• Anonym (Svenskar)

    Vad gör svenskar i stället för att gå i kyrkan??

    I USA går mellan 30 och 50 % i kyrkan varje vecka. Om man ska ge exempel på saker amerikaner gör på sin fritid är alltså att gå i kyrkan ett ganska bra exempel. I Sverige är situationen ju däremot helt annorlunda; här är det inte ens 10 % som går i kyrkan minst en gång i månaden. Så, vad skulle ni säga är ett motsvarande exempel för svenskar? 

  • Svar på tråden Vad gör svenskar i stället för att gå i kyrkan??
  • lövet2

    Det en majoritet av svenskarna gör regelbundet, är att "vara i naturen". Ofta utan att ens tänka på det. Att gå skogspromenader, plocka bär, jaga, plocka svamp, fiska eller bara njuta av friden är en del av svensk kultur. T o m inbitna stadsbor letar gärna upp en park och sitter där en stund.

  • flygrl

    Själv går jag faktiskt i kyrkan söndagar men så är ju mina föräldrar såna där konstiga utlänningar med. Skämt å sido så är söndagsmåssan viktig för mig men även då den sociala samvaron efteråt. Senare på eftermiddagen brukar vi käka middag hos mina föräldrar och då dyker alla vi syskon med ev. partners upp.
    Det händer också att jag jobbar söndag.

  • Tow2Mater

    Svenskar söker sociala kontakter ute på krogen genom att supa sig ganska redlösa på lördag kväll och spenderar söndagen bakfull.

  • Anonym (Jo)
    lövet2 skrev 2022-05-20 21:42:17 följande:
    Det en majoritet av svenskarna gör regelbundet, är att "vara i naturen". Ofta utan att ens tänka på det. Att gå skogspromenader, plocka bär, jaga, plocka svamp, fiska eller bara njuta av friden är en del av svensk kultur. T o m inbitna stadsbor letar gärna upp en park och sitter där en stund.
    +1
  • Anonym (H)

    Svenskar är ute och går.... I naturen, inne i stan, i närområdet, med hunden, med katten, med Pokémon, med mormor, med grannen! 

  • Postman

    Många ligger hemma i soffan och bara surfar i telefonen, kvinnor facebookar och männen porrsurfar grovt generaliserat Skrattande

  • Postman
    lövet2 skrev 2022-05-20 21:42:17 följande:

    Det en majoritet av svenskarna gör regelbundet, är att "vara i naturen". Ofta utan att ens tänka på det. Att gå skogspromenader, plocka bär, jaga, plocka svamp, fiska eller bara njuta av friden är en del av svensk kultur. T o m inbitna stadsbor letar gärna upp en park och sitter där en stund.


    Tror du, det tror jag inte stämmer alls.
  • Anonym (bara?)
    Postman skrev 2022-05-21 22:08:45 följande:
    Tror du, det tror jag inte stämmer alls.
    Det kanske beror på var i ivet man är? Som aktiv småbarnspappa kan jag meddela att jag extremt sällan har tid att ligga i soffan och porrsurfa.
  • Anonym (Dendu)
    Anonym (Svenskar) skrev 2022-05-20 16:49:15 följande:
    Vad gör svenskar i stället för att gå i kyrkan??

    I USA går mellan 30 och 50 % i kyrkan varje vecka. Om man ska ge exempel på saker amerikaner gör på sin fritid är alltså att gå i kyrkan ett ganska bra exempel. I Sverige är situationen ju däremot helt annorlunda; här är det inte ens 10 % som går i kyrkan minst en gång i månaden. Så, vad skulle ni säga är ett motsvarande exempel för svenskar? 


    Står och köar framför systemet ist.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2022-05-21 03:06:50 följande:
    Svenskar söker sociala kontakter ute på krogen genom att supa sig ganska redlösa på lördag kväll och spenderar söndagen bakfull.

    Ändå verkar antalet liter ren alkohol vara väldigt lika mellan Sverige och USA, där USA ligger på ~8,2L och Sverige på ~8,7L ren alkohol per person.


