• Anonym (Skåni­ngen)
    Sat 21 May 2022 08:48
    2662 visningar
    22 svar
    22
    2662

    Är alla lika lättkränkta i Stockholm?

    I väntan på ett tågbyte gick jag bort till en matbutik vid Sergels torg igår. Råkar i en gång stöta till en tjejs arm då hon flyttar sig precis när jag ska gå förbi. Hon tände till direkt och fräste åt mig. Tyckte det var onödigt att gå in i konfrontation och att be om ursäkt kändes inte meningsfullt när hon blev så otrevlig på en gång.

    Sen kastar hon matvaror mot mig. Vette fan ad jag gjort om jag fått det i huvudet.
    Ingen annan brydde sig.

    Är det så här i Stockholm? Påtänd tjej? Nikotinbrist?

    Jävligt sjukt beteende oavsett. 

  • Svar på tråden Är alla lika lättkränkta i Stockholm?
  • Anonym (Skåni­ngen) Trådstartaren
    Sat 21 May 2022 10:53
    #11
    flygrl skrev 2022-05-21 10:33:21 följande:

    @TS: Nej, det där va verkligen ingen normal reaktion du fick av henne. Ok, att hon va otrevlig och fräste men att hon sen dessutom kastade matvaror på dig visar ju att det va en riktig idiot du mötte.

    Varför bad du inte om ursäkt med en gång eller hann du inte innan hon tände till?

    Är själv född och uppvuxen i Sthlm och visst kan en del va småsura i kollektivtrafiken men sånt har jag aldrig vart med om. Låter lite som en pundare eller person som inte är helt psykiskt frisk imho. Ge oss stockholmare en chans till vetja!


    Som jag skrev i tråden, nej jag hann inte reagera innan hon tände till. Och då kände jag att det var meningslöst att slösa energi på att rätta upp situationen som redan spårat ut.

    Jag berättade för min klasskompis om det och han hade förmodligen klappat till henne om han fått filmjölk paket eller annat på sig. Sen är ju folk så jäkla fega överlag när det händer saker runt omkring. Skulle nån gått in till undsättning? Tveksamt.
  • Anonym (Skåni­ngen) Trådstartaren
    Sat 21 May 2022 10:54
    #12
    Anonym (Språkpolis) skrev 2022-05-21 10:13:37 följande:
    Överreagerar
    Stressnivåer
    Överkurs
    Du skulle ju ha kunnat skriva fil mjölk också...
    Haha, fan vad du är go. Du får gnälla på min ord lista som gör om skrivningar på ord hit och dit.
  • Anonym (Kalle­)
    Sat 21 May 2022 18:24
    #13

    Trollar du eller?? Du råkade ut för en störd människa, det har jag gjort några gånger, på olika orter. 

  • Anonym (X)
    Sat 21 May 2022 18:31
    #14
    Anonym (Skåningen) skrev 2022-05-21 08:48:01 följande:
    Är alla lika lättkränkta i Stockholm?

    I väntan på ett tågbyte gick jag bort till en matbutik vid Sergels torg igår. Råkar i en gång stöta till en tjejs arm då hon flyttar sig precis när jag ska gå förbi. Hon tände till direkt och fräste åt mig. Tyckte det var onödigt att gå in i konfrontation och att be om ursäkt kändes inte meningsfullt när hon blev så otrevlig på en gång.

    Sen kastar hon matvaror mot mig. Vette fan ad jag gjort om jag fått det i huvudet.
    Ingen annan brydde sig.

    Är det så här i Stockholm? Påtänd tjej? Nikotinbrist?

    Jävligt sjukt beteende oavsett. 


    Är alla skåningar lika dåliga på att stava som du är?

    Eller är det så att du är en skåning som särskriver och hon är en stressad och egoistisk stockholmare?

    Varför ska vi döma alla stockholmare efter en person du mött, om vi inte ska döma alla skåningar efter hur du är?
  • Ullist­rump
    Sat 21 May 2022 19:21
    #15

    Stockholm är så stressig och grå och trist stad att alla mår dåligt där och tänder till vid minsta lilla

  • Anonym (Jan)
    Sat 21 May 2022 19:32
    #16

    Tror inte det var någon sthlm person, låter mer som en klassisk hemvändare, en som just förstod varför hon flytta i första vändan och undrar vad f-n gör jag här igen.

