• Anonym (regn)

    Regnställ 146/152

    Letar efter galonställ i storlek 146/152 alternativt ren 150, jacka och hängslebyxor i galon, någon som vet var det kan finnas? Hittar bara upp til storlek 140

  • Svar på tråden Regnställ 146/152
  • Anonym (?)

    Måste det vara just galon? Det är inte så vanligt att ha det i den storleken, men finns ju massor av väldigt bra regnkläder i andra material.

  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2022-05-22 14:20:42 följande:
    Är det verkligen galon? Står polyester.
    polyester I sig säger ingenting om huruvida det är galon eller inte.
    DidrikssonS plagg är i polyester och PU (Polyuretan) och ?galon? är tydligen ett varumärkesnamn som tillhör Didriksson (visste inte detta sedan förut utan var in och läste nu).
    plagget som är länkat är polyester med PU. Så rimligen bör det klassa som ?galon?
    .
  • Anonym (Galon)

    www.engelsons.se/7820-regnstall-glommen-barn-jacka-byxa

    Antar att det är ett sådant här ställ du är ute efter?

    Tyvärr blir det färre och färre sådana ställ ju större storlek. Hade behövt till mitt äldsta barn också i den storleken. Numera har vi ett skalset från Engelsons istället som även används som sommarjacka. 

  • Anonym (....)

    En del barn är ju större än andra och kan därför behöva galon i större storlekar trots att de inte är så gamla. Som lärare för 6-7-åringar råder jag dig ändå att istället köpa ett skalset. Ingen gillar galon mer än föräldrarna! Jag rekommenderar Lager157 eller Engelsons, riktigt bra kvalitet till ett riktigt bra pris. Dessutom funkar både jacka och byxa året runt beroende på vad man tar på under...

  • Anonym (Förskollärare)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-22 23:48:40 följande:
    Stora barn vill inte ha på sig bebisgalon. Låt dem slippa!
    ” bebisgalon”? …  långt i från alla barn vill slippa galon , jag fick leta galonkläder till två av mina barn upp till 3-4 : an .. på deras önskemål …deras kompisar hade också de flesta galon .. de andra barnet ville ha typ skalkläder från 1 klass…det barnet kompisar hade inte galon ( o de barnen lekte inte heller i sandlådan / lerhögarna på samma vis   )
    Anonym (....) skrev 2022-05-23 00:01:12 följande:
    En del barn är ju större än andra och kan därför behöva galon i större storlekar trots att de inte är så gamla. Som lärare för 6-7-åringar råder jag dig ändå att istället köpa ett skalset. Ingen gillar galon mer än föräldrarna! Jag rekommenderar Lager157 eller Engelsons, riktigt bra kvalitet till ett riktigt bra pris. Dessutom funkar både jacka och byxa året runt beroende på vad man tar på under...
    och som förskollärare som jobbar med 4-5 åringar håller jag inte med dig… för äldre barn som inte sitter i vattenpölarna så funkar skalkläder bra …om man inte ska vara ute för länge så klart eller vara ute flera gånger =. Ska du bara vara ute på rasterna så funkar skalkläder…men ska du leka i vattenpölar = mer eller mindre sitta i vattenpölarna eller vara ute i 2 timmars pass i ösregn så finns inget bättre än galon ..

    , och på mina 20 år som förskollärare har jag aldrig hört ett barn klaga över att det är svettigt med galon eller obekvämt..  de argumenten mot galon har jag bara hört från vuxna- som inte är de som leker i flera timmar i galonkläderna
    dagens galon är inte riktigt lika vattentät som den som fanns när jag började jobba men å andra sidan är dagens galon mycket mjukare o följsammare och de iom att de har en hög midja o hängslen så håller de barnen torra även när de rullar i backen och kanar inte ner över rumpan som många regnbyxor/ skalbyxor som inte har hängslen gör ( ja jag vet att  kax har en modell skalbyxor som har bröstlapp o hängslen ..men de är nog de enda ) 
  • Anonym (....)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2022-05-23 18:16:29 följande:
    ? bebisgalon?? ?  långt i från alla barn vill slippa galon , jag fick leta galonkläder till två av mina barn upp till 3-4 : an .. på deras önskemål ?deras kompisar hade också de flesta galon .. de andra barnet ville ha typ skalkläder från 1 klass?det barnet kompisar hade inte galon ( o de barnen lekte inte heller i sandlådan / lerhögarna på samma vis   )
    Anonym (....) skrev 2022-05-23 00:01:12 följande:
    En del barn är ju större än andra och kan därför behöva galon i större storlekar trots att de inte är så gamla. Som lärare för 6-7-åringar råder jag dig ändå att istället köpa ett skalset. Ingen gillar galon mer än föräldrarna! Jag rekommenderar Lager157 eller Engelsons, riktigt bra kvalitet till ett riktigt bra pris. Dessutom funkar både jacka och byxa året runt beroende på vad man tar på under...
    och som förskollärare som jobbar med 4-5 åringar håller jag inte med dig? för äldre barn som inte sitter i vattenpölarna så funkar skalkläder bra ?om man inte ska vara ute för länge så klart eller vara ute flera gånger =. Ska du bara vara ute på rasterna så funkar skalkläder?men ska du leka i vattenpölar = mer eller mindre sitta i vattenpölarna eller vara ute i 2 timmars pass i ösregn så finns inget bättre än galon ..

