• Anonym (NPF mamma)
    Tue 17 May 2022 00:33
    7836 visningar
    66 svar
    66
    7836

    Sonens pappa var här idag och tog tillbaka något han gett till sonen

    Ska försöka göra en lång historia kort, s onen är 16 och har ett ganska infekterat förhållande till pappan.
    han har inte varit hos honom alls på 6 månader och träffat honom vid en handfull olika tillfällen under samma tid.
    Pappan är väldigt speciell, lik sin egen far - alla ska tycka, tänka och gilla samma saker som honom annars är det fel.
    vår son har därmed aldrig kunnat få vara sig själv hos pappan och ständigt fått kritik för sin musiksmak, hur han klär sig, sina intressen osv.
    ju äldre sonen blivit har han dock stått på sig mot pappa och nu valt att bo bara hos mig Och haft väldigt liten kontakt via sms med pappan
    För 2 månader sedan åkte han dock till faster och när han var där fick han ett sms från pappa ?köp ett pr skor du vill ha så swishar jag pengar?
    för första gången fick han alltså välja vilka skor han själv ville, när han
    kom hem och berättade det trodde jag inte det var sant först.
    han fick ett par Air Jordan som kostade 2500kr (jag skulle aldrig köpa såna dyra skor) 
    men han älskade dem och har varit jätterädd om dem.

    så idag var sonen hemma från skolan pga han försov sig väldigt många timmar.
    pappa blir då jättearg och börjar ringa/smsa sonen (som inte svarar)
    sedan hade de idag sms koncersation under kvällen vilket slutade i att pappan kom hit nu ikväll och krävde att få tillbaka skorna (!)

    är det ok beteende? 


    jag visste inte vad jag skulle säga framför barnen men känner att jag måste ringa upp pappan imorgon och prata om detta

  • Svar på tråden Sonens pappa var här idag och tog tillbaka något han gett till sonen
  • Anonym (NPF mamma) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 17:04
    #51
    Anonym (Stöld) skrev 2022-05-17 13:09:49 följande:
    Finns många jobb där man inte kan eller bör springa med mobilen i fickan. Vi har kontorstelefon och 2 andra telefoner till annan personal om någon måste ha tag i mig. Jag kan dock gå till mitt skåp och ringa om det behövs men jag behövs ju på arbetet.

    Från ca 10-12 års ålder bör barn kunna ansvara själva för en väckarklocka, är man 16 är det definitivt ens eget ansvar att vakna, komma upp, och gå till skolan i tid.
    Att man försover sig någon gång kan hända, även vuxna. Man kanske sov dåligt på natten, glömde ställa larmet etc. Det är inte att brista i föräldraansvar att ens stora barn försover sig.
    Tack! man är ju (tyvärr) inte hemmafru och ser till så att 16åringen kliver upp och iväg varje morgon. 
  • Anonym (NPF mamma) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 17:09
    #52
    Anonym (carl) skrev 2022-05-17 13:10:47 följande:
    Ja jag vet, min son var var12 år och fick välja själv, mamman tyckte det var jätteviktigt att han fick göra det. vi gick upp i rätten, ex tog upp min fru att sonen inte gilla henne, att hon bara brydde sig om tjejerna som var mycket små och krävde tid. samt en massa annat, detta läste även min fru, där hon även blev förbannad på mitt ex.

    Varav allt sedan med arv, sparande, försäkringar, testamente upprättades, en fru blev rädd för mitt ex, om jag går bort så kommer hon bli ännu värre än vad hon var vid vårdnadstvisten, nu är allt upprättat, men det går att ändra tillbaka, men just nu ärver inte sonen en enda krona, jag trodde inte detta var möjligt att upprätta men advokaten visa oss vägen hur vi skulle göra.

    Rätt till umgänge är barnets val, vill inte den andre förälder stödja eller samarbeta för att uppnå detta så är det heller ingen konst att se till att den andra inte har umgänge. dom par som har bra relation har sällan problem med umgänge dom fortsätter peppa sina barn att leva vv-liv även fast dom blivit 18 år, dom åker frivilligt i mellan och föräldrar jobbar aktivt för att det ska fortsätta så länge dom bor hemma.

    Men i ert fall lyckades ju tydligen inte integrationen med den nya frun och barnen, lätt att skylla ifrån sig det misslyckandet på biomamman?
    Det kanske blev för mycket för honom med separation och nya småsyskon, kanske det gick för fort?! 


