• Anonym (Louise)

    Gamla namn?

    En i min familj har precis släktforskat och många fina namn dök upp som jag nu lagt till i vår lista till ett framtida barn. Det vore spännande att höra era associationer samt vad ni tycker om namnen? Häftigt om ni orkade kommentera varje namn, annars går det bra att skriva era favoriter av dessa! 


    Märta
    Hedda
    Nora
    Hilma
    Majken
    Iris
    Ida
    Elvy
    Elna
    Sixten
    Egon
    Ivar
    Ella
    Maja
    Elvira
    Elin
    Allie
    Ellen 
    Olle
    Ester
    Elise
    Hulda 
    Elliot
    Elmer

  • Svar på tråden Gamla namn?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-20 13:28:27 följande:
    Kortform, smeknamn och smeknamnsform sammanfaller för det mesta. Jo, jag vet att vissa av dessa namn använts som dopnamn ganska länge, men jag tycker inte att det hjälper då de LÅTER som smeknamn. Jag tycker att varje människa har rätt till ett riktigt namn, det är väl det minsta föräldrarna kan unna dem?

    Varför inte Olof och Elisabet? Då får de från början SÅ mycket mer respekt, än om de skulle heta Olle och Ella. 
    Finns som tur är inga ungar som döps till Elisabeth idag. Namn på dagens barn är kortare men väl etablerade riktiga namn så som Elise, Elsa osv. Tack och lov Skönt att generationen med fyrstaviga och femstaviga namn är förbi. Krångligt värre som ändå bara ger en massa smeknamn! 
  • sextiotalist
    Anonym (Louise) skrev 2022-05-20 14:19:09 följande:
    Finns som tur är inga ungar som döps till Elisabeth idag. Namn på dagens barn är kortare men väl etablerade riktiga namn så som Elise, Elsa osv. Tack och lov Skönt att generationen med fyrstaviga och femstaviga namn är förbi. Krångligt värre som ändå bara ger en massa smeknamn! 
    Det namnet, med flera, kommer komma tillbaka. Precis som de namnen som du tog upp i din trådstart, var otänkbara för 40 år sedan. 
    Sedan har inte alla med flerstaviga namn fått smeknamn, vissa fick det, andra inte. En del har inte ens velat ha det.
    Det är liksom min generations namn du dissar, vi flesta trivs med våra namn och många vill inte ens ha de förkortade.
  • Anonym (Louise)
    sextiotalist skrev 2022-05-20 14:24:25 följande:
    Det namnet, med flera, kommer komma tillbaka. Precis som de namnen som du tog upp i din trådstart, var otänkbara för 40 år sedan. 
    Sedan har inte alla med flerstaviga namn fått smeknamn, vissa fick det, andra inte. En del har inte ens velat ha det.
    Det är liksom min generations namn du dissar, vi flesta trivs med våra namn och många vill inte ens ha de förkortade.
    Ja allt har sin tid.  
  • sextiotalist
    Anonym (Louise) skrev 2022-05-20 14:26:50 följande:
    Ja allt har sin tid.  
    Så det är inte omöjligt att du får barnbarn som heter Margareta, Elisabeth, Charlotta etc. Nu ryser du, men om 30 år kan du gilla namnen.
  • Anonym (Louise)
    sextiotalist skrev 2022-05-20 14:32:29 följande:
    Så det är inte omöjligt att du får barnbarn som heter Margareta, Elisabeth, Charlotta etc. Nu ryser du, men om 30 år kan du gilla namnen.
    Haha intressant tanke. Så kanske det är, men jag tycker fortfarande inte att Elsa, Ellen och Elise t.ex är smeknamn även om det finns längre former av namnen. 
  • sextiotalist
    Anonym (Louise) skrev 2022-05-20 15:01:30 följande:
    Haha intressant tanke. Så kanske det är, men jag tycker fortfarande inte att Elsa, Ellen och Elise t.ex är smeknamn även om det finns längre former av namnen. 
    Som jag svarade först, hade man frågat mig om flertalet av dessa namn för 30-40 år sedan, så hade jag nog tyckt de var hemska tantnamn. Men nu gillar jag de flesta av namnen. De namnen jag gillade då, är nog urfula hos generationen efter mig.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Louise) skrev 2022-05-20 14:19:09 följande:
    Finns som tur är inga ungar som döps till Elisabeth idag. Namn på dagens barn är kortare men väl etablerade riktiga namn så som Elise, Elsa osv. Tack och lov Skönt att generationen med fyrstaviga och femstaviga namn är förbi. Krångligt värre som ändå bara ger en massa smeknamn! 
    Det beror nog på i vilka kretsar man umgås. De gamla etablerade familjerna, använder samma släktnamn från generation till generation (eller kanske snarare: från varannan generation till varannan generation!). Deras barn kommer aldrig att heta Noa, Nea eller Neo. Gud ske lov, får man väl säga, att det finns en utpost mot förfallet. 
  • Anonym (XXX)

    ...och om det är enkla, tvåstaviga namn man är ute efter, så finns det sådana som inte är smeknamn för något annat. Anna, Hanna, Sara, Tora, Helga, Saga, Runa, Marie...

  • Anonym (Louise)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-20 18:20:58 följande:
    Det beror nog på i vilka kretsar man umgås. De gamla etablerade familjerna, använder samma släktnamn från generation till generation (eller kanske snarare: från varannan generation till varannan generation!). Deras barn kommer aldrig att heta Noa, Nea eller Neo. Gud ske lov, får man väl säga, att det finns en utpost mot förfallet. 
    Ja inte umgås jag med familjen till prinsessan Estelle i alla fall haha. Du låter som någon från en liten håla som vill leka viktig på familjeliv genom att klanka ner på dagens namn som precis varenda unge heter. Vart finns dessa gamla etablerade familjer du pratar om? haha! 
  • Anonym (Namn)
    Märta - Coolt!
    Hedda - Okej.
    Nora - Hårt och rimmar på tråkigt ord.
    Hilma - Tänker på en tant som hör illa.
    Majken - Nää!
    Iris - En del av ögat..
    Ida - Fint.
    Elvy - Nä, inte alls fint.
    Elna - Låter elakt
    Sixten - Fint! 
    Egon - Fult.
    Ivar - Okej.
    Ella - Fint!
    Maja - Bland det fulaste namn jag vet! Låter inte som ett namn, utan mer som något som är något negativt.
    Elvira - Okej.
    Elin - Tråkigt!
    Allie - Krångligt. 
    Ellen - Fint.
    Olle - Mesigt.
    Ester - Nää.
    Elise - Okej. 
    Hulda - Coolt!
    Elliot - Hundnamn.
    Elmer - Muppigt.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Namn) skrev 2022-05-20 23:52:59 följande:
    Märta - Coolt!
    Hedda - Okej.
    Nora - Hårt och rimmar på tråkigt ord.
    Hilma - Tänker på en tant som hör illa.
    Majken - Nää!
    Iris - En del av ögat..
    Ida - Fint.
    Elvy - Nä, inte alls fint.
    Elna - Låter elakt
    Sixten - Fint! 
    Egon - Fult.
    Ivar - Okej.
    Ella - Fint!
    Maja - Bland det fulaste namn jag vet! Låter inte som ett namn, utan mer som något som är något negativt.
    Elvira - Okej.
    Elin - Tråkigt!
    Allie - Krångligt. 
    Ellen - Fint.
    Olle - Mesigt.
    Ester - Nää.
    Elise - Okej. 
    Hulda - Coolt!
    Elliot - Hundnamn.
    Elmer - Muppigt.
    Håller med dig i väldigt många  
Svar på tråden Gamla namn?