• Anonym (Förfa­ttare)
    Thu 19 May 2022 12:24
    1256 visningar
    16 svar
    16
    1256

    Pseudonym eller inte?

    Jag ska få ut en bok utgiven snart, min debutroman. Jag är väldigt stolt över den och fått massa positivt gensvar.

    Hur som helst, jag velar fram och tillbaka om jag ska ge ut den under mitt riktiga namn eller inte. Jag är ensam om mitt namn i Sverige, så precis alla skulle med en snabb sökning kunna få upp min adress och hela köret. Samtidigt så VILL en annan del av mig att andra ska veta att det är jag som skrivit den.. Men känns ändå läskigt på samma gång.

    Hur tänker ni andra?

  • Svar på tråden Pseudonym eller inte?
  • Anonym (skriv­)
    Thu 19 May 2022 12:26
    #1
    Anonym (Författare) skrev 2022-05-19 12:24:44 följande:
    Pseudonym eller inte?

    Jag ska få ut en bok utgiven snart, min debutroman. Jag är väldigt stolt över den och fått massa positivt gensvar.

    Hur som helst, jag velar fram och tillbaka om jag ska ge ut den under mitt riktiga namn eller inte. Jag är ensam om mitt namn i Sverige, så precis alla skulle med en snabb sökning kunna få upp min adress och hela köret. Samtidigt så VILL en annan del av mig att andra ska veta att det är jag som skrivit den.. Men känns ändå läskigt på samma gång.

    Hur tänker ni andra?


    Splar det någon roll om andra vet att du skrivit boken, t ex pga ditt jobb eller familj? Om inte, skriv under riktigt namn.
  • Anonym (Förfa­ttare) Trådstartaren
    Thu 19 May 2022 12:29
    #2
    Anonym (skriv) skrev 2022-05-19 12:26:27 följande:
    Splar det någon roll om andra vet att du skrivit boken, t ex pga ditt jobb eller familj? Om inte, skriv under riktigt namn.

     


    Nej inte så sett, men det finns vissa i mitt förflutna som spökar i huvudet på mig... Det är säkert orealistiskt att något skulle hända, men har man ångest så har man...

  • Thu 19 May 2022 13:21
    #3

    Jag tror att det är bara rädsla för en utgivning av boken. Om ditt namn är unikt och väcker inga dåliga associationer eller hågkomster  - varför inte?  


    Lycka till! 

  • Anonym (Avis)
    Fri 20 May 2022 11:22
    #4

    Först vill jag bara säga ett stort grattis! Jag är inte så lite avis! Tänk att få en egen roman utgiven! Det är verkligen inte kattskit. Flört

    Om jag någonsin skulle uppnå detsamma hade jag absolut använt mitt riktiga namn, som också är ganska ovanligt (vi är bara två som heter så i hela landet).

    Dessutom är det ju lättare att komma ut o göra författarbesök osv om man inte är anonym. Förstås.
    Men du kanske har en särskild anledning att vilja ge ut under pseudonym?

  • Anonym (A)
    Fri 20 May 2022 12:28
    #5

    Eget namn såklart!

  • Anonym (E)
    Fri 20 May 2022 12:40
    #6

    Eget namn. Att använda pseudonym pga trassligt förflutet låter som om du är lite paranoid. Dina ex eller vad de är kan leta upp dig på tre sekunder oavsett om ditt namn står på en bok eller inte.

  • Anonym (lll)
    Fri 20 May 2022 12:46
    #7

    Jag försöker också få ut en bok, och jag har ett unikt efternamn som min man och jag har hittat på så det finns bara vi i hela landet som heter så. Skulle jag lyckas ge ut en bok så skulle jag med stolthet ha mitt riktiga namn, även om det går att söka på det. 
    Om jag skulle skriva böcker baserade på verkliga händelser som andra skulle kunna känna igen, så kanske jag skulle fundera ett varv till.

  • Anonym (Pseud­onym)
    Fri 20 May 2022 12:46
    #7

    Tycker tvärtom mot andra att du ska välja pseudonym om du faktiskt funderar över det.... Om det finns en del i dig som faktiskt inte vill upp. 
    Eller alternativt byta namn till något mer ounikt.

    Man kan alltid berätta saker senare, men inte göra något offentligt hemligt när det är känt!

  • Fri 20 May 2022 13:07
    #8
    +1

    Är boken självutlämnande, beskriver den verkliga händelser t.ex våld, övergrepp, mobbing som kan vara känsliga för andra som kan känna igen sig (på ett inte positivt sätt), då kan pseudonym vara något att fundera över. För att skydda dem som beskrivs i boken och eventuellt dig själv. Eller om du har ett väldigt vanligt namn, men det har ju inte du. Annars tycker jag du stolt ska skylta med ditt riktiga namn och ta åt dig av äran! Det är bara din ångest och rädsla som får dig att vilja gömma dig bakom pseudonym.

    Jag har några vänner som gett ut böcker och jag är mäkta stolt över dem! En av vännerna har skrivit en bok som handlar om vår ungdomstid, och jag finns med i boken som en karaktär som är baserad på mig. Jag är oerhört stolt över detta väldigt anonyma kändisskap (fniss) och även om boken innehåller en del känsliga och pinsamma minnen skulle jag ändå inte vilja att hon vare sig skrev under pseudonym eller inte hade haft med mig i boken. De som inte var med då kan ju aldrig veta exakt vad som handlar om mig eller känna igen mig. Om det nu skulle spela någon roll såhär 30 år senare när allt ändå är preskriberat haha...

