• Anonym (I)

    Väntetid 11 h på akuten

    Idag var vi en hel barnfamilj på akuten med den yngsta. Vi var där 11 h och fick varken smörsås eller nåt att dricka. Sängen var obäddad och fick ingen dosa till tv. Inte heller nåt roligt till barnen kom dom in med. Barnen mådde dåligt och skrek att dom ville hem... min man fick gå iväg till affären och handla mat. När vi sa att vi ville ha bestick så suckade dom.

    först fick vi komma in i ett rum där dom tog blodtryck på barnet, sen sa sköterskan att vi skulle till ett rum. Då var det på tal att jag skulle övernatta där med ens barnet. Satt i rummet 4 h utan att nån kom in. hade hoppats eller önskat att nån kunde komma dit och förklara läget Och säga att läkaren kommer sen... eller förklara rutinerna. Men nä inget sånt, fick trycka på larmet. ingen dök upp. Tillslut gick jag ut och tog kontakt med sköterskorna. Hon sa att jag måste vänta och andra står före mig. Det förstår jag och respekterar det..Några timmar senare kom läkaren och pratade.. Hon sa att hon skulle komma tillbaka om några timmar för att höra hur de gått för oss med barnet. Hon kom 45 min försent och hade inte tid att prata med oss ens 3 min. hon sa att hon hade mycket och gick ut igen. Sen kom hon 2 h senare och hade då inte tid igen... total tid 11 h på akuten utan att ha kommit fram till nåt 

    förstår att akuta fall går före , men får det gå till såhär? När jag promenerade i korridoren sa dom att jag får hålla mig på rummet jag fått... där satt jag och Barnen och stirrade in i en vägg ... 

  • Svar på tråden Väntetid 11 h på akuten
  • Tow2Mater
    Anonym (thank you!) skrev 2022-05-23 19:03:10 följande:
    Jag vet inte riktigt vart den här tråden tagit vägen i topic men vill i alla fall passa på att säga att jag personligen är väldigt glad och tacksam för sveriges akutvård. Jag, min man och vår dotter hade varit i Sverige i mindre än två veckor när de blev påkörda av en bli som inte stannade för rött. Dottern i sulkyn klarade sig med större skråmor, min man slogs medvetslös. Jag var inte närvarande utan var andra dagen på mitt jobb. Ambulans och polis var snabbt på plats, tog båda till sjukhuset och när jag blev uppringd var min första reaktion sjukt amerikansk och jag fick lov att skämas efteråt men i övrigt är jag överlycklig åt att vi var i Sverige och inte i USA den dagen.
    Vad kallar du en amerikansk reaktion?
    Tror du inte de skulle fått vård i USA?

  • Anonym
    Glinda från Oz skrev 2022-05-23 17:41:09 följande:
    Min erfarenhet är precis tvärtom. Jag har ringt 1177 två gånger, ena gången blev jag hänvisad till närakuten (kunde ta mig dit själv) andra gången ringde de 112. De uppmanade alltså inte mig att göra det utan ringde själva. 
    Det är min erfarenhet också. De vågar inte chansa utan tycker alltid att man ska åka in, annars skulle de nog få en del skit om man låg och dog medan de sagt att man ska ta 2 alvedon och gå och lägga sig.
    Men så kan och bör de nog säga vid ofarliga åkommor också. Tycker att de säger 'åk in' allt för ofta.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2022-05-24 02:22:33 följande:
    Vad kallar du en amerikansk reaktion?
    Tror du inte de skulle fått vård i USA?
    Inte utan att betala..
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2022-05-24 05:30:49 följande:
    Inte utan att betala..
    Fel. Men nu var det ju ens specifik person jag frågade (inte dej).
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2022-05-24 13:45:11 följande:
    Fel. Men nu var det ju ens specifik person jag frågade (inte dej).
    I USA får man en saftigt räkning som antigen betalas av försäkringar eller som man får stå för själv. Till skillnad från Sverige där man betalar ett minimum av vad det kostar. 
  • sextiotalist
    EpicF skrev 2022-05-24 16:35:42 följande:
    I USA får man en saftigt räkning som antigen betalas av försäkringar eller som man får stå för själv. Till skillnad från Sverige där man betalar ett minimum av vad det kostar. 
    Fast är du inte skriven i Sverige, så får man en saftig räkning då också, om man inte har en försäkring.
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-05-24 16:43:49 följande:
    Fast är du inte skriven i Sverige, så får man en saftig räkning då också, om man inte har en försäkring.
    Ja, såklart? Men det är ju en j-vla skillnad, mot att få en saftig räkning för livsnödvändig vård o service i sitt eget land?!
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-24 16:45:31 följande:
    Ja, såklart? Men det är ju en j-vla skillnad, mot att få en saftig räkning för livsnödvändig vård o service i sitt eget land?!
    Absolut, men det verkar ändå gått en del förbi, att man som utskriven från Sverige inte omfattas av försäkringen. Eller när man tar hem sin fru/sambo/flickvän så hon kan föda i Sverige och tror att hon omfattas av vår försäkring. 
  • EpicF
    sextiotalist skrev 2022-05-24 17:13:15 följande:
    Absolut, men det verkar ändå gått en del förbi, att man som utskriven från Sverige inte omfattas av försäkringen. Eller när man tar hem sin fru/sambo/flickvän så hon kan föda i Sverige och tror att hon omfattas av vår försäkring. 
    Är man EU medborgare så gör man det. 
  • sextiotalist
    EpicF skrev 2022-05-24 17:16:59 följande:
    Är man EU medborgare så gör man det. 
    Men det gäller inte alla behandlingar om man läser på FK, utan endast sådana som inte kan vänta.
  • EpicF
    sextiotalist skrev 2022-05-24 17:40:22 följande:
    Men det gäller inte alla behandlingar om man läser på FK, utan endast sådana som inte kan vänta.
    Ja, pratar om livsnödvändiga akuta behandlingar och tillstånd som ex påkörd av bil. 
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-05-24 17:13:15 följande:
    Absolut, men det verkar ändå gått en del förbi, att man som utskriven från Sverige inte omfattas av försäkringen. Eller när man tar hem sin fru/sambo/flickvän så hon kan föda i Sverige och tror att hon omfattas av vår försäkring. 
    Ja, det blir ju så, när signalerna har varit så i flera decennier,, att det bara är att komma och ta för sig av grytorna här gratis, utan att bidra något.