  • Anonym (Sthlm­)
    Sat 21 May 2022 22:46
    #17
    Anonym (Skåningen) skrev 2022-05-21 09:48:24 följande:
    Att folk över reagerar?

    Är det stress nivåer på över kurs?

    Hade faktiskt tyckt det varit mer normalt med en typ "men se dig för!". Ska man räkna med att få en filmjölk i huvudet när man besöker Stockholm lär nog turisterna flockas ????
    Vi stockholmare är kanske dryga, otrevliga och lättkränkta, men vi särskriver i alla fall inte. 
  • Sat 21 May 2022 22:52
    #18
    Anonym (Skåningen) skrev 2022-05-21 10:53:42 följande:
    Som jag skrev i tråden, nej jag hann inte reagera innan hon tände till. Och då kände jag att det var meningslöst att slösa energi på att rätta upp situationen som redan spårat ut.

    Jag berättade för min klasskompis om det och han hade förmodligen klappat till henne om han fått filmjölk paket eller annat på sig. Sen är ju folk så jäkla fega överlag när det händer saker runt omkring. Skulle nån gått in till undsättning? Tveksamt.
    Ok, jag förstår, hon tände till innan du hann be om ursäkt och sen va det bäst dra därifrån. För normalt säger iaf jag förlåt om jag stöter till nån och normalt funtade människor brukar då acceptera det och samma om nån stöter till mig och ber om ursäkt att jag då accepterar det och så är det glömt. Men om nån gjorde som hon mot mig skulle jag nog också skita i att försöka reda ut det och dra vidare.

    Den som kastar saker på främmande människor ska nog inte bli förvånad om den får en smäll tillbaka. Helt klart och inget konstigt i det. Särskilt om dom kastat på fel person (Skogsturken tex. ).

    Men som sagt tjejen va ingen typisk stockholmare utan en idiot oavsett var hon kom ifrån.
  • Anonym (Louis­e)
    Sat 21 May 2022 23:53
    #19

    Är alla Göteborgare goa och glada?
    Är alla Norrlänningar tysta och håller sig för sig själva?
    Svaret är naturligtvis nej, och svaret på din fråga är också nej. Alla i Stockholm är inte lättkränkta. Du råkade ut för EN otrevlig person av Stockholms ca 978 770 invånare. Jag är född och uppvuxen i Stockholm och tycker att folk generellt är trevligare och artigare här än i mindre svenska städer. 

  • Anonym (Skill­nader)
    Sun 22 May 2022 00:48
    #20
    Anonym (Skärgårdsbo) skrev 2022-05-21 10:26:35 följande:

    Hur vet du att hon ens var i från Stockholm?
    Hon kanske också var på besök eller så är hon ifrån någon annanstans och bor i Stockholm nu.
    Om man träffar på en människa någonstans kan man väl inte utgå ifrån att alla är sådana.
    Det bor över n 1 miljon människor i Stockholm tror någon verkligen att alla är på samma sätt?
    Så om det hade varit en person ifrån t ex Tyskland som hade träffat på den den tjejen du gjorde, skulle då tysken ha tänkt, jaha är alla svenskar sådana.
    Du kan ju inte mena att det aldrig skulle kunna hända någon annanstans.
    Inte ens om man kommer till en liten by kan man ju utgå ifrån att alla är likadana.
    Hon kanske inte ens var ifrån Stockholm, det kan du inte veta.


    Var skrev TS att personen var från Stockholm? TS frågar om alla i Stockholm är lättkränkta. Inte om alla stockholmare är lättkränkta.
  • Anonym (Skill­nader)
    Sun 22 May 2022 00:53
    #21
    Anonym (Sthlm) skrev 2022-05-21 22:46:21 följande:
    Vi stockholmare är kanske dryga, otrevliga och lättkränkta, men vi särskriver i alla fall inte. 
    Eller hur? Alla stockholmare är experter i skriven skrift. Just detta med särskrivning är nog ganska jämt i landet, precis som människor som exploderar bara man tittar åt deras håll.
  • Anonym (Språk­polis)
    Sun 22 May 2022 15:57
    #22
    Anonym (Skillnader) skrev 2022-05-22 00:53:08 följande:
    Eller hur? Alla stockholmare är experter i skriven skrift. Just detta med särskrivning är nog ganska jämt i landet, precis som människor som exploderar bara man tittar åt deras håll.
    Sär skrivning är en styggelse oavsett ort och dialekt, haha
Svar på tråden Är alla lika lättkränkta i Stockholm?