• Sommarvind75

    Är kvinna, 46 år och upphetsad hela tiden - Normalt eller?

    Jag måste bara få slänga in en undran här i forumet och jag vill gärna höra med er andra kvinnor.

    Jag är en helt vanlig gift kvinna, 46 år och de senaste året har jag känt en enormt stigande lust inom mig, som inte släpper. Det känns som upphetsningen brinner inom mig. Jag är en helt vardaglig kvinna och inte kommit i klimakteriet. Jag har aldrig tidigare eller i yngre år känt sådan här lust.

    Som sagt är jag gift och har man och vi har ett riktigt bra sexliv (sex varje dag + DIY), ändå vill jag ha mer. Jag har blivit nyfiken på sex på ett helt nytt sätt det senaste året.

    Är detta vanligt och är det fler kvinnor 40+ som har upplevt detta. En stigande lust med stigande ålder? Har ni bra tips och råd eller detta försvinner av sig själv? Det är ganska jobbigt emellanåt att ständigt vara, förlåt ordet, men kåt.
    Tacksam för svar Glad 

  • Svar på tråden Är kvinna, 46 år och upphetsad hela tiden - Normalt eller?
  • Anonym (48)
    Anonym (Andra hållet) skrev 2022-05-19 12:42:12 följande:
    Det kan nog vara så. Tråkigt är det i vilket fall som helst och jag ser ingen direkt lösning.
    Lösningen är rätt enkel när man väl vågar. gå vidare. Vänner kan man vara ändå utan att bo ihop.

    jag stannade för länge i ett dåligt äktenskap, men att skilja sig var det bästa för oss båda. Även om jag inte har en partner så är jag lyckligare ensam
  • Anonym (Andra hållet)
    Anonym (48) skrev 2022-05-19 14:31:32 följande:
    Lösningen är rätt enkel när man väl vågar. gå vidare. Vänner kan man vara ändå utan att bo ihop.

    jag stannade för länge i ett dåligt äktenskap, men att skilja sig var det bästa för oss båda. Även om jag inte har en partner så är jag lyckligare ensam
    Om jag bara behövde tänka på mig själv kunde det gå. Dessvärre har vi en son med psykiskt funktionshinder som är väldigt beroende av oss båda två. Kan inte drömma om att göra tillvaron ännu sämre för honom. Så riktigt så enkelt tycker jag inte det är....
  • Anonym (48)
    Anonym (Andra hållet) skrev 2022-05-19 14:40:06 följande:
    Om jag bara behövde tänka på mig själv kunde det gå. Dessvärre har vi en son med psykiskt funktionshinder som är väldigt beroende av oss båda två. Kan inte drömma om att göra tillvaron ännu sämre för honom. Så riktigt så enkelt tycker jag inte det är....
    Kanske inte rätt tråd att ha en sådan här diskussion, men jag vet att det inte är enkelt med barn med i bilden. Jag har också ett barn med speciella behov och oroade mig mycket över det. Men i slutändan finns det lösningar Och även de barnen kan anpassa sig efter nya boendeförhållanden om man sköter det snyggt mellan föräldrarna. Prata med din fru, hon kanske tvekar av samma anledning?
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (Andra hållet) skrev 2022-05-19 14:40:06 följande:
    Om jag bara behövde tänka på mig själv kunde det gå. Dessvärre har vi en son med psykiskt funktionshinder som är väldigt beroende av oss båda två. Kan inte drömma om att göra tillvaron ännu sämre för honom. Så riktigt så enkelt tycker jag inte det är....
    Kommunikation är det tråkiga svaret. 
    Om hon inte har sexlust är det svårt att trolla fram det. Men hon kanske har förståelse för att ni är på olika plan(antagligen) och låter dig lösa det på annat håll? 
  • Anonym (Andra hållet)
    Anonym (Fiffi) skrev 2022-05-19 14:58:48 följande:
    Kommunikation är det tråkiga svaret. 
    Om hon inte har sexlust är det svårt att trolla fram det. Men hon kanske har förståelse för att ni är på olika plan(antagligen) och låter dig lösa det på annat håll? 
    Tyvärr saknas den förståelsen, men jag har ändå accepterat situationen som den är. Onani är ändå bättre än inget. Så det har blivit min lösning i brist på annat.
  • Underhill

    Njut av lusten tänker jag spontant. Ser inte problemet :)

  • Anonym (KD)

    Jo, det där känner jag också igen. Jag är 48 år, var singel några år men träffade en ny man förra sommaren och herregud vad vi ligger. Jag får liksom aldrig nog. Jag gillade sex även förut men var betydligt mer måttfull. 1-2 ggr i veckan kändes lagom. Nu kör jag gärna flera gånger om dagen och jag tar gärna ut svängarna mer och testar saker jag inte gjort förut.


    Han orkar inte riktigt alla gånger men tillfredsställer mig gärna med fingrarna också.

    Man blir ju lite generad över sig själv ibland. Hihi.

    Men det är ju bara att gilla läget tänker jag, risken finns ju att hormonerna dippar om några år och lusten tar slut helt i stället. Men jag hoppas inte det. 

  • Anonym (KD)
    Anonym (Andra hållet) skrev 2022-05-19 12:02:31 följande:
    Jag tror inte det stämmer in på min sambo. Det är nu två år sedan vi hade sex, dessförinnan blev det längre och längre mellan varven. Jag vet faktiskt inte vad som hänt. Jag har försökt med uppvaktning, massage och lite av varje. Hon är 54.