    , och på mina 20 år som förskollärare har jag aldrig hört ett barn klaga över att det är svettigt med galon eller obekvämt..  de argumenten mot galon har jag bara hört från vuxna- som inte är de som leker i flera timmar i galonkläderna
    dagens galon är inte riktigt lika vattentät som den som fanns när jag började jobba men å andra sidan är dagens galon mycket mjukare o följsammare och de iom att de har en hög midja o hängslen så håller de barnen torra även när de rullar i backen och kanar inte ner över rumpan som många regnbyxor/ skalbyxor som inte har hängslen gör ( ja jag vet att  kax har en modell skalbyxor som har bröstlapp o hängslen ..men de är nog de enda ) 
    Så olika det kan vara! Själv har jag alltid kört skalkläder på mina egna barn. Altitude 8848 och förskollärarna då sa att de aldrig upplevt något bättre. När vi kom hem från förskolan fick vi hälla ut vattnet som låg i uppviket på byxorna, inget trängde igenom! Men så var de snordyra också!

    Jag har inte rast med mina elever, jag har flera timmars utevistelse, och vad jag kan hålla med dig om är att den högre modellen med hängslen är den bästa, men galonkläder- big no! Nu är mina elever visserligen äldre än dina, vet inte hur gammalt barnet är som ts ska köpa till, men de klagar på att de svettas och det blir många fighter om rätt kläder. När vårdnadshavarna lyssnar på rekommendationerna om skalkläder försvinner mycket tjafs om kläder och alla är torra, och oftast glada!

    Det är nog bara att testa sig fram vad som passar barnet bäst och nu verkar ju ts vara inne på galon så jag hoppas hon hittar något bra i rätt storlek!
  • Anonym (Funkismamma)

    Jag hittadr större storlekar i galon på XXL till min grabb.

  • Anonym (regn)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2022-05-23 18:16:29 följande:
    ? bebisgalon?? ?  långt i från alla barn vill slippa galon , jag fick leta galonkläder till två av mina barn upp till 3-4 : an .. på deras önskemål ?deras kompisar hade också de flesta galon .. de andra barnet ville ha typ skalkläder från 1 klass?det barnet kompisar hade inte galon ( o de barnen lekte inte heller i sandlådan / lerhögarna på samma vis   )
    Anonym (....) skrev 2022-05-23 00:01:12 följande:
    En del barn är ju större än andra och kan därför behöva galon i större storlekar trots att de inte är så gamla. Som lärare för 6-7-åringar råder jag dig ändå att istället köpa ett skalset. Ingen gillar galon mer än föräldrarna! Jag rekommenderar Lager157 eller Engelsons, riktigt bra kvalitet till ett riktigt bra pris. Dessutom funkar både jacka och byxa året runt beroende på vad man tar på under...
    och som förskollärare som jobbar med 4-5 åringar håller jag inte med dig? för äldre barn som inte sitter i vattenpölarna så funkar skalkläder bra ?om man inte ska vara ute för länge så klart eller vara ute flera gånger =. Ska du bara vara ute på rasterna så funkar skalkläder?men ska du leka i vattenpölar = mer eller mindre sitta i vattenpölarna eller vara ute i 2 timmars pass i ösregn så finns inget bättre än galon ..

    , och på mina 20 år som förskollärare har jag aldrig hört ett barn klaga över att det är svettigt med galon eller obekvämt..  de argumenten mot galon har jag bara hört från vuxna- som inte är de som leker i flera timmar i galonkläderna
    dagens galon är inte riktigt lika vattentät som den som fanns när jag började jobba men å andra sidan är dagens galon mycket mjukare o följsammare och de iom att de har en hög midja o hängslen så håller de barnen torra även när de rullar i backen och kanar inte ner över rumpan som många regnbyxor/ skalbyxor som inte har hängslen gör ( ja jag vet att  kax har en modell skalbyxor som har bröstlapp o hängslen ..men de är nog de enda ) 
    Går i fyran och vill själv ha galonställ med hängselbyxor så alla vill inte slippa här heller, flera använder det och därför vill dottern ha det. kommer du ihåg var du hittade?
  • Anonym (Förskollärare)

    Nu är det ett par år sedan..men jag tror det var på Ica Maxi 

Svar på tråden Regnställ 146/152