• Anonym (I)

    Skadar jag mina barn?

    Nej det här är inget trolltråd. Inte heller nån hittepå tråd, där jag skulle vara ett barn som beskriver mina föräldrar.

    Jag känner att jag brister i min föräldrarroll ibland. Sen vet jag inte om det är nån stor grej egentligen. Har pratat om dom här händelserna med mina väninnor, enligt dom är det här inget att hänga läpp över. Alla föräldrar tappar humöret eller gör fel ibland. Man är en människa ingen robot. 

    Min dotter och hennes kompis skulle tävla förut i idrott. Springa 60 m samt 400 m. Kompisen kom före min dotter och fick snabbare tid. Vi åkte iväg till skogen där dom fick springa också. Kompisen hann före med ungefär 2 sek. efteråt så sa jag lite frågande varför hon låter sin kompis komma före varje gång. Varför inte visa att hon kan vinna över sin vän. Varför låta henne vinna. Fick inget bra svar av min dotter.

    Min dotter är i 11 års åldern. En av mina nära vänner skulle iväg till Grönan och ville ha med sig ett barn. Hon hade mitt barn att välja på som hon kände väl, och så hade hon ett annat barn att välja på, som hon knappt kände. Min kompis dotter, som hon bara hade träffat en gång. Hon valde att ta med sig min Kompis dotter, som hon knappt kände. jag blev förvånad och tyckte de va dålig stil. Varför inte ta med sig min dotter, som hon känner väl? Fick då höra av henne att det var för att min dotter va för jobbig att ha med sig, därför valde hon nån annans dotter... Det berättade jag för min dotter. Hon blev ledsen, men jag kände att det va bra för henne att veta det. Berättade att min vännina tyckte hon var jobbig och hellre ville ha med sig ett annat barn.

    skulle köra min dotter till träningen och hon hade glömt både vattenflaska och inneskor. Trots att jag påmint henne innan vi åkte. Hon är 11 år och bör kunna ta ansvar. Blev riktigt arg och skrek. Jag sprang omkring utanför hennes träning och skrek. alla tittade häpnadsväckande på mig och bad mig lugna ner mig. 

    Min dotter har väldigt svårt för Matte och även simning. Hon hänger inte med alls. Jag sa då att hon måste kunna det hon inte kan då hon går o 5an. pappan här hemma tyckte jag var lite väl hård mot henne. Han menar på att jag aldrig lagt ner tiden på att lära henne matte. Att det inte är rätt att låta sådär anklagande då det inte är hennes fel att hon inte hänger med i skolan. Hon är ett barn och vi är dom vuxna menar han på. Men jag vill bara få henne att förstå allvaret.

    Brukar även kalla hennes känslig. Att så fort man petar på henne så skriker hon. Att hon inte tål nånting. Får dåligt samvete efteråt då jag inte menar nåt illa... men det är så. Hon är väldigt känslig. Inget fel med det..

    När vi skulle cykla så ramla hon av cykeln hela tiden. Hon är 11 år men har inte lärt sig cykla på rätt sätt. Där man ställer sig på tramperna. Hon lägger benet över själva sadeln. Om ni förstår vad jag menar? Vilket är väldigt svårt och gör att de inte går. så hon ramlade av cykeln flera gånger när vi cykla senaste Gången. Jag visade henne då en gång hur man gör, att man ställer sig på pedalerna så går de lättare. Att både gå och på. Hon vågade inte göra så. vilket resulterade i att hon ramlade över cyckeln säkert 5-6 gånger. men jag brydde mig inte då jag ville fram dit vi skulle, till cafet. Tänkte att det kan ha varit en bra lärdom för henne. När vi kom hem senare så blev pappan i familjen sur på mig då hon hade märken på sina knän. Att jag inte borde cyklat iväg med nån som inte kan cykla. eller köpa en mindre cykel där hon faktiskt kan lyfta benet över sadeln smidigt. 