     


    Och varför vi inte går i kyrkan, det är för vi har andra hobbies än religion.
    Svårare än så är det inte.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Flash Gordon
    Anonym (Svenskar) skrev 2022-05-20 19:10:28 följande:
    Nej, det var just vad folk gör i stället för att gå i kyrkan jag ville ha exempel på. Jag behöver flytta över "go to church" från en amerikansk kontext till en motsvarande svensk kontext. Själv jobbar jag typ varje vaken stund (har ingen familj och inte just några vänner som jag umgås med), så jag är inte så representativ...

    Rätt svar är: "ingenting".

    Det finns ingen större aktivitet som sammanbinder svenskar på det sätt som kyrkobesök sammanbinder folk i USA.

    Du är på så sätt väldigt representativ för tillståndet i Sverige.
    Blå och gul
  • Anonym (tvillingmamma)

    Skriva, fixa hemma, fixa i trädgården, träna, träffa kompisar, umgås med familjen.

    Samma sak som många amerikaner säkert gör när de inte går i kyrkan?

    Sen är ju många svenskar aktiva i olika typer av föreningar och / eller i barnens aktiviteter. Är man aktiv i någon kyrka, som många amerikaner och en del svenskar ju är, motsvarar väl det den sociala samvaro och det föreningsliv andra får på annat håll. Religiösa församlingar har ju ofta olika typer av aktiviteter.

  • Trent

    Frågan är ju på sätt och vis omöjlig att besvara om man ska sätta det i relation till att gå i kyrkan. Det är som att fråga vad du gör med tiden du sparar på att resa med bil istället för häst och vagn. 

    Men det finns säkerligen statistik på vad folk gör på fritiden sådär i allmänhet.

  • Aniiee

    De flesta gör väl som Alfred tänker jag... 

    Sen så kommer söndan och då vill våran präst
    Att jag ska i körkan men då sover jag mest

    Sover kan nog mer tolkas som "tar det lungt" /"gör ingenting" 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • flygrl
    lövet2 skrev 2022-05-20 21:42:17 följande:

    Det en majoritet av svenskarna gör regelbundet, är att "vara i naturen". Ofta utan att ens tänka på det. Att gå skogspromenader, plocka bär, jaga, plocka svamp, fiska eller bara njuta av friden är en del av svensk kultur. T o m inbitna stadsbor letar gärna upp en park och sitter där en stund.


    Det är också mitt intryck och vet det va en av dom grejer mina invandrade föräldrar la märke till som rätt typiskt svenskt när dom kommit till Sverige. Tycker det är en fin egenskap som jag respekterar och högaktar. Solig
  • Anonym (Maria)

    Shoppar. Svenskens religion är konsumtion. Alltid ska nåt bytas, måste uppdateras... 

    Annars vet jag inte något som särskiljer just svenskar och amerikaner som grupp. Mer än sämre utbildningsnivå over there, väldig skillnad i hur man har det till vardags. 
    Man har  olika samhällssystem helt enkelt också.

    Därav kanske är många familjer lediga ihop på helgen. En arbetar deltid el inte alls, sköter hem osv, då kan bägge gå i kyrkan en hel dag med diverse medföljande aktiviteter. Eller man har en anställd som sköter markservice. 

    Känner igen lite från södra Europa. En hel dag viks åt att kyrka först, inte så viktig egentligen men själva sammanhållningen är viktig, sedan mat, sedan fika, sedan ut och gå ihop i naturen, vandra en tur på eftermiddagen på ett berg ihop, familjer, barn släkt. 

  • nomina

    Vi går inte till kyrkan varje vecka men så ofta vi kan. Jag jobbar ibland på helgen så det passar inte alltid. Men 2-3 tillfällen per månad går vi dit.
    Jag är inte uppväxt med att gå i kyrkan, förr kunde jag ha städ/tvättdagar, shoppa, söndagsmiddag hos en släkting, gå en långpromenad etc.

    Jag trycker det är fint att komma till kyrkan och dess gemenskap samt äta och prata efter cermonin. 
    Efter det blir det mest att ta det lugnt, ibland shopping, promenad med hunden blir det alltid.

Svar på tråden Vad gör svenskar i stället för att gå i kyrkan??