• Anonym (Anonym (svärmorsproblem))

    Får ångest av svärmor..

    Vårt barn är ett halvår och har ångest varje gång efter att ha träffat min svärmor. Hon gör saker så stort och det blir så konstigt när vi pratar.
    Varje gång känner jag att jag har sagt något fel som gör att hon kan gå runt och grubbla. 

    Sen har jag kommit på den stora saken till att jag inte är helt bekväm.
    När vi hade fått vårt barn så skrek hon en del på kvällarna på grund av kvällsoro som är helt normalt för vissa barn. 
    Svärmor var dock jätteorolig och tjatade om att vi skulle ta upp detta med BVC. "Det kan vara något fel, barnet kan ha ont!"

    Jag själv var så trygg man kan bli som förstagångsförälder att vårt barn hade det bra men hon planterade en oro hos mig. När hon är hos oss så blir jag så tveksam och känner att jag behöver vara extra uppmärksam på signaler hos vårt barn. Detta för att visa att ingenting är fel och det blir lite att jag får hantera både min egen oro och ta ansvar för hennes oro.

    Från det att hon började tjata om att det kunde vara något fel så har jag också tagit ansvar för att se till att barnet är på gott humör när sambon pratar med svärmor i telefon. Annars frågar hon "åhhh, är hen ledsen? Är hen inte glad idag?" Frågan får mig att känna mig misslyckad. Som att vi inte lyckas hålla vår bebis lycklig.

    Vill inte ha det såhär, försöker glömma det som varit och njuta av vårt barn.
    Men kan inte hjälpa att ångesten flyger på. Jag må vara känslig..

  • Svar på tråden Får ångest av svärmor..
  • Anonym (SL)

    Hej

    Man ÄR känslig som förstagångsförälder. Det är så mycket nya känslor, situationer och rollen som man ska hitta och samtidigt känna in en helt ny människa.
    Men det är mycket nytt för svärmor också. Ni lär känna varandra på ett helt nytt sätt.
    Min svärmor började förstå att hennes son var vuxen på riktigt när vårt första barn kom och det innebar precis sådana där situationer som du beskriver. Jag kände att hon antydde att vi inte hade koll och kände mig kritiserad. I efterhand förstår jag henne också. Det var hennes första barnbarn och det hände mycket i henne...

    Du ska naturligtvis inte ta ansvar för hennes känslor men du kan ta ansvar för dina. Ta inte över hennes osäkerhet utan lita på dig själv. Du väljer ju att anpassa ditt beteende, försök att bara vara som vanligt.
    Om du känner dig kritiserad eller att hennes beteende skapar oro, säg det till henne. Berätta hur du skulle önska att hon stöttade/fanns där. Hon är ingen tanke-läsare.
    Det är ju en ny roll för er båda och det tar tid innan man hittar ett sätt att umgås.

    Lycka till
    Ps jag har idag en superfin relation med min svärmor och mina barn har en jätte-nära kontakt med henne....så det finns hopp...Ds

  • Anonym (A)
    Anonym (SL) skrev 2022-05-20 10:46:32 följande:
    Hej

    Man ÄR känslig som förstagångsförälder. Det är så mycket nya känslor, situationer och rollen som man ska hitta och samtidigt känna in en helt ny människa.
    Men det är mycket nytt för svärmor också. Ni lär känna varandra på ett helt nytt sätt.
    Min svärmor började förstå att hennes son var vuxen på riktigt när vårt första barn kom och det innebar precis sådana där situationer som du beskriver. Jag kände att hon antydde att vi inte hade koll och kände mig kritiserad. I efterhand förstår jag henne också. Det var hennes första barnbarn och det hände mycket i henne...

    Du ska naturligtvis inte ta ansvar för hennes känslor men du kan ta ansvar för dina. Ta inte över hennes osäkerhet utan lita på dig själv. Du väljer ju att anpassa ditt beteende, försök att bara vara som vanligt.
    Om du känner dig kritiserad eller att hennes beteende skapar oro, säg det till henne. Berätta hur du skulle önska att hon stöttade/fanns där. Hon är ingen tanke-läsare.
    Det är ju en ny roll för er båda och det tar tid innan man hittar ett sätt att umgås.

    Lycka till
    Ps jag har idag en superfin relation med min svärmor och mina barn har en jätte-nära kontakt med henne....så det finns hopp...Ds
    Håller med
  • Anonym

    Låt det gå lite längre mellan gångerna när ni träffas.
    Just nu mår du inte bra av att träffa henne.
    Lär dig att strunta i vad svärmor säger

Svar på tråden Får ångest av svärmor..