• Anonym (Ånges­tfylld­)
    Sun 22 May 2022 20:45
    2201 visningar
    13 svar
    13
    2201

    Ångest

    Jag har väääldigt ofta ångest. Vet inte hur jag ska bli av med den.

  • Svar på tråden Ångest
  • Anonym (S)
    Sun 22 May 2022 21:27
    #1

    Hej
    Du får nog berätta lite mer...varför har du ångest, när får du ångest, hur länge har du levt med ångest och vad har du hitintills gjort eller fått hjälp med kring din ångest?

    Det är så olika nämligen och svårt att svara bara generellt...

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Sun 22 May 2022 21:38
    #2
    Anonym (S) skrev 2022-05-22 21:27:01 följande:

    Hej
    Du får nog berätta lite mer...varför har du ångest, när får du ångest, hur länge har du levt med ångest och vad har du hitintills gjort eller fått hjälp med kring din ångest?

    Det är så olika nämligen och svårt att svara bara generellt...


    Jag har ångest för att jag har varit arbetslös mycket. Är det nu också. Det har blivit som en ond cirkel, svårt att få jobb med dåligt mående och dåligt självförtroende. Dessutom har jag jobbiga flashbacks från traumatiska upplevelser ibland. (som mobbning när jag var barn och en hemmiljö där jag mådde riktigt dåligt.)

    Jag både vill och inte vill leva. :(

    Känner mig fast rent emotionellt. Känner mig ensam hela tiden.
  • Anonym (Lilla My)
    Sun 22 May 2022 22:13
    #3
    +1

    Jag kom ur det genom år av egenvård. Jag tog delvis avstånd från de familjemedlemmarna som gjorde mig illa samt övade mig när ångesten kom och styrde mina tankar. Först så analyserade jag för att förstå. Sen kommer man till en punkt där det går över i ältande och så började jag stoppa tankarna och tänka andra tankar. Sysselsatte mig gärna med fysisk aktivitet och träning. När ångesten eller  andra oönskade känslor kom så analyserade jag varför och om de känslorna var rimliga. Det var inte det. Men då berodde min ångest och ängslighet av psykisk misshandel och något liknande PTSD. Möjligt det är lättare att styra och behandla när orsaken är väldigt konkret. 

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Sun 22 May 2022 22:22
    #4
    Anonym (Lilla My) skrev 2022-05-22 22:13:33 följande:

    Jag kom ur det genom år av egenvård. Jag tog delvis avstånd från de familjemedlemmarna som gjorde mig illa samt övade mig när ångesten kom och styrde mina tankar. Först så analyserade jag för att förstå. Sen kommer man till en punkt där det går över i ältande och så började jag stoppa tankarna och tänka andra tankar. Sysselsatte mig gärna med fysisk aktivitet och träning. När ångesten eller  andra oönskade känslor kom så analyserade jag varför och om de känslorna var rimliga. Det var inte det. Men då berodde min ångest och ängslighet av psykisk misshandel och något liknande PTSD. Möjligt det är lättare att styra och behandla när orsaken är väldigt konkret. 


    Ok...
    Så du styr dina tankar? Vad 'väljer' du att tänka? Skriver du ner affirmationer eller så? 

    Träning är lite svårt för mig då jag inte har god hälsa fysiskt heller. Men jag kan ju försöka träna lite iallafall....
  • Anonym (Samma­)
    Sun 22 May 2022 22:39
    #5

    Enda som hjälpte mig bli kvitt min ångest var medicin. 

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Sun 22 May 2022 22:55
    #6
    Anonym (Samma) skrev 2022-05-22 22:39:19 följande:

    Enda som hjälpte mig bli kvitt min ångest var medicin. 


    Vilken medicin?
  • Anonym (A)
    Mon 23 May 2022 17:11
    #7

    Jag kom bort från 90% av min ångest genom att hamna i ketos.

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Mon 23 May 2022 17:29
    #8
    Anonym (A) skrev 2022-05-23 17:11:08 följande:

    Jag kom bort från 90% av min ångest genom att hamna i ketos.


    Då måste man ju avstå socker... :( Det är svårt. Men det ligger mycket i det, att det inte är hälsosamt.
    Jag var nyss ute på en promenad iallafall. 
  • Anonym (A)
    Mon 23 May 2022 17:32
    #9
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2022-05-23 17:29:25 följande:
    Då måste man ju avstå socker... :( Det är svårt. Men det ligger mycket i det, att det inte är hälsosamt.
    Jag var nyss ute på en promenad iallafall. 
    Ja det är svårt i början. Promenader har effekt med. Men inte lika bra.
  • Anonym (Samma­)
    Tue 24 May 2022 16:27
    #10

    Jag äter escitalopram, äntligen slipper jag vakna varje dag med ångest 

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Tue 24 May 2022 16:42
    #11
    Anonym (Samma) skrev 2022-05-24 16:27:50 följande:

    Jag äter escitalopram, äntligen slipper jag vakna varje dag med ångest 


    okej... mediciner är läskiga för att man kan få hemska biverkningar om man har otur. :(
  • Anonym (Samma­)
    Tue 24 May 2022 16:50
    #12
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2022-05-24 16:42:20 följande:
    okej... mediciner är läskiga för att man kan få hemska biverkningar om man har otur. :(
    för mig fanns inget alternativ, hade sådan hemsk Ångest, men du kanske kan leva normalt trots din ångest då är det ju bra och då behöver du ju inte medicin 
  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Tue 24 May 2022 17:44
    #13
    Anonym (Samma) skrev 2022-05-24 16:50:25 följande:
    för mig fanns inget alternativ, hade sådan hemsk Ångest, men du kanske kan leva normalt trots din ångest då är det ju bra och då behöver du ju inte medicin 
    Det är förstås sant att vissa kanske mår så dåligt att det är det enda alternativet. Jag ska försöka fokusera på min hälsa.. och se om det hjälper. Träna på att fokusera på rätt saker.
Svar på tråden Ångest