• Anonym (V)
    Thu 19 May 2022 12:39
    1643 visningar
    17 svar
    17
    1643

    Halvtid jobb

    Om man bara kan jobba 50%, och får resten av FK. Vid autism. 
    Hur fungerar det?
    Får man resten av pengarna utifrån existensminimum, eller utifrån yrke/lön nivå? 


     

  • Svar på tråden Halvtid jobb
  • Glinda från Oz
    Thu 19 May 2022 13:38
    #1

    Du får halv aktivitets-/sjukersättning vilket är hälften av 9 982?11 190 (hur mycket du får beror på hur gammal du är. Detta är före skatt. 


    Du får också bara jobba 4 timmar per dag fem dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. 


    Det går att söka bostadstillägg om du har låg inkomst men jobbar du tror jag att du tjänar för mycket.

  • Anonym (V) Trådstartaren
    Thu 19 May 2022 14:01
    #2
    Glinda från Oz skrev 2022-05-19 13:38:53 följande:

    Du får halv aktivitets-/sjukersättning vilket är hälften av 9 982?11 190 (hur mycket du får beror på hur gammal du är. Detta är före skatt. 


    Du får också bara jobba 4 timmar per dag fem dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. 


    Det går att söka bostadstillägg om du har låg inkomst men jobbar du tror jag att du tjänar för mycket.


    Hmm. Då tjänar man ju inget på att jobba med lön. Man får lika mkt som om man inte jobbar alls
  • Anonym (Trall­)
    Thu 19 May 2022 14:03
    #3

    Om du söker ett jobb på 50% och har sjukersättning resterande tid så ska du ha lön för yrket så att säga. Enda skillnaden är att du under inga omständigheter får arbeta mer än dessa 50% för du har vid någon tidpunkt fått en bedömning som säger att det är vad du varaktigt kan sägas klara av.
    Vi hade en kvinna på min arbetsplats som var ekonomiassistent på 50% med samma löneläge som övriga, bara det att hon hade sjukersättning resten. Jag vet inte ens varför, det var inget som "märktes" men hon berättade själv om det. 

  • Anonym (.)
    Thu 19 May 2022 14:09
    #4
    Anonym (V) skrev 2022-05-19 14:01:31 följande:
    Hmm. Då tjänar man ju inget på att jobba med lön. Man får lika mkt som om man inte jobbar alls

    Om du jobbar så får du ju både en halvtidslön och en halv sjukersättning. Om du inte jobbar får du bara en halv sjukersättning.
  • Anonym (V) Trådstartaren
    Thu 19 May 2022 14:12
    #5
    Anonym (.) skrev 2022-05-19 14:09:06 följande:

    Om du jobbar så får du ju både en halvtidslön och en halv sjukersättning. Om du inte jobbar får du bara en halv sjukersättning.
    Jag har hel ersättning nu. Men vill prova jobba halvtid
  • Anonym (.)
    Thu 19 May 2022 14:12
    #6
    Anonym (V) skrev 2022-05-19 14:01:31 följande:
    Hmm. Då tjänar man ju inget på att jobba med lön. Man får lika mkt som om man inte jobbar alls

    Ah, jag tror att jag missförstod dig först. Jo, om du har jobbat tidigare och haft en bra lön så kan du få mer i sjukersättning. "Om du har arbetat får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 19 531 kronor före skatt per månad." www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-
  • Anonym (.)
    Thu 19 May 2022 14:13
    #7
    Anonym (V) skrev 2022-05-19 14:12:05 följande:
    Jag har hel ersättning nu. Men vill prova jobba halvtid

    Det är ett väldigt lågavlönat jobb alltså?
  • Glinda från Oz
    Thu 19 May 2022 14:24
    #8
    -1
    Anonym (V) skrev 2022-05-19 14:01:31 följande:
    Hmm. Då tjänar man ju inget på att jobba med lön. Man får lika mkt som om man inte jobbar alls
    Hur tänker du nu? Ingen halvtidslön är på runt 5000. Du får alltså mer om du jobbar. 
  • Anonym (Fia)
    Thu 19 May 2022 14:34
    #9
    Glinda från Oz skrev 2022-05-19 13:38:53 följande:

    Du får halv aktivitets-/sjukersättning vilket är hälften av 9 982?11 190 (hur mycket du får beror på hur gammal du är. Detta är före skatt. 


    Du får också bara jobba 4 timmar per dag fem dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. 


    Det går att söka bostadstillägg om du har låg inkomst men jobbar du tror jag att du tjänar för mycket.


    Det blev inte många rätt där. 