    Tycker ni dethär är allvarliga saker? Kan hon ta skada av dethär sen? Sett så många trådar där vuxna personer inte bearbetat Sin barndom nämligen. 

  • Svar på tråden Skadar jag mina barn?
  • Tesskk

    Förstår att du blev arg när hon inte kunde adressen.. så gjorde min son och jag blev så besviken 

  • Anonym (S)
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:24:54 följande:

    Skrek och sprang längs hela gården , körde bil aggressivt påvägen hem. Jag var så besviken. Hade hoppats hon kunde bete sig och ta ansvar när jag är snäll och skjutsar henne 


    Nej då är du inte normal. Det är trolltråd eller så har du psykiska problem. 
  • Anonym (mobbare)
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:17:02 följande:

    Tycker inte ni en 11 åring bör ta ansvar mer över sitt liv? När jag körde henne till en kompis hade hon inte ens adressen. Jag gick och skrek på gården och var så arg på henne. Nu var biten till hennes kompis bara 5 min med bil. Men blev så arg och besviken att hon inte kan ta ansvar alls. Dom flesta i hennes ålder får inte en skjuts till sina kompisar. 


    När hon pratar i sin mobiltelefon så sa jag att jag vill veta vilka hon smsar med och vilka hon ringer. Hon sa att jag inte ska lägga sig i. Vem var sån attityd till sin mamma? Känns som jag misslyckats. 


    Hon har den attityden för att du misslyckats. Duh. 
  • Anonym (Ina)

    Ja det är allvarliga fel från din sida och du borde söka hjälp för det. 

    Du skadar din dotter för livet och med stor sannolikhet kommer hon be dig fara åt helvete när hon blir vuxen. 

    Att skylla på din egen barndom är verkligen ingen ursäkt. Det är DITT ansvar att söka hjälp för det. 

    Har själv haft en liknande barndom och även om man ibland tappar humöret pågrund av yttre omständigheter så har jag alltid gått under av dåligt samvete och bett mitt barn om ursäkt för hur jag beter mig. Eftersom du inte känner något sådant för ditt barn och beter dig så som en mobbare med stor offerkofta så sök hjälp direkt och låt barnets pappa ta hand om henne.

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:24:54 följande:

    Skrek och sprang längs hela gården , körde bil aggressivt påvägen hem. Jag var så besviken. Hade hoppats hon kunde bete sig och ta ansvar när jag är snäll och skjutsar henne 


    Vilket moget föredöme för din dotter, du visar henne verkligen hur vuxna ska bete sig. Du vill att hon ska ta ansvar på ett moget sätt, men du gör inte det. Frågade du verkligen inte dottern om adressen innan ni åkte iväg? Förutom att din dotter får ett dåligt intryck av dig och blir ledsen, framstår du som en galning för andra vuxna som ser dig springa omkring och skrika. 

    Men, jag hoppas och tror att du hade en ovanligt tråkig dag och skapade en hittepåtråd. Normala vuxna beter sig inte som du gör. Hoppas att du hittar på en bättre sysselsättning nästa gång du är uttråkad. 
  • Anonym (I)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-19 19:39:25 följande:
    Vilket moget föredöme för din dotter, du visar henne verkligen hur vuxna ska bete sig. Du vill att hon ska ta ansvar på ett moget sätt, men du gör inte det. Frågade du verkligen inte dottern om adressen innan ni åkte iväg? Förutom att din dotter får ett dåligt intryck av dig och blir ledsen, framstår du som en galning för andra vuxna som ser dig springa omkring och skrika. 

