• Anonym (Kajsa­)
    Tue 17 May 2022 12:47
    17974 visningar
    139 svar
    -3 +1
    139
    17974

    Är jag för ”snål” mot barnen?

    Har tre barn. Ett på 12 år och den andra på 17 år Och den tredje på 19 år. alla är tjejer. 12 åringen får 150 kr i veckan. Köper kläder åt henne som jag tar av barnbidraget. Hon får inga nya jackor utan köper begagnat. Ska hon få kläder så är det alltid på rean. Köper inte kläder varje månad. Köper kläder åt henne 3 gånger per år och då får det räcka åt henne hela året. Godis, glass och bio får hon stå för själv. 

    Stora tjejen får hela sitt studiebidrag. Hon får stå för alla kläder själv. Även nöjen och skönhet. händer Nån gång per år att jag hjälper henne om hon vill köpa ny jacka eller skor..  hon  håller på att färga håret, sminkar sig och använder clips on löshår. och då lägger hon hela studiebidraget på skönhet och kläder. Vissa gånger spar hon flera studiebidrag för att ha råd med löshår.  Jag tycker hon ska jobba och tjäna egna pengar då hon är stor nog. 


    19 åringen får stå för allt själv. jag hjälper inte med pengar alls. Då hon är vuxen... men hon bor fortfarande hemma. men hon jobbar. 


    Tycker ni jag är för snål mot barnen eller är det rätt såhär? 

  • Svar på tråden Är jag för ”snål” mot barnen?
  • Anonym (Amand­a)
    Wed 18 May 2022 19:08

    Jag tycker att det verkar väldigt snålt men beror ju såklart på om du har väldigt dålig ekonomi. Om 19-åringen arbetar så låter det rimligt att hen ska betala för sig själv men alltså de andra två låter väldigt, väldigt snålt. att bara handla begagnade kläder eller på rea och dessutom 3 ggr per år låter helt orimligt i mina öron till ett växande barn. Absolut att barnen måste lära sig så tex betala sina nöjen själva, om de fikar eller äter ute med kompisar me d hjälp av veckopeng men de ska väl kunna få kläder utan att det räknas bort på något vis?

  • Wed 18 May 2022 19:14
    Anonym (ja) skrev 2022-05-18 13:02:02 följande:
    Okej, så du tro att detta med endast klädinköp tre ggr per år infördes nu när hon blev 12 år? Jo, så kan det ju vara, men inte nåt som framgår i TS. Många barn växer mkt efter 12 års ålder, heller inget som framgår i TS, men förkommer såklart. 

    Och att endast få ett fåtal kläder oavsett tillväxttakt är snålt och ogint mot barnet. I synnerhet om det inte är ekonomiska begränsningar som är orsaken. 
    Du antar en massa här. Det vet vu ju inte när hon började med det.
    Men oavsett: varför ska man köpa nya kläder hela tiden?
    LFF skrev 2022-05-18 13:39:12 följande:
    Så din dotter har inte lite olika tjocktröjor, lite t-shirts, linnen, andra toppar? Hon har inte mer än 6 tröjor att använda? 

    Mina 8-åringar, som alltid haft väldigt lite kläder jämfört med sina jämnåriga (har diskuterat det med jämnårigas föräldrar så jag vet) har mer kläder än så. De byter byxor varje dag (så där är det 7 par) då de blir så jäkla skitiga efter en dag i skolan, de har t-shirts för hela veckan plus några som de använder vid roligare tillfällen och sen har de olika hoodies och fleecetröjor. 

    "Varför skulle jag köpa massa kläder bara för att?" Så din 12-åring vill inte ha något speciellt klädesplagg ibland som hon ser i affären? Eller att du ser något som du känner "Åh, den där skulle passa henne så bra"? Du håller dig till ett strikt schema över när du ska handla kläder till henne och bara på rea eller begagnat som TS gör mot sin 12-åring? Så till den milda grad att 12-åringen blir retad i skolan.
    Visst har hon olika tröjor, men det betyder inte att jag handlar nytt hela tiden. Vi slänger ju inte kläderna om de inte är trasiga.