    TS vad du får i ersättning för din andra halva beror på olika saker, framförallt dina tidigare inkomster. De 50% du inte kan arbeta kan ju dels vara antingen som sjukskrivning och då beroende på din SGI hur mycket det är på samma sätt som vilken som helst sjukskrivning. Är det däremot så att du har aktivitetseller sjukersättning så räknas det ut på lite annat sätt där de vid tidpunkten av beviljandet gör en beräkning om antagande inkomst vilket då beror på hur mycket du tjänat de senaste åren. Är det lågt blir det troligen så att det behöver fyllas upp till garantinivå. Har du redan det så är det lätt, då delar du bara det du får för heltid med hälften (obs endast den ersättningen inte några andra ersättningar). Själv hade jag studerat och varit arbetslös innan så min inkomst grundande blev bara ca 1200kr så den fylls upp till haäv garantinivå när jag fick den var det runt 4500kr (allt innan skatt) men den har höjts lite på sistone och har inte exakt summa i huvudet nu men bara ett exempel. Har man jobbat heltid med bra lön blir det mer än garantinivån. 

    vare sig det är sjukpenning eller utvecklings eller sjukersättning så påverkas nivåerna inte av att du arbetar på den andra tiden. Är det däremot så att du inte har rätt till vare sig av detta utan exempelvis har försörjningsstöd är läget ett annat. I min kommun fick man just då (ca 7 år sedan så de kan ha ändrat igen) undanta 25% av inkomst ökningen under en viss tid efter om man lyckades börja arbeta efter gått en lång tid på försörjningsstöd (för att inte känna att man inte får en krona extra om man inte klarar att arbeta så mycket att man kommer över normen)

    du har också rätt till bostadstillägg om du har aktivitets eller sjukersättning (ej om du har vanlig sjukpenning, försörjningsstöd eller inget alls på den andel du inte kan arbeta) om du inte har en förmögenhet. Hur mycket beror på hur stor inkomst man har, men du når definitivt inte i taket på det med ett halvtidsjobb och låg ersättning, dessutom så räknas arbetsinkomst till en lägre % än annan ersättning på beräkningen av inkomst (ska inte svära på exakta siffrorna men sist jag hade kontalt med försäkringskassan om saken tror jag sjukersättningen räknades till 80% och arbetsinkomster till 50% så man kan faktiskt råka ut för att bli återkravsskyldig om man blir sjukskriven eller arbetslös på den andra delen för att man trots lägre inkomst då har rätt till lägre bostadstillägg så väldigt viktigt att anmäla alla förändringar direkt). 


    har inte fullt bostadstillägg men på en hyra på 6500kr, halv garantiersättning och en lön som ger 11500kr innan skatt på halvtid får jag ca 5000kr i bostadstillägg. Innan höjningen av taket på den vid årsskiftet var det 4800kr 

    så var du får beror helt på hur din situation ser ut på den icke arbetsföra delen 

  • Anonym (Fia)
    Thu 19 May 2022 14:38
    #10

    Hann bli lite mer svar under tiden jag skrev (tar en stund på mobilen) 

    har du nu hel sjukersättning och haft det ett tag (tror det måste vara minst ett år) så är det ännu bättre, då kan du sätta den delen du vill prova att arbeta på vilande i upp till 2 år och få behålla en del av den ovanpå. Men du måste kontakta försäkrigskassa innan du börjar! de kan då också svara på alla de ekonomiska förutsättningarna för just dig 

  • Anonym (Korts­iktigt­)
    Thu 19 May 2022 14:41
    #11

    På kort sikt kanske det inte ger många extra kronor att jobba jämfört att vara sjukskriven/få ersättning.

    På sikt kan det göra stor skillnad. Genom att jobba får du möjlighet till löneökningar och med erfarenhet, nya mer välbetalda jobb. Ligger du kvar och harvar på ersättning eller försörjningsstöd lär du ha väldigt låga nivåer i all framtid.

    Jobb ger också mer pension och möjligheter till andra ersättningar.