    Men, jag hoppas och tror att du hade en ovanligt tråkig dag och skapade en hittepåtråd. Normala vuxna beter sig inte som du gör. Hoppas att du hittar på en bättre sysselsättning nästa gång du är uttråkad. 
    Jag skäms och ska inte återupprepa mitt dåliga beteende.
  • Anonym (I)

    Att hon ligger efter i matten är hennes fel. Då hon inte kan ta ansvar över läxor. När jag försöker hjälpa henne hänskrattar hon och retas med mig. Vilket resulterar i att vi blir osams. en gång fick hon mig till bristningsgränsen. tog då sönder hennes parfymflaskor för att markera att min gräns var nådd. Därför gör jag sällan läxor med henne för att det helt enkelt inte går 

  • Spucks
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:17:02 följande:

    Tycker inte ni en 11 åring bör ta ansvar mer över sitt liv? När jag körde henne till en kompis hade hon inte ens adressen. Jag gick och skrek på gården och var så arg på henne. Nu var biten till hennes kompis bara 5 min med bil. Men blev så arg och besviken att hon inte kan ta ansvar alls. Dom flesta i hennes ålder får inte en skjuts till sina kompisar. 


    När hon pratar i sin mobiltelefon så sa jag att jag vill veta vilka hon smsar med och vilka hon ringer. Hon sa att jag inte ska lägga sig i. Vem var sån attityd till sin mamma? Känns som jag misslyckats. 


    Okej, nu är det glad att det är en trolltråd, för det med adressen har du plockad från en annan tråd. Du är nog samma person som startade en trolltråd för några dagar sedan där hon beskrev hur hon gör mot sina barn ... allt plockat från olika andra trådar.
  • Anonym (I)
    Spucks skrev 2022-05-19 19:44:32 följande:
    Okej, nu är det glad att det är en trolltråd, för det med adressen har du plockad från en annan tråd. Du är nog samma person som startade en trolltråd för några dagar sedan där hon beskrev hur hon gör mot sina barn ... allt plockat från olika andra trådar.
    Nej det är inte så. Jag kan lova att jag inte finner nåt nöje att hitta på. Jag har insett att jag nog behöver söka hjälp. Gillar att ni är ärliga för det blir som en väckarklocka för mig 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:44:03 följande:

    Att hon ligger efter i matten är hennes fel. Då hon inte kan ta ansvar över läxor. När jag försöker hjälpa henne hänskrattar hon och retas med mig. Vilket resulterar i att vi blir osams. en gång fick hon mig till bristningsgränsen. tog då sönder hennes parfymflaskor för att markera att min gräns var nådd. Därför gör jag sällan läxor med henne för att det helt enkelt inte går 


    Ja precis det normala vuxna gör, har sönder parfymflaskor! 
    Hon kan inte ta ansvar över läxor och du kan inte ta ansvar för läxhjälp. Hon har en ursäkt, hon är ett barn, och vad din ursäkt är vet jag inte. 

    Adoptera bort barnet eller gå ut ur trollskogen. 
  • Anonym (.)
    Anonym (....) skrev 2022-05-19 15:41:25 följande:
    Hemskt. Men var var din mamma i allt det här?

    Min mamma var där hela tiden men såg inte allt. Mycket föregick när hon inte var närvarande men inte allt. Hon är ganska undergiven. Tog pappa i förvar de gångerna jag försökte stå upp för mig. Osäker på om hon är nedbruten eller om det är något fel från grunden. Pappa var väldigt elak mot henne också. 


    En gång efter jag kom hem med alla rätt på ett prov för första gången och pappa inte kom med någon reaktion bortsett från ett ?jaha, och?? och en axelryckning så kom hon till mig efteråt och berömde mig. Men det ger inte samma effekt när man låter en förälder behandla sina barn illa öppet och sedan i skymundan ge beröm. 


    Det var mycket konstigheter har jag förstått som vuxen men vet inte riktigt vad det berodde på. Det är möjligt det idag kunde gå under någon diagnos men jag tror huvudproblemet var brist på uppfostran av dem som barn och att de aldrig fått hjälp med att lära sig hantera känslor, bemöta andra och se saker från andras håll. 