    Du får försöka glädjas åt att din son förhoppningsvis mår bra och trivs som han bor nu iaf

  • Anonym (carl)
    Tue 17 May 2022 17:10
    #53
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 16:58:54 följande:

    Så jag ska gå och köpa ett par nya skor för 2500kr? 


    ja men det är ju inga problem för mammor som mig som cashar in multum i bidrag?. 


    Har ingen aning om vad du har för lön, men med tanke på mobil, arbetstid osv så kunde jag uppskatta till runt 25 månaden.
    Nu kanske inte sonen enbart tittar på märket, han kanske nöjer sig med lite billigare skor, så länge dom är nya. 
    Du berättar om god relation till ditt ex, varför inte bara åk o hämta dom, eller be han köra dit dom, det fungerar om man har en bra relation, har man inte det så fungerar det inte.
  • Anonym (NPF mamma) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 17:17
    #54
    +1
    Anonym (carl) skrev 2022-05-17 17:03:09 följande:
    Det handlar inte om att bli rik, kanske det jag berätta om sonen, jag betalar inget underhåll nu, han arbetar.
    Det handlar om en relation till sina barn, hur lätt man kan förstöra den.
    Där han inte är välkommen hem till oss mer, på grund av allt som hänt, det påverkar även han, vi har sett att han kört förbi huset några gånger.
    Min fru är lika bevakande om våra barn, där hon skyddar våra barn, hon berättar att sonen får inte träffa dom, kommer han hit, så kommer hon köra iväg han.
    Ska jag träffa han så får det ske på någon annan plats först, och under en längre tid.

    Ehhhh?varför är han inte välkommen? 


    Innan jag själv fick barn träffade jag några män som hade barn sen innan, gemensamt för samtliga när exfrun och barnens boende nämndes : Hon vill att jag bara ska ha barnen varannan helg för att hon ska få underhåll.

    hur långt tror ni underhållet räcker när man ska skjutsa till hockeyträningar och matcher 6 dagar vecka och dieseln är svindyr? 
    nu är jag helt slut Och försöker göra allt för att lösa deras relation
    min fråga i denna tråden gällde skorna - thats it
    Kan alla bara sluta sprida hat när man inte har en aning om bakgrunden

  • Anonym (NPF mamma) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 17:19
    #55
    Anonym (carl) skrev 2022-05-17 17:10:33 följande:
    Har ingen aning om vad du har för lön, men med tanke på mobil, arbetstid osv så kunde jag uppskatta till runt 25 månaden.
    Nu kanske inte sonen enbart tittar på märket, han kanske nöjer sig med lite billigare skor, så länge dom är nya. 
    Du berättar om god relation till ditt ex, varför inte bara åk o hämta dom, eller be han köra dit dom, det fungerar om man har en bra relation, har man inte det så fungerar det inte.
    Ja han har fått nya skor, dock inte som dessa som han var jätterädd om.
    men pappa kommer hit på torsdag och jag tror han kommer ha skorna med sig
  • Anonym (carl)
    Tue 17 May 2022 17:19
    #56
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 17:09:30 följande:

    Men i ert fall lyckades ju tydligen inte integrationen med den nya frun och barnen, lätt att skylla ifrån sig det misslyckandet på biomamman?
    Det kanske blev för mycket för honom med separation och nya småsyskon, kanske det gick för fort?! 


    Du får försöka glädjas åt att din son förhoppningsvis mår bra och trivs som han bor nu iaf


    Det gick bra, det var som sagt halvtid, han ville även åka utomlands. men ändra sig sedan snabbt, huruvida det var hans val kan vi bara utgå ifrån.
    Men jag presentera bara resultatet när man inte kan samarbeta. sedan är alla fria och göra som dom vill, tycker man det är bästa för barnet så går man på det, men beslutet kan även vara ett livslångt beslut redan vid 12 års ålder. Man tappar hela uppväxten man känner inte varann sedan, ta kontakt blir för jobbigt och kan sluta hur som helst, bägge väljer o avstå att träffas.
  • Anonym (carl)
    Tue 17 May 2022 18:06
    #57
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 16:16:29 följande:
    Hallå?!!! Jag och barnens pappa har en väldigt bra relation annars, vi firar ex jul tillsammans.
    hur började detta handla om pengar helt plötsligt?
    jag har ena barnet på halvtid andra på heltid 
    om du måste veta så betalar han 2200kr/mån i underhåll + att jag får hela barnbidraget.
    barnet spelar dessutom ishockey 6 dagar vecka - så nej : jag blir inte ?rik? på att ha honom på heltid om det är det du vill komma till med ditt inlägg
    Kan svara på denna oxå då detta verkar vara ett starkt argument om rik osv.