     

  • Anonym (Fia)
    Thu 19 May 2022 14:43
    #12

    Fick du beslut om sjukersättning efter 2008 så får du behålla 25% av den del du sätter vilande skattefritt

  • Anonym (Fia)
    Thu 19 May 2022 14:53
    #13

    Man kan önska att det vore så, men pratar man om garantinivå inkomster och man har sjukersättning är det tyvärr inte så. Det kommer helt ätas upp då man inte kommer nå upp över garantinivåerna ändå (du behover arbet väldigt mycket och till bra lön, det är därför det finns de som arbetat ett helt arbetsliv och ändå inte mår över dem, deltidsarbete kommer inte göra någon större skillnad på det alls tyvärr, speciellt inte om man har hel sjukersättning som inte är baserad på hög lön). Däremot är det faktiskt så att det ger en hel del extra i handen just nu. 


    så det är snarast tvärt om  
    går man på försörjningsstöd är läget naturligtvis ett annat  Men inte om man redan har sjukersättning  Du kan heller inte hjälpa upp den framtida pensionen med att spara några summor heller om du inte lyckas spara så mycket att du köper en bostad (men det går bara om man bryter mot lagen så att sparandet under tiden står hos någon annan då du annars blir av med ditt bostadstillägg under tiden - permanentbostad man är skriven på är den enda förmögenhet du får ha som inte tar ner rätten till bostadstilläg) 


    Anonym (Kortsiktigt) skrev 2022-05-19 14:41:28 följande:

    På kort sikt kanske det inte ger många extra kronor att jobba jämfört att vara sjukskriven/få ersättning.

    På sikt kan det göra stor skillnad. Genom att jobba får du möjlighet till löneökningar och med erfarenhet, nya mer välbetalda jobb. Ligger du kvar och harvar på ersättning eller försörjningsstöd lär du ha väldigt låga nivåer i all framtid.

    Jobb ger också mer pension och möjligheter till andra ersättningar.

     


  • Anonym (Fia)
    Thu 19 May 2022 15:05
    #14

    just det var ytterligare ett fel där. Du får visst ha arbetstiden fördelad på ett annat sätt än 4 timmar om dagen om orsaken till det har med ditt funktionshinder att göra och inte för att jobbet ser ut så eller det passar dig bättre med kommunikationer etc  Så för en annan förläggning av den behövs läkarintyg som styrker det och att det är överenskommet med försäkringskassan   Normalt ska det vara jämnt fördelat, men inte om det finns orsaker  Folk blandar också ihop med tillfällig sjukskrivning där bedömningarna kan se annorlunda ut än vid permanenta funktionsnedsättningar. 


    Kan aldrig arbeta varje dag oavsett hur lite tid så vore det sant som hävdas skulle jag ha 0% arbetsförmåga istället för knappt 50%


    har även haft delvis sjukskrivning på min arbetsföra del och då plockades ytterlogare en dag bort  


    det är just min AST som orsakar att fler dagar än 3 i veckan inte är möjligt pga den långa återhämtnings tid som behövs mellan arbetspassen oavsett hur korta de är  


    men se till att du har underlag som styrker sådant om det är fallet då normalfallet är en jämn fördelning av arbetstiden  


    Anonym (Fia) skrev 2022-05-19 14:34:13 följande:

    Det blev inte många rätt där. 


    TS vad du får i ersättning för din andra halva beror på olika saker, framförallt dina tidigare inkomster. De 50% du inte kan arbeta kan ju dels vara antingen som sjukskrivning och då beroende på din SGI hur mycket det är på samma sätt som vilken som helst sjukskrivning. Är det däremot så att du har aktivitetseller sjukersättning så räknas det ut på lite annat sätt där de vid tidpunkten av beviljandet gör en beräkning om antagande inkomst vilket då beror på hur mycket du tjänat de senaste åren. Är det lågt blir det troligen så att det behöver fyllas upp till garantinivå. Har du redan det så är det lätt, då delar du bara det du får för heltid med hälften (obs endast den ersättningen inte några andra ersättningar). Själv hade jag studerat och varit arbetslös innan så min inkomst grundande blev bara ca 1200kr så den fylls upp till haäv garantinivå när jag fick den var det runt 4500kr (allt innan skatt) men den har höjts lite på sistone och har inte exakt summa i huvudet nu men bara ett exempel. Har man jobbat heltid med bra lön blir det mer än garantinivån. 

    vare sig det är sjukpenning eller utvecklings eller sjukersättning så påverkas nivåerna inte av att du arbetar på den andra tiden. Är det däremot så att du inte har rätt till vare sig av detta utan exempelvis har försörjningsstöd är läget ett annat. I min kommun fick man just då (ca 7 år sedan så de kan ha ändrat igen) undanta 25% av inkomst ökningen under en viss tid efter om man lyckades börja arbeta efter gått en lång tid på försörjningsstöd (för att inte känna att man inte får en krona extra om man inte klarar att arbeta så mycket att man kommer över normen)

    du har också rätt till bostadstillägg om du har aktivitets eller sjukersättning (ej om du har vanlig sjukpenning, försörjningsstöd eller inget alls på den andel du inte kan arbeta) om du inte har en förmögenhet. Hur mycket beror på hur stor inkomst man har, men du når definitivt inte i taket på det med ett halvtidsjobb och låg ersättning, dessutom så räknas arbetsinkomst till en lägre % än annan ersättning på beräkningen av inkomst (ska inte svära på exakta siffrorna men sist jag hade kontalt med försäkringskassan om saken tror jag sjukersättningen räknades till 80% och arbetsinkomster till 50% så man kan faktiskt råka ut för att bli återkravsskyldig om man blir sjukskriven eller arbetslös på den andra delen för att man trots lägre inkomst då har rätt till lägre bostadstillägg så väldigt viktigt att anmäla alla förändringar direkt). 


