• Anonym (Olof)

    Blodtryck hemma någon som kan förklara?

    Hej
    Om man tar blodtrycket hemma. Kan jag ta det liggandes? Står att man ska sitta vid bord med handen ut men många säger att det är ok att ta liggandes med armen längst med kroppen o manchetten 3 fingrar upp från armvecket? Stämmer det?

  • Svar på tråden Blodtryck hemma någon som kan förklara?
  • Anonym (Olof)

    Låg i sängen med huvudet på kudde o armen längst kroppen är det ok?

  • Anonym (Why not?)

    Man tar ju ofta blodtryck på liggande personer inom vården så det borde väl lika gärna gå hemma också tycker jag.

  • Yllop

    Det viktiga är att man tar blodtrycket i samma ställning varje gång för att se om det ändrar sig.

  • Anonym (Besserwisser)

    Manchetten man sätter runt överarmen ska vara i samma höjd som hjärtat.
    Man kan ligga ner eller sitta t.ex i en soffa och vila armen mot armstödet.
    Man ska inte ha benen i kors, för det kan påverka mätresultatet.

  • Aniiee
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-05-22 23:43:19 följande:

    Manchetten man sätter runt överarmen ska vara i samma höjd som hjärtat.
    Man kan ligga ner eller sitta t.ex i en soffa och vila armen mot armstödet.
    Man ska inte ha benen i kors, för det kan påverka mätresultatet.


    Huh? har aldrig hör att man inte ska ha benen i kors. Jag sitter alltid i skräddarställning och aldrig blivit tillsagd att inte sitta så när blidtryck tagits på sjukhus.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Olof)

    Ok, om man ligger ner kan man ha huvudet på en kudde o armen längst med kroppen..?

  • Anonym (Besserwisser)
    Aniiee skrev 2022-05-22 23:46:32 följande:
    Huh? har aldrig hör att man inte ska ha benen i kors. Jag sitter alltid i skräddarställning och aldrig blivit tillsagd att inte sitta så när blidtryck tagits på sjukhus.
    Man vill inte att någon annan artär än den man mäter på trycks ihop. Det blir i så fall fel blodvolym man mäter på. Med "benen i kors" menar jag när man i sittande ställning lägger ena låret över det andra.
    Skräddarställning kanske inte har den effekten. Kan du sitta länge i den ställningen så är det nog inget problerm.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Olof) skrev 2022-05-22 23:53:31 följande:

    Ok, om man ligger ner kan man ha huvudet på en kudde o armen längst med kroppen..?


    Ja
Svar på tråden Blodtryck hemma någon som kan förklara?