    Och nej, jag hade inte köpt ett plagg bara för att hon gillade något när hon var 12, om det nu inte var så att hon hade väldig få av den sortens plagg. Då hade hon kunnat önska sig det till jul eller födelsedagen eller köpa det av sina egna pengar.
  • Wed 18 May 2022 19:39
    Anonym (LS) skrev 2022-05-18 13:45:10 följande:
    Fast vad är det man ska lära sina barn, att de inte är värda mer än billiga kläder, helst rea och begagnat och att man sen som vuxen kan unna sig massor med familjens ekonomi....
    Hur besatt av konsum måste man vara om man tycker att barnets värde beror på hur mycket pengar man lägger på dem?
  • Anonym (Kajsa­) Trådstartaren
    Wed 18 May 2022 20:12
    Spucks skrev 2022-05-18 19:39:43 följande:
    Hur besatt av konsum måste man vara om man tycker att barnets värde beror på hur mycket pengar man lägger på dem?
    Exakt. Jag är en bra mamma på andra sätt. Jag hittar på roliga saker, är närvarande, och bryr mig om barnen. Hjälper med deras läxor Och så. Känns som folk i den här tråden verkar tro att man är en bra mamma om man skämmer bort ungarna med dyra kläder 
  • Anonym (.....­.)
    Wed 18 May 2022 22:21
    Anonym (Kajsa) skrev 2022-05-18 20:12:50 följande:
    Exakt. Jag är en bra mamma på andra sätt. Jag hittar på roliga saker, är närvarande, och bryr mig om barnen. Hjälper med deras läxor Och så. Känns som folk i den här tråden verkar tro att man är en bra mamma om man skämmer bort ungarna med dyra kläder 
    Jättebra, men allt det där är ju liksom grundläggande saker..
    Bry sig om klirrade liksom inte riktigt med att tvinga sitt barn att bära samma byxor i två veckor, så att kompisar reagerade.. 
  • Wed 18 May 2022 23:08
    Anonym (......) skrev 2022-05-18 22:21:03 följande:
    Jättebra, men allt det där är ju liksom grundläggande saker..
    Bry sig om klirrade liksom inte riktigt med att tvinga sitt barn att bära samma byxor i två veckor, så att kompisar reagerade.. 
    Ja, att bry sig om barnen och vara närvarande låter väl som ett verkligt basalt krav för en förälder. Hitta på lite roliga saker och hjälpa med läxor är väl knappast så ovanligt eller speciellt heller. 

    Folk här skriver inte att man måste skämma bort sina barn med dyra kläder. Folk skriver att man ska se till sina barns behov beträffande att må bra och känna att de passar in.

    När mitt barn var 12 år såg jag till att han fick tillräckligt många och coola kläder så att han skulle känna sig bra och säker i alla fall när det gäller kläder. Det är så mycket annat som händer i den åldern, pubertala, kroppsliga förändringar, man ska passa in i kompisgrupper, i skolan, bland det motsatta könet, de får finnar, växer olika mycket, är mitt emellan barn och tonåring, kan bli känslosamma och ha humörsvängningar osv.

    Att mitt uppe i allt detta även ha bekymmer gällande kläder är onödigt. Min son hade inget grupptryck om viss klädsel, hans vänner hade väldigt varierande kläder och ingen brydde sig. Däremot så ville han alltid ha fina kläder själv ändå, det fick honom att känna sig bättre, så då fick han det. Runt 3ggr per år köpte vi lämplig mängd kläder åt honom, dyra märkeskläder. Han uppskattade det verkligen. Nu är han äldre och är fortfarande noga med fina kläder, som förutom märkeskläder även kan innebära coola second hand kläder eller något fint han hittat på HM. Hans kompisar bryr sig fortfarande inte, och min son struntar i vad de har på sig. 

