• Anonym (maaaa­t)
    Sun 22 May 2022 00:07
    1796 visningar
    13 svar
    13
    1796

    Dyrt att lägga om mina matvanor.

    Jag har funderat ett tag på att vara nyttig och antingen börja äta "normalkost" eller att börja äta LCHF. Jag har aldrig egentligen ätit det första och det andra har jag ätit en gång i en vecka för att smaka mest, men jag mådde bra på det ialla fall. Jag vill bli nyttigare och kanske gå ner lite i vikt.

    Det är bara det att så som jag äter nu är billigt. Onyttigt men billigt. Kanske för att jag knappt äter grönsaker och kan livnära mig en hel dag på en stor chokladkaka om det kniper. Det har jag gjort ibland när pengarna tagit slut. 

    Jag kan inte äta bönor och linser pga allergi så på det sättet kan jag inte göra det billigare heller.

    Så nyttigt+billigt-vegetariskt känns som en omöjlig ekvation. Har ni några tips?

  • Svar på tråden Dyrt att lägga om mina matvanor.
  • Anonym (T)
    Sun 22 May 2022 00:18
    #1

    Hade varit lättare att ge tips om du kunde beskriva lite mer i detalj vad du äter idag? Tex hur ser en generell vecka ut? Och när du säger nyttigt, vad betyder det för dig? 

  • Anonym (Milla­)
    Sun 22 May 2022 14:09
    #2

    Googla efter recept på billig mat!

    Man måste inte äta avokado och quinoa för att äta nyttigt. Det finns fibrer, vitaminer och mineraler även i morötter och lök.

  • Sun 22 May 2022 14:26
    #3

    Rotfrukter brukar ju vara väldigt billigt, iaf under vintern. Googla recept med ritfrukter och se vad du tror du skulle gilla. En hel kyckling som du grillar i ugnen med pitatis, morötter och palsternacka räcker många dagar. Ägg kostar ju också bara några kronor styck och mättar väldigt bra. En soppa tex purjolökssoppa eller broccolisoppa med ostknäcke är också billigt, mättande och ?normalmat? och går du ut och plockar nässlor nu på våren och gör nässelsoppa med ett kokt ägg i så har du lunch/middag för under femman. 

    Eftersom du inte kan äta bönor och linser så avråder jag dig från helvegetarisk mat, men grönsaksbaserad med kött/fisk som komplement passar bra. 

  • Anonym (Men)
    Sun 22 May 2022 16:10
    #4
    -1 +1

    Hur skulle LCHF vara billig mat? Är jag helt fel ute, men då äter man väl väldigt mycket kött? Kolla in "Portionen under tian" tex, där hittar du säkert en massa bra och billiga rätter!

  • Anonym (maaaa­t) Trådstartaren
    Sun 22 May 2022 16:13
    #5
    Anonym (T) skrev 2022-05-22 00:18:09 följande:

    Hade varit lättare att ge tips om du kunde beskriva lite mer i detalj vad du äter idag? Tex hur ser en generell vecka ut? Och när du säger nyttigt, vad betyder det för dig? 


    Försök nr 3 att svara, jag har WiFi problem.

    Ok, den här veckan har varit rätt normal för mig så så här:
    Måndag frukost: 4 skivor rostbröd med smör och salami.
    Lunch: 2 Marianne som jag hittade i fickan
    Middag: ett sjok spaghetti, 1 paket bacon, 1 äggula och en handfull riven texmex ost.

    Tisdag Frukost: samma som måndag
    Lunch: en enkel korv med bröd hos korvgubben på torget 
    Middag: 2/3 av en tidigare grillad kyckling och typ 1 dl fullfet crème fraiche med vitlök
    Onsdag Frukost se ovan
    Lunch: ingen
    Middag: resterande kyckling, pulvermos

    Onsdag Frukost ingen
    Lunch: ingen
    Middag: fryst fiskgratäng och ett halvt paket siaglass sånt där litet

    Torsdag frukost 4 skivor rostbröd med smör och två mjukkokta ägg
    Lunch: en kexchoklad sån där liten som finns i lösviktsgodiset
    Middag: grillkorv med bröd

    Fredag Frukost 1 löskokt ägg
    Lunch: subway
    Middag: popcorn och en chokladkaka

    Lördag frukost: rostat bröd med salami och ägg
    Lunch: ingen
    Middag: stek lammfärs (från halva-priset bingen) , spaghetti, texmexost, coockies

    Söndag frukost ingen
    Lunch, ja nu steker jag några grillkorvar. 