    Om vi vänder på frågan, du har inte råd att köpa nya skor för 2500kr har det framkommit.

    Sedan nämner du hockeyträning, kostar pengar, skulle du klarat av att betala halva kostnaden av träningen osv utan underhåll o barnbidrag? 

    Mest troligt hade det då påverkat din ekonomi mycket hårdare om det var halvtid för barnen och halva kostnaden för just träningen. då träningen och utrustning inte kostar en förmögenhet per år tar man då månad så är inte beloppet så högt 1000 till max 2000 kr månad.
    Underhåll och barnbidrag har jag tidigare presenterat ökar inkomsten ganska rejält när man ligger runt 25 k , samt barnet på halvtid har mest troligt en delad kostnad för detta.
  • Anonym (....)
    Tue 17 May 2022 18:12
    #58
    +1
    Anonym (carl) skrev 2022-05-17 17:03:09 följande:
    Det handlar inte om att bli rik, kanske det jag berätta om sonen, jag betalar inget underhåll nu, han arbetar.
    Det handlar om en relation till sina barn, hur lätt man kan förstöra den.
    Där han inte är välkommen hem till oss mer, på grund av allt som hänt, det påverkar även han, vi har sett att han kört förbi huset några gånger.
    Min fru är lika bevakande om våra barn, där hon skyddar våra barn, hon berättar att sonen får inte träffa dom, kommer han hit, så kommer hon köra iväg han.
    Ska jag träffa han så får det ske på någon annan plats först, och under en längre tid.
    Efter det jag läst, ni verkar ju helt knäppa. Inte konstigt sonen inte vill ha kontakt. 
  • Anonym (carl)
    Tue 17 May 2022 18:30
    #59
    Anonym (....) skrev 2022-05-17 18:12:17 följande:
    Efter det jag läst, ni verkar ju helt knäppa. Inte konstigt sonen inte vill ha kontakt. 
    Lite lustigare är att människor inte är så olika i sitt tänk, min fru tänker på liknande sätt som mitt ex gjorde.
    Vi kan sitta med vänner när någon berättar om sin vårdnadstvist, och nicka till varandra nu kommer det, argumenten, dom skiljer sig inte åt så mycket, det är ingen vi känner som fysiskt misshandlat någon eller liknande.

    Men samtliga har tydligen fått en diagnos av sitt ex, även om dom levt ihop 10 år, så kommer denna diagnos just vid en vårdnadstvist. men ingen sticker ut, dom liknar varandras enormt mycket.
    Som detta med Ts skor, behöver inte handla om skor, det kan vara vad som helst, mobil, ipad, spel,skidor, fiskegrejer moped osv.
  • Anonym (NPF mamma) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 19:52
    #60
    +1
    Anonym (carl) skrev 2022-05-17 18:06:20 följande:
    Kan svara på denna oxå då detta verkar vara ett starkt argument om rik osv.

    Om vi vänder på frågan, du har inte råd att köpa nya skor för 2500kr har det framkommit.

    Sedan nämner du hockeyträning, kostar pengar, skulle du klarat av att betala halva kostnaden av träningen osv utan underhåll o barnbidrag? 

    Mest troligt hade det då påverkat din ekonomi mycket hårdare om det var halvtid för barnen och halva kostnaden för just träningen. då träningen och utrustning inte kostar en förmögenhet per år tar man då månad så är inte beloppet så högt 1000 till max 2000 kr månad.
    Underhåll och barnbidrag har jag tidigare presenterat ökar inkomsten ganska rejält när man ligger runt 25 k , samt barnet på halvtid har mest troligt en delad kostnad för detta.
    Nej Carl, jag har inte råd att köpa skor för 2500kr för jag står för sonens samtliga kostnader inkl hockeyn (100%)
  • Anonym (S)
    Tue 17 May 2022 20:07
    #61
    +1
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 19:52:46 följande:
    Nej Carl, jag har inte råd att köpa skor för 2500kr för jag står för sonens samtliga kostnader inkl hockeyn (100%)
    Tycker inte att du ska försvara dig mer...om pappan ville köpa så dyra skor är det ju upp till honom. (Så dyra skor får inte våra barn även om vi har råd)
    Har inte uppfattat dina inlägg som att det handlar om pengarna eller om relationen mellan dig och exet utan om relationen mellan pappa och son.