    TS, se till att din 12 åring mår bra och inte skiljer sig från kompisarna för mycket, det är inte en strid som är kul att ta i den åldern. 
  • Gameof­throne­s
    Wed 18 May 2022 23:14
    Anonym (ja) skrev 2022-05-18 13:11:57 följande:
    Håller helt med här. Kläder är mer än bara för att täcka kroppen till nöds, det är identitet, kul och intresse för en del, kanske särskilt tjejer i pretonår/tonår. 
    Mina söner har gått från oversize kläder
    Märkeskläder,  just en keps som de vill verkligen ha eller en sorts tröja mm. 
    Enbart träningskläder på sig.
    De har gått i skjorta, pikè, etc

    Nu har det blandad kompott på sig. De är bara för roliga. :)
  • LFF
    Thu 19 May 2022 09:47
    Spucks skrev 2022-05-18 19:14:54 följande:
    Visst har hon olika tröjor, men det betyder inte att jag handlar nytt hela tiden. Vi slänger ju inte kläderna om de inte är trasiga.

    Och nej, jag hade inte köpt ett plagg bara för att hon gillade något när hon var 12, om det nu inte var så att hon hade väldig få av den sortens plagg. Då hade hon kunnat önska sig det till jul eller födelsedagen eller köpa det av sina egna pengar.
    Trist inställning tycker ju jag. Jag köper inte heller kläder eller andra saker "hela tiden" till mina barn men om det är något de verkligen vill ha så kan jag köpa det bara för att göra dem glada. Det betyder inte att de får allt de pekar på.

    Precis som min mamma kan se något som hon känner "Det där skulle passa X, det köper jag". 

    Att se en sak man vill ha i juni och behöva vänta till födelsedagen i november eller julafton är liksom inte rimligt. Allt bara för att föräldrarna vill införa någon princip om att man ska lära sig att man inte kan få allt man pekar på. 
  • Gameof­throne­s
    Thu 19 May 2022 10:41

    Det är självklart att det är viktigt att barn ska inte få allt de pekar på det ingår av lärdom. Vara ekonomisk, spara etc.

    Men barnen ska ha kläder av olika varianter. Det ska känna att de har kläder utan att gå i två veckor. Som det sägs i tråden. Samma samma hela tiden. Mina barn har sina favoritkläder. Men det tvättats oftare och slits mer tyvärr. Jag är likadan. Älskar mina linnen och träningskläder. De används ofta.

  • Thu 19 May 2022 12:04
    +1

    Det är inte konstigt att vi har sådana problem med överkonsumtion när vi tittar på den här tråden... 

  • Thu 19 May 2022 16:00
    Anonym (LS) skrev 2022-05-18 13:45:10 följande:
    Fast vad är det man ska lära sina barn, att de inte är värda mer än billiga kläder, helst rea och begagnat och att man sen som vuxen kan unna sig massor med familjens ekonomi....

    Det är precis som föräldrar som kräver att barnen ska prestera på topp i helt i skolan, medan de själva faktiskt inte var i närheten av det.

    Det är snålt att tänka att ens barn ska ha trasiga kläder och minsta lilla och att själv faktiskt ha råd med en garderob som är välfylld. Det är hyckleri.
    Du jämför ju äpplen och päron. 
    12åringen får 6 par byxor/år. Står ingenstans om hur många hon har. Uppenbarligen fler än så. 

    TS har 15 par skor som hon förmodligen köpt över ett antal år. 
  • Thu 19 May 2022 18:01
    LFF skrev 2022-05-19 09:47:45 följande:
    Trist inställning tycker ju jag. Jag köper inte heller kläder eller andra saker "hela tiden" till mina barn men om det är något de verkligen vill ha så kan jag köpa det bara för att göra dem glada. Det betyder inte att de får allt de pekar på.

    Precis som min mamma kan se något som hon känner "Det där skulle passa X, det köper jag". 

