• Anonym (TS)

    3,5 månaders bebis gått upp 167 g/ vecka, tillräckligt?

    Han är precis 3,5 månader gammal, bad om en extra viktkontroll eftersom jag har fått tillbaks mensen trots helamning och var rädd att det har påverkat hur mycket mjölk jag har.. Har inte märkt av att jag skulle ha mindre mjölk egentligen men det är ju svårt att veta.

    Han vägde 7065 g ( 62,5 cm lång) när han var 3 månader gammal och nu väger han 7400 g, han har alltså gått upp 335 g på 2 veckor (ca 167 g/ vecka).

    Såg på kurvan att den verkar ha planat ut lite , han vägde 3,3 kg när han föddes och gick upp mycket snabbare i början.. men han ligger på + 1 SD och längden ligger precis över medelkurvan. Nästa kontroll är om ca 3 veckor. 

    BVC-sköterskan tyckte att han växer bra och att jag ska fortsätta helamma.. 
    Men är 167 g / vecka verkligen tillräckligt? Är det normalt att det planar ut lite redan om bebisen har gått upp väldigt snabbt i början? Litar ju på BVC-sköterskan så tänker inte börja ge ersättning nu men det känns ändå bra att höra om andras erfarenheter. 


    Hur mycket / vecka går era bebisar i ungefär samma ålder upp? 


    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden 3,5 månaders bebis gått upp 167 g/ vecka, tillräckligt?
  • Anonym (4-barnsmamma)

    Om sköterskan inte tycker det är något konstigt så det nog inget att oroa sig för. Har för mig min sköterska sa 150 g i veckan som minst. 


    Min yngsta dotter vägde 3465 gram när hon föddes, sist vi va vid drygt två månader så vägde hon 5 kg exakt och det var inget avvikande alls enligt min BVC. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-05-17 14:58:11 följande:

    Om sköterskan inte tycker det är något konstigt så det nog inget att oroa sig för. Har för mig min sköterska sa 150 g i veckan som minst. 


    Min yngsta dotter vägde 3465 gram när hon föddes, sist vi va vid drygt två månader så vägde hon 5 kg exakt och det var inget avvikande alls enligt min BVC. 


    Tack för svar :)
    Jo har för mig att jag har läst det där med 150 g nånstans också.. Då borde väl 167 vara ok.. tyckte kurvan såg lite plan ut bara men han väger fortfarande över medel och gick ju upp väldigt snabbt i början.. 
  • Anonym (4-barnsmamma)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-17 15:05:46 följande:
    Tack för svar :)
    Jo har för mig att jag har läst det där med 150 g nånstans också.. Då borde väl 167 vara ok.. tyckte kurvan såg lite plan ut bara men han väger fortfarande över medel och gick ju upp väldigt snabbt i början.. 

    Tror som sagt inte det är något att oroa sig för. Han verkar ju vara en normalstor kille kurvan brukar ju plana ut lite ibland när de blir lite större och rör på sig mer. BVC-sköterskan kommet säga till och erbjuda extra viktkontroller om hon anser det behövs :) har fått gå på en del sådana med äldsta dottern och yngsta sonen, även med yngsta dottern när hon va ett par veckor.

    Som sagt har för mig hon sa 150 g/vecka är det de helst ska gå upp som minst och om din son gått upp 167 g/vecka så är det ju bra :) 

  • Anonym (Okey)

    Fullt tillräckligt. De flesta går upp mer i början och så kan de helt enkelt inte fortsätta. Min lille låg på 500 gram en vecka-med samma takt skulle det bli 26 kg på ett år! Vid 3-4 månader är det inte alls ovanligt med en amningspuckel då de inte går upp lika mycket. Också helt normalt.

  • Anonym (TS)
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-05-17 16:13:09 följande:

    Tror som sagt inte det är något att oroa sig för. Han verkar ju vara en normalstor kille kurvan brukar ju plana ut lite ibland när de blir lite större och rör på sig mer. BVC-sköterskan kommet säga till och erbjuda extra viktkontroller om hon anser det behövs :) har fått gå på en del sådana med äldsta dottern och yngsta sonen, även med yngsta dottern när hon va ett par veckor.

    Som sagt har för mig hon sa 150 g/vecka är det de helst ska gå upp som minst och om din son gått upp 167 g/vecka så är det ju bra :) 


    Tack för svar :)
    Ja han ligger ju fortfarande över medel med vikten.. Den här extrakontrollen var det jag som bad om , nu är det ju 3 veckor tills nästa så tror inte man behöver kolla nån mer gång innan :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Okey) skrev 2022-05-17 17:05:33 följande:

    Fullt tillräckligt. De flesta går upp mer i början och så kan de helt enkelt inte fortsätta. Min lille låg på 500 gram en vecka-med samma takt skulle det bli 26 kg på ett år! Vid 3-4 månader är det inte alls ovanligt med en amningspuckel då de inte går upp lika mycket. Också helt normalt.


    Tack för svar :) Ja det gjorde han i början också haha, han gick upp nästan 1 kg på 2 veckor .. så det är sant , dom kan ju inte fortsätta gå upp så snabbt :)
    Får väl vänta och se hur det är vid nästa besök men just nu fortsätter jag helamma iallafall ..
  • Anonym (Okey)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-17 20:24:13 följande:
    Tack för svar :) Ja det gjorde han i början också haha, han gick upp nästan 1 kg på 2 veckor .. så det är sant , dom kan ju inte fortsätta gå upp så snabbt :)
    Får väl vänta och se hur det är vid nästa besök men just nu fortsätter jag helamma iallafall ..
    Amma på du och släpp all oro över vikten. Glad
Svar på tråden 3,5 månaders bebis gått upp 167 g/ vecka, tillräckligt?