• Anonym (Desperat)

    Växer vi ifrån varandra?

    Har en man som jag varit tillsammans med i 17 år, vi har gemensamma barn och utan att säga antalet barn (som inte är relevant egentligen) så har vi 2 barn mer än vad som var ursprungstanken när vi träffades. Hursomhelst är samtliga barn älskade, omhändertagna och så välkomna till familjen och världen - vi ångrar ingen. Men just nu känns det som att jag och min man är på två olika platser i livet? han verkar befinna sig i en självisk fas just nu där han vill göra sånt som HAN mår bra av (han åker iväg under 1 vecka varje år kopplat till friluftsliv med vänner, inga problem för mig), han vill si och han vill så, han tycker det är jobbigt att åka iväg på saker med barnen etc. Hans argument är att barnen hjälper inte till hemma och då har han inte lust att göra saker med dem. (Tillägg, 2 av barnen är tonåringar och tonåringar är vi nog inte ensamma om att få tjata på med diverse hushållssysslor såsom sopor och tömma diskmaskin etc). Det var kortfattat. Jag då? Jag verkar befinna mig i en lite motsatt fas i livet - min energi kommer från barnen! JAG mår bra av att se barnen ha roligt och få komma iväg på saker och ting (fastän jag egentligen inte har någon nytta av aktiviteten och mest agerar packåsna och barnvakt och inte får sitta stilla en sekund). Det vill säga det som inte tillför mig något egentligen tillförs mig då jag ser barnen ha roligt och vara lyckliga. Det skapar ju minnen för livet hos dem. Och det kan vara allt från en gratis-aktivitet till något som kostar flera tusen - dvs det behöver inte vara dyrt och omständigt så mannen kan inte skylla på den ekonomiska biten. Men det känns precis som om allt med barnen dränerar min man och allt med barnen ger mig energi - helt motsatt! Detta leder givetvis till konflikter och diskussioner då och då mellan oss, och det är ju inget som bringar lust direkt? och då påverkas ju samlivet. Och visst, jag och mannen kan komma iväg på spa när vi vill egentligen (kanske inte varje månad, men ett par ggr om året), vi kan ha egentid på andra sätt mm - men det löser ju inte grundproblemet gällande våra tillsynes olika faser i livet? hur ska jag gå vidare? :( Givetvis vill vi inte skiljas, alla förhållanden måste jobbas på, men jag är rädd för att till slut gå in i väggen av dessa stora meningsskiljaktigheter gällande barnen och vad de tillför. Det är inte kul att hela tiden höra att vi har fler barn än vad vi hade tänkt och att allt blir så mycket dyrare etc pga det - JAG VET! Men det är väl inte DET familjen ska handla om resten av livet? Vi kräver inga dyra resor mm, hans inställning gäller liksom vare sig det är gratis eller ej? jag orkar liksom inte strida mer mot honom. Avslutningsvis vill jag bara säga att han är en fantastisk pappa? han ger 110% av sig själv till dem och familjen och jag vet hur mycket han ger upp av sin egen tid osv? men det är hans inställning? den här elefanten i rummet i form av hans lite bitterhet över att det blev mer än han tänkt sig i barnväg fastän han inte säger det rakt ut. Jag är tvärtom - hade kunnat tänka mig en till - men det är ju för att barnen ger mig energi? hjälp :(

  • Svar på tråden Växer vi ifrån varandra?
  • Anonym (lll)

    Jag hoppas inte barnen hört vad han säger. Kul för barnen som är yngst, att veta att pappa egentligen inte ville ha så många. 

    Ni kanske behöver parterapi. Eller så behöver han egen terapi, låter lite som om han hamnat i en medelålderskris.

  • Anonym (suck)

    Jag är kvinna och jag hade hållit med din man.

    Fy vad jobbigt med så många barn, inte vilda hästar hade fått mig med på det för jag vill ha tid med egna aktiviteter också.

    Men som vanligt så ska kvinnan tjata sig till fler barn och så lider relationen och ekonomin av det.

    Som man väljer får man ha det. 

  • Tow2Mater

    Ja han måste ju på nåt satt släppa tanken på vad som kunde varit innan de oplanerade tvillingarna kom. Livet händer ju. Ni får nog gora lite mer på olika håll, du med barnen och han for sig själv.

  • Tecum

    Eftersom du får energi av barnen medan han blir dränerad av dem låter det rimligt att du tar lite mer av samvaron med barnen och han får lite mer egentid.  Varför leder en sån uppdelning till konflikter, bägge får ju vad ni mår bra av?

  • Anonym (Desperat)
    Tecum skrev 2022-05-21 18:53:56 följande:
    Eftersom du får energi av barnen medan han blir dränerad av dem låter det rimligt att du tar lite mer av samvaron med barnen och han får lite mer egentid.  Varför leder en sån uppdelning till konflikter, bägge får ju vad ni mår bra av?

    Det är redan en sådan samvaro? ett steg till och pappan kommer nog inte bli ihågkommen som en närvarande pappa?
  • Tecum
    Anonym (Desperat) skrev 2022-05-21 22:40:01 följande:

    Det är redan en sådan samvaro ett steg till och pappan kommer nog inte bli ihågkommen som en närvarande pappa
    Det kan ändra sig när barnen blir äldre. Bättre det än att bli ihågkommen som en trött och obekväm pappa.
  • Anonym (Desperat)
    Tecum skrev 2022-05-22 10:55:38 följande:
    Det kan ändra sig när barnen blir äldre. Bättre det än att bli ihågkommen som en trött och obekväm pappa.

    Håller inte alls med dig, men det är ok att ha olika åsikter!
  • Räkan77

    Du skriver att han ger barnen 110 procent av sig själv till barnen och då kan han ju inte göra mer för dem. Så frågan är varför du är missnöjd. Är det för att han inte ger dig någon uppmärksamhet, är det där skon egentligen klämmer? Att du önskar att han skulle visa dig uppmärksamhet och tacksamhet för att du tar huvuddelen kring barnen.

    Tänker att det är viktigt att du försöker få fatt i dina innersta känslor. Att gå i parterapi kan hjälpa om man har svårt att veta vad det är som skaver egentligen. 

  • Anonym (gubben)

    Ägna dig lite mer åt han i stället för barnen skulle jag säga. Eller så skiljer du dig och tar med alla barnen, verkar ju som det räcker för dig....Skrikandes

  • Mimosa86

    Förlåt men vad är problemet?

    Ni är olika, är det så farligt? Sålänge han ger 110% till barnen och är en fantastisk pappa (som du skriver) så är det väl ingen fara att han laddar batterierna 1 veckan med sina vänner?

    Man behöver inte ha samma inställning i en relation. Man behöver inte få ut samma och en partner behöver inte uppfylla alla ens förväntningar. 

    ibland är good enough tillräckligt.  


    Vi är alla olika. Vissa av oss behöver ladda batterierna själva eller med vänner för att orka vara bra föräldrar. Det innebär inte att vi inte älskar våra barn över allt
    annat på denna jord. Vi är bara olika som personer. och att vara olika betyder inte att det är ett hot mot relationen. Det handlar om kompromiss och acceptans. 

Svar på tråden Växer vi ifrån varandra?