    Att se en sak man vill ha i juni och behöva vänta till födelsedagen i november eller julafton är liksom inte rimligt. Allt bara för att föräldrarna vill införa någon princip om att man ska lära sig att man inte kan få allt man pekar på. 
    Du får ju gärna tycka att det är trist, jag tycker inte det och min dotter har aldrig klagat heller.
    Och hon behöver inte vänta i fler månader, hon kan ha sakerna direkt, om de gör henne så lycklig. För som jag skrev, hon får gärna köpa det hon vill ha av sina egna pengar. Men det brukar hon för det mesta inte göra, trots att hon har gott om pengar (just nu ungefär 100 000kr på sparkontot). För hon tycker helt enkelt för det mesta att det inte är värt pengarna, att hon hellre sparar till något annat som hon kanske någon gång VERKLIGEN vill ha.
    Jag har inte uppfostrat min dotter till en konsumslav, s
    å hon behöver inte konstant spendera pengar för att bli glad. Speciellt inte något dyrt som kläder - då blir hon gladare av en chokladkaka och unnar sig hellre det.
  • Thu 19 May 2022 19:40
    Gameofthrones skrev 2022-05-19 10:41:12 följande:

    Det är självklart att det är viktigt att barn ska inte få allt de pekar på det ingår av lärdom. Vara ekonomisk, spara etc.

    Men barnen ska ha kläder av olika varianter. Det ska känna att de har kläder utan att gå i två veckor. Som det sägs i tråden. Samma samma hela tiden. Mina barn har sina favoritkläder. Men det tvättats oftare och slits mer tyvärr. Jag är likadan. Älskar mina linnen och träningskläder. De används ofta.


    Jag hade inte mycket kläder som barn och ändå lyckades jag sällan slita ut dem före det att de var urvuxna.
  • Gameof­throne­s
    Thu 19 May 2022 20:23
    Anonym (Kajsa) skrev 2022-05-18 20:12:50 följande:
    Exakt. Jag är en bra mamma på andra sätt. Jag hittar på roliga saker, är närvarande, och bryr mig om barnen. Hjälper med deras läxor Och så. Känns som folk i den här tråden verkar tro att man är en bra mamma om man skämmer bort ungarna med dyra kläder 
    Nej du tolkar fel. Du resonerar fillers, bröst och du får dator ny mobil etc. Det är de vi reagerar på här.
    12 åringen går i samba byxor i två veckor? - fan har du inga hjärnceller,
  • Gameof­throne­s
    Thu 19 May 2022 20:24

    Samma *

  • Thu 19 May 2022 21:49
    +1
    Tom Araya skrev 2022-05-19 19:40:23 följande:
    Jag hade inte mycket kläder som barn och ändå lyckades jag sällan slita ut dem före det att de var urvuxna.
    Jag klipper ännu gräset varje vecka i de gympadojjor jag köpte nån gång före 2001. Men 13-åringen nöter hål i sina märkesskor varje år (om han inte växer ur dem före det).  Dagens kvalitet är inte vad det var förr.
  • Thu 19 May 2022 21:53
    +1
    Jemp skrev 2022-05-19 16:00:21 följande:
    Du jämför ju äpplen och päron. 
    12åringen får 6 par byxor/år. Står ingenstans om hur många hon har. Uppenbarligen fler än så. 

    TS har 15 par skor som hon förmodligen köpt över ett antal år. 
    Jul: Ett par jeans, ett par mjukisbyxor, ett par tights.

    April: Ett par tunnare sommarbyxor, ett par shorts, en kjol (eller ett andra par shorts).

    Aug: Ett par nya jeans till skolstart, ett par vinterbyxor, ett par gymnastikbyxor for idrotten i skolan.

    Låter det rimligt med 6 par per år?
  • Gameof­throne­s
    Fri 20 May 2022 06:54

    Exakt.
    Tycker som Tow2Mater 

  • Fri 20 May 2022 15:23
    Tow2Mater skrev 2022-05-19 21:49:25 följande:
    Jag klipper ännu gräset varje vecka i de gympadojjor jag köpte nån gång före 2001. Men 13-åringen nöter hål i sina märkesskor varje år (om han inte växer ur dem före det).  Dagens kvalitet är inte vad det var förr.
    Barn sliter nog mer på de kläder de oftast har på sig när de leker, går i skolan o.s.v, bl.a. skor. Jo, jag slet nog också ut skor.
Svar på tråden Är jag för ”snål” mot barnen?