• Anonym (Hanna)

    Personlig assistans erfarenheter

    Jag startade ju en tråd om sovande jour igår så vill spinna vidare lite. Vad har ni för erfarenheter; positiva och negativa; av detta arbete?

  • Svar på tråden Personlig assistans erfarenheter
  • Anonym (Bra)

    Mycket bra erfarenheter av att vara kommunalt anställd ass. Inne på mitt 23:e år. Heltid. 7 dygn på 4 v. 
    Sovande jour. 9.00-9.00. 

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Bra) skrev 2022-05-20 07:50:23 följande:

    Mycket bra erfarenheter av att vara kommunalt anställd ass. Inne på mitt 23:e år. Heltid. 7 dygn på 4 v. 
    Sovande jour. 9.00-9.00. 


    Hur många timmar är jour? Kan du sova ordentligt?
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-20 09:19:53 följande:
    Hur många timmar är jour? Kan du sova ordentligt?
    4 timmar jour. Jag sover lika bra på jobbet som hemma, sängen passar mig. Vill man ha kollegor och /eller har svårt  att koppla av och sova borta kan det nog vara svårt. Sängen t.ex ska ju passa alla. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Bra) skrev 2022-05-20 10:30:14 följande:
    4 timmar jour. Jag sover lika bra på jobbet som hemma, sängen passar mig. Vill man ha kollegor och /eller har svårt  att koppla av och sova borta kan det nog vara svårt. Sängen t.ex ska ju passa alla. 
    Får du bara sova 4 timmar få eller finns det möjlighet att sova lika länge som brukaren ungefär?
  • Anonym (Bra)
    Anonym (V) skrev 2022-05-21 17:59:31 följande:
    Får du bara sova 4 timmar få eller finns det möjlighet att sova lika länge som brukaren ungefär?
    Jag har sovande jour alltså inget arbete på natten. 
  • Anonym (Assistenten)

    Jag arbetar som personlig assistent, dygnspass med sovande jour. Jag har jobbat både inom kommunen och privat, den stora skillnaden mellan dessa är hos kommunen arbetsmiljön. Hos privat hade vi inte ens en säng utan en soffa att sova i. Även arbetstiderna var helt annorlunda, vi sov endast några timmar nattetid. Hos kommunen har jag på alla platser jag varit på alltid haft ett eget rum med säng, sover hela natten.
    Personlig assistent är ett yrke som verkligen är så olika på alla arbetsplatser, det är ju hemma hos människor. Där jag arbetar nu sover jag ungefär lika länge som brukaren, men jag har 4 timmars sovande jour, alltså endast jourersättning. Resterande 4 timmar har jag full lön trots att jag sover. 
    Är det något mer du undrar över är det bara att fråga på!

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Assistenten) skrev 2022-05-21 21:45:21 följande:

    Jag arbetar som personlig assistent, dygnspass med sovande jour. Jag har jobbat både inom kommunen och privat, den stora skillnaden mellan dessa är hos kommunen arbetsmiljön. Hos privat hade vi inte ens en säng utan en soffa att sova i. Även arbetstiderna var helt annorlunda, vi sov endast några timmar nattetid. Hos kommunen har jag på alla platser jag varit på alltid haft ett eget rum med säng, sover hela natten.
    Personlig assistent är ett yrke som verkligen är så olika på alla arbetsplatser, det är ju hemma hos människor. Där jag arbetar nu sover jag ungefär lika länge som brukaren, men jag har 4 timmars sovande jour, alltså endast jourersättning. Resterande 4 timmar har jag full lön trots att jag sover. 
    Är det något mer du undrar över är det bara att fråga på!


    Jag var på intervju (privat företag) hos brukare.De blev intresserade av mig. Jag ringde o stämde av lite med arbetsledaren sen med frågor. Brukaren har 8 h på natten med bara jourbetalt. Lägger sig vid halv tolv och larmar sen 2-3 per natt o behöver hjälp kissa etc. Vad tänker du om detta? Jag tycker det låter helt orimligt
  • Anonym (Assistenten)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-22 07:39:53 följande:
    Jag var på intervju (privat företag) hos brukare.De blev intresserade av mig. Jag ringde o stämde av lite med arbetsledaren sen med frågor. Brukaren har 8 h på natten med bara jourbetalt. Lägger sig vid halv tolv och larmar sen 2-3 per natt o behöver hjälp kissa etc. Vad tänker du om detta? Jag tycker det låter helt orimligt
    Det är normalt att under de 8 timmarna ha endast jourersättning, men vet de av att det faktist är arbete under natten tycker iallafall jag att det är konstigt att ni inte får fullt betalt de timmar ni arbetar.

    Detta kan du ta upp med personalansvarig på assistansbolaget, fråga hur de tänker kring det hela. Förmodligen har personen jour enligt beslutet när denne fick assistans. 

    Känns det bra annars? Det viktigaste för någon som aldrig jobbat med detta tidigare, lyft aldrig utan hjälpmedel om personen har sådant behov. Finns så många som inte vill använda personlyft för att "det går fortare" utan. Tänkte bara påminna om detta, det är så lätt att man bara gör som de andra och det kommer kroppen inte tacka dig för i framtiden.
Svar på tråden Personlig assistans erfarenheter