    Jag känner utlandssvenskar (och f.d. sådana), som alltid går på om hur hemskt höga skatter vi har här, och hur mycket bättre allting är i deras nya land. Men varje sommar kommer dom "hem" och går till läkare med sina åkommor, förlänger sina recept, och fixar tänderna på Folktandvården. Likaså när det är dags att föda barn, då duger Sverige - då vill man inte bo i ett land där man inte får någon epidural, om man inte räcker över kreditkortet först.

    Och skiter det sig med jobbet, så kommer man "hem" och väntar sig socialbidrag och att samhället ska fixa bostad åt en...

    Angående förlossningar, så är det av uppenbara skäl den gravida kvinnan som är patienten. Har hon inte PUT i Sverige så kan hon naturligtvis inte få förlossningen gratis, oavsett vem pappan är. 
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-05-24 17:13:15 följande:
    Absolut, men det verkar ändå gått en del förbi, att man som utskriven från Sverige inte omfattas av försäkringen. Eller när man tar hem sin fru/sambo/flickvän så hon kan föda i Sverige och tror att hon omfattas av vår försäkring. 
    ...och för övrigt råkar jag veta, att de där räkningarna ofta inte betalas - och det VET man på sjukhuset. Det är en formalitet att t.ex. en romsk kvinna från Östeuropa som passar på att föda här, får med sig en faktura. Den betalas aldrig, och kan aldrig indrivas.

    Likaså när svenska män drar hit sina älskarinnor från Thailand, Filippinerna, Ukraina, Ryssland och Östeuropa. Räkningen betalas inte, och när kvinnan väl fått PUT - vilket går fort när hon väl har fött en liten måltidsbiljett åt sig, med den k*te och desperate svenske mannen som far - så skrivs skulden av. Oceaner av resurser går bort från vården på grund av sådant. Inte konstigt att det ser ut som det gör sedan. 
  • Anonym (thank you!)
    Tow2Mater skrev 2022-05-24 02:22:33 följande:
    Vad kallar du en amerikansk reaktion?
    Tror du inte de skulle fått vård i USA?
    Anonym skrev 2022-05-24 05:30:49 följande:
    Inte utan att betala..

    Den tanken, ja. Min första tanke var "fan, där rök besparingarna". Istället för "fan, hoppas att jag inte förlorar honom."

    Det sitter i ryggmärgen. Fråga vilken vanlig amerikan som helst. Man ringer inte en ambulans ens om an måste om man Inte absolut måste. Vårt närmaste akutmottagning på sista orten vi bodde i USA var dessutom out of network så vi hade fått en väldigt stor räkning på den olyckan.