    har inte fullt bostadstillägg men på en hyra på 6500kr, halv garantiersättning och en lön som ger 11500kr innan skatt på halvtid får jag ca 5000kr i bostadstillägg. Innan höjningen av taket på den vid årsskiftet var det 4800kr 

    så var du får beror helt på hur din situation ser ut på den icke arbetsföra delen 


  • Glinda från Oz
    Thu 19 May 2022 16:37
    #15
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-19 14:34:13 följande:

    Det blev inte många rätt där. 


    TS vad du får i ersättning för din andra halva beror på olika saker, framförallt dina tidigare inkomster. De 50% du inte kan arbeta kan ju dels vara antingen som sjukskrivning och då beroende på din SGI hur mycket det är på samma sätt som vilken som helst sjukskrivning. Är det däremot så att du har aktivitetseller sjukersättning så räknas det ut på lite annat sätt där de vid tidpunkten av beviljandet gör en beräkning om antagande inkomst vilket då beror på hur mycket du tjänat de senaste åren. Är det lågt blir det troligen så att det behöver fyllas upp till garantinivå. Har du redan det så är det lätt, då delar du bara det du får för heltid med hälften (obs endast den ersättningen inte några andra ersättningar). Själv hade jag studerat och varit arbetslös innan så min inkomst grundande blev bara ca 1200kr så den fylls upp till haäv garantinivå när jag fick den var det runt 4500kr (allt innan skatt) men den har höjts lite på sistone och har inte exakt summa i huvudet nu men bara ett exempel. Har man jobbat heltid med bra lön blir det mer än garantinivån. 

    vare sig det är sjukpenning eller utvecklings eller sjukersättning så påverkas nivåerna inte av att du arbetar på den andra tiden. Är det däremot så att du inte har rätt till vare sig av detta utan exempelvis har försörjningsstöd är läget ett annat. I min kommun fick man just då (ca 7 år sedan så de kan ha ändrat igen) undanta 25% av inkomst ökningen under en viss tid efter om man lyckades börja arbeta efter gått en lång tid på försörjningsstöd (för att inte känna att man inte får en krona extra om man inte klarar att arbeta så mycket att man kommer över normen)

    du har också rätt till bostadstillägg om du har aktivitets eller sjukersättning (ej om du har vanlig sjukpenning, försörjningsstöd eller inget alls på den andel du inte kan arbeta) om du inte har en förmögenhet. Hur mycket beror på hur stor inkomst man har, men du når definitivt inte i taket på det med ett halvtidsjobb och låg ersättning, dessutom så räknas arbetsinkomst till en lägre % än annan ersättning på beräkningen av inkomst (ska inte svära på exakta siffrorna men sist jag hade kontalt med försäkringskassan om saken tror jag sjukersättningen räknades till 80% och arbetsinkomster till 50% så man kan faktiskt råka ut för att bli återkravsskyldig om man blir sjukskriven eller arbetslös på den andra delen för att man trots lägre inkomst då har rätt till lägre bostadstillägg så väldigt viktigt att anmäla alla förändringar direkt). 


    har inte fullt bostadstillägg men på en hyra på 6500kr, halv garantiersättning och en lön som ger 11500kr innan skatt på halvtid får jag ca 5000kr i bostadstillägg. Innan höjningen av taket på den vid årsskiftet var det 4800kr 

    så var du får beror helt på hur din situation ser ut på den icke arbetsföra delen 


    Allt jag skrev var korrekt. TS vill jobba halvtid inte vara sjukskriven eller något annat. Att pausa sjukersättningen för att vara sjukskriven mär så dumt att jag inte tänker kommentera det. 


    Bostadstillägget baseras på inkomst, de flesta som är sambor har därför inte rätt till det. 