    Som sagt rätt normalt för mig. Jag dricker ungefär 15 dl vatten över dagen.

    Nyttigt, ja.. Vad betyder det egentligen? Inte det här iaf
  • Anonym (E)
    Sun 22 May 2022 16:32
    #6

    Prio ett känns som att få in att du äter något åtminstone matigt till dessa mål. Godsaker får du äta men inte som måltid utan utöver.

  • Anonym (Hm)
    Sun 22 May 2022 16:40
    #7
    +1
    Anonym (Men) skrev 2022-05-22 16:10:47 följande:

    Hur skulle LCHF vara billig mat? Är jag helt fel ute, men då äter man väl väldigt mycket kött? 


    Det är väl just det som är poängen? Att det INTE är billigt?
  • Sun 22 May 2022 16:40
    #8

    Lägg till lite frukt och grönt. Ar väl inte så dyrt om du har råd med choklad och salami.

  • Sun 22 May 2022 16:43
    #9
    Anonym (Men) skrev 2022-05-22 16:10:47 följande:

    Hur skulle LCHF vara billig mat? Är jag helt fel ute, men då äter man väl väldigt mycket kött? Kolla in "Portionen under tian" tex, där hittar du säkert en massa bra och billiga rätter!


    Ska egentligen inte vara mer kött än normalkost. Däremot ska det vara mycket fett. Men det är klart många gör fel och ökar köttet
  • Anonym (Svinn­låda)
    Sun 22 May 2022 17:04
    #10

    Det finns både nyttig och billig mat. Så billigt som det nu kan bli när nu maten överlag blitt dyrare. Frysta kycklingben kostar inte mycket. Kolla i Svinnlådor på affärerna. Frysta grönsaker. Vatten som dryck. Färska grönsaker och frukter efter säsong. Paprika går utmärkt odla själv inomhus. Tomat och annat ute eller på balkong. Skippa all utemat, godis och "skräpmat" som egentligen inte alls är billigt i längden om man ser till vad man får. Storpack av sånt som håller länge, tex pasta- då företrädesvis fullkornspasta. Billigare märken. Jag köpte tex Willys egna ekologiska lättmjölk idag och den var billigare än Arlas vanliga lättmjölk. Överlag är affärernas egna märken billigare och maten precis lika bra- eller tom bättre.

  • Anonym (Annic­a)
    Sun 22 May 2022 21:17
    #11

    Börja med att se till att alltid äta tre vettiga mål/dag. Jag antar att du inte gillar att laga mat? Då kanske du kan göra stora satser med mat som går bra att spara/frysa, så du kan värma matlådor? Jag kan laga mat helt ok, men tycker inte att det är så kul att laga bara till mig, så jag gör gärna typ 5-10 portioner, och fryser in.
    Till frukost kan du byta ut rostbrödet mot något grövre bröd, eller kanske äta müsli eller gröt, om du gillar det.
    Förslag på lunch/middagsmat som är ganska lätt att laga och funkar att frysa:
    Pasta och köttfärssås med kokt broccoli.
    Kycklinggryta med mycket grönsaker i (googla något recept, och ändra så det passar dig) med ris
    Thaikycklinggryta (kokosmjölk, currypasta, wokgrönsaker) med jasminris
    Fisksoppa (med potatis, så den blir mättande)
    Korv stroganoff med ris och någon kokt grönsak

  • Anonym (Vanil­jsås)
    Mon 23 May 2022 14:30
    #12

    Min dag består av två kokta ägg på morgonen för energi, en youghurt och en banan till lunch, en protein snackbar som mellanmål och på kvällen en varm måltid som tex kyckling med sallad, hemmagjord köttfärsås med spaghetti, en biffstek med sallad, eller vad som helst. 
    Mycket kaffe däremellan. 

  • Anonym (K)
    Mon 23 May 2022 14:44
    #13

    Frukost; havregryn m. Mjölk och en frukt, eller 2 mackor Husman m. Ägg.
    Lunch. Fryst protein m. Billiga grönsker och ris, pasta, eller potatis, beroende på smak.
    Middag som lunch.
    Ev. Kvällsmat/fika. Ytterligare en husman och lite te och mjölk. 

    Till lunch och middag 2-3 ger i veckan soppa!

Svar på tråden Dyrt att lägga om mina matvanor.