• Thu 19 May 2022 16:57
    1638 visningar
    5 svar
    5
    1638

    Nattliga gaser

    Har en liten konstig och kanske även lite pinsam frågeställning och undrar om någon annan känner igen sig och om det finns något knep för att komma till bukt med det. 


    Jag har senaste åren märkt och fått reda på att jag blir väldigt gasig så fort jag ligger eller halvligger ner. Jag har inga direkta problem dagtid utan det är först på kvällen när jag lägger mogna soffan eller sängen som det känns som att det vrids på en kran. Jag har även fått reda på den kompisar när att jag släpper väder i sömnen. Inget jag själv märker av såklart. Jag har inga problem med magen annars, fick reda på för ett tag sen att jag va laktosintolerant men det har jag kontroll på genom att jag ändrat min kost. Det känns mer som att det hela beror på att något trycket i ländryggen. Känslan många gånger är att ett tryck i nedre delen av ryggen gör att det känns som att man blir nördig eller gasig. Någon som känner igen detta och vet hur man kommer till bukt med detta. Jag vill även säga att jag har inte ont i rygg eller mage. Jag mår hur bra som helst annars. Bara detta som är något jobbigt som hänger över mig hela tiden. 

  • Svar på tråden Nattliga gaser
  • Thu 19 May 2022 17:45
    #1

    Det finns jättebra hjälp för detta på apoteket.

  • Thu 19 May 2022 20:56
    #2
    Långbenopluto skrev 2022-05-19 17:45:29 följande:

    Det finns jättebra hjälp för detta på apoteket.


    Imogaze kan man bara ta några dagar i följd. Jag tror att det kan ha att göra med att ländryggen eller liknande ligger och trycker mot tarmen. Men har inte hittat någon som haft liknande problem när jag googlat????
  • Fri 20 May 2022 11:12
    #3
    Axel88 skrev 2022-05-19 20:56:51 följande:
    Imogaze kan man bara ta några dagar i följd. Jag tror att det kan ha att göra med att ländryggen eller liknande ligger och trycker mot tarmen. Men har inte hittat någon som haft liknande problem när jag googlat????
    Ländrygg som trycker på tarmarna så du får gaser? 

    Nja, det låter inte som.

    Många får gaser på natten, och det finns flera mediciner som kan avhjälpa det som du kan ta dagligen. Gå till apoteket så får du hjälp.
  • Fri 20 May 2022 12:22
    #4

    Alltså, hälsomässigt är det ett icke-problem.
    Du äter, du får gaser som vill komma ut när du lägger dig ner(och trycket på tarmarna förändras) . Lätta på trycket och må bra.

    Sen finns det receptfri gasreducerande medicin som kan vara bra att ha om du ska samsova med någon du inte känner väl och så.

  • Fri 20 May 2022 12:25
    #5

    Du kan ju även prova att utesluta vissa livsmedel (ex.bönor, kål, lök ) när du behöver undvika att bli gasig,

Svar på tråden Nattliga gaser