  • Glinda från Oz
    Thu 19 May 2022 16:39
    #16
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-19 15:05:11 följande:

    just det var ytterligare ett fel där. Du får visst ha arbetstiden fördelad på ett annat sätt än 4 timmar om dagen om orsaken till det har med ditt funktionshinder att göra och inte för att jobbet ser ut så eller det passar dig bättre med kommunikationer etc  Så för en annan förläggning av den behövs läkarintyg som styrker det och att det är överenskommet med försäkringskassan   Normalt ska det vara jämnt fördelat, men inte om det finns orsaker  Folk blandar också ihop med tillfällig sjukskrivning där bedömningarna kan se annorlunda ut än vid permanenta funktionsnedsättningar. 


    Kan aldrig arbeta varje dag oavsett hur lite tid så vore det sant som hävdas skulle jag ha 0% arbetsförmåga istället för knappt 50%


    har även haft delvis sjukskrivning på min arbetsföra del och då plockades ytterlogare en dag bort  


    det är just min AST som orsakar att fler dagar än 3 i veckan inte är möjligt pga den långa återhämtnings tid som behövs mellan arbetspassen oavsett hur korta de är  


    men se till att du har underlag som styrker sådant om det är fallet då normalfallet är en jämn fördelning av arbetstiden  


    Du har ett halvt rätt där. Fick ts sjukersättning innan ett visst årtal kan hon lägga upp det på annat vis. Annars går det inte, inte med läkarintyg heller. Systemet är otroligt dumt och fyrkantigt. 
  • Anonym (Fia)
    Fri 20 May 2022 19:37
    #17
    Glinda från Oz skrev 2022-05-19 16:37:34 följande:

    Allt jag skrev var korrekt. TS vill jobba halvtid inte vara sjukskriven eller något annat. Att pausa sjukersättningen för att vara sjukskriven mär så dumt att jag inte tänker kommentera det. 


    Bostadstillägget baseras på inkomst, de flesta som är sambor har därför inte rätt till det. 


    Nej du gav fortfarande fel på en massa saker, jag vet att du inte vet att du har fel. 

    Du skrev "Du får halv aktivitets-/sjukersättning vilket är hälften av 9 98211 190 (hur mycket du får beror på hur gammal du är. Detta är före skatt. 

    Du får också bara jobba 4 timmar per dag fem dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. 


    Det går att söka bostadstillägg om du har låg inkomst men jobbar du tror jag att du tjänar för mycket"

    Du kan inte anta summorna på det sättet då de inte är samma för alla om man inte råkar ha garantiersättning, vilket var det jag försökte förklara.
    Att man bara får jobba 4 timmar per dag fem dagar i veckan och att man inte får lägga upp det på något annat sätt är också fel - vet du har argumenterat om det förut gällande framförallt sjukpenning men så är det helt enkelt inte. Skillnaden gällande om man fått det innan ett annat årtal gäller det som kallas stegvis avräkning. Jag vet att det visst går då jag varken haft sjukersättning så länge att jag ligger innan brytpunkten och varit i kontakt med försäkringskassan om ändringar av arbetsomfattning och tiderna flera gånger under senaste året. Senaste gången ca 6 månader sedan. Eller hävdar du att de gjort en drastisk ändring sedan dess?
    Du har också uppenbarligen fel om bostadstillägget även om du senare försöker blanda in en sambo. Ja det har med inkomsten att göra men "men jobbar du tror jag att du tjänar för mycket" är inte sant. Varför du senare blandar in en sambo vet jag inte. Gjorde en snabb beräkning för om jag med halv sjukersättning, halvtids arbete och en fiktiv sambo som arbetar heltid med ganska låg men normal lön (25 000) och en hyra på 7000kr så får jag fortfarande ca 1600kr i bostadstillägg (trots att min del av hyran då bara skulle vara 3500) - alltså påverkar inte det så väldigt mycket heller. 

    Har inte sagt att TS skulle pausa sjukersättning för att vara sjukskriven - men det var när jag skrev det som sagt ännu inte specificerat om denne hade aktivitets/sjuk-ersättning eller sjukpenning eller vad. Alltså tog jag med alla alternativen då reglerna blir olika. 


    Du hade i princip fel på allt du skrev, men bara halvfel (summorna stämmer om det gäller garantiersättning, men det kan man inte förutsätta). Du skrev också att du "tror" att denne skulle tjäna för mycket om för att få det om denne jobbar - och tro saker är ju inte fel i sig även om det du trodde är felaktigt. 

    Jag vet att du är väldigt envis med det här och det har säkert en del med de egna autismspektrum störningarna jag har för mig du nämnt tidigare, men du har likväl fel och även om jag inte tror att du kommer vilja ändra dig så är det viktigt att påpeka att det inte stämmer då det finns andra som läser så de inte tar felaktiga beslut baserat på det. 
Svar på tråden Halvtid jobb