  • Anonym (.)
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:50:07 följande:
    Nej det är inte så. Jag kan lova att jag inte finner nåt nöje att hitta på. Jag har insett att jag nog behöver söka hjälp. Gillar att ni är ärliga för det blir som en väckarklocka för mig 

    För mig så låter det som att du behöver vägledning i föräldraskap och hur barn och undgomar fungerar. 


    Det låter också som att du behöver lära dig att hantera din ilska. 


    För att skrika på någon oavsett anledning har inget syfte. Man uppfyller ofta ingenting med det förutom att skrämma den man skriker på. Om du hade velat ha en förändring (exempelvis att din dotter ska veta adressen) så hade ett mer fruktbart sätt varit att ta fram eniro.no och Google Maps och visa hur man gör för att hitta en adress. Så hade kanske din dotter kommit ihåg det till nästa gång eller så hade du behövt upprepa samma procedur tills hon förstår och kommer ihåg. 


    Varenda exempel du drar upp är som ovan. Du reagerar på ett icke konstruktivt sätt. Du behöver istället lära dig hur du kan hantera de här situationerna som uppstår på ett sätt som uppfyller det du önskar (även om det krävs upprepning till dödagar). 


    Sök hjälp ts! Vill du ha en relation till din dotter efter att hon lånat boet så måste du ha hjälp nu och jobba stenhårt för att lära dig hantera dina känslor och lära dig metoder för att hantera och uppmuntra, lära, inspirera din dotter. 

  • Anonym (4% är aktiva alkoholister)

    Nog har jag sett föräldrar skrika och gapa på barn vid träning och i skolan (när jag var elev själv), men det enda man tänker då är ju att de är mentalsjuka och/eller alkoholister.

    Vilket oftast stämmer, enligt min erfarenhet.

  • Wolfie13
    Anonym (4% är aktiva alkoholister) skrev 2022-05-20 17:52:53 följande:

    Nog har jag sett föräldrar skrika och gapa på barn vid träning och i skolan (när jag var elev själv), men det enda man tänker då är ju att de är mentalsjuka och/eller alkoholister.

    Vilket oftast stämmer, enligt min erfarenhet.


    Haha ja men typ. Normala människor beter sig liksom... normalt. Speciellt med barn inblandade. 
  • Anonym (Familjen)

    TS, hur var relationen till din egen mamma under uppväxten, och hur är den nu? 


    Har du några syskon, och isåfall vilken placering i syskonskaran har du?

    Är din dotter ditt enda barn?
    Hur var det när hon var liten?

  • Egon den stora
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:09:51 följande:
    Vad är det som är sjukt?? Förstår inte? Finns dom som har de värre 
    Att andra har det värre är ju verkligen inte något argument,  bara det att du nämner det gör att man får känslan av att du saknar någon förmåga. 
    Du behöver söka hjälp, och det finns hjälp att få. 
    Om din dotter inte kan cykla eller har svårt för vissa ämnen behöver hon ju hjälp och stöd i det. Inte kritik. 
    Jobbar du som pilot eller kirurg eller något som gjorde att du inte kunde gå ifrån på två timmar? Extremt få personer har sådana jobb att dom inte kan gå när ens eget barn skadar sig. 
  • Anonym (......)
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 19:44:03 följande:

    Att hon ligger efter i matten är hennes fel. Då hon inte kan ta ansvar över läxor. När jag försöker hjälpa henne hänskrattar hon och retas med mig. Vilket resulterar i att vi blir osams. en gång fick hon mig till bristningsgränsen. tog då sönder hennes parfymflaskor för att markera att min gräns var nådd. Därför gör jag sällan läxor med henne för att det helt enkelt inte går 


    Hon är 11 år. En 11 åring har inte utvecklar sin ansvarsförmåga helt så det är föräldrarnas ansvar art hjälpa sitt barn med att komma ihåg saker och ta ansvar över bla läxor.
Svar på tråden Skadar jag mina barn?