  • Fri 20 May 2022 13:11
    #9

    OM detta är en en gångs händelse, så kör på pseudonym.


    Men om det blir fler, så är det lika bra att ta det förflutna i hornen och se till man gör det rätt istället.
    Så slipper du ha detta som en svans efter dig och om det blir fler böcker.


    Och är det omöjligt att fixa till, ja, då spelar det nog ingen roll hur du gör, även om pseudonymen gör det tar längre tid för det att nå ytan.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Fri 20 May 2022 13:33
    #10
    -3

    OM du blivit väldigt politisk och feministisk  i din roman och läsaren kan känna att det blir mer uppfostran än roman .... så JA då kan en pseudonym vara bra så du inte bränner alla broar!  Jag har för egen del slutat lyssna på flera ljudböcker mitt i för att jag inte vill få politisk propaganda nerkört i .....svalget! När jag vill lyssna på en deckare T EX.! Är ofta på biblioteket och letar bland Mp3-böcker och jag börjar fundera på om jag KANSKE ska undvika böcker skrivna av kvinnor!? 

  • Anonym (Förfa­ttare) Trådstartaren
    Fri 20 May 2022 14:23
    #11

    Klyban: "gör det rätt"? Vad menar du?

    Det ska bli en trilogi, så ja det kommer bli fler böcker.
    Ja den innehåller tex övergrepp och psykisk misshandel, men inget som är direkt baserat på en verklig händelse. Vissa av karaktärerna är baserade på människor jag känner, men tror inte ens de själva skulle inse det om de läste. Det har de inte självinsikt nog till. Däremot är jag rädd att jag ska dyka upp
    på deras radar igen om jag plötsligt blir offentlig.

    Tack för gratulationerna :)

  • Fri 20 May 2022 14:32
    #12
    Anonym (Författare) skrev 2022-05-20 14:23:03 följande:
    Klyban: "gör det rätt"? Vad menar du?

    Det ska bli en trilogi, så ja det kommer bli fler böcker.
    Ja den innehåller tex övergrepp och psykisk misshandel, men inget som är direkt baserat på en verklig händelse. Vissa av karaktärerna är baserade på människor jag känner, men tror inte ens de själva skulle inse det om de läste. Det har de inte självinsikt nog till. Däremot är jag rädd att jag ska dyka upp
    på deras radar igen om jag plötsligt blir offentlig.

    Tack för gratulationerna :)

    Bra fråga, menar väl att du hanterar detta det handlar om och få det ur världen så att säga, vad det innebär kan bara du svara på.


    Går det bra för dig, så är det en bra idé att få detta ur världen, för annars får du en shitstorm senare.
    Men nu vet jag inte vad det är och behöver inte veta heller, du har egentligen två val, ta hand om det nu eller hoppas ingen drar upp det någonsin.
    Och få svaret på vilket, så är det väl först vad det är(inget vi behöver berätta) och vilka utfall denna kännedom kan ge, är det lågt utfall så låt det vara, är det stort så bör du skapa dig en strategi som får det gå vidare.


    Och är nått av avundsjuka, så kan du nog helt garantera att det kommer tillbaka, då en del folk är extremt långsinta med avundsjuka, och vad värre för den än att du lyckas? Tungan ute
    Svårt se något.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Förfa­ttare) Trådstartaren
    Fri 20 May 2022 14:46
    #13
    klyban skrev 2022-05-20 14:32:08 följande:

    Bra fråga, menar väl att du hanterar detta det handlar om och få det ur världen så att säga, vad det innebär kan bara du svara på.


    Går det bra för dig, så är det en bra idé att få detta ur världen, för annars får du en shitstorm senare.
    Men nu vet jag inte vad det är och behöver inte veta heller, du har egentligen två val, ta hand om det nu eller hoppas ingen drar upp det någonsin.
    Och få svaret på vilket, så är det väl först vad det är(inget vi behöver berätta) och vilka utfall denna kännedom kan ge, är det lågt utfall så låt det vara, är det stort så bör du skapa dig en strategi som får det gå vidare.


    Och är nått av avundsjuka, så kan du nog helt garantera att det kommer tillbaka, då en del folk är extremt långsinta med avundsjuka, och vad värre för den än att du lyckas? Tungan ute
    Svårt se något.


     


    Förstår inte vad du menar, vad skulle resultera i en shitstorm och varför?

  • Fri 20 May 2022 15:20
    #14

    Använd ditt riktiga namn. Jag tror man stör sig på en pseudonym till slut. 

    Du är du. Man kanske kan spärra sitt telefonnr och sin adress på vissa sajter. 

  • Fri 20 May 2022 15:43
    #15
    Anonym (Författare) skrev 2022-05-20 14:46:51 följande:

     


    Förstår inte vad du menar, vad skulle resultera i en shitstorm och varför?


    Inte en jävla susning, då det är bara du som vet.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (A 2)
    Fri 20 May 2022 19:37
    #16
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-20 15:20:54 följande:
    Använd ditt riktiga namn. Jag tror man stör sig på en pseudonym till slut. 

    Du är du. Man kanske kan spärra sitt telefonnr och sin adress på vissa sajter. 
    Håller med
Svar på tråden Pseudonym eller inte?