ska finnas någonstans att ställa upp hästarna under tak och ett varmt utrymme för sadlar och annat läder som inte tål kyla. 

  • Anonym (I bransc­hen)
    Mon 16 May 2022 12:44
    #13

    Hur ligger gården till och vad har ni för byggnader?
    Kan B&B vara en idé? Eller till och med hage också om ni är nära en ridled?
    Eller finns lokaler för retreat, yogakurser eller annat?
    Finns stora förrådsbyggnader så finns pengar i uthyrning av båtförvaring, husbilsförvaring.
    Fruktträdgård?
    Nätverka!
    Allt beror på vad ni har och hur mycket du behöver.

  • Mon 16 May 2022 17:11
    #14

    Något som alla använder är ägg, kanske ska du utöka antalet höns lite.
    Grönsaker är mycket jobb för lite pengar men det kräver inga större investeringar. Bättre att sälja genom Rekoring om det finns, än att ha egen gårdsbutik, åtminstone i början.
    Hurdana är byggnaderna, är de i skick och ni inte behöver dem är ställplats för t ex husvagn ett alternativ?
    Stallplats för hästar kräver fina boxar, det går inte med vilken byggnad som helst.
    Har ni egen skog är ved efterfrågat, men det kräver både yrkeskunskaper och styrka att ta fram.

  • Mon 16 May 2022 17:29
    #15

    Spontant så är det inte vila att ha lantbruk.... Men självklart finns det massor av idéer till hur man kan få in inkomster som drygar ut.

    Spontant tänker jag att en skk kan dryga ut sin lön genom att jobba extra på timmar på ett boende, i hemsjukvården, på 1177 och samtidigt faktiskt fundera på hur man kan öka på inkomst hemma 

  • Mon 16 May 2022 22:30
    #16

    Höns har den fördelen att pengarna kommer in löpande. Det är ju inte som att föda upp kött. Det går att få lönsamhet om man har ett par hundra, men inga enorma inkomster direkt.  
    Svårt att ge mer tips utan att veta lite mer exakt om läget. 

Svar på tråden Att bli bonde