    Tycker du verkar väldigt vettig och ser till båda dina barns bästa...
    Fint att du tog ett samtal med pappan.. 
    Hoppas det löser sig
  • Anonym
    Tue 17 May 2022 23:12
    #62

    Om man inte klarar av att säga nej när någon kommer och tar saker så skulle jag rekommendera att ni inte öppnar ytterdörren om han kommer och ringer på fler gånger.

  • Anonym (Df)
    Tue 17 May 2022 23:21
    #63
    Anonym (....) skrev 2022-05-17 18:12:17 följande:
    Efter det jag läst, ni verkar ju helt knäppa. Inte konstigt sonen inte vill ha kontakt. 
    Rätt uppfattat. Kommer ihåg den här pappans tråd för några år sedan. Redan då pratade han om att sonen minsann får ?skylla sig själv? och att han tagit ett beslut med livslånga konsekvenser genom att välja att bo på heltid hos mamman.

    Han lider förmodligen av något kluster B personlighetssyndrom. (Dessutom, som en del av sjukdomsbilden, extremt pengafixerad. Därför kan TS med gott samvete bortse från hans fixerade inlägg.)

    Hur sjukt det än låter är det med största sannolikhet enbart positivt för sonen att slippa ha pappan i sitt liv. Även om han är nyfiken på pappans familj är inga pengar i världen värda att ha en narc-asps-person i sitt liv
  • Tue 17 May 2022 23:22
    #64

    Gåvan var fullbordad och pappan stal. Skitgubbe.

  • Anonym (M)
    Tue 17 May 2022 23:33
    #65
    Anonym (42) skrev 2022-05-17 12:48:46 följande:

    Nu vet vi inte tillräckligt kring bakgrunden. Men jag kan tycka att det är bra att saker som att försova sig och missa skola får konsekvenser framförallt om det hänt förr.. 
    Han borde dock ha en chans att bättra sig innan  skorna säljs..

    Vad är det för arbete 2022 som förbjuder mobiltelefoner?  Kanske dags att leta ett nytt om du inte kan sköta ditt ansvar som förälder pga det...


    Skämtar du? Jag jobbar som handläggare på en statlig myndighet och vi har inte lov att ha på privata mobiler på arbetet! 
  • Anonym (Elisa­beth)
    Wed 18 May 2022 01:23
    #66
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 00:33:10 följande:
    Sonens pappa var här idag och tog tillbaka något han gett till sonen

    Ska försöka göra en lång historia kort, s onen är 16 och har ett ganska infekterat förhållande till pappan.
    han har inte varit hos honom alls på 6 månader och träffat honom vid en handfull olika tillfällen under samma tid.
    Pappan är väldigt speciell, lik sin egen far - alla ska tycka, tänka och gilla samma saker som honom annars är det fel.
    vår son har därmed aldrig kunnat få vara sig själv hos pappan och ständigt fått kritik för sin musiksmak, hur han klär sig, sina intressen osv.
    ju äldre sonen blivit har han dock stått på sig mot pappa och nu valt att bo bara hos mig Och haft väldigt liten kontakt via sms med pappan
    För 2 månader sedan åkte han dock till faster och när han var där fick han ett sms från pappa ?köp ett pr skor du vill ha så swishar jag pengar?
    för första gången fick han alltså välja vilka skor han själv ville, när han
    kom hem och berättade det trodde jag inte det var sant först.
    han fick ett par Air Jordan som kostade 2500kr (jag skulle aldrig köpa såna dyra skor) 
    men han älskade dem och har varit jätterädd om dem.

    så idag var sonen hemma från skolan pga han försov sig väldigt många timmar.
    pappa blir då jättearg och börjar ringa/smsa sonen (som inte svarar)
    sedan hade de idag sms koncersation under kvällen vilket slutade i att pappan kom hit nu ikväll och krävde att få tillbaka skorna (!)

    är det ok beteende? 


    jag visste inte vad jag skulle säga framför barnen men känner att jag måste ringa upp pappan imorgon och prata om detta


    Nej så gör man inte. Det är dåligt föräldraskap. 
Svar på tråden Sonens pappa var här idag och tog tillbaka något han gett till sonen