    Nästa tanke jag hade var att jag önskade att jag kunde ta mig till sjukhuset och ta hand om min dotter. Det tog övertalning från min chef innan jag insåg att jag kunde göra det utan reprisalier. Han till och med rekryterade en kollega med bil att skjutsa mig. Otänkbart i USA.
  • Anonym (thank you!)
    EpicF skrev 2022-05-24 16:35:42 följande:
    I USA får man en saftigt räkning som antigen betalas av försäkringar eller som man får stå för själv. Till skillnad från Sverige där man betalar ett minimum av vad det kostar. 
    Oftast delas räkningen mellan försäkringen och patienten. Som exempel så var våra räkningar för vårt barns födsel närmare 20k usd, försäkringen täckte 12k, resten fick vi betala själva.
  • Anonym (Hedenhös)
    Anonym (thank you!) skrev 2022-05-24 20:11:51 följande:
    Anonym skrev 2022-05-24 05:30:49 följande:
    Inte utan att betala..

    Den tanken, ja. Min första tanke var "fan, där rök besparingarna". Istället för "fan, hoppas att jag inte förlorar honom."

    Det sitter i ryggmärgen. Fråga vilken vanlig amerikan som helst. Man ringer inte en ambulans ens om an måste om man Inte absolut måste. Vårt närmaste akutmottagning på sista orten vi bodde i USA var dessutom out of network så vi hade fått en väldigt stor räkning på den olyckan.

    Nästa tanke jag hade var att jag önskade att jag kunde ta mig till sjukhuset och ta hand om min dotter. Det tog övertalning från min chef innan jag insåg att jag kunde göra det utan reprisalier. Han till och med rekryterade en kollega med bil att skjutsa mig. Otänkbart i USA.

    Nu är jag svensk och inte amerikan men känner  amerikanare och bodde på västkusten en kort period för 10 år sedan. Jag förstår så väl det du skriver om reaktionen att sparpengarna ryker och att man bara inte kan åka från jobbet. Skrattade igenkännande även om det kanske inte är passande med tanke på det tunga ämnet. 


    Det ligger i ens folksjäl precis som den svenska folksjälen. 


    Klandra inte dig själv för det. 


    Fint att höra att det gick bra med man och dotter! 

  • Tow2Mater
    Anonym (thank you!) skrev 2022-05-24 20:11:51 följande:
    Den tanken, ja. Min första tanke var "fan, där rök besparingarna". Istället för "fan, hoppas att jag inte förlorar honom."

    Det sitter i ryggmärgen. Fråga vilken vanlig amerikan som helst. Man ringer inte en ambulans ens om an måste om man Inte absolut måste. Vårt närmaste akutmottagning på sista orten vi bodde i USA var dessutom out of network så vi hade fått en väldigt stor räkning på den olyckan.

    Nästa tanke jag hade var att jag önskade att jag kunde ta mig till sjukhuset och ta hand om min dotter. Det tog övertalning från min chef innan jag insåg att jag kunde göra det utan reprisalier. Han till och med rekryterade en kollega med bil att skjutsa mig. Otänkbart i USA.
    Det är tydligen olika då. Har aldrig erfarit sån undermålig standard.
    Har ingen elitförsäkring, bara en vanlig bland mindre företag, och den bekostar 80% out-of-network, och över $5000 betalar man ingenting själv. Kostnaden är det sista jag tänker på. Har t o m ett konto från företaget där de sätter in en viss summa per år som nu börjar bli ganska högt, är ju bra att ha "ifall" men brukar använda det till typ glasögon varje år for att iallafall bränna av något (får inte ta med dessa pengar vid byte av jobb).

    Skulle inte ha problem alls att åka till sjukhuset, inte på nåt av de jobb jag haft. Aldrig hört om någon som inte kunnat det..... men tydligen existerar det.
  • Tow2Mater
    Tow2Mater skrev 2022-05-24 21:36:39 följande:
    Det är tydligen olika då. Har aldrig erfarit sån undermålig standard.
    Har ingen elitförsäkring, bara en vanlig bland mindre företag, och den bekostar 80% out-of-network, och över $5000 betalar man ingenting själv. Kostnaden är det sista jag tänker på. Har t o m ett konto från företaget där de sätter in en viss summa per år som nu börjar bli ganska högt, är ju bra att ha "ifall" men brukar använda det till typ glasögon varje år for att iallafall bränna av något (får inte ta med dessa pengar vid byte av jobb).

    Skulle inte ha problem alls att åka till sjukhuset, inte på nåt av de jobb jag haft. Aldrig hört om någon som inte kunnat det..... men tydligen existerar det.
    över $5000 per år, så inte bara per tillfalle.
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2022-05-24 16:43:49 följande:
    Fast är du inte skriven i Sverige, så får man en saftig räkning då också, om man inte har en försäkring.
    Vården är ungefär tio gånger så dyr i USA som i Sverige (räknat på vad det faktiskt kostar utan skattemedel) Så det beror på hur man definierar saftig. 
Svar på tråden Väntetid 11 h på akuten