    Men det fungerar inte att bara tjata hela tiden heller. Nu är det väl åtminstone 3 månader sedan jag "försökte" förra gången. Problemet är väl också att hon inte verkar se det som något problem....det verkar inte ens existera.

    Ville bara ge en annan sida av myntet.

     


    Det kan ju vara så att hon har passerat puckeln. Om kroppen inte förser en med hormoner för att skapa lust kan det vara svårt att forcera fram, även om man i huvudet skulle vilja. Man behöver ha respekt för att vi till stora delar är biologiskt styrda varelser, hur utvecklade och rationella vi än vill låtsas vara.

  • Anonym (TM)
    Anonym (KD) skrev 2022-05-20 10:12:59 följande:

     


    Det kan ju vara så att hon har passerat puckeln. Om kroppen inte förser en med hormoner för att skapa lust kan det vara svårt att forcera fram, även om man i huvudet skulle vilja. Man behöver ha respekt för att vi till stora delar är biologiskt styrda varelser, hur utvecklade och rationella vi än vill låtsas vara.


    Fast samtidigt är det ju sällan så som att sexlusten helt försvinner bara för att hormonbalansen förändas runt klimakteriet. Det som är mer vanligt är att sex inte upplevs lika njutningsfullt pga sköra slemhinnor i underlivet, svårigheter med lubrikation och liknande, samt att mannen inte längre upplevs som lika sexuellt  tilldragande som tidigare.

    Många kvinnor långt efter övergångsåldern vittnar om att de fortfarande har ett mycket tillfredsställande sexliv på egen hand, men inte längre med sina män. Likaså kan sexlivet med en ny partner få en enorm nytändning.

    I ett förhållande där en eller bägge parterna har prioriterat "bekvämlighet" och "komfort" framför sexuella attribut, kroppestetik och romantik, är det sexet som är det första som åker ut. Sex är varken bekvämt, tryggt eller komfortabelt. Det är snarare raka motsatsen.
  • Anonym (KD)
    Anonym (TM) skrev 2022-05-20 11:05:54 följande:
    Fast samtidigt är det ju sällan så som att sexlusten helt försvinner bara för att hormonbalansen förändas runt klimakteriet. Det som är mer vanligt är att sex inte upplevs lika njutningsfullt pga sköra slemhinnor i underlivet, svårigheter med lubrikation och liknande, samt att mannen inte längre upplevs som lika sexuellt  tilldragande som tidigare.

    Många kvinnor långt efter övergångsåldern vittnar om att de fortfarande har ett mycket tillfredsställande sexliv på egen hand, men inte längre med sina män. Likaså kan sexlivet med en ny partner få en enorm nytändning.

    I ett förhållande där en eller bägge parterna har prioriterat "bekvämlighet" och "komfort" framför sexuella attribut, kroppestetik och romantik, är det sexet som är det första som åker ut. Sex är varken bekvämt, tryggt eller komfortabelt. Det är snarare raka motsatsen.
    Ja, och?
  • Anonym (TM)
    Anonym (KD) skrev 2022-05-20 11:13:29 följande:
    Ja, och?
    Finns inget mer. Det var bara ett konstaterande att ålder och hormoner inte är en  generell förklaring till minskad sexlust som en del ibland lättvindigt hävdar. Det finns oftast andra, mer närliggande orsaker.
  • Anonym (Line)

    Japp, hände mig också i förklimakteriet. Det var ett jobbigt år.

    Men det går över, på gott och ont...

  • 044Quinnan

    Hej detsamma gäller för mig. Det kom till mig när jag var 39 och ?råkade? vara otrogen med en mkt äldre man. Det var som om det väckte något slumrande. Efter de gångerna med honom, som dessutom hade e fru med full vetskap om att han tog mig så var det som ja.. kåtheten aldrig försvann jag tänkte och tänker på sex hela tiden. vill och är sugen tillgänglig jämt.
    Det känns konstigt att det kom fram så sent men inte alls helt obekvämt. Jag är ju en högst vanlig kvinna som ingen skulle tro det om och jag har väl lyckats bra med att sköta det?..Men det ställer ju till det för mitt äktenskap! 
    Känns skönt veta det inte bara är jag.

  • Anonym (Andra hållet)
    044Quinnan skrev 2022-05-31 14:53:13 följande:

    Hej detsamma gäller för mig. Det kom till mig när jag var 39 och ?råkade? vara otrogen med en mkt äldre man. Det var som om det väckte något slumrande. Efter de gångerna med honom, som dessutom hade e fru med full vetskap om att han tog mig så var det som ja.. kåtheten aldrig försvann jag tänkte och tänker på sex hela tiden. vill och är sugen tillgänglig jämt.
    Det känns konstigt att det kom fram så sent men inte alls helt obekvämt. Jag är ju en högst vanlig kvinna som ingen skulle tro det om och jag har väl lyckats bra med att sköta det?..Men det ställer ju till det för mitt äktenskap! 
    Känns skönt veta det inte bara är jag.


    Kan du sätta fingret på vad som gör att du blir så kåt med honom och inte din man?
Svar på tråden Är kvinna, 46 år och upphetsad hela tiden - Normalt eller?